2016-11-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Min tanke också. De har varit oerhört modiga som vågat vittna mot GM vilket säger en del om styrkan i BO:s nätverk och familj –*och de är ju brottsoffren i den levande världen. Det är svårt att föreställa sig den smärta de måste känna som nära anhöriga, med vetskapen om hur våldsamt - och fasansfullt onödigt –*mordet var.
Inte heller osannolikt att någon eller flera i BO:s familj och krets läser den här tråden –*därför bisarrt att se hur många i tråden (Solglitter, Sno, Filippasol m fl) uttalat sig nedvärderande om BO och därmed respektlöst både mot deras och BO:s integritet.

Jag skulle tvärtom vilja hävda att jag många gånger i den här tråden har velat ta bort den tyngd som ex. Camilla bär på sina axlar när hon anklagar sig själv och undrar varför hon inte gjorde mera.

Vi vet alla att Lotta ofta ringde till henne och oroade henne. Men så fort Camilla agerade - då blev Lotta arg eller sur. Eller blockade henne. Så gjorde hon även gentemot Per.

Det var en sorts psykisk tortyr som Camilla och de andra anhöriga (och vissa kompisar) utsattes för. Att först klaga hur dåligt hon mådde och hon rädd hon var - för att sen förbjuda de som hon oroade från att agera måste ha varit nedbrytande.

Jag skulle vilja säga till de anhöriga och vänner till Lotta som ev. läser här att det inte är de anhörigas/vännernas ansvar ifall en vuxen människa insisterar att umgås med en våldsverkare och kåkfarare. Vill hon inte bryta - då finns det inte mycket utomstående kan göra åt saken.
Citera
2016-11-05, 21:07
Medlem
Lova33s avatar
Läste FUP och blev väldigt illa berörd.

Bilder och text sammanfattar ett blodbad där mördar-Martin i blint raseri bokstavligen slår in huvudet på Lotta.
Jag vill bara gråta när jag tänker på stackars Lotta som kom och öppnade klädd i täcke och trosor och därefter blir brutalt ihjälslagen på golvet bredvid sin egen säng -helt skyddslös mot mördaren.
Obegripligt. Omänskligt. Vilket monster.

Vila i frid Lotta
Mina varmaste tankar går till dina anhöriga och vänner.
Citera
2016-11-05, 23:10
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det är väl en väsentlig skillnad på att berätta precis “allt” och att låta bli att berätta att man själv aktivt har försökt komma I kontakt med just DEN person som man har sagt vara stalkad av?

Lotta lät sin syster Camilla tro att en random galning som hon knappt kände hade börjat stalka henne samt hota henne och hela hennes släkt. När Camilla anmälde detta blev Lotta sur.

Tänk om Lotta hade berättat sanningen. Dvs. att hon gärna ville fortsätta relationen och skaffa barn med den här mannen TROTS hans obegripliga och våldsamma beteende.

Då tror jag att diskussionen mellan syskonen hade fått en annan vändning och Camilla istället för att ringa till polisen hade försökt Lotta inse att det inte var NORMALT det som Lotta höll på med. Kanske hade hon kunnat övertyga Lotta om att söka sig till en terapeut? Kanske..

Det är inte sjukt att bli kär som Lotta kanske blev, men sedan vände historien till en skräckroman som Lotta var fullt medveten om. Därför polisanmälde hon. Du är ju inte bara psykopat, utan obegåvad också. Lotta sökte hjälp och fick inte tillit till polisen, för att de inte fanns där när hon sökte dem. Det är den perioden som samhället måste styra upp.

Du bestämmer inte vad som är normalt, kvinna. Tror du att psykopater ger upp folk som de har fått korn på, eller som de upplever sig ha blivit kränkta eller avvisade av? Idiot. Det hjälper inte att tänka bort någon, de finns där oavsett. Därför bemötte Lotta honom på många olika sätt. Hon blev DUPERAD. Därför ville hon ha barn med någon, kanske, som inte hade så mycket bra att komma med. DE VAR INTE LIKA. Lotta var inte en våldskvinna. En psykopat är en envis röv, du borde veta...

Lotta försökte skaffa hjälp till GM, till och med. Människor lär sig vad psykopater kan göra, om de överlever.

Att snabbt inleda en relation och inbilla folk rövarhistorier är psykopatens överlevnadskonst. Det var inte Lotta som snabbade på, det är jag övertygad om. En psykopats kännetecken vet de flesta i tråden numera om karaktäriseras av vad GM gjorde. Du har en bit kvar att lära, du tokiga kvinna.
Senast redigerad av IQ130 2016-11-05 kl. 23:17.
Citera
2016-11-05, 23:25
Medlem
Citat:
Jag skulle tvärtom vilja hävda att jag många gånger i den här tråden har velat ta bort den tyngd som ex. Camilla bär på sina axlar när hon anklagar sig själv och undrar varför hon inte gjorde mera.

Vi vet alla att Lotta ofta ringde till henne och oroade henne. Men så fort Camilla agerade - då blev Lotta arg eller sur. Eller blockade henne. Så gjorde hon även gentemot Per.

Det var en sorts psykisk tortyr som Camilla och de andra anhöriga (och vissa kompisar) utsattes för. Att först klaga hur dåligt hon mådde och hon rädd hon var - för att sen förbjuda de som hon oroade från att agera måste ha varit nedbrytande.

Jag skulle vilja säga till de anhöriga och vänner till Lotta som ev. läser här att det inte är de anhörigas/vännernas ansvar ifall en vuxen människa insisterar att umgås med en våldsverkare och kåkfarare. Vill hon inte bryta - då finns det inte mycket utomstående kan göra åt saken.

Men det där är ju bara fantasier.
Varför hittar du på?
Självklart ringde hon sina anhöriga. Som inte fick hela bilden, vilket familjen tolkat som omsorg om dem. Att hon inte ville dra in dem för mycket.
F ö att Lotta "inte ville bryta" är ytterligare en trådsanning.
Det är vad du, Solglitter m fl försökt banka in i alla era inlägg och det stämmer inte med vad många vittnen säger, inte med Lottas handlingar, inte med FUP, inte med polisanmälan, inte med Lottas dagbok.

Ändå sitter du m fl och påstår er veta vad Lotta innerst inne ville, i strid med allt som kommit fram i FUP. Det är ju helt otroligt. Vilken planet lever du på?
Citera
2016-11-05, 23:31
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Jo. Man måste. Många har jobb där detta är ett "måste".

Man måste dock inte leva. Det är ingen som kräver detta av en. Det är frivilligt om man vill avsluta sitt liv.

Lotta ville inte "bara leva". Hon ville - insisterade - att leva just med Martin av killar på hela jordklotet.

Nej. Hon ville göra slut. Hon var i händerna på en man som skrämde livet ur henne och sedan hade ihjäl henne. Han bestämde över henne och hennes liv. Vad är det du inte förstår, arma krake?
Citera
2016-11-06, 00:25
Medlem
Ett utdrag postat av Sno:
Jag är ute efter ärlighet när det gäller den här sortens händelser. Media ska ärligt rapportera vad det hela handlar om. Och politikerna ska ärligt säga vilka åtgärder som är värda att tas och vilka som är verkningslösa. Man ska inte kunna få fler röster bara för att man gör “något” trots att man redan I förväg VET att dett något inte hjälper ett jota. Bara kostar skattebetalarna en massa pengar.

När det gäller brottsoffret anser jag inte att det vore skamligt för offret att berätta sanningenligt att hon är hopplöst fast I en relation som innebär både psykisk och fysisk våld gentemot henne. Men att hon trots detta ser flera fördelar än nackdelar I relationen.

Alla vet vi att media inte alltid är sanningstalande eller objektiva
Men om du tycker att Lottas historia är fruktansvärd och på gränsen till en fantasyhistoria då kommer du att bli upprörd

Därför att verkligheten ser ut så här - och ännu värre

Jag har sagt i ett tidigare inlägg vad man kan göra - och framförallt där barn finns med i bilden

Och glöm inte bort att orsaken till att detta kostar pengar för skattebetalarna är förövarens skuld

Nu sitter Lottas mördare inlåst ett tag och det kostar visserligen staten pengar men han kan åtminstone inte förstöra liven för X antal människor på ett bra tag framöver
Citera
2016-11-06, 02:00
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Jisses! Du menar på fullaste allvar att allt du skrivit om Lotta i denna tråd skulle vara ett sätt att få anhöriga och vänner att må bra. Jag hoppas verkligen inte att de läser denna tråd, då några av er har gjort allt för att Lotta ska ses som medansvarig till att hon blir mördad. En sådan vändning som du gjort med det här inlägget får mig att rysa.

Visst är det obehagligt. Sno kan överhuvudtaget inte förstå icke-psykopatiskt tänkande. Hon tror hennes inlägg om offrets egen "medverkan" kan få systrarna att inte känna skuld… säger allt om hur kvinnliga psykopater resonerar. Intressant på ett sätt, men, skrämmande som sagt.

Att hjälpen baseras på individens behov är för 99 procent av Sveriges kvinnor självklart. När en rädd, utsatt person kontaktar myndigheterna måste det finns jourinsatser tillgängliga, för mod är en färskvara… därför dras många anmälningar tillbaka. Precis som i Lottas fall. Vad man kan göra här är självfallet inte att omyndigförklara brottsoffer och låsa in dem...
Senast redigerad av IQ130 2016-11-06 kl. 02:02.
Citera
2016-11-06, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Visst är det obehagligt. Sno kan överhuvudtaget inte förstå icke-psykopatiskt tänkande. Hon tror hennes inlägg om offrets egen "medverkan" kan få systrarna att inte känna skuld… säger allt om hur kvinnliga psykopater resonerar. Intressant på ett sätt, men, skrämmande som sagt.

Att hjälpen baseras på individens behov är för 99 procent av Sveriges kvinnor självklart. När en rädd, utsatt person kontaktar myndigheterna måste det finns jourinsatser tillgängliga, för mod är en färskvara… därför dras många anmälningar tillbaka. Precis som i Lottas fall. Vad man kan göra här är självfallet inte att omyndigförklara brottsoffer och låsa in dem...

I intervjun säger Camilla tvärtom vad du nu vill påstå. Hon pratar inte om vad Lotta skulle ha kunnat göra mer utan att hon SJÄLV skulle ha kunnat göra ytterligare. Varför lyssnade hon på sin syster? Varför kom hon inte till Stockholm ändå - fast Lotta avrådde. Det är det som plågar henne.

Och jag säger här och nu: inte ett SKIT kunde hon göra mera. Hon gjorde vad hon kunde, men med händerna bakbundna blir det inte bättre än så här.

Jag är lite förvånad över att hon inte reagerade kraftigt när hon fick veta att Lotta hade börjat umgås med en kriminell människa, men hon kanske tänkte som så att Lotta är en vuxen kvinna med egen lägenhet och tillsvidareanställning så hon fixar nog detta själv?
Citera
2016-11-06, 08:20
Medlem
Citat:
Ah, hallå? Utsatte Lotta sina släktingar för psykisk tortyr? Finns ingen ände på dina dumheter. För vad Lotta än gjorde var det fel. Om hon berättade. Eller om hon inte berättade. Återigen: Slå upp psykopati. Du resonerar som en sådan!

Ja. Jag kallar det för psykisk tortyr när en nära anhörig ringer till en och SKRIKER i telefonen att en man är på väg till hennes adress för att döda henne. Men sen när denne nära anhörig polisanmäler händelsen då får HON veta att hon gjorde FEL..

Skulle hon bara ha lyssnat och konstaterat att det var ju synd men hoppas att du har tur och klarar dig?
Citera
2016-11-06, 10:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är inte sjukt att bli kär som Lotta kanske blev, men sedan vände historien till en skräckroman som Lotta var fullt medveten om. Därför polisanmälde hon. Du är ju inte bara psykopat, utan obegåvad också. Lotta sökte hjälp och fick inte tillit till polisen, för att de inte fanns där när hon sökte dem. Det är den perioden som samhället måste styra upp.

Du bestämmer inte vad som är normalt, kvinna. Tror du att psykopater ger upp folk som de har fått korn på, eller som de upplever sig ha blivit kränkta eller avvisade av? Idiot. Det hjälper inte att tänka bort någon, de finns där oavsett. Därför bemötte Lotta honom på många olika sätt. Hon blev DUPERAD. Därför ville hon ha barn med någon, kanske, som inte hade så mycket bra att komma med. DE VAR INTE LIKA. Lotta var inte en våldskvinna. En psykopat är en envis röv, du borde veta...

Lotta försökte skaffa hjälp till GM, till och med. Människor lär sig vad psykopater kan göra, om de överlever.

Att snabbt inleda en relation och inbilla folk rövarhistorier är psykopatens överlevnadskonst. Det var inte Lotta som snabbade på, det är jag övertygad om. En psykopats kännetecken vet de flesta i tråden numera om karaktäriseras av vad GM gjorde. Du har en bit kvar att lära, du tokiga kvinna.

Fast i det här fallet var det ju inte en charmig psykopat, med bra jobb, välklädd, välvårdad o.s.v. som charmade sitt offer och inte visade sitt rätta jag förrän hon satt fast. Det syntes ju DIREKT vad han var för typ. Man ser det bara på en stillbild. En normalvettig kvinna skulle inte prata ett enda ord med honom, inte möta hans blick, bara gå därifrån så snabbt och diskret som möjligt om han ställde sig bredvid vid bardisken. Varför förnekar vissa av er detta?

För övrigt är detta (Lotta-Martin-fallet) TYPFALLET när en kvinna blir misshandlad/mördad i min erfarenhet. På film och i böcker brukar det vara de stiliga, välvårdade, rika, oerhört framgångsrika männen som har en dold mörk sida, men i verkligheten brukar det alltid vara Martin-typerna. Det vill säga: inget dolt där, what you see is what you get. Och offren är inte slumpvis utvalda heller. Det är en viss typ av människor som blir både som Martin och som Lotta, och jag skulle kalla dom WT helt enkelt.

(I andra kulturer kan det dock se annorlunda ut, p.g.a. att flickorna gifts bort och inte får möjlighet att använda sin egen intuition och människokännedom.)
Citera
2016-11-06, 11:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
I intervjun säger Camilla tvärtom vad du nu vill påstå. Hon pratar inte om vad Lotta skulle ha kunnat göra mer utan att hon SJÄLV skulle ha kunnat göra ytterligare. Varför lyssnade hon på sin syster? Varför kom hon inte till Stockholm ändå - fast Lotta avrådde. Det är det som plågar henne.

Och jag säger här och nu: inte ett SKIT kunde hon göra mera. Hon gjorde vad hon kunde, men med händerna bakbundna blir det inte bättre än så här.

Jag är lite förvånad över att hon inte reagerade kraftigt när hon fick veta att Lotta hade börjat umgås med en kriminell människa, men hon kanske tänkte som så att Lotta är en vuxen kvinna med egen lägenhet och tillsvidareanställning så hon fixar nog detta själv?

Just detta med andrahandskontraktet och vikarierandet ska man dock inte haka upp sig på, för DÄR kan en kvinna som flyttat till Stockholm hamna idag, utan att det behöver säga något om hur hon är som person. Bostadsmarknaden är överhettad och inget av bostadsbolagen vill hyra ut till en person som saknar fast anställning, samtidigt som det är mycket svårare att få en fast anställning idag än för 25 år sedan. Det ÄR vikariat, projektanställningar, personaluthyrningsföretag som gäller nu.

Allt det andra säger mycket mer om hurdan hon var, eftersom det var sådant som hon valde frivilligt: tatueringen, navelpiercingen, det rakade könshåret, det blonderade huvudhåret, silikonbrösten, melatoninet, solariesolandet, anabola, kokainet...
Citera
2016-11-06, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast i det här fallet var det ju inte en charmig psykopat, med bra jobb, välklädd, välvårdad o.s.v. som charmade sitt offer och inte visade sitt rätta jag förrän hon satt fast.

Efter att ha lyssnat på ljudfilerna kan jag mycket väl tänka mig att GM var väldigt charmig i början. Len i rösten, känslosam osv. Finns också uppgift i FUP att han agerade klassisk charmör i början med stora buketter osv.

Och obs: psykopater finns inte bara i finansbranschen och liknande kostymnisse-yrken. Trodde du det? De finns i alla samhällsklasser –*och i synnerhet bland kåkfarare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in