• 1
  • 2
2016-10-24, 15:32
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Biltema har som sagt allt. Numera har man dessutom ett rejält utbud i kategorin jakt och frilustsliv. Samtidigt vet vi att den svenska soldatens utrustning är svindyr. En professor på FOA med högt hårfäste ska granska varje liten pinal i minsta detalj i 25 år innan den godkänns. Sedan går kontraktet till den dyraste leverantören. Ni vet hur det är.

Nu har vi satt premisserna för tråden, och frågeställningen är given: Kan vi utrusta den svenska soldaten med utrustning från Biltema för att spara pengar? Vad är det som saknas? Jo, vapen förstås, men annars finns det i princip allt som en beväringsman kan behöva. Camouflagefärgade kläder, stövlar, spritkök, ghillie-suit för elitförbanden (Fältjägarna, Kustjägarna, Fallskärmsjägarna), kikarsikten till prickskyttarna, handskar, moraknivar, yxor, sågar, ryggsäckar, strumpor, kalsonger, underställ, maskeringsnät, Rambo-kniv, snödräkt. Har jag glömt något?

Den mest slitstarka och helt vattentäta utstyrseln för en jägare i Gore Tex-derivat kostar under tusenlappen för både byxa och jacka. "Utprovad för att tåla klimatförhållandena i norden. Kamouflagemönstret är anpassat för Skandinavisk natur." Visst, den har orangea fläckar på sig men den borde bli ännu billigare om leverantören slapp trycka på denna signalfärg och kunde leverera plaggen i ren camo. Se själva: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt...ka-2000033519/ Är verkligen Biltemas camouflagemönster sämre än det svenska försvarets?

Vad tror ni, skulle vi kunna spara pengar genom att utrusta de svenska soldaterna på Biltema?
Citera
2016-10-24, 15:47
Medlem
kraftfoders avatar
Kul inlägg, jag skrattade länge! (No disrespect).
Bättre (och möjligen billigare) vore att köpa "NATO-uniformer" från Alibaba....
Eller alternativt skicka förfrågan direkt till NATO. Borde fungera.
-NATO borde ha ett rejält överskott på uniformer och personlig utrustning!

Ännu billigare: Farsan var med i "dad's army", dvs. hemvärnet i en massa år. Dessas uniformer och utrustning kanske kan gå arv från far till son? (Farsans grejor är över 40 år gamla..)
-Så gjorde man ju förr, inom indelningsverket....
Citera
2016-10-24, 16:07
Medlem
beardbraids avatar
Ett ypperligt förslag! För mej som invandrare, alltså med lite utifrån perspektiv, är ju billighetsvaruhusen det svenskaste som finns. Om man kompletterar med jula, rusta, clabbe ohlsson, Ikea och ö. o b så kommer svensk militaria återfå sitt fornstora rykte. Vad skall en svensk soldat lukta om inte doftljus från rusta?

CoTech gör säkert en kulspruta om man beställer tillräckligt många.
Citera
2016-10-24, 16:14
Medlem
scoremaxs avatar
Mnja,,,om man bortser från kvalitetsaspekten, så är det väl också så att det bara är under dager man kan verka isåfall.
Ingen av dessa nämnda handlare tillhandahåller väl Mörker-hjäpmedel??
Citera
2016-10-24, 18:22
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ingen av dessa nämnda handlare tillhandahåller väl Mörker-hjäpmedel??

Äsch då, sånt kan man köpa på Wish.com ifall inte Biltemas ficklampor duger
Citera
2016-10-24, 18:25
Medlem
Tack för tipset. Nu ska jag dra till Biltema och köpa ihop lite utrustning till ett medborgargarde.
Citera
2016-10-24, 18:30
Medlem
Icke att förglömma 5-kronorskorvarna! Blir fan så mycket billigare än frystorkat.
Citera
2016-10-24, 19:55
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Biltema, Jula t.ex. torde sig vara ypperliga varianter av moderna mobiliseringsförråd. Förutom det som tagits upp av dig trådskaparen så är de så gott som alltid fyllda av svenskar. Så fort ryssen trampar över gränsen kan man utrusta tusentals svenskar inom minuter som vid tillfället befinner sig i varuhusen. När ryssen sedan stannar till för att avnjuta billig korv möts de av en vägg blyregn.
Citera
2016-10-24, 19:59
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Biltema, Jula t.ex. torde sig vara ypperliga varianter av moderna mobiliseringsförråd. Förutom det som tagits upp av dig trådskaparen så är de så gott som alltid fyllda av svenskar. Så fort ryssen trampar över gränsen kan man utrusta tusentals svenskar inom minuter som vid tillfället befinner sig i varuhusen. När ryssen sedan stannar till för att avnjuta billig korv möts de av en vägg blyregn.
Underbart bra! Särskilt Jula och Clas Ohlson brukar ju vara fulla av tjuriga gubbar med både värnplikt och jägarexamen i bagaget. De skulle nog ge Ivan rejält med däng!
Citera
2016-10-24, 21:48
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Vad tror ni, skulle vi kunna spara pengar genom att utrusta de svenska soldaterna på Biltema?

Det skulle säkert funka. Frågan är varför? Militären ska ha militär utrustning och inte biltema-utrustning... Jag tror ändå att militären är kostnadseffektiva. Exempelvis sulas kängor om. Strumpor lagas. Skjortor sys ihop.

Sen är det så, militärens utrustning har provats i "100-tals år" Eller av 1000-tals man i 1000-tals situationer. Och den fungerar i fält. Det material som inte fungerar hamnar inte ute i fält. Därför menar jag nackdelen med Biltema är att sakerna inte är provade för att vara fältmässiga. Likaså undrar jag om Biltema verkligen passar samman till alla aktiviteter som är specifika för militären. Exempelvis skjuta från sittande ställning.

Sen är det väl så att militärens utrustning är simpel just för att hålla bra. Och jag menar att då kanske Biltema-sakerna är dyrare? Exempelvis tror jag Biltemas yxor är dyrare än militärens yxor.

Men det finns en kvalitet på många militära saker som gör att dom håller i 10+ år. Absolut inte ovanligt med kalsonger som "tjänstgjort" i 20 år och är fullt användbara. Eller fältskjortor som är 20 år gamla. Ryggsäckar, mat ja allt möjligt. Jag menar militärens saker är redan billiga och hållbara.
Citera
2016-10-24, 22:23
Medlem
Roads avatar
Biltema har allt + biltemakörv! ypperligt ställe för en stridspaus
Citera
2016-10-24, 22:29
Medlem
Bergakungens avatar
Jag håller det för funkis att använda en del grejor från Biltema.

Däremot får vi en del problem med uniformiteten, särskilt om vi köper in persedlar från än de ena eller andra.

Historiskt kan man dock hitta beröringspunkter. I nödlägen (bristlägen) har även försvarsmakten nyttjat civila resurser. Envar som läser beskrivningar om Finlands mobilisering och värnplikt under VK2 kan inse att mycket var inköpt civil materiel.

Långt in på 80-talet skulle den svenske inkallade ta med filt, cykel, oömma kläder, regnrock etc vid inryckningen "Om kriget kommer". Vi skall inte tala om fordon och traktorer...

Men exempelvis, studera http://www.jula.se/catalog/fritid/fr...ormkok-770027/ - det är inte så långt från vad vi hade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in