Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-30, 14:55
  #1
Medlem
The-Johnnys avatar
Hej,
Nu har jag ansökt för lånelöfte för 1.5 miljoner i två banker men bägge nekar mig. Jag har haft fast anställning i ca 6 månader, innan dess har jag varit student och har haft väldigt låg inkomst. Bankerna jag sökt till är SBAB och Swedbank, och vi bägge tillfällen har jag ringt upp dem och frågat om jag kan sannolikt få lån trots att jag jobbat i endast 6 månader, och det har alltid låtit positivt, men så blir jag nekad när jag väl söker via nätet. Saken är att jag de första fyra månaderna tog ut hälften av lönen i kontanter, och de två senaste månaderna så har det varit full lön i kontot, dvs ca 22500 kr. SBAB krävde lönespecs och arbetsintyg vilket jag skickade in, men fick ändå inte ok.

Swedbank nekade på direkten precis idag (en söndag utav nån anledning. Fick ett mejl där det stod att min totala ekonomi inte ger utrymme för det belopp jag sökt för. Jag har sökt för 1.5 miljoner. Ca 400 000 kan jag betala i handpenning så totalt kan jag köpa en bostad för 1.9 miljoner. Det ska vara ok enligt internetkalkyl men får ändå inte ok när de väl gör kredidupplysning (trots att jag förklarat att jag varit student tidigare!).

Saken är att jag verkligen behöver bostad så fort som möjligt, har ingenstans att bo i sthlm och jag jobbar här! Hur ska jag gå tillväga, några tips?

Edit, kan även tillägga att min farsa är rätt rik och skulle kunna stå som medsökande, funkar det?
__________________
Senast redigerad av The-Johnny 2016-10-30 kl. 15:05.
Citera
2016-10-30, 15:06
  #2
Medlem
Be mamma o pappa att gå i borgen eller att de höjer lånet på sitt egna hus (om de bor i hus/lägenhet). Det är enda vettiga lösningen jag kommer på. Hoppas det löser sig!
Citera
2016-10-30, 15:06
  #3
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Hej,
Nu har jag ansökt för lånelöfte för 1.5 miljoner i två banker men bägge nekar mig. Jag har haft fast anställning i ca 6 månader, innan dess har jag varit student och har haft väldigt låg inkomst. Bankerna jag sökt till är SBAB och Swedbank, och vi bägge tillfällen har jag ringt upp dem och frågat om jag kan sannolikt få lån trots att jag jobbat i endast 6 månader, och det har alltid låtit positivt, men så blir jag nekad. Saken är att jag de första fyra månaderna tog ut hälften av lönen i kontanter, och de två senaste månaderna så har det varit full lön i kontot, dvs ca 22500 kr. SBAB krävde lönespecs och arbetsintyg vilket jag skickade in, men fick ändå inte ok.

Swedbank nekade på direkten precis idag (en söndag utav nån anledning. Fick ett mejl där det stod att min totala ekonomi inte ger utrymme för det belopp jag sökt för. Jag har sökt för 1.5 miljoner. Ca 400 000 kan jag betala i handpenning så totalt kan jag köpa en bostad för 1.9 miljoner. Det ska vara ok enligt internetkalkyl men får ändå inte ok när de väl gör kredidupplysning (trots att jag förklarat att jag varit student tidigare!).

Saken är att jag verkligen behöver bostad så fort som möjligt, har ingenstans att bo i sthlm och jag jobbar här! Hur ska jag gå tillväga, några tips?

Edit, kan även tillägga att min farsa är rätt rik och skulle kunna stå som medsökande, funkar det?


Varför tar du upp det fetstilade i sammanhanget?
Och när du ändå gör det, förklara orsaken till att du tar ut halva lönen i kontanter?
Var det kontantuttag från lönekontot, eller att du fick svart utbetalning direkt från arbetsgivaren?

//Brute
Citera
2016-10-30, 15:08
  #4
Medlem
Gbg-Smokes avatar
6 månader? Det var inte alls länge, Jag tycker gott och väl du kan vänta 6 månader eller 1 år innan du ansöker nästa gång. Då kommer dom nog att bevilja dig ett lån.
Citera
2016-10-30, 15:42
  #5
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Varför tar du upp det fetstilade i sammanhanget?
Och när du ändå gör det, förklara orsaken till att du tar ut halva lönen i kontanter?
Var det kontantuttag från lönekontot, eller att du fick svart utbetalning direkt från arbetsgivaren?

//Brute

Jag tog upp det eftersom när jag ringde SBAB så tyckte de inte se sig så mycket inkomst i mitt kontoudrag (jag bifogade kontoutdrag). Jag förklarade att jag tog ut ca 10 000 kr utav lönen i kontanter i ca 3-4 månader, och de verkade inte gilla det/tro på det trots lönespecs. Och Nej, det är inte svartlön. Det är inte olagligt att ta ut lön i kontanter, och jag föredrog det under dessa månader utav privata skäl.
Citera
2016-10-30, 15:46
  #6
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Be mamma o pappa att gå i borgen eller att de höjer lånet på sitt egna hus (om de bor i hus/lägenhet). Det är enda vettiga lösningen jag kommer på. Hoppas det löser sig!

Farsan kan gå i borgen, men han är på semester utomlands i flera veckor. Ska kanske ordna fullmakt och tå till bankkontoret och prata med de där isåfall.
Citera
2016-10-30, 15:47
  #7
Avstängd
Sickmyducks avatar
Ring och prata med dem och be dem förklara tydligare varför du nekas

Känns som att du döljer något för oss. Har du betalningsanmärkningar?
Citera
2016-10-30, 15:49
  #8
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
6 månader? Det var inte alls länge, Jag tycker gott och väl du kan vänta 6 månader eller 1 år innan du ansöker nästa gång. Då kommer dom nog att bevilja dig ett lån.

Saken är att det är väldigt många jag vet som fått lån beviljat trots endast några månaders fastanställning. En person fick 1.4 miljoner beviljat efter 3 månaders fast anställning... Verkar vara väldigt individuellt beroende på handläggaren man får eller?
Citera
2016-10-30, 15:51
  #9
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ring och prata med dem och be dem förklara tydligare varför du nekas

Känns som att du döljer något för oss. Har du betalningsanmärkningar?

Har inte en enda betalningsanmärkning, prick eller lån. Är bara en relativt nyutexaminerad student som levt ett vanligt Svensson liv.
Citera
2016-10-30, 16:01
  #10
Avstängd
Du har väl ingen deklarerad inkomst om du arbetat 6 månader
Citera
2016-10-30, 16:04
  #11
Medlem
rayraviolis avatar
Mitt spontana tips är att boka ett besök med banken. Då får du förklarat hur banken resonerar, och säkert tips om hur du ska göra för att köpa bostad. Har du hyfsad ekonomi vill ju banken ha dig som låntagare.
Citera
2016-10-30, 16:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Jag tog upp det eftersom när jag ringde SBAB så tyckte de inte se sig så mycket inkomst i mitt kontoudrag (jag bifogade kontoutdrag). Jag förklarade att jag tog ut ca 10 000 kr utav lönen i kontanter i ca 3-4 månader, och de verkade inte gilla det/tro på det trots lönespecs. Och Nej, det är inte svartlön. Det är inte olagligt att ta ut lön i kontanter, och jag föredrog det under dessa månader utav privata skäl.

Dom tror så klart att den lön du nu plötsligt får in på kontot enbart är riggad för att det ska se bra ut när du söker bo-lån.

Varför i hela fridens namn tar du ut lönen kontant och om det nu mot förmodan finns en vettig förklaring har du dragit den för banken?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback