Citat:
Ursprungligen postat av
Luton
Lugn och fin.
Nu har jag läst din sammanställning, imponerande och intressanta antagande.
Men, det är just vad det är.
Antaganden, indicier om du så vill. Jag säger inte att dessa antagande är fel, men det är inte fakta, då hade fallet varit löst.
Var hittar jag klippet där Bendiksen och Johaug erkänner att de har ljugit? Eller är även det ett antagande eller något du vet till hundra procent?
Om så är fallet, är jag den förste att kräva livstids avstängning.
Rent juridiskt förstår jag precis vad du menar. Det finns inte, åtminstone såvitt vi vet, några handfasta bevis som talar emot Johaugs och Bendiksens version av hur det har gått till. Det finns dock väldigt starka tvivel på att deras historia stämmer, vilket har redovisats i den här tråden.
Problemet är ju att när det gäller dopning förekommer ingen juridisk rättvisa som vi känner den. När det gillar vissa ämnen, som anabola steroider, är det nolltolerans. Det spelar ingen roll hur du har fått i dig steroiderna - blotta förekomsten av ämnet i din kropp gör att du har brutit mot reglerna. Det enda som kan rädda idrottsmannen eller kvinnan i ett sådant läge är om de har utsatts för rent sabotage, typ att någon blandat steroider i deras mat. Vilket i och för sig inte är så lätt att bevisa.
Tillverkaren av preparatet (salvan) som använts i det här fallet har varit väldigt tydliga med att det är doping, och det är heller ingen som har påstått att Johaug utsatts för sabotage. Det enda Johaug och Bendiksen skyller på är sitt eget slarv. Och det är tyvärr en helt ohållbar förklaring eftersom det då vore väldigt lätt för idrottsmän i framtiden att påstå att de inte visste att det var otillåtna ämnen i preparaten man använder. Ungefär som att en fortkörare skulle komma undan genom att säga att jag såg inte hastighetsskylten.
Själv är jag efter vad som framkommit de senaste veckorna övertygad om att Johaug medvetet använt anabola steroider under hela sommaren. Historien med läppsalvan är bara en cover-up. Men visst, några bevis har vi inte ännu.