2016-11-06, 22:55
Medlem
Hej

I en stuga har jag några oljefyllda elelement som uppvärmning. Vid drift blir yttemperaturen hyfsat hög. Kan inte mäta hur hög men man bränner fingrarna när man tar på det.
Mot elementet hänger gardiner, krukväxtblad och även bubbelplast.

Kan dessa material antända pga temperaturen på elementet?
Gick in på Clas Ohlsson och läste en manual på ett oljefyllt element och där kan man läsa ett stort antal varningar för brandfara. Känns nästan överdrivet.

Är detta legitima varningar eller bara något man gjort för att inte riskera något som tillverkare/försäljare?
Eller måste jag göra något för att ovanstående inte skall hänga mot?
Citera
2016-11-06, 23:10
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrrokkin
Hej

I en stuga har jag några oljefyllda elelement som uppvärmning. Vid drift blir yttemperaturen hyfsat hög. Kan inte mäta hur hög men man bränner fingrarna när man tar på det.
Mot elementet hänger gardiner, krukväxtblad och även bubbelplast.

Kan dessa material antända pga temperaturen på elementet?
Gick in på Clas Ohlsson och läste en manual på ett oljefyllt element och där kan man läsa ett stort antal varningar för brandfara. Känns nästan överdrivet.

Är detta legitima varningar eller bara något man gjort för att inte riskera något som tillverkare/försäljare?
Eller måste jag göra något för att ovanstående inte skall hänga mot?

Ja, det är legitima varningar. Elradiatorer, även oljefyllda, utgör en brandrisk och ska inte övertäckas med något. Varför i hela världen har du bubbelplast och gardiner liggande mot en radiator?
Citera
2016-11-06, 23:58
Medlem
Ja det är legitima varningar som du bör ta på allvar.

Plaster brinner oftast inte, men smälter och kan avge farlig rök bland annat.
Organiska material brinner oftast inte heller.
Däremot är gardinerna lätt antändliga.

En huvud regel du kan använda dig av för att avgöra brandrisk är att bränner du dig - vilket du gör är brandrisken hyfsat stor.

http://www.brandskyddsforeningen.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=61ac1bb1 -75a1-4b48-b028-478e36677b6e&MediaArchive_ForceDownload=true
Citera
2016-11-07, 00:00
Medlem
sommarlovs avatar
Om jag minns rätt har tester gjorts, elementen har lindats in helt med filar och täcken, inget händer, om de är godkända.
Citera
2016-11-07, 06:54
Medlem
borrizs avatar
Som de andra redan har skrivit så bör du ta varningarna på allvar.
Jag förstår inte riktigt varför du vill täcka över elementet, det är trots allt så att elementets effekt på temperaturen i rummet försämras (du betalar dyr beskattad el i onödan) om du täcker över det.
Citera
2016-11-07, 08:52
Medlem
japanskbruds avatar
elektriska element har väl alltid en skylt på både finska och svenska som står "får ej övertäckas"
Ei saa peittää
Citera
2016-11-08, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Som de andra redan har skrivit så bör du ta varningarna på allvar.
Jag förstår inte riktigt varför du vill täcka över elementet, det är trots allt så att elementets effekt på temperaturen i rummet försämras (du betalar dyr beskattad el i onödan) om du täcker över det.
De kommer inte dra mer el men det blir inte lika effektivt.

Ett oljefyllt element är betydligt säkrare än vanliga då yttemperaturen är betydligt lägre och jämnare.
Täcka över får du inte göra tex torka kläder på det, men att en gardin nuddar skulle jag inte bry mig om.
Citera
2016-11-08, 23:39
Medlem
https://www.theexpertinstitute.com/case-studies/space-heater-fire-kills-2-children/
Verkar vara när de täcks över och välter med framsidan med reglagen/termostaten? nedåt.

Självantändnings temperaturen är för det flesta material högre än vad en oljeradiator kan ge.
http://www.engineeringtoolbox.com/fuels-ignition-temperatures-d_171.html

Till exempel Papper 218 - 246 Celsius 424 - 475 Fahrenheit. Tänk på filmen Fahrenheit 451 Men får något ligga riktigt länge ovanpå kan det bli så uttorkat att det har väldigt lätt att ta eld. Här har jag för mig att det ska räcka med 80 - 90 grader för trä och liknande ämnen.
Citera
2016-11-10, 20:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
https://www.theexpertinstitute.com/case-studies/space-heater-fire-kills-2-children/
Verkar vara när de täcks över och välter med framsidan med reglagen/termostaten? nedåt.

Självantändnings temperaturen är för det flesta material högre än vad en oljeradiator kan ge.
http://www.engineeringtoolbox.com/fuels-ignition-temperatures-d_171.html

Till exempel Papper 218 - 246 Celsius 424 - 475 Fahrenheit. Tänk på filmen Fahrenheit 451 Men får något ligga riktigt länge ovanpå kan det bli så uttorkat att det har väldigt lätt att ta eld. Här har jag för mig att det ska räcka med 80 - 90 grader för trä och liknande ämnen.
80-90 ºC låter orimligt, då borde varenda bastu ha brunnit både upp och ner. Jag googlade runt lite nu och hittar också de siffrorna nämnas på diverse fora men jag hittar ingen bra referens. En del snackar om att det bara gäller absolut torrt trä men jag tvivlar på att det ens skulle gälla sådant. Här http://waset.org/publications/7615/an-experimental-study-on-autoignition-of-wood är ett försök med sex träslag (pinus är tallsläktet) där man fick antändning inom intervallet 350-600 ºC. Tabell II visar att det inte var någon stor skillnad i antändningstemperatur beroende på fukthalt och man testade med fukthalt ända ner till 0 %. Vad som däremot skiljer en hel del är tiden till antändning då fuktigt trä tar längre tid att värma upp vid given tillförd effekt.

Så nä, att trä skulle kunna antända vid så låg temperatur kan vi nog glömma. Vad som däremot kan ske redan runt 100 ºC är att pyrolysen startar då träet avger tjära och brännbara gaser men dessa antänds ju inte heller vid så låg temperatur.
Senast redigerad av skunkjobb 2016-11-10 kl. 20:56.
Citera
2016-11-11, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
80-90 ºC låter orimligt, då borde varenda bastu ha brunnit både upp och ner. Jag googlade runt lite nu och hittar också de siffrorna nämnas på diverse fora men jag hittar ingen bra referens. En del snackar om att det bara gäller absolut torrt trä men jag tvivlar på att det ens skulle gälla sådant. Här http://waset.org/publications/7615/an-experimental-study-on-autoignition-of-wood är ett försök med sex träslag (pinus är tallsläktet) där man fick antändning inom intervallet 350-600 ºC. Tabell II visar att det inte var någon stor skillnad i antändningstemperatur beroende på fukthalt och man testade med fukthalt ända ner till 0 %. Vad som däremot skiljer en hel del är tiden till antändning då fuktigt trä tar längre tid att värma upp vid given tillförd effekt.

Så nä, att trä skulle kunna antända vid så låg temperatur kan vi nog glömma. Vad som däremot kan ske redan runt 100 ºC är att pyrolysen startar då träet avger tjära och brännbara gaser men dessa antänds ju inte heller vid så låg temperatur.
Ja, det kanske var slarvigt skrivet 80-90 ºC kommer från något jag har för mig om elinstallation. Och här har vi ju många som kan dessa regler utantill och kan bilda klarhet i frågan. Det är inte självantändning jag menar utan snarare att det kan antändas av en statisk gnisturladdning eller lokal friktionsvärme för att det har blivit så eldfängt av uttorkningen.
Citera
2016-11-11, 08:44
Medlem
Skaffa en IR-termometer så vet du hur varmt det är på elementet - snorbilligt från Kina: http://m.ebay.com/itm/Handheld-Digital-LCD-Temperature-Thermometer-Laser-Non-Contact-IR-Infrared-UIR-/161955166385
Citera
2016-11-11, 16:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Skaffa en IR-termometer så vet du hur varmt det är på elementet - snorbilligt från Kina: http://m.ebay.com/itm/Handheld-Digital-LCD-Temperature-Thermometer-Laser-Non-Contact-IR-Infrared-UIR-/161955166385
Jag vill höja ett litet varningens finger för IR-termometrar, bara lillfingret alltså. De mäter ju den s.k. strålningstemperaturen och inte den verkliga fysiska temperaturen på ett föremål. Ofta är dessa nästan densamma men på vissa ytor, främst blanka metallytor så kan strålningstemperaturen vara rejält mycket lägre än den fysiska temperaturen.

T strål=T fys*(1-reflexionstalet)

Nu är ju normalt inte element gjorda i blank metall utan målade med vit eller ljusgrå färg. Vanlig vit färg har normalt väldigt lågt reflexionstal i IR-spektrumet så mätningen blir rätt bra i alla fall. Jag mätte nyss med IR-termometer 42 ºC på ovankanten på ett av mina vattenfyllda element och med en kontakttermometer som jag tryckte mot elementet och isolerade med en frottéhandduk så blev det 41. Egentligen kan aldrig strålningstempen bli högre än den fysiska så det där med handduken blev så klart inte perfekt men man ser i alla fall att IR-termometer är helt ok för att ta tempen på ett normalt målat element.

Skulle man mäta på ett blankt metallrör så är däremot IR värdelöst och man måste köra med kontakttermometer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in