Citat:
Du slår in en vidöppen dörr, som sagt. Ja, det går att undvika såna som Martin. Det är nog ytterst få föräldrar till flickor som inte varnar dem från tidig ålder för fel sorts män. Det är ju självklarheter.
Men nu är inte världen så perfekt och svartvit som du tror, att den är indelad i dåliga kvinnor (som Lotta) och bra kvinnor (som jag antar att du själv tycker att du är?).
Utan människor är människor som kan ha sina dåliga stunder och hamna i lägen där de väljer fel.
Lotta begick ett misstag och det fick hon betala dyrt för.
Många som blir mördade har säkerligen begått misstag. Träffat på fel person, gått nerför fel gata, valt fel man eller kvinna, varit brottslingar själva, prostituerade etc, eller bara haft otur.
Det finns inget annat att lära sig av det än att det är så det kan bli och ditt idoga argumenterande för att alla kvinnor absolut måste lära sig av detta är rätt konstigt. Det vet väl varenda kvinna att man måste skydda sig mot manligt våld på olika sätt?
Det är mänskligt att begå misstag.
Och det är inte så att det är helt ohjälpligt och ett naturtillstånd att det går omkring monster på gatorna. De kan spärras in. Det man däremot kan lära sig av här är att kriminalvården är ett skämt. Han borde aldrig släppts ut.
Men nu är inte världen så perfekt och svartvit som du tror, att den är indelad i dåliga kvinnor (som Lotta) och bra kvinnor (som jag antar att du själv tycker att du är?).
Utan människor är människor som kan ha sina dåliga stunder och hamna i lägen där de väljer fel.
Lotta begick ett misstag och det fick hon betala dyrt för.
Många som blir mördade har säkerligen begått misstag. Träffat på fel person, gått nerför fel gata, valt fel man eller kvinna, varit brottslingar själva, prostituerade etc, eller bara haft otur.
Det finns inget annat att lära sig av det än att det är så det kan bli och ditt idoga argumenterande för att alla kvinnor absolut måste lära sig av detta är rätt konstigt. Det vet väl varenda kvinna att man måste skydda sig mot manligt våld på olika sätt?
Det är mänskligt att begå misstag.
Och det är inte så att det är helt ohjälpligt och ett naturtillstånd att det går omkring monster på gatorna. De kan spärras in. Det man däremot kan lära sig av här är att kriminalvården är ett skämt. Han borde aldrig släppts ut.
Om det vore så hade Lotta sannolikt levt idag!
Håller med dig om kriminalvårdens totala haveri när det gäller frivård - som jag naivt trodde var något annat.
Men det är det som är problemet - vissa misstag är dödliga att begå - ex släppa in en våldsdåre i livet. Samtidigt är Martins misstag - att döda - kanske oförlåtligt. Om det är mänskligt att begå misstag - vilket jag håller med om - då borde vi ju också förlåta ex Martins misstag. Vilket jag tycker är svårt. Men allt tjat om att han må brinna osv blir obehagligt när vi anser att misstag är mänskliga.
Jag tycker han ska straffas - hårt - medicineras och riskbedömas för vår skull - innan han släpps ut, men något nöje av att han idag mår skit o lider har jag inte.
Han har fått livstid, lagens strängaste straff. Det är fullständigt självklart att han överklagar, han har inget att förlora på det. Jag känner bara till ett enda fall där en livstidsdömd i tingsrätten inte överklagat och det var fallet Anders Eklund, där var det dock totalt hopplöst att överklaga vilket Silbersky lyckades övertyga sin klient om, det torde vara fullständigt unikt att inte överklaga en livstidsdom i tingsrätten. Möjligen gjordes det inte fram till 80-talet då livstid vid den tiden betydde 8-10 år effektivt i fängelse.