2016-10-25, 22:33
Medlem
FortMeades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArschBerg
Plötslig hjärndöd är en biverkan många får av denna diet efter runt fyra (4) dagar

Plöstlig stjärtnöd är något många får efter fyra dagar med frystorkat.
Citera
2016-10-25, 22:34
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Överskottsbolaget (ÖB) Sålde bra grejer i slutet av 90-talet/början på 00-talet. Tror faktiskt det var riktiga uniformer från FM.
Citera
2016-10-25, 22:42
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Att "gömma" en soldat i skogen görs bäst med spade. Den allra största delen av en svensk soldats uppgift består i att gräva ner sig och vänta på fienden. Då spelar det ingen roll om man bär Biltemas kollektion eller det storrutiga från Försvarsmakten.
Nja, här har du faktiskt fel. Moderna (väst-)arméer är utrustade och bemannade för att vara rörliga och flexibla. Förr i tiden, när vi åkte på lastbilsflak eller cyklade, var det nödvändigt att gräva ned de sega gubbarna i värn. Dessutom hade vi i Sverige så många sega gubbar så att vi hade råd att ha dem lite överallt.

Annars gillar jag verkligen den här frågeställningen, ifall man inte borde kunna köpa utrustning på den öppna marknaden. Det är ju helt uppenbart att FMV och upphandlingsprocesserna inte fungerar. Därför har vår armé fortfarande antika lastbilar (upphandlingen tillsammans med Norge körde i diket). Därför bygger vi nu en ny ubåt som är konstruerad för 1990-talets vapen, och som kommer ha begränsade möjligheter till luftvärn och kryssningsrobotar.
Citera
2016-10-25, 22:47
Medlem
kofotskentas avatar
Nu förstör jag den roliga och ironiska stämningar här inne med min autistiska känsla för detaljer. Nu är det väl så att FMV har väldigt höga krav militärt materiel.
Titta vad som ingår i specifikationen för en enkel duffelväska:

http://www.fmv.se/Global/Dokument/Upphandling/RFI/Combat%20clothing/11706CE-carrying%20bag%202000.pdf
Citera
2016-10-25, 23:00
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag håller det för funkis att använda en del grejor från Biltema.

Däremot får vi en del problem med uniformiteten, särskilt om vi köper in persedlar från än de ena eller andra.

Historiskt kan man dock hitta beröringspunkter. I nödlägen (bristlägen) har även försvarsmakten nyttjat civila resurser. Envar som läser beskrivningar om Finlands mobilisering och värnplikt under VK2 kan inse att mycket var inköpt civil materiel.

Långt in på 80-talet skulle den svenske inkallade ta med filt, cykel, oömma kläder, regnrock etc vid inryckningen "Om kriget kommer". Vi skall inte tala om fordon och traktorer...

Men exempelvis, studera http://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/stormkok-770027/ - det är inte så långt från vad vi hade.
Vad menar du med det jag strukit under, är väldigt fundersam nu
Citera
2016-10-25, 23:29
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Biltema har som sagt allt. Numera har man dessutom ett rejält utbud i kategorin jakt och frilustsliv. Samtidigt vet vi att den svenska soldatens utrustning är svindyr. En professor på FOA med högt hårfäste ska granska varje liten pinal i minsta detalj i 25 år innan den godkänns. Sedan går kontraktet till den dyraste leverantören. Ni vet hur det är.

Nu har vi satt premisserna för tråden, och frågeställningen är given: Kan vi utrusta den svenska soldaten med utrustning från Biltema för att spara pengar? Vad är det som saknas? Jo, vapen förstås, men annars finns det i princip allt som en beväringsman kan behöva. Camouflagefärgade kläder, stövlar, spritkök, ghillie-suit för elitförbanden (Fältjägarna, Kustjägarna, Fallskärmsjägarna), kikarsikten till prickskyttarna, handskar, moraknivar, yxor, sågar, ryggsäckar, strumpor, kalsonger, underställ, maskeringsnät, Rambo-kniv, snödräkt.Har jag glömt något?

Den mest slitstarka och helt vattentäta utstyrseln för en jägare i Gore Tex-derivat kostar under tusenlappen för både byxa och jacka. "Utprovad för att tåla klimatförhållandena i norden. Kamouflagemönstret är anpassat för Skandinavisk natur." Visst, den har orangea fläckar på sig men den borde bli ännu billigare om leverantören slapp trycka på denna signalfärg och kunde leverera plaggen i ren camo. Se själva: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-stovlar/Jaktjacka-2000033519/ Är verkligen Biltemas camouflagemönster sämre än det svenska försvarets?

Vad tror ni, skulle vi kunna spara pengar genom att utrusta de svenska soldaterna på Biltema?
Körv. Du glömde körv.
Citera
2016-10-25, 23:34
Medlem
ArschBergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FortMeade
Plöstlig stjärtnöd är något många får efter fyra dagar med frystorkat.

Detta blev plötsligt ett dilemma beroende av prioriteringar. Man kanske man kan lägga fram ett förslag om ett val.

Hjärndöd / Stjärtnöd?

Pappa staten ska inte bestämma mina åkommor.
Citera
2016-10-25, 23:38
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Körv. Du glömde körv.
Billig "körv" finns det ju på IKEA också, men jag tror att Biltemas ghillie suit slår IKEAs doftljus alla dagar i veckan när det gäller försvarets fortskaffning av material.
Citera
2016-10-25, 23:39
Medlem
Citat:
Detta blev plötsligt ett dilemma beroende av prioriteringar. Man kanske man kan lägga fram ett förslag om ett val.

Hjärndöd / Stjärtnöd?

Pappa staten ska inte bestämma mina åkommor.
Den svenska staten är ingen pappa, snarare kärring. Möjligen är Svea en manlig kärring; något slags in between eller cross gender... Demisexuell aktivist.
Senast redigerad av Kinuski 2016-10-25 kl. 23:41.
Citera
2016-10-25, 23:46
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Nja, här har du faktiskt fel. Moderna (väst-)arméer är utrustade och bemannade för att vara rörliga och flexibla. Förr i tiden, när vi åkte på lastbilsflak eller cyklade, var det nödvändigt att gräva ned de sega gubbarna i värn. Dessutom hade vi i Sverige så många sega gubbar så att vi hade råd att ha dem lite överallt.

Annars gillar jag verkligen den här frågeställningen, ifall man inte borde kunna köpa utrustning på den öppna marknaden. Det är ju helt uppenbart att FMV och upphandlingsprocesserna inte fungerar. Därför har vår armé fortfarande antika lastbilar (upphandlingen tillsammans med Norge körde i diket). Därför bygger vi nu en ny ubåt som är konstruerad för 1990-talets vapen, och som kommer ha begränsade möjligheter till luftvärn och kryssningsrobotar.
Du är en fin människa när du säger att du gillar min tråd!

Ja, finns det några företag vi kan köpa maten från? Kan inte Lidl leverera ärtsoppa och likfingrar? Vad mer behöver soldaten? Tält finns det på Claes Ohlsson. De har ett på 9 kvadrat för ett par tusen. Ubåtar ja... Biltema har i alla fall gummibåtar. Jag har sett filmer på YouTube där elitsoldater kommer farande i gummibåt med kulspruta längst fram.
Citera
2016-10-25, 23:53
Medlem
ArschBergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Den svenska staten är ingen pappa, snarare kärring. Möjligen är Svea en manlig kärring; något slags in between eller cross gender... Demisexuell aktivist.

Kanske metro? Moder Stefan St Löfven iklädd bastkjol och rayban på en strand i syrien, sakta sugandes på en kokosnötsdrink blandad på en generations döda drömmar?

jag bara "brainstormar" lite.
Citera
2016-10-25, 23:54
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Kanske metro? Moder Stefan St Löfven iklädd bastkjol och rayban på en strand i syrien, sakta sugandes på en kokosnötsdrink blandad på en generations döda drömmar?

jag bara "brainstormar" lite.
Jag tycker att det var fint skrivet av dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in