2016-10-29, 02:25
Medlem
Snart har vänstern stängt till alla möjligheter för att bekämpa brottsligheten vad känner och tycker du om detta?

Citat:
DI: Olagligt hänga ut snattare
Bilder och övervakningsfilmer på misstänkta snattare och butiksvandaler cirkulerar i sociala medier. Ibland väljer handlare eller butikspersonal själva att lägga ut dem – trots att det är olagligt.
Citat:
– En butik får lämna ut bildmaterial till brottsbekämpande myndigheter, som polisen, Säkerhetspolisen, Tullverket, Kustbevakningen och Skatteverket. Detta under förutsättning att materialet kan behövas för att utreda ett begånget brott eller för att förebygga, förhindra eller upptäcka brott. Och enbart då fängelse finns med i straffskalan för brottet ifråga, säger hon till tidningen.
Citat:
Till och med när butikerna har bra bildmaterial på de misstänkta brottslingarna händer det att polisen inte gör någonting. De säger att de inte hinner och har brist på resurser, vilket säkert kan stämma.
http://www.sydsvenskan.se/2016-10-28/di-olagligt-hanga-ut-snattare
Citera
2016-10-29, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Snart har vänstern stängt till alla möjligheter för att bekämpa brottsligheten vad känner och tycker du om detta?

http://www.sydsvenskan.se/2016-10-28/di-olagligt-hanga-ut-snattare

Det är inte bara olagligt i och med att det bryter mot kameraövervakninglagen det är dessutom förtal.
Men det här är inget nytt(förtal har varit olagligt i åtminstone 50år) och hur man skall hantera övervakningsbilder/filmer har varit reglerat sedan lagen antogs 1998. Så varför sydsvenskan väljer att skriva om det som om det vore en nyhet är lite svårt att förstå.
Citera
2016-10-29, 04:28
Medlem
Haha. jaga snattare är det roligaste som finns. Dom kan dra åt helvete.
Citera
2016-10-29, 09:49
Medlem
Men det gör ju tingsrätterna varje dag på sina anslagstavlor och
märkligt nog ifrågasätts inte detta
Citera
2016-10-29, 11:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Men det gör ju tingsrätterna varje dag på sina anslagstavlor och
märkligt nog ifrågasätts inte detta
Jag har aldrig sett uthängda foton på någon anslagstavla i någon Tingsrätt. Var har du varit när du sett det?
Citera
2016-10-29, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har aldrig sett uthängda foton på någon anslagstavla i någon Tingsrätt. Var har du varit när du sett det?

Nej men namnen - o det räcker ju ofta för att identifiera folk
o detta sker INNAN de är dömda så det borde vara fritt fram
med full uthänging av alla brottslingar efter lagkraftvunna domar
det är ju sanning då
Citera
2016-10-29, 11:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Nej men namnen - o det räcker ju ofta för att identifiera folk
o detta sker INNAN de är dömda så det borde vara fritt fram
med full uthänging av alla brottslingar efter lagkraftvunna domar
det är ju sanning då
Nej, det sker ingen uthängning av namn på de kriterierna på en TR. Det som sägs inne på TR är vilka som är parter i målet - inget annat.
Citera
2016-10-29, 12:37
Medlem
bombaccis avatar
Jaha, är det vi inom vänstern som har gjort det här? Jätte bra i så fall, tack ts för komplimangen

Tycker det är självklart att man inte ska hänga ut folk som bara är misstänkta för snatteri. I så fall skulle ju det riskera att massor med oskyldiga männskor hängdes ut. En gång när jag gick in i en matbutik så sprang en kille ut därifrån med en smörgås (via ingången där jag gick in). Någon hade ju kunnat tro att jag var hans medhjälpare. Hade tagit illa vid mig om man hängt ut mig då t ex.

Så nä, här ska inte hängas ut folk. Däremot kan det ju vara ok att personalen blir mer uppmärksam på de kända snattarna så kan man kolla till dem lite extra.

är det här en nyhet? Som någon annan skrev så har det väl varit såhär de senaste årtiondena i alla fall?

Vänsterpartiet 2018!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in