2016-10-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Åter igen då:
Ärvdabalken 15 kap. Om förverkande av rätt att taga arv eller testamente

Det står alltså tydligt i Ärvdabalken att detsamma om laglott kan gälla en mördare, likväl som en mordförsökare, med hänvisning till:

Bra då vet vi det, och det var det jag misstänkt var så också.
Med försök till brott, anstiftare och inte få ärva något.
Citera
2016-10-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Jag håller med, väldigt svårt att värdera.

Själv har jag en bra relation med flera av mina ex (vilket inte alltid är bra pga risken till "återfall", men nu är jag OT)

lasternassumma sätter fingret på varför jag känner att JM kan ha en beskyddare hos rättsvårdande myndigheten även fast det är i linje med hur hon beskrivs som person att "stå över lagen"

Som du är inne på, det kan finnas en hållhake.
Det kan även röra sig om gemensam vinning, någon form av betalning till polismannen.
Något så enkelt som att känslor finns kvar, kanske medlidande, "hon är ju en bra person egentligen".
Det fanns ju både info och intressant tänk kring detta. Tack för det. Vi får se om fler nappar på att nysta vidare i spåret (när arvsrätten är färdigutredd).
Att jag tänker på det beror bland annat på att hon sa sig ha sovit tolv timmar i samband med att exmaken dog. (Minns inte källan, det var väl i en intervju strax efter händelsen, eller om det var hans släktingar som återberättade) Jag vet att många andra här också tvivlar på att det är sant, men det verkar som om polisen trodde på att det var därför anmälan dröjde. Ingen som har haft eller har småbarn skulle tro på det.
Därför tror jag att hon sågs mer som ett slags offer än som tänkbar GM av polisen när det hände.
Citera
2016-10-27, 14:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Åter igen då:

Det står alltså tydligt i Ärvdabalken att detsamma om laglott kan gälla en mördare, likväl som en mordförsökare, med hänvisning till:
För att paragraferna i kap 23 Brb skall gälla måste paragraf 1 eller 2 i ÄB vara uppfyllda -- alltså inte mordförsök.

Edit:
Denna paragraf hänvisa det INTE till i ÄB

BrB
23 kap. Om försök, förberedelse, stämpling och medverkan till brott

1 § Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit
till fullbordan, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom
dömas för försök till brottet, såframt fara förelegat att handlingen
skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund
av tillfälliga omständigheter varit utesluten.

Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat
brott och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det
fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver.
Senast redigerad av micro113 2016-10-27 kl. 14:51.
Citera
2016-10-27, 14:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Bra då vet vi det, och det var det jag misstänkt var så också.
Med försök till brott, anstiftare och inte få ärva något.
Nej, ni har fortfarande inte förstått hur lagen skall läsas.

Det de hänvisas till i BrB är som tilläggsskyltar till det som står i ÄB. Det är inte tvärtom som ni tror att ÄB skall tolkas som tillägg till BrB.
Citera
2016-10-27, 14:55
Medlem
lasternassummas avatar
Även om vi tycker att det är självklart att JM kommer att dömas, och även om det
skulle gå till historien som Sveriges märkligaste rättsfall om hon blir frikänd, så är
hon ännu inte dömd.

I diskussionen ovan utgår ni från att hon döms för mord och att domen kommer att
vinna laga kraft.

I det motsatta fallet, om hon inte döms, så blir det både frihet och arv...

Citera
2016-10-27, 14:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Även om vi tycker att det är självklart att JM kommer att dömas, och även om det
skulle gå till historien som Sveriges märkligaste rättsfall om hon blir frikänd, så är
hon ännu inte dömd.

I diskussionen ovan utgår ni från att hon döms för mord och att domen kommer att
vinna laga kraft.

I det motsatta fallet, om hon inte döms, så blir det både frihet och arv...

Ja, dessvärre. Och döms hon för mord till RPV kan det bli både dom och arv.
Citera
2016-10-27, 15:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag vet inte vad du menar med "tvärtom", men...
Jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag kan förtydliga med ett exempel.

Anta att Anki skänker alla sina tillgångar till U*rika strax innan hon går bort.
Alternativt att Anki testamenterar sina tillgångar till U*rika.
Då kan JM hävda att detta gjordes för att kringgå arvslagsstiftningen, så att hon själv,
JM inte skulle få sin laglott i egenskap av att vara bröstarvinge.
JMs eventuella rättigheter i dessa fall inträder inte med automatik. Hon måste inom
6 månader begära jämkning av testamente, t.ex. Förskott på arv ska också avräknas
från arvslott. Arvslagstiftningen är komplex. Det var därför jag skrev att utgången
av en tvist i fall lika de här beskrivna inte är givet.

Detta kan ju förändras i framtiden. Laglottens vara eller icke-vara är ju under debatt.

Hoppas det var lite tydligare.

Om modern har gett bort alla sina tillgångar medan hon lever - till någon annan än U - så tror jag inte att JM kan protestera. Det går ju inte heller att kalla det förskott på arv i det läget.

Sedan är frågan hur det räknas om Anki ger bort pengarna till sina barnbarn medan hon lever. Kan det då räknas som om barnbarnens mammor har fått förskott på arv?
Citera
2016-10-27, 15:06
Medlem
valleros avatar
Citat:
Men föräldrar kan, så länge som dom lever och är tillräkneliga (inte har förmyndare), göra vad dom vill med sina tillgångar.
Bröstarvingar kan ifrågasätta om transaktioner gjorts för att kringgå arvslagstiftningen, men utgången av en sådan arvstvist är inte given.

Nej precis.
Som du skriver kan Anki göra vad hon vill med pengarna. Det enklaste sättet att göra JM lottlös (om nu inte den eventuella domen redan förverkar hennes arvsrätt) vore väl att överföra alla tillgångar till Johannas syster som en gåva. Om Anki önskar tilldela Js barn något så kan hon med gåvan stipulera att dessa pengar betalas ut först när barnen blir myndiga.
Citera
2016-10-27, 15:10
Medlem
Åklagare Johan Fahlander, en av de åklagare som driver förundersökningen i utredningen i det så kallade Arbogamordet begär nu mer tid.
I sin framställan till tingsrätten skriver åklagaren också att det fortfarande finns behov av att de båda misstänkta har restriktioner och att det råder yppandeförbud i utredningen.

Både den häktade 41-åriga kvinnan och hennes medmisstänkte 18-årige sambo medger förlängd åtalstid uppger tingsrätten i Västmanland.
Det betyder att någon omhäktningsförhandling inte kommer att hållas.
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4478806-aklagaren-i-arbogamordet-begar-forlangd-atalstid
Citera
2016-10-27, 15:11
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om modern har gett bort alla sina tillgångar medan hon lever - till någon annan än U - så tror jag inte att JM kan protestera. Det går ju inte heller att kalla det förskott på arv i det läget.

Sedan är frågan hur det räknas om Anki ger bort pengarna till sina barnbarn medan hon lever. Kan det då räknas som om barnbarnens mammor har fått förskott på arv?
Jag ser inget hinder för att Anki skriver över sina tillgångar på Ulrika. Även om Johanna skulle ifrågasätta det så är hennes chanser att vinna den arvstvisten lika med noll.
Citera
2016-10-27, 15:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Åklagare Johan Fahlander, en av de åklagare som driver förundersökningen i utredningen i det så kallade Arbogamordet begär nu mer tid.
I sin framställan till tingsrätten skriver åklagaren också att det fortfarande finns behov av att de båda misstänkta har restriktioner och att det råder yppandeförbud i utredningen.

Både den häktade 41-åriga kvinnan och hennes medmisstänkte 18-årige sambo medger förlängd åtalstid uppger tingsrätten i Västmanland.
Det betyder att någon omhäktningsförhandling inte kommer att hållas.
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4478806-aklagaren-i-arbogamordet-begar-forlangd-atalstid

Kan man inte säga att dom mjuknat en smula?

Från att överklaga häktning (JM) till att medge förlängd häktning på en månad!

Citera
2016-10-27, 15:15
Medlem
Misstankarna stärks mot Arbogaparet
– Jag kan väl säga, utifrån alla utredningsåtgärder som har skett, så har det inte försvagats. Jag menar nog att det har stärkts något, beträffande båda. Det är rätt många utredningsåtgärder och de har till syfte att kontrollera olika saker. Det har också hållits många förhör med de häktade. Polisen jobbar på bra här, säger han.
http://www.expressen.se/nyheter/misstankarna-starks-mot-arboga-paret/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in