Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
TNSSifo och statsvetare, döps om dem till enögda storgissare.
Absolut, men det finns en del intressanta trådar där.
När de gjorde undersökningen om kärnväljare m.m. så var det en nätmätning och resultatet blev 2,5% högre (om jag minns rätt) än i deras vanliga mätningar som de publicerar i tidningarna.
När de påstår att det blivit normaliserat att uppge SD, så har de samtidigt en siffra på bara 1,8% som är beredda att byta till SD. Det rimmar illa för mig. Men det är intressant att nästan bara M-väljare är öppen med det.
Den här är också intressant:
http://image.slidesharecdn.com/tnssifovemvinnervalet2018-160705102505/95/vem-vinner-och-vem-frsvinner-i-valet-2018-26-638.jpg?cb=1467714520
Att MP-väljarna plötsligt känner sig mera vänster är lite konstigt. Min gissning hade annars varit att de av deras väljare som var vänster skulle bytt när de vände fot i invandringsfrågan, men istället är det kanske högerväljarna inom partiet som reagerat negativt på hur platt de lagt sig för S, eller rent allmänt reagerat på hur in i helvete usla de är. Intressant dock att väljarna nu ser sig som mer vänster än S, vilket nog varit vad alla utanför MP tyckt, hur mycket de än försökt vara mittenparti.
SDs förändring tror jag kan bero på att de vunnit mycket väljare från M sedan 2012, men vi vet ju att de sedan valet tagit väljare från vänstern i stor utsträckning, så kanske är högergiren en reaktion på hur galet ansvarslöst allt hanteras nu. Främst invandringen och det gränslösa slösandet med skattepengar.
Kanske samma sak med KD, men här kan det förstås också handla om att man med en tuffare invandringspolitik tappat en del vänsterväljare. Eller också handlar allt om ett konservativt uppvaknande. Att man i desperata tider hittar tillbaka till sin konservativa ådra.
Sen är det konstigt med SDs siffra i
http://image.slidesharecdn.com/tnssifovemvinnervalet2018-160705102505/95/vem-vinner-och-vem-frsvinner-i-valet-2018-30-638.jpg?cb=1467714520
så påstår de att de fick 16,5. En siffra som inte publicerats för juni vad jag vet. Den siffra som finns på Status.st säger 15,8