2016-11-03, 21:06
Medlem
IKEA har en hylla som kallas LACK, den saknar konsoler, men den är för lång och för bred/tjock. Fattar inte varför inte många andra hyllor kommer med samma lösning. Jag har en hylla på ca. 45 cm, 2 cm tjock. Skulle jag kunna använda liknande beslag som LACK-hyllan? Nyckelhålsbeslag tror jag de kallas. Som man skruvar fast i hyllan och sedan häktar fast med skruvar som sticker ut ca. 0,5 cm från väggen?

Hyllan ska bära max 2.5 kg. Finns det några andra sätt? Synd att Craigslist inte finns i Sverige hade gladeligen betalat någon 500 kr för att få det fixat, är inte superhändig, men det mesta går bara man ger sig fan på det. Den stora frågan är bara hur jag ska göra. Så snyggt med hyllor som bara hänger där, utan konsoler och annat. Har googlat en hel del men inte blivit klokare för det. Men så jävla svårt kan det ju knappast vara?
Citera
2016-11-03, 21:11
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Slå i två 3" spikar och klipp av huvudet med en tång och slå in i väggen. Är det betong är det bara att borra ett hål och lim.
Citera
2016-11-03, 21:20
Medlem
Nicke08s avatar
Borra, plugga, dra i gängstång i lämplig längd.
Samma princip som föregående men mer hållbart.
Citera
2016-11-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08

Ska gängstången in i vägghyllan? Borra i den alltså? Eller ska hyllan hänga på gängstångarna? Som ni ser är jag inte så händig. Behöver jag plugga? Är ingen betongvägg och ska inte ha några tunga saker på hyllan.
Citera
2016-11-03, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Slå i två 3" spikar och klipp av huvudet med en tång och slå in i väggen. Är det betong är det bara att borra ett hål och lim.

Ska hyllan hänga på de här spikarna eller? Något måste väl in i hyllplanet för att det ska bli helt osynligt. Det är inte betong.
Citera
2016-11-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08

Vinkelbeslag kanske vore något? Något åt detta hållet kanske? http://www.harald-nyborg.dk/p8449/vinkelbeslag-ce-94x50x50mm-rib

Inte helt osynligt men bättre än konsol. Målar man beslaget så blir det nog svårt att se.
Citera
2016-11-03, 22:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antidote144
Ska hyllan hänga på de här spikarna eller? Något måste väl in i hyllplanet för att det ska bli helt osynligt. Det är inte betong.

Ja, du måste ju borra i hyllan för det som hyllan ska hänga på för att det ska bli osynligt.

Har du träreglar är ett bra tips att dra i långa bladskruv och sedan borra för dem i hyllplanet.

Annars har du några alternativ här:

http://www.specialbeslag.se/konsoler/dolda-konsoler

Borra i hyllplanet gäller för ovanstående också för dolt montage.
Citera
2016-11-03, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, du måste ju borra i hyllan för det som hyllan ska hänga på för att det ska bli osynligt.

Har du träreglar är ett bra tips att dra i långa bladskruv och sedan borra för dem i hyllplanet.

Annars har du några alternativ här:

http://www.specialbeslag.se/konsoler/dolda-konsoler

Borra i hyllplanet gäller för ovanstående också för dolt montage.

Tack. Sett dom förr men inte förstått hur de ska användas. Så jag borrar hål för att stoppa in kolven och monterar väggsatsen i väggen och sen stoppar jag bara in hyllan i kolvarna som sen håller upp hyllan. En sådan bör räcka för 45 cm och max 2.5 kg last på hyllan. Det som stör mig lite är väggdelen, den verkar vara någon cm bred och kommer få hyllan att sticka ut en aning istället för att ligga i princip rakt mot väggen.

I så fall verkar den här bäst? Med en del som går in i väggen som jag förstår, sen en del som man fäster i väggen och kolven går in i hyllplanet, saken ser stor ut på bild men ska bara vara 20 cm.

Gäller att borra riktigt rakt antar jag? Särskilt in i hyllan. 9 mm också, blir ett rätt stort hål i väggen, har man otur så stöter man på något hårt inne i väggen som gör att den inte går in på den plats man vill. Men har svårt att tro att så är fallet.
Senast redigerad av Antidote144 2016-11-03 kl. 23:00.
Citera
2016-11-03, 23:06
Medlem
Servals avatar
Citat:
Tack. Sett dom förr men inte förstått hur de ska användas. Så jag borrar hål för att stoppa in kolven och monterar väggsatsen i väggen och sen stoppar jag bara in hyllan i kolvarna som sen håller upp hyllan. En sådan bör räcka för 45 cm och max 2.5 kg last på hyllan. Det som stör mig lite är väggdelen, den verkar vara någon cm bred och kommer få hyllan att sticka ut en aning istället för att ligga i princip rakt mot väggen.

I så fall verkar den här bäst? Med en del som går in i väggen som jag förstår, sen en del som man fäster i väggen och kolven går in i hyllplanet, saken ser stor ut på bild men ska bara vara 20 cm.

Gäller att borra riktigt rakt antar jag? Särskilt in i hyllan. 9 mm också, blir ett rätt stort hål i väggen, har man otur så stöter man på något hårt inne i väggen som gör att den inte går in på den plats man vill. Men har svårt att tro att så är fallet.

Vissa modeller av väggfästen kräver att du fräser ett spår i hyllan.

Skaffa dig en borrguide. http://www.clasohlson.com/se/Borrguide-Bosch/40-9485
Citera
2016-11-03, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Vissa modeller av väggfästen kräver att du fräser ett spår i hyllan.

Skaffa dig en borrguide. http://www.clasohlson.com/se/Borrguide-Bosch/40-9485

Suck. Att det ska vara så komplicerat att sätta upp en hylla utan konsol, behöver jag investera i en sån där apparat också? Den var inte dyr, kommer den hjälpa mig att borra raka hål eller vadå?

Kan inte ett par kraftiga vinkelhakar som jag tog upp fungera? Bara att måla dom i samma färg som väggen och efter det så lär de vara svåra att se från en normal vinkel. Ska som sagt inte ha något tungt på hyllan.
Citera
2016-11-04, 14:24
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ska gängstången in i vägghyllan? Borra i den alltså? Eller ska hyllan hänga på gängstångarna? Som ni ser är jag inte så händig. Behöver jag plugga? Är ingen betongvägg och ska inte ha några tunga saker på hyllan.

Vad är det för vägg? Gips eller trä? Se till att hitta reglarna inuti väggen. Detta gör du genom att knacka på väggen. Stumt ljud var 60:e centimer bör upptäckas. Märk var reglarna sitter. Där kan du montera fast hyllan.

1A Mät så att alla hålen hamnar i samma höjd. Märk med penna.
1B. Borra hål i väggen. 4-5 cm djupa
2. Stoppa i plugg
3. Skruva i en gängstång i resp hål.
4. Kapa gängstängerna som sticker ut ur väggen till lämplig längd. Kanske 70% av hyllans djup.
5. Håll hyllan mot alla gängstål.
6. Märk med penna på hyllan där de skall passas in.
7. Borra hål i hyllan för gängstålen. Hålen skall vara lika djupa.
8. Tryck fast hyllan.

Beroende på hålets diameter, dvd hur hårt hyllan fastnar, kan du behöva trycka i lim i hålen innan om hålen blivit lite för stora så att hyllan glappar.
Citera
2016-11-04, 14:26
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Suck. Att det ska vara så komplicerat att sätta upp en hylla utan konsol, behöver jag investera i en sån där apparat också? Den var inte dyr, kommer den hjälpa mig att borra raka hål eller vadå?

Kan inte ett par kraftiga vinkelhakar som jag tog upp fungera? Bara att måla dom i samma färg som väggen och efter det så lär de vara svåra att se från en normal vinkel. Ska som sagt inte ha något tungt på hyllan.

En vanlig borrmaskin behövs, låna av grannen. Givetvis kan vinkelhakar användas, men det blir fulare och ofta sämre hållbart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in