Svensk polis har tillsammans med Tullverket identifierat över 20 000 narkotikaköp och drygt 3000 misstänkta köpare i Sverige, i samband med en internationell aktionsvecka under förra veckan mot handel av droger och vapen på internet.
Att man nu har kunnat identifiera så många köpare är på grund av att polisen och tullen bedrivit ett antal framgångsrika ärenden mot narkotikasäljare på Darknet. Det senaste året har sex av de största svenska säljarna gripits, och de som dömts har fått långa straff på upp till 10 års fängelse.
- Trots att polisens arbete försvåras av krypteringen, så går ändå säljare och köpare att spåra, det visar inte minst den här insatsen. De kan till och med vara lättare att spåra än de som handlar på gatan, eftersom det ofta finns bevis i både datorer och i hemmet, säger Linda Staaf.
I huvudsak är det droger, som bland annat fentanyl, som säljs på Darknet, men även vapen, identitetshandlingar och kreditkortsinformation säljs på sidorna.
Det lär vara någon enstaka säljare som verkar ha sparat uppgifter i sin dator på ett osäkert sätt(?)
Undrar hur långt tillbaka det gäller. Inte för att jag oroar mig, men snarare på att jag blir förbannad på polisens jakt efter brukare.
En enorm majoritet som köper droger vet jag gör det för självmedicinering, primärt mot stress, oro, ångest eller depression. Det är folk som mår så dåligt att de har svårt att stå ut med verkligheten och inte har lärt sig hur de ska hantera det. En dum metod, men detta lär knappast hjälpa. Hur som helst så är det bara för alla att blåneka till någon som helst vetskap om någonting. Ingen som helst anledning att bry sig över detta. Men alla bör som alltid överväga att skärpa till sig och vända sig till professionell hjälp för att reda upp sitt liv och lära sig tekniken för bli lycklig istället för att köra på "lyckolån" med sms-lånsränta. För räntan, den är hög (pun intended)
Det är t.ex. en välkänd metod att ange någon annans adress och helt enkelt plocka sakerna ur deras brevlåda innan de själva hinner öppna. Många totalt oskyldiga lär vara misstänkta, så det är lätt att smälta in bland mängden
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-10-31 kl. 21:13.
Det lär vara någon enstaka säljare som verkar ha sparat uppgifter i sin dator på ett osäkert sätt(?)
Det här är din teori? Eller något du har mer vetskap över?
Det handlade trots allt om narkotika, vapen, id-handlingar & kreditkort.
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det är t.ex. en välkänd metod att ange någon annans adress och helt enkelt plocka sakerna ur deras brevlåda innan de själva hinner öppna.
Är detta verkligen sant? Om man inte öppnat paketet, så kan man bara neka ju.
I brottsbalken står de klart & tydligt att de inte får förekomma.
I 4 kap. 8 § brottsbalken (1962:700) anges:
"Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år".
I 4 kap. 9c § (1962:700) anges vidare:
"Den som i annat fall än som sägs i 8 och 9 §§ olovligen bereder sig tillgång till upptagning för automatisk databehandling eller olovligen ändrar eller utplånar eller i register för in sådan upptagning. Med upptagning avses härvid även uppgifter som är under befordran via elektroniskt eller annat liknande hjälpmedel för att användas för automatisk databehandling."
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Säkert någon säljare som tänkt öppna upp för möjligheten att använda det för utpressning i framtiden. Vem det nu än är så lär denne inte bli omtyckt
De lär märkas efter 1-2 veckor, om de du tror stämmer.
När någon inte svarar på mailen samt slutat logga in.
Det här är din teori? Eller något du har mer vetskap över?
Det handlade trots allt om narkotika, vapen, id-handlingar & kreditkort.
Min teori. Ser inte hur annars det är tekniskt möjligt. Jag är ganska bombsäker på att den svaga länken har legat hos en säljare.
Jag ser inte hur det är rationellt att polisen skulle ha fått informationen på något annat sätt. Det är något register de har fått tag i, och eftersom alla namn och adresser är krypterade på ett sådant sätt att ingen annan än säljarna och köparna kan tolka namn och adresser (inte ens hemsidornas ägare som kan se all trafik) så ser jag det som rimligt att det är någon stor säljare som sparat alla uppgifter i klartext
Citat:
Ursprungligen postat av Klimpen!!
Är detta verkligen sant? Om man inte öppnat paketet, så kan man bara neka ju.
I brottsbalken står de klart & tydligt att de inte får förekomma.
I 4 kap. 8 § brottsbalken (1962:700) anges:
"Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller telemeddelande döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år".
I 4 kap. 9c § (1962:700) anges vidare:
"Den som i annat fall än som sägs i 8 och 9 §§ olovligen bereder sig tillgång till upptagning för automatisk databehandling eller olovligen ändrar eller utplånar eller i register för in sådan upptagning. Med upptagning avses härvid även uppgifter som är under befordran via elektroniskt eller annat liknande hjälpmedel för att användas för automatisk databehandling."
Det lär stämma. Detta är inget problem såvida polisen inte har en tidsmaskin och upptäcker när alla 3000 öppnar sina paket
Citat:
Ursprungligen postat av Klimpen!!
De lär märkas efter 1-2 veckor, om de du tror stämmer.
När någon inte svarar på mailen samt slutat logga in.
Ja, det lär det nog göra. Även om det kan bero på flera andra vardagliga saker att någon inte loggar in
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-10-31 kl. 21:25.
Min teori. Ser inte hur annars det är tekniskt möjligt. Jag är ganska bombsäker på att den svaga länken har legat hos en säljare.
Jag ser inte hur det är rationellt att polisen skulle ha fått informationen på något annat sätt. Det är något register de har fått tag i, och eftersom alla namn och adresser är krypterade på ett sådant sätt att ingen annan än säljarna och köparna kan tolka namn och adresser (inte ens hemsidornas ägare som kan se all trafik) så ser jag det som rimligt att det är någon stor säljare som sparat alla uppgifter i klartext
Var väl ett mål för några år sedan där den misstänkte gav polisen lösenordet till sin cm där alla mejlkonversationer låg i papperskorgen i tron att de var raderade.
Var väl ett mål för några år sedan där den misstänkte gav polisen lösenordet till sin cm där alla mejlkonversationer låg i papperskorgen i tron att de var raderade.
Sant. Det är inte otroligt att säljaren trott att denne raderat allt
De har fått tag på köparna genom säljare som gripits ja. Fentanyl heter det visst, drogsubstansen, är det denna som är populär nu? Det står andra droger också men att de skrivit ut just fentanyl måste betyda att det varit storfångsten av köpare av detta.
Citat:
- Vi är nu i inledningsskedet av ett omfattande utredningsarbete. Vi vet ännu inte hur många av dessa misstänkta överlåtelser som kommer att kunna lagföras men det är helt klart så att man inte ska tro att man kan vara anonym och känna sig säker om man köper narkotika via Darknet, säger Linda Staaf.
Många som är oroliga? Vi får se om det blir värsta grejen bland alla drogande på flashback.
Citat:
Operationen leddes av USA, övriga länder som deltog var Sverige, Storbritannien, Australien, Nya Zeeland, Kanada, Nederländerna, Irland, Frankrike, Spanien och Finland. Tanken är nu att öka samverkansarbetet mellan länderna.
Verkar bli svårare att göra affärer.
Senast redigerad av Xelious 2016-10-31 kl. 22:03.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!