2016-10-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tror?
Du ägnar dig åt blind tro då.

Tidpunkt , 2års boränta , småhuspris
2008-10 , 6.19% , 1 811 KSEK
2007-10 , 5.04% , 1 782 KSEK
2006-10 , 4.23% , 1 625 KSEK
2005-10 , 3.09% , 1 455 KSEK

(Räntor från Swedbank, huspriser från SCB)

Givet datat ovan kan du förklara lite närmare hur vi utifrån de drar de slutsatser du menar att vi ska dra?

Du talar om ränteutgifter, inte räntekostnader.

Den reella räntekostnaden är real ränta efter skatt. Hur vore det om du redovisade den. I stället för att pladdra om nominell ränta före skatt.

Det ser faktiskt ut som att du inte ens vet vad reell kostnad betyder. Trots att du så stöddigt gormar på här.

Vad kommer att hända med nyproduktion vid en sådan prisminskning, enligt ditt förmenande?

Vad är det vi diskuterar?
Lägg fram dina argument så jag kan se om jag håller med eller ej.
2016-10-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du lever i det förgångna om du tror att industrier är det som ska hålla Sverige igång. Är farbror mycket gammal?
Vet inte var jag skrev att industrier är det som skall hålla Sverige igång.

Mentalt är jag gammal medan du fortfarande är på dagisnivå, det syns om inget annat på dina länkar längs ned i din signatur.
2016-10-30, 18:40
Medlem
Citat:
Möjligen har ägaren ändå en del utgifter för den som måste betalas förutom ränta och amortering.
Ett hus i den prisnivån är ju avbetalt på några få år, däremot prisnivån i Danderyd är ju inte nedbetalt på en livstid.
2016-10-30, 19:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ett hus i den prisnivån är ju avbetalt på några få år, däremot prisnivån i Danderyd är ju inte nedbetalt på en livstid.

Så om jag har en 40 miljonerskåk och den bara är avbetald till 20 när jag dör, är det ett problem kära bajsbosse?
2016-10-30, 19:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vet inte var jag skrev att industrier är det som skall hålla Sverige igång.

Mentalt är jag gammal medan du fortfarande är på dagisnivå, det syns om inget annat på dina länkar längs ned i din signatur.

Ja mentalt är du gammal och gaggig. Du klarar inte ens av att hålla koll på vad du själv skriver och lever i det förgångna i en liten håla där innan annan vill bo.
2016-10-30, 19:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

De flesta klarar inte av att betala av ett 1,5 milonerslån på några få år, speciellt inte om de är tvungna att flytta till ett ny bostad som de också måste betala för då den första blir osäljbar som i exemplet jag gav.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-10-30 kl. 19:39.
2016-10-30, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så om jag har en 40 miljonerskåk och den bara är avbetald till 20 när jag dör, är det ett problem kära bajsbosse?
Inte för mig men för din nattsömn.
2016-10-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ja mentalt är du gammal och gaggig. Du klarar inte ens av att hålla koll på vad du själv skriver och lever i det förgångna i en liten håla där innan annan vill bo.
Jag bor ju inte själv i min stad så verkar som om det är en massa tusen till som vill bo där. På Phuket där jag bor stora delar av året bor det väl 1 miljon.
2016-10-30, 19:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Inte för mig men för din nattsömn.

Vem har mest pengar?

1. Personen i 40 miljonersvillan i Danderyd avbetald till hälften.

eller

2. Bo Bajs i sin helt avbetalda villa värderad till 1 miljon kronor i obygden?
2016-10-30, 19:52
Medlem
Citat:
De flesta klarar inte av att betala av ett 1,5 milonerslån på några få år, speciellt inte om de är tvungna att flytta till ett ny bostad som de också måste betala för då den första blir osäljbar som i exemplet jag gav.
Om du amorterar ynka 15 tusen i månaden så har du ju amorterat bort lånet på 8 år , har du även en partner med hyffsad inkomst så kanske du kan amortera 20 tusen i månaden och då är du ju skuldfri på 6 år.
2016-10-30, 19:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om du amorterar ynka 15 tusen i månaden så har du ju amorterat bort lånet på 8 år , har du även en partner med hyffsad inkomst så kanske du kan amortera 20 tusen i månaden och då är du ju skuldfri på 6 år.

Inte samtidigt som man betalar för den nya dyrare bostaden som man blev tvungen att flytta till när orten slog igen.
2016-10-30, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vem har mest pengar?

1. Personen i 40 miljonersvillan i Danderyd avbetald till hälften.

eller

2. Bo Bajs i sin helt avbetalda villa värderad till 1 miljon kronor i obygden?
Ser ut som om de bägge har noll pengar.
Men stackaren i Danderyd sitter ju med en skuld på hela 20 miljoner och lär inte ha råd med ett par sjukdagar, medan han i obygden har noll i skuld.
Så danderydssnubben betalar si så där 25 tusen mer i månaden än obygdsgrabben.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in