• 1
  • 2
2016-10-26, 09:26
Medlem
Tja! Är lite inne på att köpa en bil nu. Och jag funderar ev på att ta ett privatlån med 5,30% på 5år. Egentligen är jag emot att ta lån nör man ska köpa bil osv. Men detta är en väldigt speciell bil som är
Väldigt svår att hitta och få tag på, så jag ser det som ett "unik" chans. Annars försvinner den ur Sverige.

Bilen kostar runt 400 000kr, så jag behöver ta ett lån på ca 100 000 resten kan jag betala cash. Men min fråga är HUR dum är jag om jag tar detta lån? Enligt päronen så är det idiotiskt osv. Men då det är en sån bil det är så är jag så sjukt sugen!

Får ut runt 20k rent och räkningar på ca 10k så i praktiken är det inga problem?
Citera
2016-10-26, 10:19
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Lånet låter bedrägligt dyrt...
Argumentet att bilen är "unik" använder alla bilentusiaster, därmed är kanske risken stor för att du även begår självbedrägeri.

Argumentet att den "unika" bilen försvinner är oxå bedrägligt, då det är tämligen mänskligt att fatta sämre beslut under känslan av att "tillfället" håller på att glida en ur händerna.

Låt bli!!
Citera
2016-10-26, 10:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buster34
Tja! Är lite inne på att köpa en bil nu. Och jag funderar ev på att ta ett privatlån med 5,30% på 5år. Egentligen är jag emot att ta lån nör man ska köpa bil osv. Men detta är en väldigt speciell bil som är
Väldigt svår att hitta och få tag på, så jag ser det som ett "unik" chans. Annars försvinner den ur Sverige.

Bilen kostar runt 400 000kr, så jag behöver ta ett lån på ca 100 000 resten kan jag betala cash. Men min fråga är HUR dum är jag om jag tar detta lån? Enligt päronen så är det idiotiskt osv. Men då det är en sån bil det är så är jag så sjukt sugen!

Får ut runt 20k rent och räkningar på ca 10k så i praktiken är det inga problem?

Hur är din livssituation i övrigt? Bor du hemma? Om inte, äger du ditt boende? Om ja, belånat? Är dina totala tillgångar 300' och inga skulder?

Har du tänkt plugga eller jobba vidare där du jobbar?
Citera
2016-10-26, 11:16
Medlem
OldFashioneds avatar
Låter fullständigt idiotiskt att bränna hela sitt sparkapital på en bil som är så pass dyr att det dessutom krävs ett tilläggslån. I och med att du nämner föräldrarnas synpunkt så antar jag att du är ung.
Citera
2016-10-26, 11:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Använd ditt sparkapital i första hand till en bostad. Har du inte bostad så förstår jag inte varför du tittar efter en bil i den prisklassen. Tänkte du bo i bilen?

När du jobbat några år och bostaden kanske stigit i värde så kan du ta ett lån på den istället. Då blir det mycket billigare än några 5,3%.
Citera
2016-10-26, 11:39
Medlem
Har redan köpt lgh, kan dock inte ta lån på den pga sambo inte vill. Fast jobb osv har jag! 😊
Citera
2016-10-26, 11:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Har redan köpt lgh, kan dock inte ta lån på den pga sambo inte vill. Fast jobb osv har jag! 😊

Ja men du kanske behöver en ännu större lgh någon gång i framtiden och då är det rent vansinne att lägga pengarna på kapitalförstörande verksamhet.

Spara dina pengar istället eller sikta på en billigare bil. Ny bil är bara roligt i några månader sedan blir allt vardag även med den, samtidigt som den sjunker som en sten i värde.
Citera
2016-10-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men du kanske behöver en ännu större lgh någon gång i framtiden och då är det rent vansinne att lägga pengarna på kapitalförstörande verksamhet.

Spara dina pengar istället eller sikta på en billigare bil. Ny bil är bara roligt i några månader sedan blir allt vardag även med den, samtidigt som den sjunker som en sten i värde.

I värsta fall får man sälja, och dessa säljer som smör. Har en mindre version av bilen som jag ägt i 3 år och fortfarande inte tröttnat 😉
Citera
2016-10-26, 12:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I värsta fall får man sälja, och dessa säljer som smör. Har en mindre version av bilen som jag ägt i 3 år och fortfarande inte tröttnat 😉

Har svårt att se att den skulle hålla samma värde som en bostad skulle göra. Bil är kapitalslakt i de allra flesta fall om det inte är vissa samlarobjekt du handlar med.

Risken är stor att du kommer att ångra dig senare i livet. Det går nämligen fortare att göra av med pengar än att tjäna dom.
Citera
2016-10-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har svårt att se att den skulle hålla samma värde som en bostad skulle göra. Bil är kapitalslakt i de allra flesta fall om det inte är vissa samlarobjekt du handlar med.

Risken är stor att du kommer att ångra dig senare i livet. Det går nämligen fortare att göra av med pengar än att tjäna dom.

Vad är det för bil vi pratar om? En som håller värde? Tycker det låter dumt att låna, men förstår om du verkligen vill ha bilen ska du köpa den. Eller, kan du inte låna av dina föräldrar, till mindre ränta?
Senast redigerad av porschepojken 2016-10-26 kl. 12:55.
Citera
2016-10-26, 12:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porschepojken
Vad är det för bil vi pratar om? En som håller värde? Tycker det låter dumt att låna, men förstår om du verkligen vill ha bilen ska du köpa den. Eller, kan du inte låna av dina föräldrar, till mindre ränta?

Varför ska man köpa något som faller i värde för pengar man inte ens har i näven?
Citera
2016-10-26, 13:18
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Har du inte tröttnat på den du har så behöver du inte en ny.
Sagt i all välmening...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in