En del har påstått att det skulle vara enormt stora kostnader för samhället att bedriva gangstalkingverksamhet. Men skulle det verkligen vara så?
Polisen har en grupp för wannabes. De kallar sig för
Polisens volontärer...
https://polisen.se/Om-polisen/Sa-arbetar-Polisen/Brottsforebyggande-arbete/Polisens-volontarer/
Behöver jag säga att polisen får bra valuta för pengarna? De kanske får en kaffe på sin höjd. Möjligen en klapp på huvudet om någon skulle gny.
Vid de tillfällerna då jag har fått ett nytt jobb så har jag alltid överraskats med arbetsuppgifter som inte fanns med på jobbannonsen. Därför ska man inte förvänta sig att hitta något om gangstalking i polisen material som är avsedd för allmänheten. Har tidigare sagt att polisen är de enda som kan utföra GS så som det beskrivs och då glider man förmodligen in i det om de har lyckats få klorna i en.
Eftersom det är polisanställda som avgör villka som blir godkända så borde deras IQ vara
ännu lägre än polisens. De vill antagligen ha kontroll över gruppen så om någon är mer begåvad kan det påverka deras verksamhet på ett oönskat sätt.
I länken framgår det att de har informationsmöten för volontärerna. Man kan gå på ett sådant innan man bestämmer sig för att skicka in intresseanmälan och detta öppnar ett fönster som kan leda till att besvara trådens fråga. Jag tror inte att det helt bortkastat för tex. en journalist att delta på ett sådant möte och kanske även försöka bli volontär.
Det kan vara svårt för en journalist att jobba undercover som polisvolontär eftersom denne måste inta en roll som obegåvad och då måste denne också ha ungefär samma typ av sysselsätting som många obegåvade har. Vilket journalistyrket knappast är. Anledningen är att de kollar upp dem som ansöker...
"Efter urval, lämplighetsbedömning och rekryteringsprocess får du en kortare grundutbildning hos polisen."
Men om det finns någon begåvad flashbackare med skådspelaretalang, en passande livsstil och vill få en titel som visselblåsare så går det bra att ansöka här...
https://polisen.se/Om-polisen/Sa-arbetar-Polisen/Brottsforebyggande-arbete/Polisens-volontarer/Kontakt-for-volontarer/
Som polisvolontär får man assistera polisen på olika sätt. Jag föreställer mig att de får en kallelse till ett möte och sedan går de ut på stan med sina reflexvästar. Då syns de väldigt tydligt villket innebär att de som tar bilder på misstänkta gangstalkers får möjlighet att utöka urvalet.
Eftersom volontärerna verkar jobba med olika saker på olika platser så kanske de någon gång även har deltagit i gangstalking. Eller kommer att göra det.
Jag förstår att det är svårt för en TI att själva ta bilder på de misstänkta perpsen eftersom det går då att fastställa vem som har tagit dom. Bilderna avslöjar då tid och plats genom att tex. kolla vilken perps som var på den platsen, kombinationen på klädesplaggen eller något liknande. Då kan konsekvenserna bli värre (om det går).
Men om TI har möjlighet att peka ut perps på bilder som andra har tagit och under andra sammanhang så ökas möjligheten ytterligere att få veta om gangstalking existerar.
Tänk då på att avlägsna EXIF-datan från bilderna innan de postas.