Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-11-07, 16:42
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Han lär inte vinna Minnesota.
Däremot understryker schemat dock möjligheter i både Michigan och framförallt Pennsylvania.
Tar Trump någon av de staterna så blir det oerhört brant uppförsbacke för Clinton.

Mycket intressant att Trump la ner krut på Minnesota på sluttampen. Och mycket smart. Fru Clinton kan vara offer för en överraskning här
2016-11-07, 16:43
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Får jag påminna dig om att det är svarta som blir skjutna i USA av polisen inte vita.
Det är svarta som blir fängslade för olika brott i klart större andel än vit. Begår du brott som vit i USA löper du avsevärt mindre risk att fängslas och dömas än om du är en svart som begår brott.

Svarta som grupp har lägre representation inom politik och makt och tjänar mindre än vita som grupp. klart tydliga signaler kring diskriminering dvs rasism.

Ojojoj, vart skall man börja….
Jo vi kan väll börja med att ställa upp statistiken:
Sedan 1 Januari 2015 till mitten av Juli 2016 har 1502 människor skjutits ihjäl av polis i USA. 732 av dessa var vita, 381 var svarta och 382 var en annan eller okänd hudfärg. Översatt i procent är detta: 48,7%, 25,3%, 25,5%.
Alltså är det lite drygt dubbelt så många vita som blir skjutna av poliser i USA än svarta som blir det.

Men sedan visst så utgör den svarta delen av befolkningen endast 13% av den totala summan amerikaner. Därav så ja, det är en överrepresentation på drygt 12% som skjuts fler än vad som är vita. Men utöver detta får man ju givetvis också ha i tanke att 45% av de som döms för brott i USA är svarta. Dvs att svarta är GROVT överrepresenterade att begå brott. Därför borde statistiskt sett långt många fler svarta skjutas av polis än vita i brottssammanhang. Konstigt att det inte är så verkligheten ser ut…. ;-)

Sedan är det så att statistiken säger att polisskjutningar av svarta utgör 15% av ihjälskjutningar av svarta. 24% är skjutna av vita men den stora majoriteten (61%) är Black On Black violence, alltså att svarta skjuter andra svarta. Men vart är demonstrationerna mot sig själva?
Det skall även nämnas att VÄLDIGT många poliser faktiskt är svarta. Att därför göra det till en rasfråga är bara att be om konflikter i samhället.

Källor:
Liberala Washington Post: https://www.washingtonpost.com/news/post-nation/wp/2016/07/11/arent-more-white-people-than-black-people-killed-by-police-yes-but-no/?utm_term=.9e10912319a3

https://www.quora.com/Is-saying-black-people-commit-more-crime-citing-statistics-or-racism

https://www.quora.com/Why-are-black-Americans-overrepresented-in-prisons

Så sluta snacka om att svarta är mer utsatta än vita. Det finns INGEN statistik som talar för det. FBI tycker dessutom att det är bogus och att det överdrivs för några enstaka fall tas upp i sociala medier och blir virala! http://edition.cnn.com/2016/10/16/politics/fbi-director-police-shootings/
2016-11-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Clinton nu upp 4% i Fox News mätning. De har ingen anledning att trolla siffrorna då de tycker ännu mer illa om Clinton. Det verkar nu ha stabiliserat sig kring 3-4% i många mätningar vilket i princip var läget tidigare i höst. Om Clinton kan överföra telefonintervjuerna till röster, d v s att människor faktiskt går och röstar så kommer hon att ta detta ganska bekvämt. Med tanke på den organisation hon besitter så är det väl ganska troligt att hon lyckas bussa hopen av afroamerikaner till urnorna. Muslimer, latinos och "soccer moms" springer ju redan benen av sig för att få lägga sin röst.

Det är just där Trump chans är att hon inte får ut folk som Obama.

Hon var väl 20% före Sanders i Michigan enligt undersökningarna men svarta gick aldrig ut och Sanders vann med hjälp av vita.
2016-11-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvbenke
Nej vad de själva skriver och uppmärksammar... finns knappt några människor som har Hitlarys skyltar de enda skyltar med hennes namn på är for prison.

OK, så du går på de bilder du ser på typ Fox News, vissa Youtubekanaler eller liknande, och att det är många Trumpfans där som viftar med sina skyltar och flaggor?

Jag har förresten också sett reportage - ändlösa köer av hispanics i Florida och Nevada som stod och väntade i timmar för att kunna rösta i helgen (på BBC och CNN). Tror knappast att de tänkte rösta på Trump, efter att han kallat mexikaner och hispanics för knarkhandlare, skurkar, jobbtjuvar och våldtäktsbenäget slödder genom hela sin valkampanj.

Den äldre generationer exilkubaner i Florida var ofta envetna republikaner, men bland deras barn har det svängt.

Citat:
Hur tänker du nu att jag ska kunna göra dessa utfrågningar? När jag inte bor där borta? Jag bildar min uppfattning om vad folk som bor där säger, inte några värdelösa mätningar som har fel 10/10.

Det kallas retorisk fråga, men jag ville inte förutsätta att du gjorde på det ena eller andra sättet för att skaffa dig upplysningar.
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Skojar du med oss eller är du mentalt handikappad?

Det är inte vita människor i USA.s förorter som går runt och misshandlar folk just för att dem har en viss hudfärg!!! Det är svarta!

Bara det att PK-uppfattningen angående rasism är den att man enbart kan vara rasist åt en mörkhyad person och inte en ljushyad person är ju rasism i sig!

Rasism är man om man behandlar folk olika pga hudfärg, det är något som ytterst få vita gör men det är VÄLDIGT vanligt bland svarta i USA att tracka ner på vita för att media och pk-idioter inbillar dem att det är legitimt att göra så!
Merapi har dock en poäng. Vita människor är experter på att vara rasister mot sin egen ras.
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Får jag påminna dig om att det är svarta som blir skjutna i USA av polisen inte vita.
Det är svarta som blir fängslade för olika brott i klart större andel än vit. Begår du brott som vit i USA löper du avsevärt mindre risk att fängslas och dömas än om du är en svart som begår brott.

Svarta som grupp har lägre representation inom politik och makt och tjänar mindre än vita som grupp. klart tydliga signaler kring diskriminering dvs rasism.
Fast det är ju fler vita som blir dödade av poliser än svarta. Men sånt skiter ju du i bara du får behålla din skeva världsbild, inte sant?
2016-11-07, 16:46
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Merapi har dock en poäng. Vita människor är experter på att vara rasister mot sin egen ras.

Exakt!
2016-11-07, 16:48
Medlem
korvbenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
OK, så du går på de bilder du ser på typ Fox News, vissa Youtubekanaler eller liknande, och att det är många Trumpfans där som viftar med sina skyltar och flaggor?

Jag har förresten också sett reportage - ändlösa köer av hispanics i Florida och Nevada som stod och väntade i timmar för att kunna rösta i helgen (på BBC och CNN). Tror knappast att de tänkte rösta på Trump, efter att han kallat mexikaner och hispanics för knarkhandlare, skurkar, jobbtjuvar och våldtäktsbenäget slödder genom hela sin valkampanj.

Den äldre generationer exilkubaner i Florida var ofta envetna republikaner, men bland deras barn har det svängt.

Det kallas retorisk fråga, men jag ville inte förutsätta att du gjorde på det ena eller andra sättet för att skaffa dig upplysningar.

Är du dum i huvudet? Jag skrev nyss vad folk som bor i dessa stater själva säger så vad fan blandar du in fox youtube osv seriöst att vänstern hade lågpannor visste jag men detta är ju absurt.
2016-11-07, 16:49
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Tror du på fullaste allvar att Hispanics, som är katoliker och kommer från en machokultur, skulle rösta för Hillarys HBTQ-politik och feminism? Tror du verkligen att de lockas av hennes tankar kring delade badrum?

Klart de röstar på Trump.
2016-11-07, 16:50
Medlem
sebastian_s avatar
Det är helt uppenbart vad som kommer avgöra det här valet, och det är inte Nevada. Det är den svarta rösten i norra och östra USA. Det är därför de kampanjar så pass mycket där. I exempelvis Michigan var 16% av de röstande svarta, och 95% röstade på Obama. Obama vann staten med 7%. Sänker man antalet röster på Hillary till 80% och minskar antalet svarta röster med 50% som vissa undersökningar visar förstår man hur mycket det betyder. Det innebär ca 8% färre röster på demokraterna totalt sett.

I Pennsylvania vann Obama med 5% och där var 13% svarta röster och 93% röstade på Obama. Fila ner talen på liknande sett där och vi har ca 6 % färre röster för demokraterna där.
2016-11-07, 16:52
Medlem
groovesnuss avatar
Det är ju fem år sedan han lovade att släppa sina självdeklarationer

http://www.businessinsider.com/donald-trump-tax-returns-obama-birth-certificate-2011-4?r=US&IR=T&IR=T#ixzz1K0z1eUj9
2016-11-07, 16:53
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Clinton nu upp 4% i Fox News mätning. De har ingen anledning att trolla siffrorna då de tycker ännu mer illa om Clinton. Det verkar nu ha stabiliserat sig kring 3-4% i många mätningar vilket i princip var läget tidigare i höst. Om Clinton kan överföra telefonintervjuerna till röster, d v s att människor faktiskt går och röstar så kommer hon att ta detta ganska bekvämt. Med tanke på den organisation hon besitter så är det väl ganska troligt att hon lyckas bussa hopen av afroamerikaner till urnorna. Muslimer, latinos och "soccer moms" springer ju redan benen av sig för att få lägga sin röst.
3-4% känns rimligt. Frågan nu är hur många procentenheter som kommer vara "shy Trump voters" på valdagen? Kommer det ens vara några?
Hade detta varit Europa hade jag vågat påstå att Brexit-effekten skulle ge Trump vinsten, men jag är osäker på det politiska debattklimatet i de respektive staterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in