2016-11-06, 15:12
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Svenskar och finnar i allmänhet är helt utan skuld att en norska har torskat, och den enda som rår för att Therese lider idag är Therese själv!

Är hon oskyldig till medveten doping beror det ju i så fall helt och hållet på att hennes ofattbara dumhet har hindrat henne från att förstå att det stora röda märket med ”DOPING” på förpackningen betydde D-O-P-I-N-G, och då är det självklart synd om henne, och helst med tanke på att hon då också samtidigt begåvats med en ännu dummare läkare som inte heller begrep att det röda märket med ”DOPING” betydde D-O-P-I-N-G fast han var läkare och fast han försäkrat Therese om att det inte innehöll DOPING. Läkarens dumhet verkar här helt sakna gränser och uttrycket ”läkare utan gränser” har därmed fått en ny lokal betydelse.

Vi har alltså att välja mellan en ”norska som torskar” eller ”DUM & DUMMARE i Italien”. Svenskar och finnar i allmänhet vill gärna "tro" att norsk dumhet har en gräns och väljer därför alternativet ”norska som torskar” men Fabulator verkar mera var inne på att det andra alternativet är det mest trovärdiga av dem!

Thereses "dumhet" er at hun stolte på en meget erfaren leges henvisning.
Men det er ikke "dummere" enn at de fleste idrettsmenn - og kvinner kunne havnet i akkurat samme situasjon, uforskyldt.

Den store synderen er selvsagt legen Fredrik Bendiksen - som må ha gått i søvne ang. salven han ikke oppdaget hadde et ulovlig virkemiddel.
Men hverken du eller jeg har sett den esken - om den virkelig hadde et slikt stempel og ikke en etikett var klistret over f.eks. En annen sak er at man ikke driver å leter etter merking på baksiden som ikke finnes i Norge eller andre land - unntatt akkurat Italia.

Therese Johaug som var i smerter og desperat - fikk esken i sin hånd hvor hun rev ut tuben og kastet esken etter å ha forvisset seg med legen at den var OK. At du og andre svensker/finner synes det naturlige i hennes situasjon ville vært å lese et italiensk pakningsvedlegg før hun smurte på tar jeg som nok et eksempel på at man ønsker å mistro.

Men - ettersom du ikke fester lit til hennes historie - som stemmer 100% med bevisene som foreligger - så vil jeg gjerne ha en logisk og plausibel forklaring på hvorfor TJ med viten og vilje skulle smurt på en salve hun var klar over var ulovlig. Jeg finner frem popkornet mens jeg venter.
Citera
2016-11-06, 15:20
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hako Otoko
Nej nej men Fabulator, nu fabulerar du igen.
Alla aktuella norska landslag har erkänt att dom använder astmamedicin regelbundet i sina älskade nebulisatorer så det kan inte vara bra för någon att du fortsätter att förneka detta

Har ikke fornektet det åpenbare.
Jeg bare korrigerte deg med at forstøveren i hovedsak blir bruk med saltvannsoppløsning.

Og venter i spenning på hvorfor den blir sett på som djevelens instrument i Sverige. NrK spurte den svenske landslagslegen om akkurat dette - og han hadde ikke noe konkret svar på spørsmålet, bare at det var galt i følge dem.

Når hele svenske herrelagt er "sjuka" gjennom en hel sesong, så burde han kanskje ikke være så kjepphøy heller. En slik mann hadde fått sparken i Norge. Åpenbart at han ikke skjøtter sin jobb, særlig bra.
Citera
2016-11-06, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Men det er ikke "dummere" enn at de fleste idrettsmenn - og kvinner kunne havnet i akkurat samme situasjon, uforskyldt.

Den store synderen er selvsagt legen Fredrik Bendiksen - som må ha gått i søvne ang. salven han ikke oppdaget hadde et ulovlig virkemiddel.
Men hverken du eller jeg har sett den esken - om den virkelig hadde et slikt stempel og ikke en etikett var klistret over f.eks. En annen sak er at man ikke driver å leter etter merking på baksiden som ikke finnes i Norge eller andre land - unntatt akkurat Italia.

Therese Johaug som var i smerter og desperat - fikk esken i sin hånd hvor hun rev ut tuben og kastet esken etter å ha forvisset seg med legen at den var OK. At du og andre svensker/finner synes det naturlige i hennes situasjon ville vært å lese et italiensk pakningsvedlegg før hun smurte på tar jeg som nok et eksempel på at man ønsker å mistro.

Men - ettersom du ikke fester lit til hennes historie - som stemmer 100% med bevisene som foreligger - så vil jeg gjerne ha en logisk og plausibel forklaring på hvorfor TJ med viten og vilje skulle smurt på en salve hun var klar over var ulovlig. Jeg finner frem popkornet mens jeg venter.
Om du hade läst tråden så hade du inte frågat oss om våra teorier kring krämen osv.

Om allt detta, står att finna i hundratals inlägg

Är det så jobbigt att vara nordk nu med alla era skandaler kring friska åkare som tagit astmamedicin, att du måste ta till allt mer desperata försök till att flytta på fokus? Detta börjar nu bli en smula löjeväckande. Å dina vägnar ---->
Senast redigerad av Muttmousse 2016-11-06 kl. 15:30.
Citera
2016-11-06, 17:02
Medlem
Discgears avatar
Citat:
WADA koden och Antidoping Norges eget program Ren Utøver anger mycket tydligt att det är den aktiva själv som är ansvarig för vad den stoppar i sig. Att skylla på läkaren är den enskilt vanligaste förklaringen bland de som åker fast, inte minst bland öst- och sydeuropeiska idrottar. Norge har nu sällat sig till detta sällskap.
Citat:
Expediten på Parafarmician i Livigno har sagt att alla Trofodermintuber de säljer är märkta på asken samt att de inte använder etiketter. Du har säkert läst detta i norsk media, men som vanligt upprepar du argument som är debunkade. Ohederlig argumentation.
Citat:
Detta är det mest uppseendeväckande i hela historien. Efter hennes samtal till Bendiksen tog det hela fem dagar innan han kom till Italien. När de möttes på morgonen/lunchen efter att han kom ned till Livigno, tog det ytterligare ett dygn innan han gick till apoteket och inhandlade medicin. Så mycket med den smärtan och desperationen. Och, varför öppnade inte någon lagledare medicinväskan som fanns på plats för att plocka fram lämplig kräm? Bendiksen sa ju att han trodde krämen fanns i Italien, därför tog han inte med någon.
Citat:
Det stora problemet för Johaug är att det medel som hon ertappades med i sin kropp förmodligen är den ideala anabola steroiden för en kvinnlig längdskidåkerska som vid upprepade tillfällen sagt att hon har problem att bygga muskler och att äta tillräckligt. Clostebol har fram tills i år varit snudd på omöjlig att upptäcka då den har en mycket kort halveringstid, den har i stort sett inga av de negativa hormonrubbningar som följer med annat steroidmissbruk. Den mest problematiska biverkningen tycks vara munsår. Så, ja det finns tyvärr logisk og plausibel forklaring på hvorfor TJ med viten og vilje har smurt på en salve hun var klar over var ulovlig.
Salvan kan ha använts som täckmantel för annan typ av Closteboldopning eller så har själva salvan använts och inköpet av läkare varit en täckmantel utifall att. Doping sker inte längre med sprutor utan kan mikrodoseras eller smörjas på kroppen i små doser. Gå in på vilket kroppsbyggarforum som helst och läs.
Citera
2016-11-06, 17:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
1) Ja, absolutt. Gang på gang har jeg spurt en logiske forklaringer på at hun skulle være skyldig i "noe". Eneste "feilen" hun har begått - er at hun ikke overprøvde legens forsikringer om at salven var OK. Som jeg har skrevet en rekke ganger.

Vad ska man svara på det...
Det är en helt ny norsk syn på doping detta att utövaren inte har något som helst eget ansvar, förutom att fråga läkaren.
Konstigt att det aldrig har varit Norges inställning i frågan innan TJ åkte dit. Tvärtom.

Det är så urbota dumt så det behöver inga fler kommentarer...
Citera
2016-11-06, 17:17
Bannlyst
Exakt. Det egna ansvaret som åkare, samt NOLLtoleransen mot doping, är för att det ej ska gå att skylla ifrån sig eller köra någon obskyr cover-up-story där man inte sällan skyller på läkaren.

Detta och mkt mer, har påtalats tusentals gånger i tråden. Av många, och mig inkluderad. Någon i tråden har uppenbarligen bestämt sig för att ha ett medvetet KORT minne...vilket betyder att om 2-3 dagar är det åter samma visa...
Citera
2016-11-06, 20:17
Medlem
Hur svårt kan det vara? Sundby har använt mer astmamedicin än man får. Johaug har brukat anabola steroider. Hoppas att man nu kollar gamla prover samt tar Anti Doping Norge under luppen. Har man inte kollat sina främsta idrottsutövare under flera månader, dessutom under uppbyggnadsmånaderna, så luktar det korruption. Max avstängning för att rädda idrotten samt visa att ett land inte kan åka på en räkmacka. Johaug har dessutom visat totalt dålig brist på omdöme. Hon skyller allt på alla andra. Hon anser sig vara helt oskyldig trots att reglerna säger att man är själv ansvarig för vad man äter (vilket hon även själv påtalat innan hennes egna positiva dopningprov). Dags för lilla damen att kliva ned från sina höga hästar, ta ansvar för sitt beteende och sluta lägga skuld på alla runt om sig samt lära sig att tävla på lika villkor!
Citera
2016-11-06, 23:48
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

I mitten av ditt inlägg nämner du möjligheten att Therese inte letat efter en etikett (DOPING) på baksidan av förpackningen eftersom det i Norge inte brukar finnas en sådan etikett där.
Det öppnar ju i så fall mer för att hon brukar använda det preparatet, vilket är ännu mer besvärande I så fall
Citera
2016-11-07, 00:06
Medlem
xcoms avatar
Citat:

Nu tror jag personligen inte att Therese's historia är som hon påstår, men även om den skulle va det så spelar det ingen roll, dina påståenden och yrkande av totalt frikännande av henne skulle mer eller mindre göra dopingen fri, men det är kanske vad du och många uppenbarligen i Norge vill?. Tänk va lätt att dopa sig om Therese skulle gå fri från straff, bara att skaffa en målvakt genom en dum läkare, dopa dig skyll på läkaren och fortsätt tävla.

Kommer att bli många dopingfall efter detta om hon skulle komma undan, det spelar ingen roll om Therese eller läkaren är bland dom mest korkade personerna som finns hon är personligen ansvarig och kan inte skylla på läkaren hur mycket du, Norge eller hon vill. Hon har ett dopingprov med steroider i kroppen. Sen att alla förklaringar hur det gått till Nej jag köper inte att både läkare, Therese kan missa så fatalt alla varningar, både på förpackning tub och wadas lista.
Citera
2016-11-07, 16:15
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:

Nog helt möjligt att man i ett väldigt stressat läge kan göra som du säger.
Man tar snabbt som satan ut tuben ur förpackningen och smetar ut krämen.
Problemet denna gång verkar vara att det inte var någon speciellt stressad situation. Hade hon stått och väntat på starten i VM/OS kan jag förstå att man är tokstressad om man har såriga läppar.
Nu, nu hade man faktiskt all tid i världen. Både hon och hennes läkare.
Dessutom, om man missade det som stod på förpackningen, så framgår det tydligt på tuben att den innehåller Clostebol. Ett ämne som med 100% säkerhet Bendiksen har full koll på.
Och TJ som inte behöver betala sin mobilräkning själv har inga problem att Googla, eftersom hon tidigare berättat hur enormt noga hon är med sina kontroller.

Glöm inte heller att man ändrat sin berättelse avseende förpackningen. Först påstod B att han bara lämnat över tuben. Sedan ändrade han sig.
Vad är det som inte stämmer ?
Citera
2016-11-07, 18:49
Medlem
http://www.svt.se/sport/vintersport/norska-os-toppen-forbjudet-att-ata-kott/

Johaug har givetvis varit i Kina och råkat äta nötkött.
Citera
2016-11-07, 18:50
Medlem
BraidsMammas avatar
Vad är senaste nytt om när prövningen ska göras? Kommer den vara muntlig eller skriftlig?
Offentlig eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in