Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Vad är egentligen skillnaderna, definitionsmässigt, mellan korvett och fregatt?
Det beror lite på vem man frågar, vilken del av världen de kommer ifrån o.s.v. I Sverige kallar vi ju Göteborg och Stockholmsklasserna, samt Visby-klassen för korvett. I Ryssland hade de varit robotbåtar, och i Tyskland hade man betecknat dem som "Schnellboot", likt deras egen Gepard-klass.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
En korvett har ett deplacement 500 till 2500 ton samt har en offensiv förmåga. Därmed är visbyklassen (600 ton i lättare material med allmålspjäs och sjömålsrobot) tveklöst en korvett, om än i storleksmässig underkant.
Jag skulle säga att det inte är tveklöst alls. Under kriget betecknade man fartyg som korvetter om det var eskortfartyg som eskorterade konvojer och jagade ubåtar. Alltså fartyg med högsjöförmåga.
Visbyklassen har ingen högsjöförmåga. Det närmaste vi torde komma det som klassiskt betecknats som korvett i vårt närområde är vissa ryska klasser, samt tyskarnas Braunschweig-klass.
Jag brukar hålla med om det där, i termer av klassificering. En korvett för mig är ett fartyg på runt 70-100 meters längd och ett deplacement på mellan säg 1000/1200 och 2000/2500 ton. Den ska ha vapensystem som överstiger OPV och ha förmåga att operera i högsjöförhållanden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Utan robotar skulle jag vilja klassa den som patrullbåt.
Det gör man ju generellt också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Ett fartyg under 500 ton, i stål, med robotar borde klassas som robotbåt.
Och det gör man ju också. Däremot är det svenska ordet "kustkorvett" rätt bra just här, för det torde kunna täcka in fartyg mellan 500 och 1000/1200 tons deplacement och med en längd på mellan ca 50 och 60/70 meter.
Att däremot snacka om svenska korvetter i samtal med en tysk marinofficer leder förmodligen till rätt grava missförstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Men när övergår en korvett till att bli en fregatt? Är det bara deplacementet som ska överskrida 2500 ton eller handlar det om fler kriterier? Manöverförmåga?
För att ett fartyg ska räknas som fregatt (det här är ur minnet från Flottan-tiden nu då) så ska det kunna operera självständigt. Ubåtsjakt medelst släphydrofon och vapensystem för uppgiften, egen helikopter för ubåtsjakt, lv i robot och eldrörsform, sjömålsrobot, allmålspjäs o.s.v. Fregatten har väl, generellt, bättre uthållighet och aktionsradie dessutom.
Såhär beskriver någon på ett forum det: "Frigate: The smallest warship capable of undertaking independent operations".
Men återigen, det handlar nog mycket om vilket land du är i, och deras marina områden. Olika länder betecknar fartyg som korvetter, emedan de i ett annat land tveklöst hade varit fregatter, eller tvärtom. Ryssarna betecknar ju t.ex. Udaloy-klassen som "stort ubåtsjaktfartyg", emedan den betecknas som jagare i väst.