Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-11-06, 20:19
Medlem
För någon vecka sedan laddade jag ner ett program för att hålla mig borta från vissa sidor. Sedan dess ändrades DNS - ip/server automatiskt och väldigt ofta lägger mitt nät ner helt. Det är alltså DNS som spökar, jag kan ändra DNS ip i ca. 5 sekunder (internet funkar då) sedan auto ändrar den tillbaka till en annan IP och nätet funkar återigen inte. Jag kan nu inte hitta programvaran på datorn för att bli av med den och jag behöver hjälp med att lösa detta.

Problemet dyker upp i väldigt opassande situationer där jag behöver mitt nät och då får jag hålla på med allt mellan himmel och jord i ca. 40-50 min tills nätet funkar igen. Detta sker nästan minst en gång om dagen, orkar inte mer. Hjälp mig snälla!!!
Senast redigerad av Rabii 2016-11-06 kl. 20:30.
Citera
2016-11-06, 20:51
Moderator
Rassas avatar
Du har alltså en Mac? Vad heter programvaran du laddade ner?
Citera
2016-11-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Du har alltså en Mac? Vad heter programvaran du laddade ner?

Yes det är en mac. Programvaran heter Gamban, dns servern heter också så men söker jag på det i datorn så hittar jag absolut ingenting.
Citera
2016-11-06, 21:30
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabii
Yes det är en mac. Programvaran heter Gamban, dns servern heter också så men söker jag på det i datorn så hittar jag absolut ingenting.

Verkar vara ett ganska elakt program, i den mån att det knappt går att avinstallera. Rekommenderar att blåsa datorn helt och återställa från backup.
Citera
2016-11-07, 11:27
Medlem
Testa Malwarebytes Antimalware, det brukar ta bort det mesta.
Citera
2016-11-07, 20:12
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blades88
Testa Malwarebytes Antimalware, det brukar ta bort det mesta.

Bra tips, värt att testa, men jag undrar om Gamban klassas som malware. Men TS, kör det ändå. Länk: https://www.malwarebytes.com/antimalware/mac/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in