2016-11-04, 03:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En bubbla har det inte pratas om i 20 år. Nu har sjunkande räntor och extremt billiga pengar hindrat priserna från att stoppa och och kanske falla tillbaka. Nu är vi i ett läge där räntorna har svårt bli speciellt lägre. Så nu är vi inne på upploppet, hur långt är det? 1 år? 2 år ? 3 år?

Jag skrev årtionde efter årtionde och det har gapats om bubbla både detta årtionde och det förra vilket jag tidigare har visat många källor på.

Marknadens bedömning är att vi kommer ha mycket låga räntor under minst 10 är till och att det inte finns några tecken på markant högre räntor längre bort än så heller.
2016-11-04, 03:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Nej, och det vet alla i tråden, utom du.

Om räntan förändras med x påverkas bostadspriset med x, vilket är statistiskt bevisat.

https://www.imf.org/external/pubs/ft/ar/2008/eng/pdf/ar08_eng.pdf

Hur förklarar du att priserna har ökat samtidigt som vi har haft betydande räntehöjningar under 2000-talet ?
2016-11-04, 06:13
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du förstår säkert att en produkt som efterfrågas av många privatpersoner uppvisar större likheter med bostadsmarknaden än en produkt som efterfrågas av en helt annan mycket begränsad krets.

Aha, det finns skillnader menar du? Då förstår du säkert att en produkt som finns i överflöd, som blir gamal igår, tar 5 minuter att tillverka, där komponenterna blir billigare och billigare för varje dag som går, är en förbrukningsvara i ordets rätta bemärkelse, som tillverkas i låglöneländer, etc etc, inte alls har några likheter med en bostad. Förstår du det?
2016-11-04, 06:20
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Jag skrev årtionde efter årtionde och det har gapats om bubbla både detta årtionde och det förra vilket jag tidigare har visat många källor på.

Marknadens bedömning är att vi kommer ha mycket låga räntor under minst 10 är till och att det inte finns några tecken på markant högre räntor längre bort än så heller.

Vad är mycket låga räntor?
Vad baserar du på att det inte finns några tecken på markant högre räntor?
Vad är längre bort?
Vad är markant högre räntor?
Vad är dina bevis på att vi kommer ha låga räntor i 10 år till?

Är det fabler eller finns det vetenskaplig evidens?

Jag gissar på det förstnämnda, annars vet du något som ingen annan på denna planet vet.
2016-11-04, 06:22
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Hur förklarar du att priserna har ökat samtidigt som vi har haft betydande räntehöjningar under 2000-talet ?

Ovan har du min högst vetenskapliga bevisning som styrker det jag påstår. Räntan påverkar priset på bostäder, punkt.

Så håll nu käft
2016-11-04, 07:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Mig veterligen var den första Stellan Lundström runt/strax efter år 2000.
Dock missade Stellan att priset på pengar skulle sjunka drastiskt tillsammans med beskattningen av villor och radhus främst i dyrare och attraktiva regioner.
Nu har vi nått slutet av att sänka priset på pengar, samtidigt har 7 klövern lyckas sätta Moder Svea i en ekonomiskt knepig situation vilket kräver ökande skatteintäkter.
2016-11-04, 07:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du är djupt ohederlig i din argumentation, att räntorna tillfälligt stigit under en långsiktig trend är en sak.
Nyckelordet är tillfälligt, trenden har varit sjunkande och sjunkande.
2016-11-04, 08:08
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag har för mig att bubblan sprack i somras. Iaf skrev folk det här.
Var väl ingen stor bubbla direkt.
Jag räknar det till exakt en användare som använde sådana termer och till och med han pratade snarare om att den höll på att göra det. Hur känns det att få det bevisat för dig själv att du bara sitter och hoppas och fantiserar tills du rent av tror på fantasierna du kokat ihop?

Om jag har tolkat dig rätt tidigare bör det bli rätt jobbig självförakt.
Senast redigerad av Trillske 2016-11-04 kl. 08:10.
2016-11-04, 08:28
Medlem
Citat:
Vad är längre bort?

Jag gissar på det förstnämnda, annars vet du något som ingen annan på denna planet vet.

Du kan binda ditt lån på 10 år till ca 3% ränta vilket är en tydlig signal om vad "marknaden" tror om framtida räntor så Svenne har rätt i den meningen.

Sen vet vi ju alla som kan vår historia att marknaden brukar väldigt ofta visa sig ha fel. Och bara standardavvikelsen säger med tydlighet att räntan kan utan problem ligga 4 % under eller över över dagens 3%.
Men samtidigt så skulle -1% bostadsräntor betyda att obligationsräntor på kanske -4 % och inlåningsräntor på bankkontot ytterligare neråt kanske - 6%.
Alltså ett scenario som är mer matematiskt än praktiskt troligt eftersom ingen skulle vilja äga svenska kronor.

Det andra scenariot med 4% högre räntor är tillbaka till hur det såg ut för mindre än 10 år sedan.
2016-11-04, 10:06
Medlem
Citat:
Du förstår säkert att en produkt som efterfrågas av många privatpersoner uppvisar större likheter med bostadsmarknaden än en produkt som efterfrågas av en helt annan mycket begränsad krets.
Så även du ser inte skillnad på en platttv och en bostad?
2016-11-04, 10:08
Medlem
Citat:

Va fan gör du uppe 3 om nätterna, konstiga arbetstider ni har på banken där du menar att du jobbar?
2016-11-04, 10:09
Medlem
Citat:
Vad är längre bort?

Det är nog samma matematiska formel han använt som han använder när han räknarcur att det inte finns bubblor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in