2016-10-25, 20:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vid torken är inte hela ladan. Varför skulle han mena hela ladan då? Självklart är det en ren gissning, men baserat på AJ:s omdöme om sin arbetare så hade han mer befogenheter än lillebror. Fortfarande kunde han enklast parkerat bredvid gaveln vid utbyggnaden och gått in från baksidan om ärendet gällde detta utrymme.

Uppenbarligen förvarades ju inga statshemligheter i ladan.
Dörrarna på baksidan till utbyggnaden går inte att öppna utifrån. Jag kan inte se något behov av nycklar så länge stora porten är öppen, i vart fall inte på söndagar.
2016-10-25, 20:05
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jo, jag diskuterade ju inte något som kan påverka skuldfrågan, utan endast en mindre betydelsefull detalj.

En annan sak slog mig nyss - jag undrar om hon kan ha hunnit och vågat poängtera för NB att hon nyss ringt sin pappa i smyg, och att detta lett till att NB ändrat en mer avancerad plan (som att hålla henne i fångenskap) och skyndat på det hela? Jag tycker det känns rätt troligt att hon tagit till detta som kanske det enda försvar som hon kunnat uppbringa. (Givet att detta varit avsikten med fickringningen.)
Jag vet, det är just de "mindre betydelsefulla detaljerna" som alternativfolket hakar upp sig på, de mindre betydelsfulla detaljerna som egentligen har de naturligaste förklaringarna i världen, d.v.s om man tänker naturligt och logiskt.

Kan vara så att hon i panik sagt att hon ringt upp sin pappa, att han "hört allt" och att han "är på väg".
Kan ha gjort så att NB förstörde hennes mobil så fort han kunde, i raseri.
Tror däremot inte att han hade någon annan plan än det han nu gjorde, möjligen i så fall så forcerade han på händelseförloppet mer än han tänkt, om han trodde att Lisas pappa hört något från mobilen.
2016-10-25, 20:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Dörrarna på baksidan till utbyggnaden går inte att öppna utifrån. Jag kan inte se något behov av nycklar så länge stora porten är öppen, i vart fall inte på söndagar.

Än sen? Det finns (fanns?) en öppning på baksidan till vänster om tillbyggnaden. Jag ser heller inget behov av att parkera vid stora porten om han tänkt spatsera till mjölkrummet eller rummen intill.
2016-10-25, 20:18
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jo, jag diskuterade ju inte något som kan påverka skuldfrågan, utan endast en mindre betydelsefull detalj.

En annan sak slog mig nyss - jag undrar om hon kan ha hunnit och vågat poängtera för NB att hon nyss ringt sin pappa i smyg, och att detta lett till att NB ändrat en mer avancerad plan (som att hålla henne i fångenskap) och skyndat på det hela? Jag tycker det känns rätt troligt att hon tagit till detta som kanske det enda försvar som hon kunnat uppbringa. (Givet att detta varit avsikten med fickringningen.)
Minns också från förhören i FUP att det var som att NB "fiskat" efter information om Lisas sista sms/samtal till sin pappa, när han pratade med en granne(?), om jag inte minns fel. Att Lisa kontaktat sin pappa innan hon skulle åka var ju allmänt känt men NB kanske var orolig över om det var något "mer" som kommit fram, någon mer kontakt mellan Lisa och pappan.
2016-10-25, 20:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag utgår från GJ beskrivning av var bilen stod. Gör inte du det? Det gick att gå in från baksidan bredvid utbyggnaden av ladan. Betydligt närmre om han bara skulle till runkbåset eller därikring.
Bilen kan vara strategiskt placerad vid porten som rekvisita.
..dvs säga om han tänkt använda den som förevändning i sitt hjälpsökande likt dagen innan.
2016-10-25, 20:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Än sen? Det finns (fanns?) en öppning på baksidan till vänster om tillbyggnaden. Jag ser heller inget behov av att parkera vid stora porten om han tänkt spatsera till mjölkrummet eller rummen intill.
Det går på ett ut, han kan tycka att det är svårare att köra till baksidan, vägen är sämre. Eller så letade han efter något, tejprullen kanske? Eller så körde han till porten av gammal vana.
2016-10-25, 20:46
Medlem
katws avatar
Citat:
Det går på ett ut, han kan tycka att det är svårare att köra till baksidan, vägen är sämre. Eller så letade han efter något, tejprullen kanske? Eller så körde han till porten av gammal vana.

Trams. Så han åker till porten av gammal vana när han ändå ska hela vägen bort till utbyggnaden? Vägen är inte så dålig.

http://sverigesradio.se/sida/images/97/3599260_2048_1152.jpg?preset=article-slider

För övrigt har du inte en aning om vart han oftast brukade parkera. Så "gammal vana" är inte belagt.

Vad ska han med tejprullen till en söndagkväll? Skulle frun blivit offret istället?
Senast redigerad av katw 2016-10-25 kl. 21:05.
2016-10-25, 21:31
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bilen kan vara strategiskt placerad vid porten som rekvisita.
..dvs säga om han tänkt använda den som förevändning i sitt hjälpsökande likt dagen innan.

Ja den är en del i planen.
2016-10-25, 21:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Minns också från förhören i FUP att det var som att NB "fiskat" efter information om Lisas sista sms/samtal till sin pappa, när han pratade med en granne(?), om jag inte minns fel. Att Lisa kontaktat sin pappa innan hon skulle åka var ju allmänt känt men NB kanske var orolig över om det var något "mer" som kommit fram, någon mer kontakt mellan Lisa och pappan.
Ja, det är då han börjar prata skit om Lisas pappa likaväl.

FUP. Grannfrun.
Citat:
Vid ett tillfälle sade Nerius till henne att han tyckte det var konstigt att den försvunna flickan skickat SMS till sin pappa och inte ringt honom. Det borde gå fortare att ringa sade han.
Vid det andra tillfället sade han att han mött/sett Lisa Holms pappa vid caféet och att pappan hade "stelt ansikte men ögonen log"
Ljudfil TR.
L: Han hade träffat flickans pappa och det tror jag var på måndagen och då tyckte han det var konstigt att pappan såg så arg ut men ögonen log och när han jämförde med Lena, som förestod cafét, och han tittade på hennes ögon så var de rödgråtna det är det enda jag kan säga.

TB: Ja, sa han nånting om sms? Att han tyckte det var konstigt den försvunna flickan skickat sms till sin pappa och inte ringt honom?
L: Det kan han ha sagt.
TB: Kan du erinra dig vilken dag i sådana fall?
L: Nej.
2016-10-25, 21:59
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Förmodligen är bilen parkerad vid porten som en del i hur han har tänkt att utföra brottet. Rekvisita som tidigare nämndes.

Är det någon som passerar kaféet och kanske vill stanna en liten stund, bara för att se sig omkring eller kolla om fiket är öppet skulle 99 av 100 stanna på parkeringen till kaféet.
En som stannar alldeles framför en öppnad port till en lada har med största sannolikhet med den lokalen att göra. Man parkerar inte där annars då en parkeringsplats finns 10 åt andra hållet.
Därför är bilen 18.10 att betrakta som använd av någon som högst troligt råkar passera där och stannar till. Men bilen vid ladan ca 18.30 tillhör någon som har med platsen att göra.
2016-10-25, 22:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja den är en del i planen.
NB uppger att han är till ladan 3 ggr efter att han åkte vid 16-tiden. Det kan nog stämma om han inte vet om han är iakktagen av nåt vittne (vill verka trovärdig).
Det är väl då han får idén att vänta ut den tjej som är sist kvar vid stängning, åker tillbaka dit och placerar bilen vid ladans port.
Han har nog iakttagit stängning många ggr innan dess och är väl bekant med rutinerna.
Adriana kan han väl ha testkört på för att se hur manipulativ han lyckas vara, om han behöver finjustera sina lögner. Mobilen var väl en missberäkning gällande karttricket.
Han upplevdes ju konstig, lite svettig. Säkert upphetsande i sig för ett sånt rovdjur.
2016-10-25, 22:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Djävulen från Litauen

Skönt att veta att du kommer ruttna i fängelse med helvetiska kval och drypande ångest. Du kommer även att få dig tilldelat en och annan smocka. Du har förtjänat detta och mycket mycket mer.
Tyvärr har du smutsat ner nationen du kommer ifrån, din familj, din bror, hans familj och många fler.
Du har lämnat en familj i stor sorg och saknad resten av deras liv. Du har satt sorgens spår i den svenska nationen. Vi förlåter dig aldrig för detta bestialiska mord på en ung flicka som hade hela livet framför sig. En god och glad liten ängel.
Du mördade för din egen sjukliga njutning. Egentligen har du förverkat ditt liv helt och hållet.
Vi är som sagt humana här i Sverige. Får du stanna här så betalar vi mat och husrum åt dig.
Hoppas att du dock kommer till en sliten cell i Litauen och får leva på vatten och bröd resten av ditt usla liv.
Till er som försvarat denna djävul kan jag bara säga att ni har trampat ned er själva i skammens mörka håla där ni kan sitta och ångra era korkade uttalanden.
Förtjänar att lyftas fram igen.
Utmärkt skrivet!

Ps. Det ser nu ut som att han verkligen blir hemskickad. Han vill ju själv hem, bara att göra
honom till viljes då så blir vi av med smutset för gott.
Senast redigerad av Grandioso 2016-10-25 kl. 22:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in