2016-11-08, 10:50
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Jag skriver i denna tråden då och då. Jag är född i Malmö men har flyttat för över 20 år sedan, jag besöker Malmö då och då och ser med sorg och bedrövelse vad som håller på att hända med Malmö.

Det som ske i Malmö är en katastrof för staden, ursprungliga Malmöbor flyr staden medan den fylls på med invandrare, brottsligheten ökar dramatiskt och stora delar av Malmö är nu "förlorade"!

Visserligen rapporterar media om problemen, men både politiker och media och professionella tyckare verkar ha blivit mer och mer immuna mot förfallet i Malmö och försöker lyfta fram Malmö som en livskraftig stad. Visst Malmö växer, men det är med lånade pengar. Och fortsätter utvecklingen av kriminaliteten utan att något görs, så kommer Malmö inom något decennium att vara en stad där ingen kan känna trygghet.

Denna tråden ger ett perspektiv på hur våld och kriminalitet snabbt utvecklas i Malmö. PK-media rapporterar inte sådant, tråden behövs för att dokumentera det som händer och väcka opinion

Ja - jag är den förste att säga, att Malmö inte är något paradis. Samtidigt låter det på dig som att "min åsikt inte räknas" efter som jag inte är infödd "malmöit". Men jag har bott här i cirkus 20 år.
Trådens rubrik är "...hur pass illa är det" och jag ville nyansera det lite. Det är inte helvetet på jorden.
Det är en rolig och händelserik stad. Jag anar att ni kommer att läsa i detta med raljanta kommentarer -"ja, den är HÄNDELSERIK" - men jag försöker få fram alla fördelarna med att bo här.
Samtidigt vet jag att här händer en massa skit. Jag är inte en sån som vill bo i Rosengård som någon slags försök att uppnå helgonstatus eller att försöka säga "Jag Är En God Människa". Det är det ändå ingen som gör, förutom folk vars landsmän också bor där, därför att området är ganska trist och som svensk känner man sig nog lite utstött eller udda och man vil ju bo nånstans där man känner sig hemma. Samma skäl varför det bor folk med arabiskt ursprung i Rosengård.
Sedan får man tänka på, att skjutningar sker mellan gäng. Däremot kan kriminalitet som rån etc hända vem som helst, och det är ett problem i alla större städer. Jag har kompisar som blivit rånade och misshandlade i både Umeå,och Linköping.
Citera
2016-11-08, 10:53
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave

...Jag drar absolut inte slutsatsen att du är hjärntvättad för att du har valt att flytta hit, men om man exempelvis vill bilda familj så bör rimligen trygghet vara en ganska viktig faktor i val av boplats, och 'trygghet' är ju inte precis är vad som utmärker Malmö... Tror man det så är man nog hjärntvättad :P. Men om man är ung och vuxen utan barn, vilket jag misstänker att du är, och även jag är, så är inte trygghet det man främst eftersträvar. Då blir Malmö helt okej, så länge ingenting händer en själv vill säga...

Jag är i 40 årsåldern och anser mig kunna avgöra Malmös fördelar med eller utan barn...
Citera
2016-11-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand
Ja - jag är den förste att säga, att Malmö inte är något paradis. Samtidigt låter det på dig som att "min åsikt inte räknas" efter som jag inte är infödd "malmöit". Men jag har bott här i cirkus 20 år.
Trådens rubrik är "...hur pass illa är det" och jag ville nyansera det lite. Det är inte helvetet på jorden.
Det är en rolig och händelserik stad. Jag anar att ni kommer att läsa i detta med raljanta kommentarer -"ja, den är HÄNDELSERIK" - men jag försöker få fram alla fördelarna med att bo här.
Samtidigt vet jag att här händer en massa skit. Jag är inte en sån som vill bo i Rosengård som någon slags försök att uppnå helgonstatus eller att försöka säga "Jag Är En God Människa". Det är det ändå ingen som gör, förutom folk vars landsmän också bor där, därför att området är ganska trist och som svensk känner man sig nog lite utstött eller udda och man vil ju bo nånstans där man känner sig hemma. Samma skäl varför det bor folk med arabiskt ursprung i Rosengård.
Sedan får man tänka på, att skjutningar sker mellan gäng. Däremot kan kriminalitet som rån etc hända vem som helst, och det är ett problem i alla större städer. Jag har kompisar som blivit rånade och misshandlade i både Umeå,och Linköping.
Givetvis räknas din åsikt. Problemet är att de bor i Malmös tryggare område inte märker hur allt större delar av staden förfaller till ghetton. Många upptäcker först när de får barn att Malmö inte är en bra stad.

För vissa har faktisk Malmö visat sig att vara helvetet på jorden några exempel.

- För det äldre paret som besökte kyrkogården och där mannen hotades med avrättning av en 13 årig pojke som tryckte en pistol mot hans tinning.
- För de som kväll efter kväll får se bilar brinna upp
- För de som hotas av knarklangare när de skall hämta barn på dagis
- För de som blir bundna, rånade och knivskurna i sina hem
- För de som blir tillfångatagna, nedsläpade i en källare, misshandlade och rånade
- För de vars bostäder träffas av kulor från automatvapen
- För de som får sina butiker sönderslagna av småungar som säljer knark.
- För de som bor intill där det sprängs och kastas handgranater

Jag antar att du bor på ett lugnt område och besöker trygga delar av Malmö. Problemet är att de områden som är trygga snabbt krymper. När rån, skjutningar och bilbränder spridit sig till alla delar av staden, så tror jag även du förbannar att man inte tog problem på allvar och försökte stoppa Malmös förfall.

Det är väldigt naivt att tro att du inte drabbas när småungar med gangsterambitioner skjuter ihjäl varandra.

- Handen på hjärtat, skulle du våga säga ifrån mot ett gäng med unga invandrargrabbar som beter sig illa mot dig eller din familj? - Eller skulle du vika åt sidan för att du visste att risken att de var beväpnade och lättkränkta. Att småungar som beväpnar sig och skaffar våldkapital genom att för småsaker mörda människor får ta över i en stad är skrämmande.

Det är du som är Malmöbo nu, låt inte staden förfalla i det tysta! Räkna inte med att Malmös politiker gör något annat än ser till sina egna intressen och skyfflar problemen under mattan. Från det år jag flyttade från Malmö till idag har Malmö gått från att vara en ganska lugn och trygg stad till att bli en stad som är världskänd för sin brottslighet och otrygghet.

Den här tråden kan faktisk vara en väckarklocka för att det håller på att gå åt helvete med Sveriges tredje största stad. Och att det omgående behövs insatser för att stoppa utveckling. Det är en katastrof att stora delar av Malmö nu är nedlusade med automatvapen, knark, yrkeskriminella, svarta marknader, blodspengar.
Citera
2016-11-08, 12:57
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Jag är i 40 årsåldern och anser mig kunna avgöra Malmös fördelar med eller utan barn...

Du svarar som om du tog personligen åt dig av min kommentar... Jag skrev trots allt bara att barnfamiljer tenderar att värdera trygghet högt och trygghet inte är någonting som utmärker Malmö. Bör rimligen inte tolkas som varken kontroversiellt eller att jag menar att du inte kan avgöra Malmös fördelar på grund av din situation...

Citat:
[Nedkortat]

Det kan ju vara att folk tror att du är hyfsat nyinflyttad, även jag fick det intrycket nämligen.

Det är lätt som Malmöit att tänka så (att en utomståendes åsikt 'ej räknas'), då många personer tror att gruppvåldtäkter eller oprovocerade rasistiska överfall är myter och propaganda.
Som någon som fallit offer för såväl rasistiska arabgäng som letar upp random svennar att slå ned och som någon som har en rad våldtagna väninnor, inklusive en gruppvåldtäkt utomhus dagtid mot en tolvåring vet att så inte är fallet. (När man väl har ett tillräckligt stort underlag av brottsutsatthet så märker man dessutom av ett extremt tydligt mönster vad gäller beskrivningen av förövarna...)

En liten anekdot jag har ifrån slutet av högstadiet, runt 2005, var att vi med klassen besökte Malmö tingsrätt. I denna fanns det ett slags schema över framtida mål med samtliga åtalade namngivna. Extremt tydligt mönster uppdagades bland dessa namn.... Skrämmande tydligt... Jag tror att vi hittade ett svenskklingande namn av ungefär 50, och som sagt, detta är 2005... Även min lärare lyfter på ögonbrynen och säger skämtsamt "många danskar...". Några danska namn syntes inte till...

Förmodligen till skillnad ifrån dig om du ej växt upp här så har många även erfarenheter av Malmö´s flera mångkulturella skolor, vilket är ett kapitel helt för sig själv... Detta kommer inte enbart ifrån Malmö, men det ger en bild av vad jag syftar på; http://skolvarlden.se/artiklar/lararstudenternas-roster-om-hot-och-vald
En nära familjemedlem har även arbetat i årtionden på en förskola i Rosengård vilket även ger en viss insyn många förmodligen ej har tillgång till.

Men visst, självklart får man inte rätt helhetsbild av att bara läsa hemska artiklar om olika övergrepp, det tror jag inte någon tror.

Ja, skjutningar tenderar att ske mellan gäng. Mitt på gatorna, mitt på dagen många gånger, ibland mitt framför barnfamiljer och annat som går förbi. Hänsynslösheten är relevant här... Stockholmare eller småstäder behöver inte uppleva massa gängmord i city, det sker oftast långt borta uti förorterna, och om du bor i Malmö så vet du att så inte är fallet här. Man sköter sina uppgörelser, såväl affärer som våldsamma sådana, helt i offentligheten och hyfsat centralt.

Kom ihåg att det inte bara är en fråga om rån och misshandel... Vi talar om granat-attacker och sprängdåd regelbundet, stenkastning mot ambulans, gruppvåldtäkter, anlagd bilbrand i underhållningssyfte, teokratisk fascism i en utsträckning som ej funnits i Sverige sedan häxbränningarna och mycket annat som präglar i synnerhet dem med utländsk bakgrund.

För att inte tala om omfattande och djupt totalitära vänsterradikala krafter (ofta svenskar) som inte skyr några medel att överfalla meningsmotståndare, vilket är ett av skälen till att jag inte kan föreställa mig att engagera mig politiskt i demonstrationer och dylikt, det är helt enkelt för farligt.

Tråden syftar nog heller inte ENBART på kriminalitet även om det är en betydande del, men även små vardagshändelser som att man går till en vårdcentral fylld av små arab-barn vars föräldrar har NOLL intresse av att sätta begränsningar på dem, och de springer runt in till andra patienter, skriker hejdlöst och beter sig som två-åringar när dem i själva verket är 8-10... Säger du till så får du omedelbart skit, inte helt ovanligt att de ringer dit tjocka släkten för att sätta dig på plats för att du hade mage att begära att de beter sig som föräldrar till sina barn och mycket, mycket, mycket annat som man får se i Malmö...
Eller för den delen skrämmande siffror, som det trettioprocentiga strukturella budgetunderskott staden har och dylikt, då andelen socialfall är för högt för att staden skall ha en chans att gå runt.

Då Malmö är så pass mycket "före" övriga Sverige i dessa hänseenden verkar det rimligt att informera övriga Sverige av var dem är på väg om de inte tar hänsyn till sina självintressen vad gäller den pågående koloniseringen av Sverige.

Jag ser det som mycket viktigare än Malmös rykte, därav anledningen till att jag gärna bidrar till tråden.
Senast redigerad av ZyClave 2016-11-08 kl. 13:05.
Citera
2016-11-08, 13:22
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Jag respekterar din åsikt och gick i konfliktläge eftersom jag är så jävla trött på att försvara Malmö inför folk som tror att sharialagar har tagit över hela stan. Men skitsamma jag kan ändå inte få folk att gilla stan om de nu inte gör det. Det ligger inte i mitt intresse heller. En poäng har du nog i att jag inte gick i skolan här. Jag gick i riktigt helsvenska skolor när jag var liten, i små orter, Och jag har hört att det är för jävligt på vissa skolor i stan, att det är kaos. Men stan är ju så segregerad det finns ju invandrare som gör allt för att deras barn ska få slippa gå i Rosengård och sätter dom i skolor i finare områden.
Den här tråden har sitt existensberättigande - visst - bland annat för dom som går och tror att Malmö är ett mångkulturellt paradis och nekar till att det finns ett enda "invandrarutfört" brott å att det bara är rasistisk propaganda. Samtidigt vill jag visa att många av oss som bor här är rätt nyanserade. Känner få människor som på något sätt skulle vara hjärntvättade. Man tar det onda med det goda. Och är det inte egentligen så med alla ställen dit man väljer att bo?
Citera
2016-11-08, 13:58
Medlem
Citat:
Jag respekterar din åsikt och gick i konfliktläge eftersom jag är så jävla trött på att försvara Malmö inför folk som tror att sharialagar har tagit över hela stan. Men skitsamma jag kan ändå inte få folk att gilla stan om de nu inte gör det. Det ligger inte i mitt intresse heller. En poäng har du nog i att jag inte gick i skolan här. Jag gick i riktigt helsvenska skolor när jag var liten, i små orter, Och jag har hört att det är för jävligt på vissa skolor i stan, att det är kaos. Men stan är ju så segregerad det finns ju invandrare som gör allt för att deras barn ska få slippa gå i Rosengård och sätter dom i skolor i finare områden.
Den här tråden har sitt existensberättigande - visst - bland annat för dom som går och tror att Malmö är ett mångkulturellt paradis och nekar till att det finns ett enda "invandrarutfört" brott å att det bara är rasistisk propaganda. Samtidigt vill jag visa att många av oss som bor här är rätt nyanserade. Känner få människor som på något sätt skulle vara hjärntvättade. Man tar det onda med det goda. Och är det inte egentligen så med alla ställen dit man väljer att bo?
Det där med sharialagar är nog mycket vanligare än du tror. Stora delar av Malmö består av muslimska parallellsamhälle, där inte svensk lag gäller. När det gäller just muslimerna så finns det ett 30 tal muslimska organisationer bara i Malmö/Lund. http://www.cmes.lu.se/uploads/media/Malmo__rapporten_20160415.pdf

Kika gärna på filmen så får du en känsla av den underliggande kraften i Islam som snabbt breder ut sig i Malmö https://youtu.be/nMNbmdB1N34

Att inbilla sig att muslimer i Malmö kommer att nöja sig med de område de redan har är naivt. Det finns många tecken på och uttalande om att de vill och kommer att göra Malmö till en muslimsk stad

Citat:
Alla muslimer i Sverige är inte del av en dold agenda, det säger sig självt. Men i kraft av sina växande antal och den tro som är både levande och grundläggande behövs ingen hemlig agenda. Att Sverige förändras kommer som ett brev på posten.

Citat:
“När den muslimska befolkningen närmar sig fem procent och över så utövar de ett stort inflytande i landet trots deras förhållandevis ringa antal. Man kräver separata skolor, rätten till halal (vilket skapar jobb för muslimer), att mataffärer måste sälja deras mat, rätten till moskéer och bönerum, rätten till böneutrop. Ju starkare röst muslimerna får desto tydligare krav på sharia-zoner ställs det. Vartefter den politiska korrektheten nöter börjar också de sekulära rättssystemen ta till sig muslimernas krav, som när Hovrätten i Sverige konstaterade att muslimsk brudpenning enligt sharia, gäller i Sverige. Det viktiga att förstå i sammanhanget är att muslimer inte har som mål att omvända alla till islam utan att det grundläggande är att muslimsk lag skall vara rådande. Då får den som inte är muslim betala jizya, en skatt menad att påskynda konvertering.”

Det är bra att du vill försvara Malmö, men det är ingen bra idé att låta problemen växa sig stora under tystad.
Citera
2016-11-08, 14:52
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Det där med sharialagar är nog mycket vanligare än du tror. Stora delar av Malmö består av muslimska parallellsamhälle, där inte svensk lag gäller. När det gäller just muslimerna så finns det ett 30 tal muslimska organisationer bara i Malmö/Lund. http://www.cmes.lu.se/uploads/media/Malmo__rapporten_20160415.pdf

Kika gärna på filmen så får du en känsla av den underliggande kraften i Islam som snabbt breder ut sig i Malmö https://youtu.be/nMNbmdB1N34

Att inbilla sig att muslimer i Malmö kommer att nöja sig med de område de redan har är naivt. Det finns många tecken på och uttalande om att de vill och kommer att göra Malmö till en muslimsk stad

Det är bra att du vill försvara Malmö, men det är ingen bra idé att låta problemen växa sig stora under tystad.

Nä, men det är väl ingen in their right mind som försvarar sharia, förutom dem som företräder dem. Tror dock att långt i från alla muslimer i Malmö gillar sharia.
Alltså det här med att dom tar över Malmö stämmer fan inte. Jag tycker du skriver mycket klokt, men här har du faktiskt fel. Dom flesta muslimer bor t ex i Rosengård och detta är för att det är "ghetto ". När en muslim skaffar sig utbildning flyr man från denna stadsdel (och liknande ställen, t ex Kroksbäck) och bosätter sig nånstans där det antingen är många muslimer med bostadsrätter, Söderkulla tex, eller så försöker de bli svenskare och flyttar till mer svenska områden. Och det ser jag inget fel med. Personer med arabiskt ursprung som flyttar till et bättre område är sällan några sharia-anhängare utan rätt vanliga typer som vill göra rätt för sig. Ofta tillhör dom väl något slags arbetarklass/medelklass och har kämpat för att få jobb.
många fall handlar det om inkomst och har man soc bidrag och sex barn så stannar man i l-ängen eller ro-gård. Likadant som att en svensk inte köper en bostadsrätt i rörsjöstaden förrän hen har råd med det.
Vi har en stor grupp fd juggar som gjort liknande klass och bostadsresor , vissa grupper var bråkiga på 90talet, sågs som slödder och betedde sig väl i likhet med det oxå, och nu har många ex-juggar , kanske de med bättre utbildning och bättre förmåga att anpassa sig -integreras och bor t ex i bostadsrätter på Kirseberg och i Limhamn.
Senast redigerad av TjuvenFerdinand 2016-11-08 kl. 15:37.
Citera
2016-11-08, 15:38
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Nu måste jag fråga er som postar länkar om att det skjutits någon där eller misshandlats någon där etc etc vilket jag antar att ni gör för att ni vill påvisa att Malmö är en riktig skitstad. VARFÖR tror ni att folk ändå trots allt väljer att bo i Malmö? För att de är hjärntvättade pk-losers som blint omfamnar mångkulturalism och vägrar "se sanningen i ögonen". Nja. Jag bor här för att jag gillar Malmö trots allt. Jag bor här för att jag vill bo i en storstad med allt dess utbud. Jag vill inte bo i en mindre tryggare stad av den anledningen att det verkar trist, enligt MITT sätt att se på det. Jag har fått lappsjuka genom hela min barndom efter som vi bodde på landet med 6 km till närmsta samling hus.
Jag gillar att bo i städer. Jag har valt Malmö och jag är inte hjärntvättad. Tror ni på mig?
Alla gör vi vårat val här i livet du valde att flytta in till Sveriges rövhål malmö och du är inte ensam då många bönder flyttat in från landet och då ser ni ju inte skogen för alla träden och kan därför inte jämföra hur det var när malmö var svenskt och en relativt stor välmående industristad till den avstjälpnings plats för avföring från jordens alla skithål till länder som den är nu i dag.
Citera
2016-11-08, 15:42
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Alla gör vi vårat val här i livet du valde att flytta in till Sveriges rövhål malmö och du är inte ensam då många bönder flyttat in från landet och då ser ni ju inte skogen för alla träden och kan därför inte jämföra hur det var när malmö var svenskt och en relativt stor välmående industristad till den avstjälpnings plats för avföring från jordens alla skithål till länder som den är nu i dag.

Stor välmående industristad? Ok som hela Sverige var isf under de gyllen åren under femtiotalet och sextiotalet. Kockums la ner på 80 talet och sen var det några riktiga hund år för stan som jag har förstått det.
Och det hade inget med invandring att göra förutom att även arbetskraftsinvandrande finnar och juggar också fick känna på hur det vara att inte vara tillräckligt lönsamma.
Citera
2016-11-08, 15:58
Medlem
Citat:
Nä, men det är väl ingen in their right mind som försvarar sharia, förutom dem som företräder dem. Tror dock att långt inifrån alla muslimer i Malmö gillar sharia.
Alltså det här med att dom tar över Malmö stämmer fan inte. Jag tycker du skriver mycket klokt, men här har du faktiskt fel. Dom flesta muslimer bor t ex i Rosengård och detta är för att det är "ghetto ". När en muslim skaffar sig utbildning flyr man från denna stadsdel (och liknande ställen, t ex Kroksbäck) och bosätter sig nånstans där det antingen är många muslimer med bostadsrätter, Söderkulla tex, eller så försöker de bli svenskare och flyttar till mer svenska områden. Och det ser jag inget fel med. Personer med arabiskt ursprung som flyttar till et bättre område är sällan några sharia-anhängare utan rätt vanliga typer som vill göra rätt för sig. Ofta tillhör dom väl något slags arbetarklass/medelklass och har kämpat för att få jobb.
många fall handlar det om inkomst och har man soc bidrag och sex barn så stannar man i l-ängen eller ro-gård. Likadant som att en svensk inte köper en bostadsrätt i rörsjöstaden förrän hen har råd med det.
Vi har en stor grupp fd juggar som gjort liknande klass och bostadsresor , vissa grupper var bråkiga på 90talet, sågs som slödder och betydde sig väl i likhet med det oxå, och nu har många ex-juggar , kanske de med bättre utbildning och bättre förmåga att anpassa sig -integreras och bor t ex i bostadsrätter på Kirseberg och i Limhamn.
Jag förstår hur du menar när du du beskriver juggarnas klassresor och assimilering i de svenska samhället. Det samma gäller greker, italienare och finnar som kom som arbetskraftsinvandrare på 60-70 talet. Men när det gäller muslimerna så är det en mycket stark sammanhållning inom religionen. Gör inte misstaget att tro att muslimer assimileras på samma sätt som sydeuropéer. Muslimerna släpper inte sin sammanhållning, sina traditioner och sin tro. De är inte ett dugg intresserade av att tal del av det svenska samhället. De bygger sitt eget samhälle på områden som tidigare var svenska, det tar till vara infrastruktur, men byter sedan ut allt efter eget behag. Visserligen har de ofta interna stridigheter t.ex. shia och sunni. Men när det gäller att mota undan det svenska i samhället så gör de det med förenade krafter trots motsättningar (som t.ex. i Vivalla Örebro)

Målet är kanske inte att ta över Malmö i sig, men faktum är att trots staden växer så sker en nettoutflyttning av etniska svenskar. Samtidigt så växer områdena från öster där det i huvudsak bor invandrare.

Titta på en Malmö karta så ser du att geografisk så finns inte så många "trygga" områden kvar. Det är inte bara Rosengård, Lindängen och Kroksbäck som är otrygga områden, det är större delen av Östra och Södra Malmö http://www.msff.se/malmo2008/ResaKarta1.htm
Senast redigerad av Trotteri 2016-11-08 kl. 16:22.
Citera
2016-11-08, 17:11
Medlem
spoilers avatar
"Barn placerade i familjehem misstänks bli slagna och sexuellt utnyttjade. Socialtjänsten har i flera fall varken haft tid med bakgrundskontroller eller uppföljningar, visar Sydsvenskans granskning.

---

Under flyktingkrisen hösten 2015 ökade efterfrågan på familjehem dramatiskt. Och det samtidigt som personalomsättningen inom socialtjänsten nådde rekordnivåer.
Det fanns bara ett sätt att lösa den svåra ekvationen: Att sänka kraven på nya familjehem och jourhem, och därmed bryta mot en rad bestämmelser i Socialtjänstlagen.

---

”Bland släktingshemmen finns även språksvårigheter som leder till att de inte kan utredas eller få utbildning och handledning på traditionellt sätt”.

---

De stora bristerna har fått flera politiker i stadsområdesnämnderna (som fattar beslut om familjehemsplaceringar) att protestera. Bland dem John Roslund (M), andre vice ordförande i stadsområdesnämnd Öster.
– Min erfarenhet är utan tvekan att det tummas på kvaliteten. Jag vill påstå att 60 till 70 procent av placeringarna är olämpliga, säger han.

---

Och det har i flera fall handlat om personer som bara är marginellt äldre än de barn som de ska ta hand om. John Roslund uppskattar att han själv reservat sig ett trettiotal gånger, men säger att han bara fått med sig majoriteten vid två tillfällen.
– Vi hade en 27-årig kille i en etta som skulle ta hand om en 17-årig flicka. Den gången fick jag med mig majoriteten.

---

Ett problem, enligt Roslund, är att en del familjehemsföräldrar själva är nyanlända, vilket gör de obligatoriska kontrollerna i belastnings - och misstankeregister meningslösa.
– För min del finns ingen garanti att en person är lämplig bara för att det är en nästkusin. Om man hårdrar det lite kan de lika gärna vara våldtäktsmän eller IS-krigare. Vi har helt enkelt ingen aning om vad de här människorna sysslat med innan de kom till Sverige, säger han.
– Vi vet faktiskt inte ens säkert om de verkligen är anhöriga.

---

Mohammad Mohammad har varit med och beslutat om hundratals familjehemsplaceringar de senaste åren. Och han har själv fyra ensamkommande afghaner boende i sin källare."

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-07/misstankar-om-sexovergrepp-och-vald-barn-fick-inget-besok-pa-sex-manader
Citera
2016-11-08, 17:42
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Trotteri: tja, jag tror att utflyttningen av etniska svenskar balanseras av inflyttningen etniska svenskar. Det är många som ser Malmö som ett alternativ till Göteborg och Sthlm, och dessutom ligger Köpenhamn 30 min bort och många jobbar ju där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in