Citat:
Ursprungligen postat av
Semestertankar
Jag vill höja ett litet varningens finger för IR-termometrar, bara lillfingret alltså. De mäter ju den s.k. strålningstemperaturen och inte den verkliga fysiska temperaturen på ett föremål. Ofta är dessa nästan densamma men på vissa ytor, främst blanka metallytor så kan strålningstemperaturen vara rejält mycket lägre än den fysiska temperaturen.
T strål=T fys*(1-reflexionstalet)
Nu är ju normalt inte element gjorda i blank metall utan målade med vit eller ljusgrå färg. Vanlig vit färg har normalt väldigt lågt reflexionstal i IR-spektrumet så mätningen blir rätt bra i alla fall. Jag mätte nyss med IR-termometer 42 ºC på ovankanten på ett av mina vattenfyllda element och med en kontakttermometer som jag tryckte mot elementet och isolerade med en frottéhandduk så blev det 41. Egentligen kan aldrig strålningstempen bli högre än den fysiska så det där med handduken blev så klart inte perfekt men man ser i alla fall att IR-termometer är helt ok för att ta tempen på ett normalt målat element.
Skulle man mäta på ett blankt metallrör så är däremot IR värdelöst och man måste köra med kontakttermometer.