2016-10-03, 09:13
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Hoppsan. Där kom 2 köprekar från börsveckan på B3IT och Ework. Vad trevligt.
Citera
2016-10-03, 10:54
Medlem
Satte just ca 40-50 tusen i rull idag. Därav är det inte kanske optimalt fördelat. Har just börjat lägga en långsiktigare portfölj.

Novo Nordisk 32,1
Ica Gruppen 25,9
Castellum 23,4
Eurocine Vaccines 12,3 - Mitt andra aktieköp någonsin, gjorde jag för en månad sedan. Ångrar lite just nu, visar ingen styrka. Tyvärr ett förhoppningsbolag.
Matse Holding 6,3 - Har egentligen gått back sedan börsintro, men det är nog mycket för att marknaden inte är riktigt mogen. Dock ökar dom ca 20 procent årligen och omsättning samt anställda ökar. Känns som en marknad som växer?

Har funderat på att gå in i -
Johnson Johnson
Wal Mart
B3IT
MQ
Citera
2016-10-05, 17:29
Medlem
Byggt en liten portfölj på bolag jag följt ett tag och som jag tycker verkar intressanta. (detta är alltså utöver mina andra innehav)
Autoliv 21%
Hexpol 21%
Mekonomen 18%
Resurs Holding 14%
Novo Nordisk 26%

Går Novo Nordisk ner ytterligare 10% kommer jag snitta ner mig och öka innehavet där ytterligare, ifall det inte kommer ut några större negativa nyheter dvs.

Annars är jag intresserad av att lägga till Bonava i portföljen, verkar vara ett fint bolag, men är inte helt färdig med min analys så jag avvaktar där.
Citera
2016-10-20, 21:42
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesycake77
Byggt en liten portfölj på bolag jag följt ett tag och som jag tycker verkar intressanta. (detta är alltså utöver mina andra innehav)
Autoliv 21%
Hexpol 21%
Mekonomen 18%
Resurs Holding 14%
Novo Nordisk 26%

Går Novo Nordisk ner ytterligare 10% kommer jag snitta ner mig och öka innehavet där ytterligare, ifall det inte kommer ut några större negativa nyheter dvs.

Annars är jag intresserad av att lägga till Bonava i portföljen, verkar vara ett fint bolag, men är inte helt färdig med min analys så jag avvaktar där.

Har gjort likadant gällande Novo Nordisk.

Kommer en dipp i Trelleborg så kommer jag att köpa på mig. Oerhört fint bolag.
Citera
2016-10-22, 22:11
Medlem
I nuläget:

Northwest Healthcare 28%
Saltängen 28%
Akelius Pref 21%
Tethys Oil 6%
Atea 6%
Byggma 4%
Dome energy 3%
Hennes & Mauritz 1%
AstraZeneca 1%
Boston Pizza 1%
Likvider+avrundningsfel 1%

Lite tungt i de tre första kanske...
Citera
2016-10-23, 20:05
Medlem
roflmao123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Min portfölj i fallande storleksordning idag. Rätt så mycket konsulter här. Min egen tro är att denna portfölj ökar ytterligare 50% eller mer närmaste 12-18 månader.

Note (legotillverkare, P/E=9 exkl. stor kassa på 16-prognos)
B3IT (konsult, P/E=12 exkl. stor kassa på 16-prognos, hög tillväxt)
ProvideIT (konsult, P/E=13 exkl. stor kassa på 16-prognos, jättehög tillväxt)
Ework (konsult, hög tillväxt)
Resurs Bank (bank, hög tillväxt, minskar lite här nu för att öka i ovanstående)

Av en tillfällighet - för man har ju sån ninjakoll - kom detta ifredags
"Brännhet konsultmarknad"
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/09/30/brannhet-konsultmarknad.html

Vad menar du med P/E exklusive kassa? Rensar du market cap för kassan och räknar sen?
Citera
2016-10-23, 21:09
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflmao123
Vad menar du med P/E exklusive kassa? Rensar du market cap för kassan och räknar sen?

Ja, så har jag räknat. Alltså EV/EBIT fast resultat efter skatt egentligen.

Fast P/E exkl. kassa är egentligen närmare 8.2 för Note. Jag skrev 9. Det är bättre än det jag skrev.

Förtydligande: Om vi tar Note som exempel så är börsvärdet 460 MSEK. Ifall omsättningen är samma i år som förra året, dvs 1120 MSEK, (netto tillväxt + att man gjort sig av med olönsam norge-verksamhet) och ifall rörelsemarginalen för helår skulle landa på 5.4% så blir vinst efter skatt = 47 MSEK.

Då blir P/E=460 MSEK/47 MSEK = 9.8 = g

(Eller P/E = 15.8 / 1.6 = 9.8 om man vill gå omvägen över att räkna om allting per aktie)

Men bolaget har ca 50 MSEK i kassan. Så P/E exkl. kassa blir då (460-50) MSEK / 47 MSEK = 8.2

B3IT har ungefär exakt samma kalkyl. De har också ca 50 MSEK i kassan.

B3IT omsätter troligtvis 500 MSEK i år. Om vi räknar med 10% rörelsemarginel får vi ett resultat efter skatt 500 MSEK x 0.1 x 0.78 = 39 MSEK. Börsvärde 578 MSEK. P/E = 578 MSEK/ 39 MSEK = 14.8.
P/E borträknat kassan P/E=(578-50)MSEK/39 MSEK = 13.5

B3IT växer kraftigt, +20% per år, med en väldigt bra tillväxthistorik. Den nya ledningen i Note har för avsikt att åter få Note att växa lite mer (med bibehållen lönsamhet).

Kassan kan ju delas ut till ägarna eller användas till att köpa bolag. Man vill inte gärna ha den i multipeln. På samma sätt vill man inte ha stora skulder i multipeln heller.

Jag föredrar P/E mer än EV/EBIT men sistnämda har sin poäng också, uppenbarligen. Dock tenderar folk blir förvirrade av EV/EBIT medans P/E är lättbegripligt.

PS. Note levererar rapport på tisdagen.
Senast redigerad av Hartarbete 2016-10-23 kl. 21:54.
Citera
2016-10-23, 22:10
Medlem
roflmao123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Ja, så har jag räknat. Alltså EV/EBIT fast resultat efter skatt egentligen.

Fast P/E exkl. kassa är egentligen närmare 8.2 för Note. Jag skrev 9. Det är bättre än det jag skrev.

Förtydligande: Om vi tar Note som exempel så är börsvärdet 460 MSEK. Ifall omsättningen är samma i år som förra året, dvs 1120 MSEK, (netto tillväxt + att man gjort sig av med olönsam norge-verksamhet) och ifall rörelsemarginalen för helår skulle landa på 5.4% så blir vinst efter skatt = 47 MSEK.

Då blir P/E=460 MSEK/47 MSEK = 9.8 = g

(Eller P/E = 15.8 / 1.6 = 9.8 om man vill gå omvägen över att räkna om allting per aktie)

Men bolaget har ca 50 MSEK i kassan. Så P/E exkl. kassa blir då (460-50) MSEK / 47 MSEK = 8.2

B3IT har ungefär exakt samma kalkyl. De har också ca 50 MSEK i kassan.

B3IT omsätter troligtvis 500 MSEK i år. Om vi räknar med 10% rörelsemarginel får vi ett resultat efter skatt 500 MSEK x 0.1 x 0.78 = 39 MSEK. Börsvärde 578 MSEK. P/E = 578 MSEK/ 39 MSEK = 14.8.
P/E borträknat kassan P/E=(578-50)MSEK/39 MSEK = 13.5

B3IT växer kraftigt, +20% per år, med en väldigt bra tillväxthistorik. Den nya ledningen i Note har för avsikt att åter få Note att växa lite mer (med bibehållen lönsamhet).

Kassan kan ju delas ut till ägarna eller användas till att köpa bolag. Man vill inte gärna ha den i multipeln. På samma sätt vill man inte ha stora skulder i multipeln heller.

Jag föredrar P/E mer än EV/EBIT men sistnämda har sin poäng också, uppenbarligen. Dock tenderar folk blir förvirrade av EV/EBIT medans P/E är lättbegripligt.

PS. Note levererar rapport på tisdagen.

Problemet med EV är väl egentligen att en andel av kassan rimligen borde betraktas som rörelsekapital pga fluktuationer i övrigt rörelsekapital. Note har en halv månads omsättning i kassa, vilket låter som en rimligt saldo för att bedriva sin verksamhet med den vinstmarginalen.
Citera
2016-10-24, 08:31
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflmao123
Problemet med EV är väl egentligen att en andel av kassan rimligen borde betraktas som rörelsekapital pga fluktuationer i övrigt rörelsekapital. Note har en halv månads omsättning i kassa, vilket låter som en rimligt saldo för att bedriva sin verksamhet med den vinstmarginalen.

Du har helt rätt. Problemet är att kalkyler finns på en data och jag surfar på en annan. Jag räknade bort kassan på provideit (där ÄR det relevant) samt B3IT och då gjorde jag samma sak på Note i bara farten när jag skrev inlägget här. När jag tittar i mina djupare kalkyler för Note har jag inte alls dragit bort några 50 MSEK i kassan och när jag tänker efter brukar jag räkna Notes P/E=10 (vilket är tillräckligt billigt både jämfört med andra legotillverkare och andra bolag). Nåväl, det är inte den oviktiga detaljen som är "caset".

Note har fortfarande branchens kanske starkaste balansräkning. Bolaget har en krisvärdering, men är inte alls i någon kris, tvärtom.

Försäljning

2013 907 MSEK
2014 964 MSEK
2015 1121 MSEK

Rörelsemarginalerna sick-sackar sig uppåt.

14Q1: 2.5%
14Q2: 3.0%
14Q3: 4.4%
14Q4: 3.3%

15Q1: 4.3%
15Q2: 4.0%
15Q3: 4.4%
15Q4: 4.7%

16Q1: 5.1%
16Q2: 5.5%

Vilket dels beror på ett arbete med kostnader men också strukturella förändringar som gör att marginalen ökar, som att andelen produktion i Estland och Kina med högre marginaler ökar samtidigt som man gör sig av med olönsam verksamhet i vår del av världen, bolaget sålde nu i Q2 förlust-verksamheten i norge.

Ingrediensen för en större uppvärdering handlar om att få igång tillväxten igen. Det är troligtvis inget vi kommer se i rapporten imorgon, men jag är hoppfull detta kommer och känner mig trygg med att bolaget är tillräckligt billigt idag för att motivera lite tålamod.

För några veckor sedan blev Note utsedd till stragegisk leverantör för Saab Dynamics
http://saabgroup.com/about-company/organization/business-areas/
Senast redigerad av Hartarbete 2016-10-24 kl. 08:42.
Citera
2016-11-01, 18:36
Medlem
krigsoffrets avatar
Nu smæller det snart!

Maha energy 50%

SaltX holding 20%

IfoX 5%

likvid 25%

Skumpa eller vatten till nyår
Citera
2016-11-01, 20:31
Medlem
Min långsiktiga portfölj
Telia 12%
Volvo B 6%
Investor b 15%
Industrivärden 9%
Castellum 8%
HM 9%
Nordea 11%
Cloetta 6%
SCA 7%
Skanska 5%
Ratos 6%
AstraZeneca 6%

Vad tycker proffsen?
Citera
2016-11-02, 13:37
Medlem
Absolutinte800s avatar
För närvarande ca 10 % i samtliga:
McDonalds Corp
Coca Cola Company
Johnson & Johnson
AT & T
Akelius Pref

Är även inne på Bank of nova scotia. Lär bli 10 % även där.

Någon stor bransch jag missat? Tips på stabilt bolag där?

Hur är det med östra delen av världen? Verkar vara svårt att hitta bolag med starkt fäste där?

Kritik och råd mottages tacksamt gott folk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in