2016-10-31, 18:55
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Slog upp en norsk tidnings sportsida. Här är det tre första artiklarna om skidor:

1. Svensk läkare vill ge Sundby startförbud
2. Svensk åkare har precis fått astma.
3. Svensk skidexpert får kritik för Johaug-stöd

http://www.aftenposten.no/100Sport/
Som jag skrivit tidigare; norrmän är helt besatta av vad vi i Sverige tycker och tänker om dem. Det är någon jävla fetisch de har där borta. Det gäller allt, inte bara längdskidåkning.
Citera
2016-10-31, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Som jag skrivit tidigare; norrmän är helt besatta av vad vi i Sverige tycker och tänker om dem. Det är någon jävla fetisch de har där borta. Det gäller allt, inte bara längdskidåkning.

Det är ett lillebrorskomplex.

Tänk er en syskonrelation med hyfsat stor åldersskillnad, att en storebror jämt varit auktoritär och bäst på allt. Tillrättavisat lillebror och varit den "mogne" som lillebror i hemlighet vill vara och avundas.

Sedan följer detta med upp i vuxen ålder, och så går lillebror och vinner en miljard på lotto

Det blir skryt med materiella ting och osäkra försök till att nu kunna hävda sig i relationen.
Citera
2016-10-31, 19:48
Medlem
Citat:
Förutom Sverigefixeringen så är det nästan mer propaganda än journalistik.
Citera
2016-10-31, 20:36
Medlem
Fabulators avatar
Citat:

Ikke la deg lure av klikk-journalister.
Det er det samme i Sverige - alt om norsk langrenn og særskilt Johaug er mest lest av alt.

Nordmenn flest synes bare synd på svenskene, som kan være så dum i hodet at de har ødelagt sitt eget land.
Om du leser i norske forum så er de fleste sjokkerte over at det faktisk finnes et Nordens Nord-Korea - uten ytringsfrihet som grenser til Norge. Og over hvor autoritetstro svensker er i alle henseender. For eksempel er det ingen som vil vite hvilke svenske langrennsløpere som har astma og hvilke rutiner man har. Halvfarsson er den andre ærlige svensken som står frem, men de er mange. Det vil dere ikke vite om eller kjennes ved.
Citera
2016-10-31, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Det er det samme i Sverige - alt om norsk langrenn og særskilt Johaug er mest lest av alt.

Nordmenn flest synes bare synd på svenskene, som kan være så dum i hodet at de har ødelagt sitt eget land.
Om du leser i norske forum så er de fleste sjokkerte over at det faktisk finnes et Nordens Nord-Korea - uten ytringsfrihet som grenser til Norge. Og over hvor autoritetstro svensker er i alle henseender. For eksempel er det ingen som vil vite hvilke svenske langrennsløpere som har astma og hvilke rutiner man har. Halvfarsson er den andre ærlige svensken som står frem, men de er mange. Det vil dere ikke vite om eller kjennes ved.

Den här synen har svenska läkare
http://www.aftenposten.no/100Sport/langrenn/Sveriges-lege-ville-ha-gitt-Sundby-startnekt-851912_1.snd
Citera
2016-10-31, 21:44
Medlem
Citat:

Förekomsten av icke allegisk astma (den som kan förvärras av kall luft) i nu aktiv åldersgrupp ligger runt 15% om man räknar högt. Hur lyder din förklaring till att ca 70% eller vad det var av de norska toppåkarna enligt landslagets läkare lider av astma och övermedicineras för detta? Och att även friska utövare medicineras. Det finns inget som tyder på att det samma sker i svenska landslaget men skulle så vara fallet är det naturligtvis lika dåligt.

Förstår du att avvikelsen är för stor för att kunna bero på slumpen.

Förstår du inte att den troligaste förklaringen är att uppnå en prestationshöjning?

För övrigt anser jag att både norrmän och svenskar har en ej hälsosam övertro till auktoriteter. Det har troligen historiskt sina rötter i en omfattande statlig apparat enligt mig. Kanske är det därför så många går på Johaughistorien både i Norge och Sverige
Citera
2016-10-31, 23:27
Medlem
Citat:

Åh jävlar, där dök denne fule fan upp. Triggad av att läsa om att Halfvarsson alldeles nyligen har fått en diagnos han inte känner sig bekväm med och får Alvesco (=en kortisonspray) kan man tänka och så blev han så glad.
Man blir mörkrädd av att läsa alla som tycker "det är ju bara en läppsalva" (en läppsalva är det inte) och köper allt som är till Norges och Johaugs fördel. Till och med Blomman tycks svälja detta rätt bra med hull och hår. Vad har ni tänkt ska hända med de andra som har använt Trofodermin och fått rätt ordentliga straff för det? Det spelar för sjuttioelfte gången ingen roll om hon handlade i god tro eller inte. Kommer att få kväljningar när jag ser henne i skidspåren igen, samma gäller Sundby. Och andra norska skidåkare kommer att ses på med tvivel i blicken, det är jättesynd. Om dem och om skidsporten.

Det var ändå väldigt roligt att se Johan Olsson på nyheterna idag, plötsligt blev man ändå lite sugen på att titta på skidor i vinter igen. Och Fabulator, honom ser jag som odopad tills något annat kommer fram. Men de norska skidåkarnas rykte har deras förbund och diverse konstigheter förstört för ett tag framåt.
Citera
2016-10-31, 23:49
Medlem
Intressant att Sveriges läkare ger en diagnos och sedan är det fritt fram att använda mediciner. Är det etiskt och moraliskt?
Är det någon som vet något om denna läkaren?
Citera
2016-11-01, 01:28
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Förekomsten av icke allegisk astma (den som kan förvärras av kall luft) i nu aktiv åldersgrupp ligger runt 15% om man räknar högt. Hur lyder din förklaring till att ca 70% eller vad det var av de norska toppåkarna enligt landslagets läkare lider av astma och övermedicineras för detta? Och att även friska utövare medicineras. Det finns inget som tyder på att det samma sker i svenska landslaget men skulle så vara fallet är det naturligtvis lika dåligt.

Förstår du att avvikelsen är för stor för att kunna bero på slumpen.

Förstår du inte att den troligaste förklaringen är att uppnå en prestationshöjning?

För övrigt anser jag att både norrmän och svenskar har en ej hälsosam övertro till auktoriteter. Det har troligen historiskt sina rötter i en omfattande statlig apparat enligt mig. Kanske är det därför så många går på Johaughistorien både i Norge och Sverige

Tittar man rent sakligt på det inträffade så har hon framfört samma ursäkt som idrottare från USA, DDR, Bulgarien osv i all oändlighet. Jag litade på min läkare, jag fick i mig anabola steroider av misstag. Och kanske är det just därför man har så svårt att svälja den förklaringen med hull och hår. Det blir extra svårt att acceptera när just det här misstaget råkar handla om världens bästa kvinnliga skidåkare som inte har testat sig på fyra månader. Och just den här skidåkaren råkar vara så oerhört överlägsen inom världseliten att hon har råd att åka vilse och slösa en halvminut på ett VM-lopp i Falun. Men allting kan hända.
Citera
2016-11-01, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lastviking
Intressant att Sveriges läkare ger en diagnos och sedan är det fritt fram att använda mediciner. Är det etiskt och moraliskt?
Är det någon som vet något om denna läkaren?
Hur tänker du nu? Vet inte om du är allvarlig men får inte en läkare ställa en diagnos menar du? Nu vet jag inte på vilka grunder diagnosen är ställd men ändå. Att det finns åkare som använder astmamedicin även i Sverige vet vi ju redan.
Citera
2016-11-01, 06:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Tittar man rent sakligt på det inträffade så har hon framfört samma ursäkt som idrottare från USA, DDR, Bulgarien osv i all oändlighet. Jag litade på min läkare, jag fick i mig anabola steroider av misstag. Och kanske är det just därför man har så svårt att svälja den förklaringen med hull och hår. Det blir extra svårt att acceptera när just det här misstaget råkar handla om världens bästa kvinnliga skidåkare som inte har testat sig på fyra månader. Och just den här skidåkaren råkar vara så oerhört överlägsen inom världseliten att hon har råd att åka vilse och slösa en halvminut på ett VM-lopp i Falun. Men allting kan hända.

Precis.
Det jag undrar är om Norge verkligen är villiga att offra allt de jobb de lagt ner på att täppa till luckor och kryphål i doping-reglerna bara för att frikänna TJ.
Även om det skulle vara så att TJ är ett offer för 10 samtidiga, slumpmässiga, konstigheter, inser Norge att de då måste acceptera när ett par Ryssar (ja - jag har fördomar...) nästa år kommer med en liknande historia?
Citera
2016-11-01, 07:03
Medlem
wwrs avatar
Jag kan aldrig tro att det är möjligt att på ett rättvist sätt tillåta (mer) intag av läkemedel för de som "har astma". Det måste vara samma gränsvärde för alla. Gränsvärdet noll för beta2-stimulerare i urinen efter ett lopp verkar lämpligt.

Det verkar ju tyvärr som om norska myndigheter (och kanske andra med, som jag inte känner till), vill ha ett så rörigt regelverk som möjligt. Det är faktiskt mitt intryck. (Vill man konstruera kryphål för att frikänna dopade åkare?) Man inför värden hur mycket man får inhalera (omöjligt att kolla hur åkaren doserar), tillåter spray men inte nebulisator (omöjligt att kolla vilket som åkaren använder) påpekar värdet av (svårgenomförbara) eliminationstester, har onaturliga tolkningar av ordet inhalera och verkar ha något eget begrepp om vad som är "medicinsk dos".

Sluta med allt tramset. Testa alla medaljörer och några till efter varje lopp och stäng helt enkelt av de som överskrider gränsen. Det är inte svårare. Det går inte att ha samma rättsprocess/rättssäkerhet som i en mordrättegång eller liknande, varje gång någon testar positivt för beta2-stimulerare. Stäng av dem i 10 tävlingar framåt e. dyl.
Senast redigerad av wwr 2016-11-01 kl. 07:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in