2016-10-31, 06:20
Medlem
Du kommer lätt få lån på Skandia.
Citera
2016-10-31, 07:00
Medlem
ja hade samma problem men ja låna pengar hos en mc klubb 😊 räntan lite högre men strunt samma.
Citera
2016-10-31, 09:19
Medlem
OldFashioneds avatar
Bankens nättjänst går på förra årets taxerade inkomst. Testa att ta reda på svaret själv så går det fortare.
Citera
2016-10-31, 17:52
Medlem
DerTotenkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Bankens nättjänst går på förra årets taxerade inkomst. Testa att ta reda på svaret själv så går det fortare.
Är det inte senaste två årens?
Citera
2016-10-31, 17:59
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerTotenkopf
Är det inte senaste två årens?

Kan vara, det är inte årets inkomst i alla fall.
Citera
2016-10-31, 18:37
Medlem
Du kommer garanterat få lån hos Länsförsäkringar. Alternativt kan du be en förälder stå som medlåntagare.
Citera
2016-10-31, 18:45
Medlem
utan.att.stannas avatar
Ta det lugnt och förklara ordentligt så går det hos sbab...
Citera
2016-10-31, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Be ditt jobb om ett tjänstgöringsintyg.
Där ska det framgå från någon sorts löneadministratör, med kontaktuppgifter till denna, vad din beräknade årsinkomst/månadsinkomst ligger på, att du är fast anställd och beräknad jobba si och så många timmar per år.

Jag har alltid använt mig utav ett sådant, då har banken ALDRIG frågat om lönespecen, och då har fått jag fått lån beviljat 4 ggr (köpte och sålde lägenheter) på 2 år, senast ett år sedan.

Jag lovar dig att detta är fortfarande det bästa rådet du har fått i denna tråd.
För övrigt ska du självklart ha personlig kontakt för detta med en bankman.
Citera
2016-10-31, 19:23
Medlem
Herrpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Jag tog upp det eftersom när jag ringde SBAB så tyckte de inte se sig så mycket inkomst i mitt kontoudrag (jag bifogade kontoutdrag). Jag förklarade att jag tog ut ca 10 000 kr utav lönen i kontanter i ca 3-4 månader, och de verkade inte gilla det/tro på det trots lönespecs. Och Nej, det är inte svartlön. Det är inte olagligt att ta ut lön i kontanter, och jag föredrog det under dessa månader utav privata skäl.

Hehe, det är lite som att söka jobb på McDonalds och berätta att man vanligtvis äter frukost, lunch & middag på MAX
Citera
2016-10-31, 19:53
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Hej,
Nu har jag ansökt för lånelöfte för 1.5 miljoner i två banker men bägge nekar mig. Jag har haft fast anställning i ca 6 månader, innan dess har jag varit student och har haft väldigt låg inkomst. Bankerna jag sökt till är SBAB och Swedbank, och vi bägge tillfällen har jag ringt upp dem och frågat om jag kan sannolikt få lån trots att jag jobbat i endast 6 månader, och det har alltid låtit positivt, men så blir jag nekad när jag väl söker via nätet. Saken är att jag de första fyra månaderna tog ut hälften av lönen i kontanter, och de två senaste månaderna så har det varit full lön i kontot, dvs ca 22500 kr. SBAB krävde lönespecs och arbetsintyg vilket jag skickade in, men fick ändå inte ok.

Swedbank nekade på direkten precis idag (en söndag utav nån anledning. Fick ett mejl där det stod att min totala ekonomi inte ger utrymme för det belopp jag sökt för. Jag har sökt för 1.5 miljoner. Ca 400 000 kan jag betala i handpenning så totalt kan jag köpa en bostad för 1.9 miljoner. Det ska vara ok enligt internetkalkyl men får ändå inte ok när de väl gör kredidupplysning (trots att jag förklarat att jag varit student tidigare!).

Saken är att jag verkligen behöver bostad så fort som möjligt, har ingenstans att bo i sthlm och jag jobbar här! Hur ska jag gå tillväga, några tips?

Edit, kan även tillägga att min farsa är rätt rik och skulle kunna stå som medsökande, funkar det?

Naturligtvis blir du nekad ta ett sådant stort lån på en så liten inkomst du haft så kort tid. Jag känner personer med högre inkomster och bättre trackreckord än ditt som blir nekade.

Det är bara foliehattarna här på flashback som sprider lögner om banker som kastar pengar "skapade ur tomma intet" runt omkring sig.

Du får helt enkelt sänka dina krav på bostad lite. Om du vårdar din kreditvärdighet så kommer det sannolikt vara lättare låna mer i framtiden.
Citera
2016-10-31, 20:23
Medlem
Citat:
Hej,
Nu har jag ansökt för lånelöfte för 1.5 miljoner i två banker men bägge nekar mig. Jag har haft fast anställning i ca 6 månader, innan dess har jag varit student och har haft väldigt låg inkomst. Bankerna jag sökt till är SBAB och Swedbank, och vi bägge tillfällen har jag ringt upp dem och frågat om jag kan sannolikt få lån trots att jag jobbat i endast 6 månader, och det har alltid låtit positivt, men så blir jag nekad när jag väl söker via nätet. Saken är att jag de första fyra månaderna tog ut hälften av lönen i kontanter, och de två senaste månaderna så har det varit full lön i kontot, dvs ca 22500 kr. SBAB krävde lönespecs och arbetsintyg vilket jag skickade in, men fick ändå inte ok.

Swedbank nekade på direkten precis idag (en söndag utav nån anledning. Fick ett mejl där det stod att min totala ekonomi inte ger utrymme för det belopp jag sökt för. Jag har sökt för 1.5 miljoner. Ca 400 000 kan jag betala i handpenning så totalt kan jag köpa en bostad för 1.9 miljoner. Det ska vara ok enligt internetkalkyl men får ändå inte ok när de väl gör kredidupplysning (trots att jag förklarat att jag varit student tidigare!).

Saken är att jag verkligen behöver bostad så fort som möjligt, har ingenstans att bo i sthlm och jag jobbar här! Hur ska jag gå tillväga, några tips?

Edit, kan även tillägga att min farsa är rätt rik och skulle kunna stå som medsökande, funkar det?

Banken kan ha misstanke på att du klarar inte betala senare och eller banken kan ha misstanke att du köper en dålig bostad. Man måste hitta en bostad för att visa banken så banken godkänner!
Det är nytt regler hos banken idag. Banken brydde inte om hur bostad ser ut förut. Nu har banken ändrat sig och undersöka bostad noga först....
Sen du har inte visat dig att du sköter allt. Det kan banken upptäcka nåt kontoutdrag som du inte
har sparat väl och ordentligt eller slösat på fel saker. Tumme ner....

Hitta nån dam att dela på... Två inkomster är lättare att få banklån....
Citera
2016-10-31, 20:36
Medlem
Manboiiis avatar
Nu ser jag redan att flera svarat på din fråga, vilket du borde förstå nu vid den här lagen varför du inte får bolån..

Du har ingen taxerad inkomst... Dom skiter i om du jobbat 6 mån, har du så pass låg taxerad inkomst förra året så säger dom nej.

Och när du ändå sökte till 2 banker å bägge sa nej så kan det ge problem nästa år du söker, för bankerna ser att du sökt lån tidigare och blivit nekad. Vilket dom ser som ett varningstecken..
Har själv råkat ut för det, trots att jag hade god förklaring till varför jag hade 2 lånegivare som kollat upp mig. Satt i fyllan, såg sån där reklam att pröva ansöka om lån och få låneerbjudande från flera banker, fyllde i 2 mille (Gjorde allt detta för jag var nyfiken bara . Voila mitt billån gick åt helvete nästa år pga den saken.
Senast redigerad av Manboiii 2016-10-31 kl. 20:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in