2016-10-26, 00:07
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Nu förstör jag den roliga och ironiska stämningar här inne med min autistiska känsla för detaljer. Nu är det väl så att FMV har väldigt höga krav militärt materiel.
Titta vad som ingår i specifikationen för en enkel duffelväska:

http://www.fmv.se/Global/Dokument/Upphandling/RFI/Combat%20clothing/11706CE-carrying%20bag%202000.pdf
Wow, jag har bara hört talas om en bråkdel av de där kvalitetsklassningarna för textil... Men det är inte konstigt att den här väskan blir dyrare än en av de bättre modellerna från North Face eller Patagonia. Frågan är bara, hur mycket bättre blir den? Är det värt att betala 10x pengarna för att få 2x hållbarhet? För en jäkla klädväska?
Citera
2016-10-26, 00:09
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Nu förstör jag den roliga och ironiska stämningar här inne med min autistiska känsla för detaljer. Nu är det väl så att FMV har väldigt höga krav militärt materiel.
Titta vad som ingår i specifikationen för en enkel duffelväska:

http://www.fmv.se/Global/Dokument/Upphandling/RFI/Combat%20clothing/11706CE-carrying%20bag%202000.pdf

Vi bor i världens mest certifierade land
Citera
2016-10-26, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArschBerg
Kanske metro? Moder Stefan St Löfven iklädd bastkjol och rayban på en strand i syrien, sakta sugandes på en kokosnötsdrink blandad på en generations döda drömmar?

jag bara "brainstormar" lite.
Lysande. Nu kan jag knoppa in med ett leende på läpparna (med försvarets läppglans). Biltema-kängorna står putsade, topsade med hudsalva och högglanspolerade med syntetisk ankelsocka.

Händerna på [det rutiga logements-]täcket!
Citera
2016-10-26, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Wow, jag har bara hört talas om en bråkdel av de där kvalitetsklassningarna för textil... Men det är inte konstigt att den här väskan blir dyrare än en av de bättre modellerna från North Face eller Patagonia. Frågan är bara, hur mycket bättre blir den? Är det värt att betala 10x pengarna för att få 2x hållbarhet? För en jäkla klädväska?
Googlar man Bärsäck 2000 så kan man hitta priset 700-800 kr, kanske billigare. Får du en duffel bag av Patagonia för det priset? Inte riktigt, men nästan.
Citera
2016-10-26, 04:52
Medlem
B´stards avatar
Med Biltemas minst sagt bristande kvalitet så är svaret NEJ!!!!!!!!!! - skulle köpa ett par arbetshandskar där, drog på mig ett par för att testa och känner att något är allvarligt fel - de hade gjort fingrarna lika långa! Vilket minst sagt försvårade greppmöjligheterna - och det var inte bara på paret jag testade, utan på en stor del av de andra med...

...Knappast produkter man vill ut i krig med (tror knappast att försvaret skulle ens överväga att ta in biltemas grejer på prov med tanke på deras krav på den där duffelväskan...)
Citera
2016-10-26, 08:31
Medlem
Försvarets grejer är ju enormt stryktåliga, det är ju stygn på stygnen av ståltråd i princip. De flesta klädesplaggen håller ju för användning och tusentals tvättningar i 95(!) grader utan att försämras påtagligt.

En väska från biltema kan säkert hålla i 10 år om man är försiktig med den. Kruxet med försvarets grejer har ju varit att de ska användas till max många dagar per år av folk som fullständigt skiter i om de går sönder.

Jag vet inte om de är särskilt dyra med tanke på material och tillverkningsmetod, som oftast är betydligt mer påkostad än hos "lyxmärken". Kan man inte köpa sämre kvalité och ersätta oftare och ändå få det billigare?
Det vore mindre lyckat under en kris att hela tiden behöva skicka ut nya kängor, uniformer och ryggsäckar, att få logistiken att gå ihop under sådana förutsättningar brukar oftast vara en mardröm ändå.

Sen köper man ju faktiskt in många vanliga konsumentprodukter redan som man bara smäller på en klisterlapp med M-nummer på.
Senast redigerad av backfire1 2016-10-26 kl. 08:34.
Citera
2016-10-26, 08:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Vad menar du med det jag strukit under, är väldigt fundersam nu

Jo, Lukten-av-Bajs är inte riktigt lika ironiskt rolig som han tror han är (jag tog honom på litet för mycket allvar, dessutom), därför att försvarsmakten planerat för att rekvirera en hel del av civilsamhällets resurser (även om Biltema inte ingick i de planerna) är inte nytt.

Om du inte känner igen formspråket på Julas "jägarkök" vet jag inte hur det skall förklaras.
Citera
2016-10-26, 08:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck

Den blir inte dyrare (hint, FMV begär inte en affärsvinst på duffelbagen) och en stor del av det höga priset (det kan man utläsa ur kravspecen) beror på att kvalitetskraven är så höga.

FM lägger massor av produkter i förråden direkt från leverantören, och sedan skall den vara OK då den behövs. FMV (och FM) tar bara stickprov ur produktionen, och måste vara säkra på att alla säckar är fullgoda. Vid "billig produktion" låter tillverkaren kunden göra kvalitetskontrollen, och har man misslyckats får man en ny.
Citera
2016-10-26, 08:56
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Med Biltemas minst sagt bristande kvalitet så är svaret NEJ!!!!!!!!!! - skulle köpa ett par arbetshandskar där, drog på mig ett par för att testa och känner att något är allvarligt fel - de hade gjort fingrarna lika långa! Vilket minst sagt försvårade greppmöjligheterna - och det var inte bara på paret jag testade, utan på en stor del av de andra med...

...Knappast produkter man vill ut i krig med (tror knappast att försvaret skulle ens överväga att ta in biltemas grejer på prov med tanke på deras krav på den där duffelväskan...)

Är det Biltemas fel att du fått olika långa fingrar vid leveransen? Dina föräldrar skulle haft en bättre kravspec !
Citera
2016-10-26, 09:10
Medlem
Bergakungens avatar
Kan raderas
Senast redigerad av Bergakungen 2016-10-26 kl. 09:11. Anledning: dubbelpost
Citera
2016-10-26, 10:02
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ja. Till att börja med, mönstret. Det svenska "storrutiga" är utvecklat för att vara allround och fungera mot visuell spaning i olika miljöer, inte bara buskar. Man slipper "säkerhetsorange" - bara en sådan sak... (Hypotesen för jaktkläder är att djuren inte ser den färgen, det vet jag inget om)

Om djuren inte kan se orange så hade det väl varit vettigare att springa omkring i en Guantanamo overall och vara helt osynlig när man jagar än att springa omkring i kamokläder med lite orange i, kamo ser ju djuren utan problem.
Citera
2016-10-26, 10:19
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Biltema har som sagt allt. Numera har man dessutom ett rejält utbud i kategorin jakt och frilustsliv. Samtidigt vet vi att den svenska soldatens utrustning är svindyr. En professor på FOA med högt hårfäste ska granska varje liten pinal i minsta detalj i 25 år innan den godkänns. Sedan går kontraktet till den dyraste leverantören. Ni vet hur det är.

Nu har vi satt premisserna för tråden, och frågeställningen är given: Kan vi utrusta den svenska soldaten med utrustning från Biltema för att spara pengar? Vad är det som saknas? Jo, vapen förstås, men annars finns det i princip allt som en beväringsman kan behöva. Camouflagefärgade kläder, stövlar, spritkök, ghillie-suit för elitförbanden (Fältjägarna, Kustjägarna, Fallskärmsjägarna), kikarsikten till prickskyttarna, handskar, moraknivar, yxor, sågar, ryggsäckar, strumpor, kalsonger, underställ, maskeringsnät, Rambo-kniv, snödräkt. Har jag glömt något?

Den mest slitstarka och helt vattentäta utstyrseln för en jägare i Gore Tex-derivat kostar under tusenlappen för både byxa och jacka. "Utprovad för att tåla klimatförhållandena i norden. Kamouflagemönstret är anpassat för Skandinavisk natur." Visst, den har orangea fläckar på sig men den borde bli ännu billigare om leverantören slapp trycka på denna signalfärg och kunde leverera plaggen i ren camo. Se själva: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-stovlar/Jaktjacka-2000033519/ Är verkligen Biltemas camouflagemönster sämre än det svenska försvarets?

Vad tror ni, skulle vi kunna spara pengar genom att utrusta de svenska soldaterna på Biltema?

Idén är naturligtvis intressant och den korta tid vi kommer vara i krig, om det inträffade, skulle det garanterat duga. Hållbarheten över tiden är kanske mer tveksam, tänk på att vi fortfarande har vita blixten kvar hur många år håller biltemas skidor? Sen kan fundera över saker som hur bra C-skydd det är på biltemas kamouflagekläder. Dock är det största problemet att kostnaderna för försvar ligger ju inte till särskilt stor del i persedlarna.

Vapensystemen är naturligtvis långt mycket dyrare. När jag jobbade hos en svensk vapentillverkare tidigare i karriären förstod vi inte riktigt varför Svenska freds demonstrerade utanför typ en gång om året. Med tanke på kostnaderna för produkterna ansåg vi att vi var de som såg till att det är svindyrt att kriga.

Tänk om man idag kunde plocka upp ett par stenar och en pinne för att sen gå ut i krig. För själva konflikten ligger naturligtvis i mänsklig natur (Oftast "Min osynliga kompis är bättre än din").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in