2016-11-03, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bra att SD ökar trots vissa "skandaler", ökningen ligger dock inom felmarginalen. Men jag förstår inte hur samtliga partier kan få totalt 99,1 och samtidigt redovisar man osäkra väljare med 15,4....det blir alltså totalt 114,5%...

När man trodde att konspirationsteorierna inte kunde bli more crazy.

:
En dagisfröken har 100 förskolebarn att ta hand om. En dag skall det bjudas på frukt. Förskolebarnen får välja mellan äpplen och bananer. 10 av barnen har tyvärr fått vinterkräksjuka och kan inte vara med på fruktstunden. Många av barnen gillar bananer och 60 av dem väljer just bananer. De 30 andra barnen tar varsitt äpple.

Eftersom barnen tycker att enklare matte är kul så föreslår fröken att de skall räkna procent medan de kalasar på frukten. Uppgiften blir att räkna ut hur många procent av de barn som var med på fruktstunden som valde banan och hur många som valde äpple.

-Det är ju jääääättelätt fröken! 33,33 % tog äpple och 66,66 % tog banan skriker de i kör.

Fröken följer upp med en fråga om hur många procent av barnen som då inte var med på fruktstunden.

-10% fröken! svarar barnen återigen samstämmigt eller i alla fall nästan samstämmigt. Lille Shariainstructor sitter i ett hörn och är förbannad för att den lögnaktiga skitkärringen inte fattar hur uppenbara hennes lögner är.
2016-11-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så de kan sitt jobb när de konsekvent överskattar Mp och underskattar SD, intressant definition på att kunna sitt jobb.

Och ändå så fick Skop ihop ett totalfel som var betydligt mindre än Sentios och Yougovs i valet 2014.
En objektiv mottagare av opinionsundersökningar mäter endast totalfelet när man skall bedöma ett opinionsinstituts kompetens.
2016-11-04, 08:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Och ändå så fick Skop ihop ett totalfel som var betydligt mindre än Sentios och Yougovs i valet 2014.
En objektiv mottagare av opinionsundersökningar mäter endast totalfelet när man skall bedöma ett opinionsinstituts kompetens.
En objektiv bedömare reagerar när ett parti konsekvent och val efter val får betydligt lägre stöd i opinionsmätningarna. Då måste man se över sin viktning och går inte det ändra metod.
Uppenbarligen har stora drakar som SIFO inte gjort det utan fortsätter levererar grovt felaktiga resultat gällande det enda oppositionspartiet.

Småpartier är generellt svårmätta men att kasta om V från -2 till + 2 på en dryg månad utan egentlig orsak, får nog ses som ett rejält bottennapp av i den senaste publicerade opinionsundersökningen.( ej SIFO ).

Din påstått logiska slutsats blir att då alla institut är dåliga så ska vi lite på att det som är minst dåligt på totalen inte kör fulspel med SD.
Att publicera en mätning där helt plötsligt väljarna rusar till V är helt i sin ordning, trots att omsvägningen helt verkar sakna stöd i yttre faktorer.

Att som SIFO konsekvent lägga SD 15-20 % under ett fejkat snitt och dessutom direkt efter valen skruva ned SD då uppenbarligen valresultaten inte var korrekta enligt SIFO mfl.

Efter September 2018 lär vi inte höra mer från dig och din vapendragare, precis som vi slapp trollet Reijdar efter förra valet.
2016-11-04, 08:40
Medlem
Soptunna02s avatar
Citat:

:
En dagisfröken har 100 förskolebarn att ta hand om. En dag skall det bjudas på frukt. Förskolebarnen får välja mellan äpplen och bananer. 10 av barnen har tyvärr fått vinterkräksjuka och kan inte vara med på fruktstunden. Många av barnen gillar bananer och 60 av dem väljer just bananer. De 30 andra barnen tar varsitt äpple.

Eftersom barnen tycker att enklare matte är kul så föreslår fröken att de skall räkna procent medan de kalasar på frukten. Uppgiften blir att räkna ut hur många procent av de barn som var med på fruktstunden som valde banan och hur många som valde äpple.

-Det är ju jääääättelätt fröken! 33,33 % tog äpple och 66,66 % tog banan skriker de i kör.

Fröken följer upp med en fråga om hur många procent av barnen som då inte var med på fruktstunden.

-10% fröken! svarar barnen återigen samstämmigt eller i alla fall nästan samstämmigt. Lille Shariainstructor sitter i ett hörn och är förbannad för att den lögnaktiga skitkärringen inte fattar hur uppenbara hennes lögner är.
Förslagsvis går du om både dagis och grundskolan. Om du mot förmodan skulle komma vidare från denna nivå behöver du en liten "Brush up" vad gäller studieuppläggning och statistik. Dagisundersökning, på det sätt du beskriver den är egentligen två olika undersökningar.

Shariainstructor med flera har alla anledning att sura. Inte över olika OI's blindstyre-undersökningar, utan mest över dina stolleinlägg. Satan vad jag saknar filtreringsfunktionen på FB.
2016-11-04, 08:47
Medlem
Soptunna02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Det är mycket svårt att förstå moralen, speciellt för de telefonbaserade instituten, där svarsbortfallen sannolikt ligger omkring 70-80 procent och att "mätningarna" publiceras!

Dylika mätningar och resultat saknar varje spår av stöd av den statistiska vetenskapen.

Det enda seriösa i sammanhanget förefaller vara, med eller utan stöd av vetenskapen, att stödet för SD successivt kommer att öka...
Jag är av samma uppfattning.

Jag undrar mycket över vad som fick Sentio's SD siffror att hoppa ner nästan 3 procent vid senaste us. Verkligt sjunk eller temporärt mätfel?
Senast redigerad av Soptunna02 2016-11-04 kl. 08:54.
2016-11-04, 09:01
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soptunna02
Jag är av samma uppfattning.

Jag undrar mycket över vad som fick Sentio's SD siffror att hoppa ner nästan 3 procent vid senaste us. Verkligt sjunk eller temporärt mätfel?

Att SD sjunker kan man glömma däremot så är tillväxten så enorm och onormal att man nog måste vikta enormt. När då sådana enorma drev uppstår så är nya anhängare inte lika hårdhudade som de gamla,så risken är stor att det tidigare mörkandet om att man stöder SD har återuppstått.
Har även läst att vänstergrupper lobbat för att folk att anmäla sig till opinionspaneler i stor omfattning ,det kan ju även förvrida lite ett tag,men det brukar jämna ut sig rätt så snart.
2016-11-04, 09:11
Medlem
Soptunna02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Att SD sjunker kan man glömma däremot så är tillväxten så enorm och onormal att man nog måste vikta enormt. När då sådana enorma drev uppstår så är nya anhängare inte lika hårdhudade som de gamla,så risken är stor att det tidigare mörkandet om att man stöder SD har återuppstått.
Har även läst att vänstergrupper lobbat för att folk att anmäla sig till opinionspaneler i stor omfattning ,det kan ju även förvrida lite ett tag,men det brukar jämna ut sig rätt så snart.
Jo man får väl hoppas på temporära faktorer vilka de än månde vara. Tittar man på historiken för Sentio hos Status.st ser man att SD då och då gjort skutt upp och ner, lite irrriterande faktiskt. Litar egentligen till 100% på Sentio.

Jag känner trots det modet svika angående befolkningens bristande förståelse för konsekvenserna av vad Fredde et al. har ställt till.
2016-11-04, 09:18
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soptunna02
Jo man får väl hoppas på temporära faktorer vilka de än månde vara. Tittar man på historiken för Sentio hos Status.st ser man att SD då och då gjort skutt upp och ner, lite irrriterande faktiskt. Litar egentligen till 100% på Sentio.

Jag känner trots det modet svika angående befolkningens bristande förståelse för konsekvenserna av vad Fredde et al. har ställt till.

Vad du kan vara helt säker på är att ALLA håller ner SD rejält,dippar det i tillflöde så ser det ut som en nedgång.
Tänk på att Inget parti någonsin har uppfört sig som SD,inte ens socialdemokraterna växte lika fort,men dom behandlades i praktiken värre än SD ,då ledningen ofta satt i fängelse för påhittat trams typ ärekränkning o dyl..
2016-11-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Vad du kan vara helt säker på är att ALLA håller ner SD rejält,dippar det i tillflöde så ser det ut som en nedgång.
Tänk på att Inget parti någonsin har uppfört sig som SD,inte ens socialdemokraterna växte lika fort,men dom behandlades i praktiken värre än SD ,då ledningen ofta satt i fängelse för påhittat trams typ ärekränkning o dyl..
En stor faktor är nog att många SD-röstare innehar en eller flera av nedanstående egenskaper vilket gör dem ytterst svårmätta ens i den bästa av världar;
•har arbete
•avog inställning till myndigheter
•vågar ej säga till vem som helst att de röstar SD, särskilt inte stående bland vänner/kollegor
•svarar ej på okända nummer/har true caller
•har inte tid att stå 10minuter i telefon

Vet själv hur satans dryga de är är de frågar om mobiloperatörer, man svarar samma svar om och om igen, folk runtomkring tror man är dum i huvudet.

Enda opinionsundersökning jag svarar på är om det berör företag jag handlar av så man kan påverka dem i önskvärd riktning.

Webbpaneler är nästan ännu värre, de belöningar man får är knappt mödan värt om man inte arbetar vid datorn och kan tjuva på arbetstiden.
2016-11-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
En stor faktor är nog att många SD-röstare innehar en eller flera av nedanstående egenskaper vilket gör dem ytterst svårmätta ens i den bästa av världar;
•har arbete
•vågar ej säga till vem som helst att de röstar SD, särskilt inte stående bland vänner/kollegor

Vet själv hur satans dryga de är är de frågar om mobiloperatörer, man svarar samma svar om och om igen, folk runtomkring tror man är dum i huvudet.

Enda opinionsundersökning jag svarar på är om det berör företag jag handlar av så man kan påverka dem i önskvärd riktning.

Webbpaneler är nästan ännu värre, de belöningar man får är knappt mödan värt om man inte arbetar vid datorn och kan tjuva på arbetstiden.

Stämmer nog ganska bra, jag som hårdhudad SDare bland mina vänner skulle aldrig för någon anonym uppringare uppge att jag röstar SD. Så jag skulle tro att mörkertalet är enormt. Räknar kallt med att SD ligger säkert en bra bit över 25% i dagsläget.
2016-11-04, 11:11
Medlem
Citat:

:

Bra pedagogik men ändå är det konstigt att ökningarna i opinionen för partier och osäkra....inte motsvaras av lika stora minskningar.

Men hur som helst, den berömde ShariaInstructor litar ändå inte på opinionsundersökningar, festen skall hållas under valnatten.... ....
2016-11-04, 11:15
Medlem
Soptunna02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
•har arbete

Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Stämmer nog ganska bra, jag som hårdhudad SDare bland mina vänner skulle aldrig för någon anonym uppringare uppge att jag röstar SD. Så jag skulle tro att mörkertalet är enormt. Räknar kallt med att SD ligger säkert en bra bit över 25% i dagsläget.

Alle dessa egenskaper som särskiljer SD's anhängare är ju uppenbarligen kända och tagna ad notam av speciellt Sentio. Det är ju detta vi/jag anser gör att Sentio lyckas så bra med förutsäga SD's opinionsläge. Det intressanta hade varit att förstå de tillfälliga hopp - ibland kraftiga - som SD gör, exempelvis nu vid sista mättillfället. Verkliga svängningar? Ny okänd faktor som ej beaktats? Otillbörlig yttre påverkan?(För den paranoide)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in