2016-10-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Att ge utdelning är för bolag som inte ser någon framtid värd att investera i. Jag ser hellre att bolaget investerar pengarna man tjänar än att ge ut dom till kortsiktiga latmaskar som inte kan tänka själva. Vilket jävla tramsargument.
Är precis tvärtom, jag kan placera mina pengar bättre än vad Fingerprint kan eller vilket annat företag som helst eftersom det bara är jag som vet mina behov. Enda gången jag för en sekund skulle överväga att köpa in mig i ett bolag utan att få del i vinsten så skulle det kunna va i Berkshire.

Brukar du köpa in dig andra verksamheter oxå utan att del av vinsten? Att du inte ger din lokala golvläggare 200 tusen för att starta upp ett företag för att sedan inte ge dig del i vinsten om du nu tycker det är ett vinnande koncept?
2016-10-27, 19:17
Medlem
NickeNicknames avatar
Ursprungligen postat av Oskar.
Jag vill väl tro att vi är vid någon form av botten nu, eller åtminstone så lågt att jag inte skulle våga vänta om jag satt med en massa likvider och väntade på en ingång. Å andra sidan ligger jag duktigt back för tillfället, så jag vet förmodligen inte vad jag pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Avvakta skulle jag säga, rapporten blir ok eller bra , men ,med tanke på vad media/blankarna kan ställa till med
så finns nog inte botten på 88:- tror mer på runt 80:-

Citerar mig själv
2016-10-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Ursprungligen postat av Oskar.
Jag vill väl tro att vi är vid någon form av botten nu, eller åtminstone så lågt att jag inte skulle våga vänta om jag satt med en massa likvider och väntade på en ingång. Å andra sidan ligger jag duktigt back för tillfället, så jag vet förmodligen inte vad jag pratar om.

Citerar mig själv

Snyggt, borde lyssnat.
2016-10-27, 22:56
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är precis tvärtom, jag kan placera mina pengar bättre än vad Fingerprint kan eller vilket annat företag som helst eftersom det bara är jag som vet mina behov. Enda gången jag för en sekund skulle överväga att köpa in mig i ett bolag utan att få del i vinsten så skulle det kunna va i Berkshire.

Brukar du köpa in dig andra verksamheter oxå utan att del av vinsten? Att du inte ger din lokala golvläggare 200 tusen för att starta upp ett företag för att sedan inte ge dig del i vinsten om du nu tycker det är ett vinnande koncept?

Tycker att FPCs kund Google kunde ta och rekrytera dig. Det tjänar nog deras aktieägare en massa på i det långa loppet. Varenda slant borde delas ut.
2016-10-27, 23:08
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:

Då äger du självklart inga aktier alls? För det är ju värdelöst att köpa aktier i bolag som inte kan göra bättre investeringar än vad du kan göra på egen hand.
2016-10-28, 00:57
Medlem
Forzos avatar
Kanske gammal nyhet men nu släpper Huawei nytt med sensor från FPC

https://www.avanza.se/placera/telegram/2016/10/27/fingerprint-cards-fpc-1025-med-i-huaweis-enjoy-6.html
2016-10-28, 07:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Aktien rasar lite och folk bölar som småbarn. Bolaget går finfint även om prognosen fick skrivas ner litegrann och folk får panik...Nu har jag inga aktier kvar i detta bolag men vem minns inte förra hösten när aktien steg 100 kr på en dag och gick ner 200 kr nästa dag? Sjukaste nånsin!

Jag tror tyvärr att den tiden är förbi. Det finns inga aktier av denna värld som ökar i värde långsiktigt på det sätt FPC gjorde under den perioden.

Men sett till försäljning och tillväxt så är värderingen väldigt låg just nu.

Dock ska man veta att teknik kommer och går och FPC är ett extremt nischat bolag.

Framtiden är svårbedömd och konkurrensen kommer att öka. det är en av förklaringen till att marknaden inte betalar mer just nu.
2016-10-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Då äger du självklart inga aktier alls? För det är ju värdelöst att köpa aktier i bolag som inte kan göra bättre investeringar än vad du kan göra på egen hand.
Äger en hel hög med aktier, samtliga delar ut.
2016-10-28, 09:27
Medlem
Citat:
Men du menar alltså att Fingerprint vet bättre än dig själv vad Du skall göra med DINA pengar, de vet om du behöver renovera huset, byta bil eller köpa fler aktier i en viss sektor... du har alltså köpt in dig som delägare i ett företag men får vare sig lön eller ta del av vinsterna? Känn dig blåst.
2016-10-28, 12:05
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Men du menar alltså att Fingerprint vet bättre än dig själv vad Du skall göra med DINA pengar, de vet om du behöver renovera huset, byta bil eller köpa fler aktier i en viss sektor... du har alltså köpt in dig som delägare i ett företag men får vare sig lön eller ta del av vinsterna? Känn dig blåst.

Jag investerar i bolag därför att jag tror att det är en bra investering. Dvs. att jag tjänar mer på att äga aktier i bolaget än om jag skulle investera dem själv. Du säger att du kan göra bättre investeringar än Fingerprint, så varför skulle du då vilja äga aktier i ett så dåligt bolag?

Del av vinsten får man ju ändå, eftersom aktiekursen går upp om företaget gör bra investeringar, även om de inte delar ut något. Det är ju just Fingerprint ett ypperligt exempel på. De delar inte ut, men ändå har aktieägare tjänat över 700 % om de ägt aktier sen tre år tillbaka.

Om du sen vill köpa aktier i ett annat bolag så kan du ju när som helst välja att sälja av en del aktier. Det är ju helt fritt hur du vill använda dina pengar oavsett om det delas ut något eller ej.
2016-10-28, 12:26
Medlem
Citat:
Jag investerar i bolag därför att jag tror att det är en bra investering. Dvs. att jag tjänar mer på att äga aktier i bolaget än om jag skulle investera dem själv. Du säger att du kan göra bättre investeringar än Fingerprint, så varför skulle du då vilja äga aktier i ett så dåligt bolag?

Del av vinsten får man ju ändå, eftersom aktiekursen går upp om företaget gör bra investeringar, även om de inte delar ut något. Det är ju just Fingerprint ett ypperligt exempel på. De delar inte ut, men ändå har aktieägare tjänat över 700 % om de ägt aktier sen tre år tillbaka.

Om du sen vill köpa aktier i ett annat bolag så kan du ju när som helst välja att sälja av en del aktier. Det är ju helt fritt hur du vill använda dina pengar oavsett om det delas ut något eller ej.
Jag vill inte äga aktier i Fingerprint. Bara jag vet vad jag behöver mina pengar till.
2016-10-28, 13:05
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Jag vill inte äga aktier i Fingerprint. Bara jag vet vad jag behöver mina pengar till.

Men om du kan investera dina pengar bättre än säg Investor, varför äger du då aktier hos dem? Du borde ju driva eget företag istället eftersom du är bättre på investeringar än samtliga börsbolag (enligt dig själv).

Om du använder utdelning (eller vilka pengar som helst egentligen, sparande, lön...) till att köpa aktier så visar du ju att de bolagen du köper i antagligen är bättre på att ta hand om dina pengar än vad du själv är. Och då visar du ju att du inte alls är bättre på investeringar än vad de bolagen är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in