2016-10-26, 19:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Hazarerna är förföljda av talibanerna. Har du missat det min vän?

http://www.etc.se/debatt/vart-ska-hazarerna-ta-vagen

Rymdkram.
3/4 av Afghanistans befolkning är hazarer.

HEPP!
Citera
2016-10-26, 20:09
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
3/4 av Afghanistans befolkning är hazarer.

HEPP!
Kanske OT men nej de är ca 1/5.
Citera
2016-10-26, 20:46
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av augusta66
Författarna/
Jag ögnade igenom listan och visserligen konsumerar jag inte barnböcker på daglig basis men kände knappt igen ett enda namn.

Kollat upp några och är mest folk som översatt och fått enstaka verk publicerade. Vad krävs egentligen för att kalla sig barnboksförfattare?

Sen vissa märkliga människor som exempelvis Moa Lina Croall som har skrivit sin Wikipedia i hen perspektiv gör att detta upprop lika gärna kunde varit från en studiecirkel från Södertörn. Och knappast något för Politiker gräddan att bry sig om.

Croall ägnar sig även åt musik som trummis, gitarrist och sångerska. Hen har studerat på Gotlands tonsättarskola och hens musik är en blandning av alternativ, elektronisk pop och elektroakustisk musik.[3]
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Moa-Lina_Croall
Citera
2016-10-26, 20:47
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Att det finns så många som skäms för att ha vanliga "-son"-namn.

Ja, just nu skäms de mest för sina alldagliga förnamn. Men det har de nog ordnat till för sina barn. Jag vågar inte tänka på vad de heter.
Citera
2016-10-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Hazarerna är förföljda av talibanerna. Har du missat det min vän?

http://www.etc.se/debatt/vart-ska-hazarerna-ta-vagen

Rymdkram.

Med andra, och mer korrekta glasögon på sig är hazarer ett djupt patriarkalt islampräglat folk, som sedan århundraden ligger i ständiga konflikter med andra grupperingar och som ägnar sig åt kvinnodiskriminering, polygami och tvångsgiften av minderåriga flickor inom släkter (förstekusin på den manliga sidan har till och med first option på småflickorna - 40 % giftermål sker inom släkten).

Vad är det hos den gruppen som du tycker är så skyddsvärt?
Citera
2016-10-26, 21:11
Avslutad
Afghanistan är ett extremt land - även ur en muslimsk synvinkel. Kvinnorna går runt i blåa säckar och är otroligt förtryckta. Av männen. Samme män som nu kommit i tusentals och vill bråka sig kvar. Okej att många har bott i Iran, men den afghanska kulturen lär ju inte ha lämnat dem för det. Tvärtom. Den har förstärkts.

Afghaner är ett vidrigt folk med en lika vidrig kultur. Jag vill inte ens se skiten på en karta.
Citera
2016-10-26, 22:45
Medlem
uttalar man sig så så måste man idag ta ansvar också.
Man kommer inte längre undan med att det bara låter bra.

Man får då utgå ifrån att dessa människor har asylsökande boendes i sina hem.
Citera
2016-10-26, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
uttalar man sig så så måste man idag ta ansvar också.
Man kommer inte längre undan med att det bara låter bra.

Man får då utgå ifrån att dessa människor har asylsökande boendes i sina hem.

Ja. Typ så är det. Det är luft vad de säger. Det har ingen bäring i verkligheten där det inte finns bostäder eller kulturell plats för 35.000 unga muslimska män. Alla dessa patetiska kulturpersonligheter som bara älskar att känna och tycka utan att ha koll på någonting. "Sverige klarar av det". Men de svarar aldrig på HUR Sverige ska klara av det.
Citera
2016-10-27, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Ja. Typ så är det. Det är luft vad de säger. Det har ingen bäring i verkligheten där det inte finns bostäder eller kulturell plats för 35.000 unga muslimska män. Alla dessa patetiska kulturpersonligheter som bara älskar att känna och tycka utan att ha koll på någonting. "Sverige klarar av det". Men de svarar aldrig på HUR Sverige ska klara av det.

I samhället där jag bor var det en del ensamkommande "barn" som berättade på fb att de minsann demonstrerat för mot utvisning av Afghanska "barn". De fick hurra rop från flertalet medelålders kvinnor och när man spanar in deras profiler så förstår man direkt vart denna "medkänsla" kommer ifrån. De stora flertalet jobbar på xx omsorg AB. Resten har förmodligen betalt för att ge dessa ensamkommande "barn" ett hem, De är beroende av att dess ensamkommande får stanna för att säkra sin försörjning, Fast jag som skattebetalare är ordentligt trött på att betala för detta slöseri med skattemedel. UT direkt med tjuvar. bedragare på våldtäktsmän. Övriga är värde en ordentlig prövning, men Sverige kan inte vara världens socialkontor. Svenska medborgare behöver också omsorg.
Citera
2016-10-27, 02:16
Medlem
Sam.Boyds avatar
Visste inte att det fanns 100 levande barnboksförfattare i Sverige.

Och jag förstår att de skriver på.
Skulle vilja se den "författare" som inte skriver på och riskerar att därigenom outas som rasist och nazist. Lär då bli svårt att få ut böcker i framtiden.
Citera
2016-10-27, 02:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Att det finns så många som skäms för att ha vanliga "-son"-namn.

Det är snarare att barnboksförfattande inte är speciellt inkomstbringande. Och då har blivit en kulturell aktivitet för kvinnor där någon annan drar in pengarna till familjen.
Lite finare och kulturellare fanilj, lite "finare" namn.
Citera
2016-10-27, 02:56
Medlem
Europes avatar
Jag kollade bara om de par fortfarande levande bra barnboksförfattare jag känner till var med. De var inte med. Det ligger ju nära till hands att misstänka att det handlar om sämre barnboksförfattare som hoppas på att få en trevlig livstidsförsörjning från offentliga medel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in