2016-10-25, 22:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
En ond man har blivit dömd till lagens hårdaste straff. Jag skulle vilja se den fängelsenämnd som ska bedöma hans ansökan om tidsbestämt straff. Han kommer nog att sitta länge. Och då pratar vi tommy zethraeus-länge.
Vi pratar ca 24-30 år .. vilket effektivt innebär 16-20 effektivt sittande ...

Hans straff kommer - liksom andras - mätas mot just polismördarnas och Flinks ... De har begått något av det värsta -- och alla som begått mindre allvarliga brott kommer att viktas mot deras strafftid.
Citera
2016-10-25, 23:01
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Martin bröt ihop på Kronobergshäktet enligt Expressen. Han inbillade sig synnerligen grov misshandel eller vållande. Oj oj oj vad han tycker synd om sig själv nu. Självklart är det för lindrigt om han nu skulle ta livet av sig för här handlar det om att hennes anhöriga ska veta att han våndas. Han började hota på¨häktet om att ta sitt liv. Och storgråt. Ja, men det är ingen som får sympati utan man gläds bara måste jag villigt erkänna.

Edit: Om någon dessutom sparkade honom i trynet så han sket på sig så skulle jag sjunga i sömnen.
Om han mot förmodan skulle få straffsänkning i nästa instans - vilken skräck han skulle sprida enbart med sin uppenbarelse sen när han väl är ute. Få blir det som kommer att glömma hans utseende. Det där "flinande oskyldiga anletet" på den grova kroppen och så de groteska tatueringarna.
Citera
2016-10-25, 23:04
Medlem
PrincessDaisys avatar
Jag vill inte på något sätt försvara det Martin gjort,för det är fruktansvärt!
Men tror att slå misshandla begå brott och missbruka har varit ända sättet för honom att få hans föräldrar att se honom. Och säkert även andra ..
När man läser fupen framkommer det vid flera tillfällen bl.a. Förhören med Angelica och Helena och vid ngt tillfälle när advokaten frågar honom att det är lika bra att han sitter i fängelse!
Citera
2016-10-25, 23:09
Medlem
Mooskys avatar
Mordet på Lotta Rudholm - rättegången
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/200402

Minidokumentär om fallet. Vet inte om den varit uppe i tråden redan.
Tidigare ljudupptagningar och intervjuer med åklagare och andra.
Citera
2016-10-25, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Martin Jonsson bröt ihop i häktet efter att han dömdes till livstids fängelse.
Enligt uppgifter till Expressen fick Kronobergshäktet sekundbevaka den livstidsdömda mördaren.
– När han fick beslutet brakade det loss, säger en uppgiftslämnare.

http://www.expressen.se/nyheter/martin-jonsson-brot-ihop-efter-domen/

Jag är inte ett dugg förvånad - jag har sett för många psykopater bryta ihop när de inser att deras brott kommer drabba dem själva under lång tid framåt ...

Att han bröt ihop har ingenting att göra med ånger -- det handlar om att han inte blev trodd och fick sympatier och att han tvingas se sig själv begränsad under en så lång tid så han inte kan hantera att överblicka det ...

Redan innan domen placerade man Martin i ensamcell (isolering) - man förutsåg reaktionen. Faran för andra.
Citera
2016-10-25, 23:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Redan innan domen placerade man Martin i ensamcell (isolering) - man förutsåg reaktionen. Faran för andra.
Eftersom han sitter i häkte så är det ensamcell som gäller .. alldeles oavsett om det handlar om snatteri eller mord...

Fler i samma cell har jag bara stött på när det handlar om "öppen" anstalt eller låg säkerhet och överbeläggning ...
Citera
2016-10-25, 23:21
Medlem
Citat:
Eftersom han sitter i häkte så är det ensamcell som gäller .. alldeles oavsett om det handlar om snatteri eller mord...

Fler i samma cell har jag bara stött på när det handlar om "öppen" anstalt eller låg säkerhet och överbeläggning ...

OK. Men han behöver nog sitta själv en låång tid.
Citera
2016-10-25, 23:22
Medlem
Salorms avatar
Citat:

Micro, tror du att det finns agg från andra inom anstalten mot Martin? Jag är själv rätt skeptisk till det.
Citera
2016-10-25, 23:23
Medlem
Zloths avatar
Denna psykopat ska aldrig ut i det fria igen.

Kasta bort nyckeln och låt missfostret leva på vatten och bröd.
Citera
2016-10-25, 23:24
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Man måste ingripa. Det blir aldrig bättre av att inte göra någonting.

Försök hitta en svenne som vågar ingripa. Detta är ett stort problem i dagens Sverige, de flesta "män" sitter vid tangentbordet och är tuffa, men när en stackars kvinna behöver hjälp så hjälper inte ett yolo-inlägg på Snapchat...
Citera
2016-10-25, 23:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det är nog få som tar gärningsmannen i försvar. Och det är nog få som ger Lotta skulden för att hon blev dräpt.
Jag anser som de flesta i tråden att gärningsmannen är 100% skyldig och att det inte finns några förmildrande omständigheter.

Men, likt flera debattörer så vill jag ju gärna förstå hur det kan komma sig att just Lotta fick till det med galningen?

Att debattera orsakerna till Lottas "val" är ju av synnerligen stort intresse.

Jag håller såväl med dig om detta.
Vi är många som skulle vilja försöka förstå hur misshandlade personer skulle kunna stärkas i att dels undvika en presumtiv plågoande och dels få styrkan att bryta sig loss.

Att säga till en person " Du kan inte välja, du har ingen egen vilja, du har inget ansvar för dina beslut" stärker ju inte precis vederbörande! Den värsta faran är nog att ta på sig offerrollen och fastna där. Många tror ju till och med att just identifikationen av att vara ett offert är orsaken till att misshandlade personer så lätt glider in i en ny misshandelsrelation.

Har försökt att förmedla att man måste identifiera varför någon väljer fel och efter detta tala om att man för sin egen skull har ett ansvar för att ta hand om sig och välja rätt. Om man har svårt att sätta värde på sig själv så har man i vart fall ett ansvar för sina nära o kära att ta hand om sig.

Att göra någon till ett viljelöst offer - som ju psykopater ofta gör - är ju just det som gör att en person inte får kraft att säga stopp. Ingen är bara ett offer. Alla har en skyldighet att förstå att misshandel aldrig är en del av en normal relation och att man aldrig ska acceptera detta. Varken om man just då känner sig nere, ensam eller tar antidepressiva (- som ju faktiskt var o varannan gör idag).

Därtill har varje individ - för sin egen och för sina nära skull - också ett ansvar för att försöka göra sunda val i livet. Det är inte ett sunt val att fortsätta och ta ny kontakt med en person som flera gånger misshandlat en.

Det är detta man borde förmedla till alla tjejer o killar därute som lever partnerletarlivet. En sådan som Martin är ett dåligt val från början. Om han sedan uppfyller omgivningen fördomar med att misshandla o hota - ja då ska man gå. Punkt. Om man inte går gör man fel!

Det finns många vilsna personer, framför allt tjejer i 20-års åldern som skulle kunna attraheras av en biffig muskulös rakad våldsdömd. Tycka att det är charmigt med hans tuffa attityd och känna sig smickrade av hans svartsjuka. Som själva nog tycker att de hade råkat "provocera honom" när han slog. Som lägger skulden av hans misshandel på sig själva.

Det är dessa tjejer som behöver förstå att de har ett eget värde och ett alldeles eget val, som måste ta ansvar för sitt liv.
De behöver få veta att Martin-typens beteende är fel och sjukt. Och att det är fel av dem att fortsätta denna livsfarliga lek med en sådan individ. Och att de är värdefulla och starka nog att ta sig därifrån. De behöver förstå att det är fel val att välja att fortsätta. Och att det är farligt - man kan faktiskt bli dödad.

Därför tycker jag det är fel att kategorisera en kvinna som Lotta som ett viljelöst offer. Hon hade ett val - men hon råkade av olika orsaker - ta fel beslut. Inga kvinnor - eller män - ska någonsin se sig själva som viljelösa offer utan möjlighet till egna val. Man har ett ansvar att säga stopp. De borde vi tydligt visa alla tjejer o killar som idag befinner sig i mindre sunda relationer. Och de är alltför många.
Det är för dessa tjejers/killars skull vi tydligt måste låta dem förstå att Lotta gjorde fel val som fortsatte relationen med honom. Det betyder inte att hon därför på något sätt är ansvarig för vad Martin gjorde mot henne.
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-25 kl. 23:40.
Citera
2016-10-25, 23:27
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Försök hitta en svenne som vågar ingripa. Detta är ett stort problem i dagens Sverige, de flesta "män" sitter vid tangentbordet och är tuffa, men när en stackars kvinna behöver hjälp så hjälper inte ett yolo-inlägg på Snapchat...

Till oss över fyrtio; vad betyder "Yolo-inlägg"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in