2016-10-25, 21:53
Medlem
Har börjat med abilify för ca 2 veckor sedan efter att jag kände att jag kanske var påväg in i en psykos och mådde dåligt. Därför började jag medicinera. Jag började genast må bättre. Men nu efter två veckor börjar jag gå upp vikt känna mig lite sederad. Tar 10 mg.

Är det lämpligt att sänka till 5 mg eller är det för lite?
Citera
2016-10-26, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schizoid123
Har börjat med abilify för ca 2 veckor sedan efter att jag kände att jag kanske var påväg in i en psykos och mådde dåligt. Därför började jag medicinera. Jag började genast må bättre. Men nu efter två veckor börjar jag gå upp vikt känna mig lite sederad. Tar 10 mg.

Är det lämpligt att sänka till 5 mg eller är det för lite?

Och det frågar du på Flashback? Ta det med din läkare istället.

Alla människor är olika.
Citera
2016-10-26, 09:29
Medlem
Det är svårt för oss att svara på, höja eller sänka. Jag äter också Abilify (15 mg).
Citera
2016-10-26, 14:29
Medlem
Ok...
Citera
2016-10-26, 20:39
Medlem
Jag hoppas att du har en läkare, att gå in i psykos låter ju absolut inte bra. 5 mg för mig låter väldigt lite men jag är ju inte läkare. Jag har själv 15 mg och då för bipolär 2.
Citera
2016-10-26, 22:24
Medlem
Ninjor1987s avatar
Prata med din läkare - kan hända att du kan gå ner i dos, men det måste ni komma fram till gemensamt - extremt farligt att börja sänka för tidigt.

För många så går tröttheten bort efter ett tag också, en del finner till och med Abilify något energiserande. (varför den ges ibland för att motverka sedation från andra antipsykotiska)

Fråga om du kan få Modafinil som pålägg, för att hjälpa med sedationen - det finns preliminära forskningsresultat som visar på att det har viss effekt på dom negativa symptomen som Schizofreni orsakar.

Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Jag hoppas att du har en läkare, att gå in i psykos låter ju absolut inte bra. 5 mg för mig låter väldigt lite men jag är ju inte läkare. Jag har själv 15 mg och då för bipolär 2.

Det här med dosering kan skilja sig markant - kan ju hända att TS har någon förändring i sina enzymer vilket gör att han bryter ner Abilify långsammare - därmed får han efter ett litet tag HÖGRE dos än vad du gör, även fast du äter fler tabletter.
Citera
2016-10-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987

Det här med dosering kan skilja sig markant - kan ju hända att TS har någon förändring i sina enzymer vilket gör att han bryter ner Abilify långsammare - därmed får han efter ett litet tag HÖGRE dos än vad du gör, även fast du äter fler tabletter.

Jo, förstår. Det var därför jag skrev att det låter lite, inte att det är lite. Därför la jag också till att jag inte är läkare. Jag tror nog att ditt svar är bättre än mitt.
Citera
2016-10-27, 01:29
Medlem
Tack allihopa för era svar. Men det är så här att jag är väldigt känslig för medicin. Hade en gång 10 mg zyprexa och jag kände mig som en zombie, jag var helt sederad. Och en gång hade jag risepedal, väldigt låg dos och jag mådde jätte dåligt och blev deprimerad. Jag vet att oftast har 10 mg och uppåt när man är vuxen och tar abilify. Men eftersom abilify 10 mg gav redan effekt efter några dagar och efter ca 8 dagar började jag få sömnbesvär trots att jag tar den på morgonen. Sedan började jag känna mig sederad. Då kan det ändå var lämpligt att kanske sänka den.. att det skulle vara för tidigt tror jag är fel.. vi får se vad läkaren säger.. frågade här för läkarna kan suga fett ibland..
Citera
2016-10-27, 06:13
Medlem
Citat:
Tack allihopa för era svar. Men det är så här att jag är väldigt känslig för medicin. Hade en gång 10 mg zyprexa och jag kände mig som en zombie, jag var helt sederad. Och en gång hade jag risepedal, väldigt låg dos och jag mådde jätte dåligt och blev deprimerad. Jag vet att oftast har 10 mg och uppåt när man är vuxen och tar abilify. Men eftersom abilify 10 mg gav redan effekt efter några dagar och efter ca 8 dagar började jag få sömnbesvär trots att jag tar den på morgonen. Sedan började jag känna mig sederad. Då kan det ändå var lämpligt att kanske sänka den.. att det skulle vara för tidigt tror jag är fel.. vi får se vad läkaren säger.. frågade här för läkarna kan suga fett ibland..

Hoppas det går bra för dig och att läkaren kan ge bra svar.
Citera
2016-10-28, 23:05
Medlem
Citat:

håller med dig 100% jag har samma erfarenheter fast byt ut risperdal mot cisordinol och har tagit mirtazapine och abilify

jag tycker inte att dom hjälpte alls tvärtom dom sänkte min välmående.

Jag är inte läkare och jag vet inget om medicin så ta vad jag säger med en nypa salt dock har jag dokumenterat vissa "kemikalier" som jag har provat och skrivit ner dess effekter och har kommit till en slutsats att de inte gynnar mänsklighetens kognitiva förmåga.

tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in