2016-10-28, 20:09
  #10393
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Den är inte så märkvärdig om man inte röker och dricker massa hemma. Min levnadskostnad ligger inte mycket över min svenska jag hade och då bor jag i oslo.
Med mcdonaldslön?
Citera
2016-10-29, 18:32
  #10394
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Med mcdonaldslön?

Levnadskostnaderna har ju inte med vad du tjänar, kostar ganska likt att leva i bägge länder.
Citera
2016-10-29, 19:13
  #10395
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Levnadskostnaderna har ju inte med vad du tjänar, kostar ganska likt att leva i bägge länder.
Okej, det är inte min upplevelse.
Citera
2016-10-29, 21:04
  #10396
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Okej, det är inte min upplevelse.

Jag röker/snusar inte, dricker bara ute på puben. Kött osv jag köpte i sverige var alltid av den finare sorten. Lägenhet äger jag då man inte hyr i norge om man ska stanna. Så någon prisskillnad på att bo i norge eller sverige har jag inte märkt så mycket på. Lite på inköpspris på bil men inte så farligt mycket.
Citera
2016-11-05, 20:51
  #10397
Avslutad
När jag hyrde förut i sverige så ringde man upp en hyresvärd och sa att man behövde en lägenhet och så fick man det. Ja ni som kommer ihåg tiden innan bostadsköer fanns i småstäder.

Nu har jag kollat lite på lägenheter utanför Oslo på finn.no och det verkar inte alls så farligt med hyran för en 1a eller 2a. Det enda är depositionen som kan dra iväg och kännas otryggt att ge iväg. Jag undrar dock när man ser en annons för en lägenhet hur man går till väga. Ska jag introducera mig med ett mail eller bara säga att jag vill ha den? Eller är det massvis med folk som söker och sedan blir det någon form av urval? Jag kanske är lite Sverigeskadad men känns otroligt att bara ringa upp och få hyra en lägenhet.
Citera
2016-11-05, 21:03
  #10398
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Alltså hur fan funkar skattelisterna egentligen?? Ska man plussa ihop inkomst och skatt för att se hur mycket man hade i inkomst före skatt. Tycker det blir lite väl högt om jag gör så??

Det blir väl alldeles galet om man gör så? En del gör avdrag.
Citera
2016-11-05, 22:29
  #10399
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bozzot
När jag hyrde förut i sverige så ringde man upp en hyresvärd och sa att man behövde en lägenhet och så fick man det. Ja ni som kommer ihåg tiden innan bostadsköer fanns i småstäder.

Nu har jag kollat lite på lägenheter utanför Oslo på finn.no och det verkar inte alls så farligt med hyran för en 1a eller 2a. Det enda är depositionen som kan dra iväg och kännas otryggt att ge iväg. Jag undrar dock när man ser en annons för en lägenhet hur man går till väga. Ska jag introducera mig med ett mail eller bara säga att jag vill ha den? Eller är det massvis med folk som söker och sedan blir det någon form av urval? Jag kanske är lite Sverigeskadad men känns otroligt att bara ringa upp och få hyra en lägenhet.

Du ger inte iväg depositionen, du sätter in den på ett bankkonto i ditt namn. Du kan dock inte röra pengarna förän du flyttar ut och hyresvärden ger sitt godkännande.
Bara ringa/maila och säga du vill ha lägenheten, är ingen kontaktat dom innan dig så får du den oftast.
Citera
2016-11-16, 16:22
  #10400
Medlem
Flygtomats avatar
Tjena!

Jag ber om ursäkt på förhand om det redan påpekats tidigare i tråden men har inte orkat läsa igenom allt då tråden är enorm. Hursomhaver, hur ser det ut med arbetslösheten i Norge just nu? Tänker på att deras ekonomi har tagit stryk på sistone pga. den rådande "oljekrisen", har hört från andra att det är lite svårare att få jobb just nu. Jag tänker mig ett jobb på deras motsvarighet till ICA eller något typ utav lager, kan vara värt att påpeka att jag inte har jobbat på ICA innan så jag skulle vara oerfaren. Är det svårare idag än för 2-4 år sedan?

Tack på förhand!
Citera
2016-11-16, 17:38
  #10401
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygtomat
Tjena!

Jag ber om ursäkt på förhand om det redan påpekats tidigare i tråden men har inte orkat läsa igenom allt då tråden är enorm. Hursomhaver, hur ser det ut med arbetslösheten i Norge just nu? Tänker på att deras ekonomi har tagit stryk på sistone pga. den rådande "oljekrisen", har hört från andra att det är lite svårare att få jobb just nu. Jag tänker mig ett jobb på deras motsvarighet till ICA eller något typ utav lager, kan vara värt att påpeka att jag inte har jobbat på ICA innan så jag skulle vara oerfaren. Är det svårare idag än för 2-4 år sedan?

Tack på förhand!

Det varierar lite. I småhålor på landet är det lättare. I städer som t.ex. Oslo är det typiskt 400 sökande på dom få annonser för enkla jobb som läggs ut. En normal butik behöver aldrig att annonsera efter folk, utan det kommer in flera varje dag och söker jobb.
Kan du tänka dig att jobba på något Maxbo (byggvaruhus) i nordnorge, så kan du nog få jobb.
Citera
2016-12-13, 16:08
  #10402
Medlem
Har letat men inte hittat något ang. detta så om någon vet hur det fungerar vore det tacksamt, moralkakor sparas gärna på.

Har fått boende i norge, och eventuellt några jobbintervjuer, men saken är att jag är sjukskriven och har varit det under en längre period här i sverige (pga. psykiska besvär om det nu spelar någon roll..) och undrar helt enkelt ang. om jag inte skriver mig i norge, men ändå ordnar med D-nummer och arbetstillstånd - kommer försäkringskassan fortfarande betala ut min ersättning jag har i nuläget?
Självklart kommer jag att meddela försäkringskassan att det fungerar för mig när och om det väl gör det, men tanken är ju att jag ska bli "frisk" och kunna jobba och där är jag nu, jag känner att jag vill ge det ett försök!

Det kan ju ta ett tag innan man kommer igång när man väl är där, och då behöver man ju givetvis pengar. Har ingenting sparat som jag kan använda den första tiden.

Hoppas någon förstår hur jag menar och kan ge mig ett svar innan jag blir galen av oro..
/Orolig kille
__________________
Senast redigerad av karikurai 2016-12-13 kl. 16:12.
Citera
2016-12-13, 19:37
  #10403
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karikurai
Har letat men inte hittat något ang. detta så om någon vet hur det fungerar vore det tacksamt, moralkakor sparas gärna på.

Har fått boende i norge, och eventuellt några jobbintervjuer, men saken är att jag är sjukskriven och har varit det under en längre period här i sverige (pga. psykiska besvär om det nu spelar någon roll..) och undrar helt enkelt ang. om jag inte skriver mig i norge, men ändå ordnar med D-nummer och arbetstillstånd - kommer försäkringskassan fortfarande betala ut min ersättning jag har i nuläget?
Självklart kommer jag att meddela försäkringskassan att det fungerar för mig när och om det väl gör det, men tanken är ju att jag ska bli "frisk" och kunna jobba och där är jag nu, jag känner att jag vill ge det ett försök!

Det kan ju ta ett tag innan man kommer igång när man väl är där, och då behöver man ju givetvis pengar. Har ingenting sparat som jag kan använda den första tiden.

Hoppas någon förstår hur jag menar och kan ge mig ett svar innan jag blir galen av oro..
/Orolig kille

Tjänar du pengar i Norge så kommer svenka myndigheter att få reda på det, men det är lång eftersläpning.
Om du får jobb i Norge så bör du alltså meddela FK detta. Vad jag vet skall dom inte betala ut några pengar om du jobbar, oavsett var jobbet görs.
Citera
2016-12-13, 23:48
  #10404
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Tjänar du pengar i Norge så kommer svenka myndigheter att få reda på det, men det är lång eftersläpning.
Om du får jobb i Norge så bör du alltså meddela FK detta. Vad jag vet skall dom inte betala ut några pengar om du jobbar, oavsett var jobbet görs.
Inte förrän/om han/hon utnyttjar socialförsäkringar/Nav i Norge.
Det utbyts inga inkomstuppgifter annars, därav att man kan bli sköntaxerad i Sverige för att man "nollar" för myndigheterna har inte en susning om norska intäkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in