2016-10-31, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
I ditt första inlägg, citerat först, jämför du dagens medelpriser i Gällivare resp Danderyd utan någon historisk referens till priserna i resp kommun innan räntesänkningarna. Vad jag påpekar är att det finns en skillnad mellan kommunerna oavsett vad räntenivån ligger på. Du kan alltså inte jämföra dessa kommuner, punkt. Jag reagerar helt enkelt mot din felaktiga ingång på din analys.

Om man kopplar loss de kommunerna från varann, eftersom det inte ger nåt vettigt att jämföra dem, kan man i nästa led fundera över varför priserna ökar i bägge kommunerna. Om det finns likartade mekanismer bakom prisökningarna eller om det är olika saker som drivit upp priserna.
Priserna ökar ju i alla kommuner. Alpha tror det beror på ökade byggkostnader, jag och 1 miljard andra tror att det beror på billiga lån.
2016-10-31, 10:22
Medlem
Citat:
I ditt första inlägg, citerat först, jämför du dagens medelpriser i Gällivare resp Danderyd utan någon historisk referens till priserna i resp kommun innan räntesänkningarna. Vad jag påpekar är att det finns en skillnad mellan kommunerna oavsett vad räntenivån ligger på. Du kan alltså inte jämföra dessa kommuner, punkt. Jag reagerar helt enkelt mot din felaktiga ingång på din analys.

Om man kopplar loss de kommunerna från varann, eftersom det inte ger nåt vettigt att jämföra dem, kan man i nästa led fundera över varför priserna ökar i bägge kommunerna. Om det finns likartade mekanismer bakom prisökningarna eller om det är olika saker som drivit upp priserna.

Det kommunerna har gemensamt är enligt Alpha101 ökade kostnader för att bygga, och eftersom han tidigare sagt att kostnad för mark ej ökat nämnvärt blir man då nyfiken på hur han tänker, eftersom det förmodligen är den absolut största orsaken till varför priserna mellan Gällivare och Danderyd skiljer sig så mycket åt.

Att priserna överlag ökat oavsett kan nog till stor del tillskrivas billiga krediter något som Alpha101 hela tiden verkar ducka för.

Allt kokar till slut ner till att vissa här inne verkar inte förstå hur stor del psykologin spelar i en tillgångsmarknad som en bostad. Verkar det billigt att låna gör folk det, om det sammanfaller med att en region har stor efterfrågan drivs priserna upp ännu mer.

Men utan komponenten "billiga pengar" skulle vi inte hamna där vi är.
2016-10-31, 10:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Priserna ökar ju i alla kommuner. Alpha tror det beror på ökade byggkostnader, jag och 1 miljard andra tror att det beror på billiga lån.

Ok vi antar att det är som ni säger att byggkostnaderna inte har något som helst med saken att göra, varför ökar då priserna så kraftigt där det finns billig mark som kan bebyggas? Istället för att köpa något gammalt som dessutom är dyrt kan man istället bygga nytt själv. Är de som bor på sådana orter korkade, är det det som är er teori?
2016-10-31, 10:42
Avslutad
Citat:
Ökar priserna i alla Sveriges kommuner?
2016-10-31, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ok vi antar att det är som ni säger att byggkostnaderna inte har något som helst med saken att göra, varför ökar då priserna så kraftigt där det finns billig mark som kan bebyggas? Istället för att köpa något gammalt som dessutom är dyrt kan man istället bygga nytt själv. Är de som bor på sådana orter korkade, är det det som är er teori?
hade jag varit murare så skulle jag flyttat till Danderyd och fått 25 ggr högre lön.
2016-10-31, 10:45
Medlem
Citat:
Ökar priserna i alla Sveriges kommuner?
Ja!
2016-10-31, 10:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
hade jag varit murare så skulle jag flyttat till Danderyd och fått 25 ggr högre lön.

Jaså tror du att det är så?
2016-10-31, 11:05
Avslutad
Citat:
Ja!
Nej.

Citat:
Det finns bara en enda kommun i landet där priserna inte stigit under de senaste tio åren - Sorsele i Västerbotten.
Har de inte haft låg ränta i Sorsele de senaste 10 åren, eftersom priserna inte ökat där?
2016-10-31, 11:19
Medlem
oVERGROWs avatar
“Any fool can criticize, complain, and condemn—and most fools do. But it takes character and self-control to be understanding and forgiving.”

On-topic:
Fick precis reda på att det såldes en etta på 29kvm för 2.3MSEK i Lidingö kommun, vilket ger nästan 80KSEK per kvm.

Vad tror ni om priserna om ett/två år i närförorter till Stockholm? Upp/Ner/Stilla?

Gör mig en tjänst och ha en rolig och stressfri dag i solen.
2016-10-31, 11:36
Medlem
Citat:
Nej.

Har de inte haft låg ränta i Sorsele de senaste 10 åren, eftersom priserna inte ökat där?
Så i en enda kommun i hela Sverige har inte bopriserna ökat och du kommer du fram till att det kan inte vara pga av tillgång på billiga pengar som är anledningen till prisuppgångarna
Hoppas du inte jobbar som rådgivare eller strateg med din brist på logiskt tänkande.
2016-10-31, 12:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så i en enda kommun i hela Sverige har inte bopriserna ökat och du kommer du fram till att det kan inte vara pga av tillgång på billiga pengar som är anledningen till prisuppgångarna
Hoppas du inte jobbar som rådgivare eller strateg med din brist på logiskt tänkande.

Ja det kom ju verkligen från rätt person efter denna slutsats:

Citat:
2016-10-31, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det kom ju verkligen från rätt person efter denna slutsats:
Tror svenne oxå att det är ökade byggnadskostnader som är anledningen till prisuppgången?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in