2016-10-25, 16:56
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ingen har sett dem gå in i ladan. Ingen har sett dem ihop utanför ladan. Troligtvis för att NB har försäkrat sig om det innan han startar.
Allt tyder på att han har gått till väga på ett utstuderat och beräknande sätt.

Bevisligen var LH vid sin moped. NB har därför närmat sig sitt offer och inte tvärtom. Dvs att LH har inte gått till ladan för att bli överfallen där. Inledande kontakt tas när LH är vid sin moped.
För att närma sig sitt offer börjar han med en avväpnande manöver för att invagga offret i falsk säkerhet.
Det är ju inget konstigt, enkel psykologi. När han har fått henne dit han vill sätter han igång.
GMs rovdjursbeteende är välkänt.

Vad gäller tejpens bitar så vet väl alla att silvertejp lätt kan trassla sig. Då river man av en ny bit som således inte passar ihop med de andra som hittades.
Instämmer.
Han har gått till väga på ett utstuderat och beräknande sätt, fokuserad på att inte misslyckas.
Invaggar offret i falsk säkerhet. Har som reserv en kniv att ta till att hota med om hon inte skulle gå på hans avväpnande manöver. Det ger honom en känsla av kontroll över situationen.
Han är driven till max av sina sjuka drifter, som när ett rovdjur drivit in ett byte i en "återvändsgränd".
Finns ingen väg ut för bytet, finns ingen väg ut för offret.
Adrenalinstinn, tänd, stressad, forcerad, innan han når sitt mål.
Inget kan få honom att misslyckas nu när han kommit så långt, när han har sin chans.
Han ser till att fullfölja det han påbörjat, han ser till att det går som han vill.
För varje sekund som går och han inte misslyckats så ökar självkänslan, han känner sig nästan oövervinnerlig - just då. Planen går som han tänkt, som han fantiserat om.
Inget kan stoppa honom, han agerar målmedvetet och effektivt.
Självklart tar han risker i detta upphetsade tillstånd.
Självklart använder han inte sunt, normalt logiskt tänkande i varje sekund av sin djävulska plan.
Den djävulska planen är nämligen allt annat än sund.
2016-10-25, 17:07
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om du hade tagit med nästa mening i citatet, "NB kunde inte räkna med att bli sedd", hade du sluppit skriva det här.

Lisa hade inte med sig någon påse till mopeden och hängde ingen påse på styret.

Det är inte ett stort problem för mig heller, eftersom NB kom en halvtimme senare.

Hur vet du att Lisa inte hade med sig sin påse till mopeden?
Den innehäll ju bland att smink och en hårborste.
Är det inte troligt då att hon hade haft den med sig in på cafét under dagen?
Då måste hon ju haft den med sig tillbaka till mopeden i så fall när hon slutade.
Stefan hittade ju den i facket under sadeln när han kollade mopeden.
Kom äcklet NB en halvtimme senare? Vad gjorde han där då i så fall?
Aha, du menar att han kom i exakt rätt tid för att kika lite och pilla lite?
Den hypotesen har du ju aldrig kunnat bevisa så det påståendet är ju alldeles ovanligt korkat.
Därmed har du ju ett stort problem, nämligen att din hypotes inte alls är trovärdig.
2016-10-25, 17:18
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Men det kvittar, han kunde på något sätt se till att väcka hennes uppmärksamhet.

Det kan du inte belägga, även om du vill använda det i din hypotes.
Och du behöver hitta den som hon pratade med, för att kunna utesluta NB.

En påse med hennes prylar fanns på plats och det är inte det minsta otänkbart att hon t.ex. skulle hållit på med denna. Men faktum kvarstår, det går inte att utesluta att hon vänt huvudet åt ladan vid något tillfälle. Därför kan du inte hävda att Lisa inte kan ha sett NB.
Helt riktigt.
Det är egentligen ganska meningslöst att spekulera i hur Nerijus fick sitt offer till ladan, det kan endast han själv svara på. Har nog inte skett på något mirakulöst sätt utan han gjorde det han behövde för att lyckas.
Vi vet att han fick henne dit.
Mordplats är konstaterad: mjölkrummet, mördare är konstaterad: Nerijus.
Svårare än så är det inte.
2016-10-25, 17:28
Medlem
katws avatar
Citat:
Det är fullt möjligt att NB hade ett legitimt ärende till ladan och inte hade någon anledning att dölja sig. Därför parkerade han bilen fullt synligt på östra sidan, gick in och hittade Lisa.

Varför parkera så långt bort från där Lisa hittades? Eller hade han på sin lott av AJ att gå igenom hela ladan för att se ingen tjuv befann sig där?
2016-10-25, 17:44
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Helt riktigt.
Det är egentligen ganska meningslöst att spekulera i hur Nerijus fick sitt offer till ladan, det kan endast han själv svara på. Har nog inte skett på något mirakulöst sätt utan han gjorde det han behövde för att lyckas.
Vi vet att han fick henne dit.
Mordplats är konstaterad: mjölkrummet, mördare är konstaterad: Nerijus.
Svårare än så är det inte.
Jo, jag diskuterade ju inte något som kan påverka skuldfrågan, utan endast en mindre betydelsefull detalj.

En annan sak slog mig nyss - jag undrar om hon kan ha hunnit och vågat poängtera för NB att hon nyss ringt sin pappa i smyg, och att detta lett till att NB ändrat en mer avancerad plan (som att hålla henne i fångenskap) och skyndat på det hela? Jag tycker det känns rätt troligt att hon tagit till detta som kanske det enda försvar som hon kunnat uppbringa. (Givet att detta varit avsikten med fickringningen.)
2016-10-25, 18:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Varför parkera så långt bort från där Lisa hittades? Eller hade han på sin lott av AJ att gå igenom hela ladan för att se ingen tjuv befann sig där?
Jag vet inte vad han kan ha haft för anledning att åka till ladan. Han parkerade på ladans östra sida, vilket jag tycker är naturligt om man har ett kort ärende.
2016-10-25, 18:06
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag vet inte vad han kan ha haft för anledning att åka till ladan. Han parkerade på ladans östra sida, vilket jag tycker är naturligt om man har ett kort ärende.

Så kort var ju inte ärendet om han ändå skulle gå hela vägen till mjölkrummet. Varför inte parkera närmare i så fall? Eller var det aktuellt med runkande efter det uppslitande arbetet med fönsterblecket?
2016-10-25, 18:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Så kort var ju inte ärendet om han ändå skulle gå hela vägen till mjölkrummet. Varför inte parkera närmare i så fall? Eller var det aktuellt med runkande efter det uppslitande arbetet med fönsterblecket?
Hur vet du att han inte parkerade närmare, och att det fanns öppningsbara dörrar dit? Han kanske letade efter något och fick leta i hela ladan.
2016-10-25, 18:16
Medlem
katws avatar
Citat:
Hur vet du att han inte parkerade närmare, och att det fanns öppningsbara dörrar dit? Han kanske letade efter något och fick leta i hela ladan.

Jag utgår från GJ beskrivning av var bilen stod. Gör inte du det? Det gick att gå in från baksidan bredvid utbyggnaden av ladan. Betydligt närmre om han bara skulle till runkbåset eller därikring.

Dessutom var han ju den bäste arbetare AJ haft så nycklar hade han säkerligen till de dörrar som fanns tillgängliga.
Jaha vad skulle det vara? Frugans örhängen?
2016-10-25, 18:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag utgår från GJ beskrivning av var bilen stod. Gör inte du det? Det gick att gå in från baksidan bredvid utbyggnaden av ladan. Betydligt närmre om han bara skulle till runkbåset eller därikring.

Dessutom var han ju den bäste arbetare AJ haft så nycklar hade han säkerligen till de dörrar som fanns tillgängliga.
Jaha vad skulle det vara? Frugans örhängen?
Jag utgår också från GJ:s beskrivning av var bilen stod, vid torken. Menar han hela ladan, kanske? Att han hade nycklar är en ren gissning, då han höll på att laga taket. Dit behövs inga nycklar.
2016-10-25, 18:31
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag utgår också från GJ:s beskrivning av var bilen stod, vid torken. Menar han hela ladan, kanske? Att han hade nycklar är en ren gissning, då han höll på att laga taket. Dit behövs inga nycklar.

Vid torken är inte hela ladan. Varför skulle han mena hela ladan då? Självklart är det en ren gissning, men baserat på AJ:s omdöme om sin arbetare så hade han mer befogenheter än lillebror. Fortfarande kunde han enklast parkerat bredvid gaveln vid utbyggnaden och gått in från baksidan om ärendet gällde detta utrymme.

Uppenbarligen förvarades ju inga statshemligheter i ladan.
2016-10-25, 18:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Helt riktigt. Han låter nästan feminin ibland. Han är nog bra på att använda rösten på rätt sätt också när han skall vara manipulativ och bedjande, kanske lite ynklig, då åker rösten upp i ett ljusare tonläge.
Det hörs i förhören.
Klassisk offerrollsröst stundom då han leker Via Dolorosa som rollspel. Ljus, tunn och mesig röst. I nästa sekund byter han till stark röst i rätten.
Påminner om den svarta blicken som blixtrar till plötsligt då det inte passar honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in