Citat:
Ursprungligen postat av
roflmao123
Vad menar du med P/E exklusive kassa? Rensar du market cap för kassan och räknar sen?
Ja, så har jag räknat. Alltså EV/EBIT fast resultat efter skatt egentligen.
Fast P/E exkl. kassa är egentligen närmare 8.2 för Note. Jag skrev 9. Det är bättre än det jag skrev.
Förtydligande: Om vi tar Note som exempel så är börsvärdet 460 MSEK. Ifall omsättningen är samma i år som förra året, dvs 1120 MSEK, (netto tillväxt + att man gjort sig av med olönsam norge-verksamhet) och ifall rörelsemarginalen för helår skulle landa på 5.4% så blir vinst efter skatt = 47 MSEK.
Då blir P/E=460 MSEK/47 MSEK = 9.8 = g
(Eller P/E = 15.8 / 1.6 = 9.8 om man vill gå omvägen över att räkna om allting per aktie)
Men bolaget har ca 50 MSEK i kassan. Så P/E exkl. kassa blir då (460-50) MSEK / 47 MSEK = 8.2
B3IT har ungefär exakt samma kalkyl. De har också ca 50 MSEK i kassan.
B3IT omsätter troligtvis 500 MSEK i år. Om vi räknar med 10% rörelsemarginel får vi ett resultat efter skatt 500 MSEK x 0.1 x 0.78 = 39 MSEK. Börsvärde 578 MSEK. P/E = 578 MSEK/ 39 MSEK = 14.8.
P/E borträknat kassan P/E=(578-50)MSEK/39 MSEK = 13.5
B3IT växer kraftigt, +20% per år, med en väldigt bra tillväxthistorik. Den nya ledningen i Note har för avsikt att åter få Note att växa lite mer (med bibehållen lönsamhet).
Kassan kan ju delas ut till ägarna eller användas till att köpa bolag. Man vill inte gärna ha den i multipeln. På samma sätt vill man inte ha stora skulder i multipeln heller.
Jag föredrar P/E mer än EV/EBIT men sistnämda har sin poäng också, uppenbarligen. Dock tenderar folk blir förvirrade av EV/EBIT medans P/E är lättbegripligt.
PS. Note levererar rapport på tisdagen.