2016-10-30, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, arvsrätten påverkas inte av äktenskapsförord om det inte finns testamente. Du är ärver din make/maka om inget annat sägs - och inga särkullsbarn finns.
Det är skillnad på laglott och arvslott
Laglotten är hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer bröstarvinge.
http://www.arbetarbladet.se/vad-ar-skillnaden-mellan-laglott-och-arvslott
Citera
2016-10-30, 13:59
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Stämmer!
Men jag ville inte spekulera i om storleken på arvet efter GM skulle landa på mer än 4,250,000 kr - förutsatt att inget testamente fanns.

Vad jag ville få fram var att oavsett belopp anses nog inte JM vara rätt person att förvalta arvet om hon döms.

Citat:
Prisbasbelopp 2016: 44,300 kr
Per barn : 44,300 kr * 8 = 354,400 kr
Johannas barn : 354,400 kr * 6 = 2,126,400 kr
Två arvingar (Johanna och systern) = 2,126,400 kr * 2 = 4,252,800 kr

Frågor på det?

Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Har du tagit del av bouppteckningen efter Göran?
Svar: Nej. Som jag skrev i det första inlägget citerat här så ville jag INTE spekulera i storleken på arvet. Inlägg två förklarar hur stort arvet minst skulle behöva vara för att överförmyndare skulle behövas för de minderåriga barnen.

Fler frågor?
Citera
2016-10-30, 14:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är skillnad på laglott och arvslott
Laglotten är hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer bröstarvinge.
http://www.arbetarbladet.se/vad-ar-skillnaden-mellan-laglott-och-arvslott
Ja, det vet jag.

"Bröstlott" är ett uttryck för bröstarvingarnas minsta rätt -- det uttrycket missförstods dock.
Citera
2016-10-30, 14:44
Medlem
Citat:
Svar: Nej. Som jag skrev i det första inlägget citerat här så ville jag INTE spekulera i storleken på arvet. Inlägg två förklarar hur stort arvet minst skulle behöva vara för att överförmyndare skulle behövas för de minderåriga barnen.

Fler frågor?
Jag gjorde ett litet räkne exempel för att se om jag fattat principen rätt. Har inget med verklighetens arv att göra
Om det finns t ex 24 miljoner när Anki dör och båda döttrarna är i livet så blir fördelningen, om det inte finns testamente och inte JM blir dömd för mord. 12 miljoner var.

Om Jm blir dömd för mord så blir fördelningen.
Fadersarvet 12 miljoner fördelas till
Syster U = 6 miljoner
JM:s barn = 1 miljon vardera. Minderårigas arv förvaltas av kommunens överförmyndare

Modersarvet 12 miljoner fördelas
lika mellan syskonen om inte testamente finns.

Det minsta JM kan få är hälften av 6 miljoner. Dvs 3 miljoner enligt detta som enbart är ett räkne exempel.
Citera
2016-10-30, 15:00
Medlem
En annan fråga om arv är hur det blir om JM döms för mord på sin fd make. Blir hon då skyldig att betala Akis 4 barn dessa pengar som hon tidigare ärvt?
Citera
2016-10-30, 17:20
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
En annan fråga om arv är hur det blir om JM döms för mord på sin fd make. Blir hon då skyldig att betala Akis 4 barn dessa pengar som hon tidigare ärvt?

De barn som inte är hennes barn ska redan ha fått sitt arv. Möjligen blir hon då skyldig tvillingarna deras del av arvet.
Citera
2016-10-30, 17:26
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Jag gjorde ett litet räkne exempel för att se om jag fattat principen rätt. Har inget med verklighetens arv att göra
Om det finns t ex 24 miljoner när Anki dör och båda döttrarna är i livet så blir fördelningen, om det inte finns testamente och inte JM blir dömd för mord. 12 miljoner var.

Om Jm blir dömd för mord så blir fördelningen.
Fadersarvet 12 miljoner fördelas till
Syster U = 6 miljoner
JM:s barn = 1 miljon vardera. Minderårigas arv förvaltas av kommunens överförmyndare

Modersarvet 12 miljoner fördelas
lika mellan syskonen om inte testamente finns.

Det minsta JM kan få är hälften av 6 miljoner. Dvs 3 miljoner enligt detta som enbart är ett räkne exempel.
Så tolkar jag det också.
Citat:
Nu börjar det bli krångligt.

Vi sätter lite hypotetiska siffror även här samt tar för givet att inget äktenskapsförord eller testamente finns.

Aki och JM ägde tillsammans 8 miljoner. Av detta är JMs del 4 miljoner.
Kvar till Akis barn blir 4 miljoner.
Akis särkullsbarn (dvs de 2 som inte har JM som mamma) har rätt att få ut var sin miljon på en gång. Däremot får tvillingarna vänta tills även Johanna är död för att få ut sina miljoner. Så borde alltså redan skett dvs de två äldsta ska redan ha fått ut sina delar.

Nu är jag ute på riktigt hal is men jag TROR inte JM fått något mer ur deras gemensamma bo än de 4 miljoner som var hennes halva och detta är oberoende om hon hjälp Aki att dyka eller ej. I så fall har inte hans tidigare barn något mer att hämta tyvärr.

Har jag fel i detta (vilket är mycket möjligt) så rätta mig gärna. Annars tycker jag vi låter tråden leva vidare utan att gräva ner oss allt för mycket i arvslagstiftningen. För detta finns det en utmärkt tråd i Juridikforumet.
Citera
2016-10-30, 20:00
Medlem
Citat:
Så tolkar jag det också.

Nu börjar det bli krångligt.

Vi sätter lite hypotetiska siffror även här samt tar för givet att inget äktenskapsförord eller testamente finns.

Aki och JM ägde tillsammans 8 miljoner. Av detta är JMs del 4 miljoner.
Kvar till Akis barn blir 4 miljoner.
Akis särkullsbarn (dvs de 2 som inte har JM som mamma) har rätt att få ut var sin miljon på en gång. Däremot får tvillingarna vänta tills även Johanna är död för att få ut sina miljoner. Så borde alltså redan skett dvs de två äldsta ska redan ha fått ut sina delar.

Nu är jag ute på riktigt hal is men jag TROR inte JM fått något mer ur deras gemensamma bo än de 4 miljoner som var hennes halva och detta är oberoende om hon hjälp Aki att dyka eller ej. I så fall har inte hans tidigare barn något mer att hämta tyvärr.

Har jag fel i detta (vilket är mycket möjligt) så rätta mig gärna. Annars tycker jag vi låter tråden leva vidare utan att gräva ner oss allt för mycket i arvslagstiftningen. För detta finns det en utmärkt tråd i Juridikforumet.

Var ifrån har du fått uppgiften om att Aki och JM "ägde 8 miljoner"?
Visst,tråden är lång,så jag kan ha missat detta.
Vill ändå minnas att jag läst något tidigare i tråden om att föräldrarna Möller bidragit till köpet av huset JM och Aki bodde i.
Minns inte att det framkommit om det var en gåva eller ett lån som skulle återbetalas?

Hoppas någon annan i tråden kommer ihåg och kan länka om det offentliggjorts vilka tillgångar JM och Aki ägde tillsammans vid hans frånfälle.
Citera
2016-10-30, 20:21
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Var ifrån har du fått uppgiften om att Aki och JM "ägde 8 miljoner"?
Visst,tråden är lång,så jag kan ha missat detta.
Vill ändå minnas att jag läst något tidigare i tråden om att föräldrarna Möller bidragit till köpet av huset JM och Aki bodde i.
Minns inte att det framkommit om det var en gåva eller ett lån som skulle återbetalas?

Hoppas någon annan i tråden kommer ihåg och kan länka om det offentliggjorts vilka tillgångar JM och Aki ägde tillsammans vid hans frånfälle.
Om du läser raden innan så kanske det klarnar.
Citera
2016-10-30, 21:44
Medlem
Citat:
Om du läser raden innan så kanske det klarnar.

Ursäkta, läste lite för snabbt,och var inne på de tidigare exemplen som bla girlang skrev om.
Att skriva hypotetiska spekulationer om vad Aki och JM ägde känns rätt lönlöst,då jag tror att de knappt hade några större tillgångar?
Är även osäker på om Johanna ens äger lägenheten som hon hyr,utan att det var föräldrarna som köpt den?
Någon i tråden som minns bättre än jag, kanske kan räta ut mina frågetecken.
Citera
2016-10-30, 22:04
Medlem
Grandiosos avatar
Förstår inte denna kvinna. Kunde hon inte ha väntat? Väntat tills hon fick pengarna på
naturligt sätt. Arvet alltså. Om 15, 20 år så hade det ju blivit så. Så akut var det väl inte
med stålar. Hon hade väl så hon kunde köpa mat åt sig och barnen samt skomakarsonen från
ett MENA-land, 18-åringen alltså som visst i verkligheten ska vara uppåt 25 istället, pengar till
att betala hyran och andra räkningar med, pengar till kläder, till cigg ifall hon rökte, och
lite annat smått och gott.
Vad fan behövde hon ha en massa miljoner till? Vad skulle hon göra för dom hade hon tänkt?
Köpa en Lamborghini kanske? Skapligt dyr kärra förvisso. Men de pengar som en sån kostar
hade hon väl möjlighet att rafsa ihop åt sig på några månader när hon väl var inne i
den synnerligen lukrativa flyktingverksamheten, en verksamhet hon mycket väl kunde ha varit
kvar i om hon inte sabbat det så vansinnigt för sig själv genom att pippa med "kunderna" och
vad det nu mer var.
Paranta Johanna är kanske mycket glad för att resa och det kostar onekligen en del men
inte några miljoner direkt.

En dam som har bråttom. En dam som inte kan stilla sig. Girig så attans alltså.

Gå över lik för att komma över flis, det har visats att man är fullt kapabel till här.
Men flisen uteblir ju trots det verkar det som. Mycket möda och besvär för just ingenting.
Gå över lik för att komma till Hinseberg snarast istället...

Kan man sen vara med och låta mörda sina egna föräldrar (i det här fallet överlevde tack och lov
en) ja, då har man nog just inga spärrar för nånting längre (finns dock några fall där jag har full förståelse för att barn som under uppväxttiden blivit utsatta för sexuella eller andra slags övergrepp av någon förälder kommit att slå tillbaka genom dödligt våld mot sin plågoande, men ingenting tyder väl på att JM varit i en sån situation även om hon i den där personutredningen
går ut hårt mot särskilt pappan). Då kan man förmodligen tillåta sig precis vad fan som helst.

Gränslösa Johanna?
Senast redigerad av Grandioso 2016-10-30 kl. 22:34.
Citera
2016-10-30, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Förstår inte denna kvinna. Kunde hon inte ha väntat? Väntat tills hon fick pengarna på
naturligt sätt. Arvet alltså. Om 15, 20 år så hade det ju blivit så. Så akut var det väl inte
med stålar. Hon hade väl så hon kunde köpa mat åt sig och barnen samt skomakarsonen från
ett MENA-land, 18-åringen alltså som visst i verkligheten ska vara uppåt 25 istället, pengar till
att betala hyran och andra räkningar med, pengar till kläder, till cigg ifall hon rökte, och
lite annat smått och gott.
Vad fan behövde hon ha en massa miljoner till? Vad skulle hon göra för dom hade hon tänkt?
Köpa en Lamborghini kanske? Skapligt dyr kärra förvisso. Men de pengar som en sån kostar
hade hon väl möjlighet att rafsa ihop åt sig på några månader när hon väl var inne i
den synnerligen lukrativa flyktingverksamheten, en verksamhet hon mycket väl kunde ha varit
kvar i om hon inte sabbat det så vansinnigt för sig själv genom att pippa med "kunderna" och
vad det nu mer var.
Paranta Johanna är kanske mycket glad för att resa och det kostar onekligen en del men
inte några miljoner direkt.

En dam som har bråttom. En dam som inte kan stilla sig. Girig så attans alltså.

Gå över lik för att komma över flis, det har visats att man är fullt kapabel till här.
Men flisen uteblir ju trots det verkar det som. Mycket möda och besvär för just ingenting.
Gå över lik för att komma till Hinseberg snarast istället...

Kan man sen vara med och låta mörda sina egna föräldrar (i det här fallet överlevde tack och lov
en) ja, då har man nog just inga spärrar för nånting längre (finns dock några fall där jag har full förståelse för att barn som under uppväxttiden blivit utsatta för sexuella eller andra slags övergrepp av någon förälder kommit att slå tillbaka genom dödligt våld mot sin plågoande, men ingenting tyder väl på att JM varit i en sån situation även om hon i den där personutredningen
går ut hårt mot särskilt pappan). Då kan man förmodligen tillåta sig precis vad fan som helst.

Gränslösa Johanna?

Eller så är hon oskyldig. 👻😵
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in