Citat:
Jag vet inte säkert, men det borde vara så att särkullsbarnen ska ha sitt vilande arv först. Eftersom din far var gift med kvinnan i kortare tid än fem år borde det bli jämkning av hennes del i arvet vid bodelningen. Alltså att hon får mindre än vad hon skulle fått än om de hade varit gifta i mer än fem år. Det borde innebära 20 procent per år upp till fem år, som din fars hustru har rätt till. Vet inte om det är du som måste kräva det?
Min far gick bort i våras, jag är barn i hans första äktenskap.
Hans andra hustru hade två barn, när hon gick bort för ca 10 år sedan tog dom inte ut hela sin arvsdel, trots att dom var särkullsbarn.
För mindre än tre år sedan gifte min far sej med en 40år yngre kvinna. (80-40år)
För att förtydliga min fråga gör jag ett exempel.
Att fördela är ca 600.000:- skall hans senaste hustru ha 300.000:-, därefter särkullsbarnen från tidigare 250.000:- (deras arvslott från mamman) och därefter 50.000:- till mej.
Eller skall särkullsbarnen ha sitt vilande arv först d.v.s. 250.000:- sedan skall jag och hans senaste dela på resten d.v.s. 350.000:-.
Finns också ett testamente som säger fri förfoganderätt, för min far.
När det gäller den senaste kvinnan finns inget testamente.
Kan tillägga att det vilande arvet bestod av halva värdet på huset vid mammans frånfälle.
Dom ville helt enkelt vara snälla så att han kunde bo kvar.
Jag ser det som en en belastning och skuld han haft och därmed skall prioriteras före den senaste kvinnan.
Men vad säger lagen, någon som vet?
Hans andra hustru hade två barn, när hon gick bort för ca 10 år sedan tog dom inte ut hela sin arvsdel, trots att dom var särkullsbarn.
För mindre än tre år sedan gifte min far sej med en 40år yngre kvinna. (80-40år)
För att förtydliga min fråga gör jag ett exempel.
Att fördela är ca 600.000:- skall hans senaste hustru ha 300.000:-, därefter särkullsbarnen från tidigare 250.000:- (deras arvslott från mamman) och därefter 50.000:- till mej.
Eller skall särkullsbarnen ha sitt vilande arv först d.v.s. 250.000:- sedan skall jag och hans senaste dela på resten d.v.s. 350.000:-.
Finns också ett testamente som säger fri förfoganderätt, för min far.
När det gäller den senaste kvinnan finns inget testamente.
Kan tillägga att det vilande arvet bestod av halva värdet på huset vid mammans frånfälle.
Dom ville helt enkelt vara snälla så att han kunde bo kvar.
Jag ser det som en en belastning och skuld han haft och därmed skall prioriteras före den senaste kvinnan.
Men vad säger lagen, någon som vet?