2016-10-25, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, de är inte narkotikaklassade, men varje år narkotikaklassas preparat som tidigare benämnts "läkemedel".Då brukar man sluta med läkemedlet - om man kan.Föreslår att du studerar de rättsfall som nu börjar hopa sig vad gäller sambandet självmord/grova våldsbrott visavi bruket av vissa droger eller "läkemedel".

Det finns en producent - och det finns en konsument. Producenten har ett intresse av att tona ned biverkningarna så mycket som möjligt, och har alla ekonomiska resurser på sin sida.

En annan intressant aspekt är vad som utspelar sig inne i en psykopats huvud vid tillförsel av psykofarmaka.

I det föreliggande fallet erfordras ännu fler fakta för att - om möjligt - kunna bedöma vad som är orsak och verkan.
Om du förväntar dig att SSRI/SNRI ska narkotikaklassat så kommer du nog att bli besviken. Dessa substanser är inte alls psykoaktiva som bensodiazepiner eller andra, narkotikaklassade, läkemedel.

Däremot är det alldeles riktigt att det finns en förhöjd suicidrisk efter det att man sätter i sådana läkemedel på gravt deprimerade patienter eftersom de får en större initiativkraft av dem. Därför bör de sättas in enbart på inneliggande patienter så att man kan ha dem under uppsikt.

Detta börjar ändå bli alldeles för OT för trådens egentliga fokus.
Citera
2016-10-25, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
En fråga: Om man mördar sina föräldrar för att komma åt ett hus lr sommarstuga som man sen tänker sälja, får man sen ärva huset även om man åker fast för morden?

Bara om man förklaras ha en allvarlig psykisk störning
Citera
2016-10-25, 18:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Rester av vattenlevande organismer skulle man möjligen kunna hitta. Däremot gissar jag det blir svårt att utnyttja frånvaron av sådana fynd som bevis. Jag undrar verkligen vad de letar efter.

Samma här, jag vet fan inte vad de tror att de kan hitta nu.
Citera
2016-10-25, 18:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Visst men nu efter mer än ett år så lär alla spår i lungorna vara förstörda, den chansen att de ska kunna säkra sådana spår tror jag är obefintlig, lungorna lär ju vara rejält förruttnade nu.
Kan man identifiera DNA så bör det inte vara helt omöjligt att en undersökning av kvarlevorna kan ge svar på om mannen drunknade i sjön.

Citat;
om kiselalger finns i vattnet ska de finnas (samma art!) i den dödes vävnader, t.ex. benmärg och lever (då har personen andats och haft blodcirkulation under vatten)

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=433&suchen=mjukdel ar

Vad jag har kunnat googla mig till så bör det ha funnits kiselalger i Hjälmaren, någon annan vet kanske mer?

Således kan benmärgen vara av intresse men inte lungorna såvitt jag förstår, och benmärgen kanske finns kvar?
Senast redigerad av OY 2016-10-25 kl. 18:30.
Citera
2016-10-25, 18:26
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Samma här, jag vet fan inte vad de tror att de kan hitta nu.
Det kan ju vara en ymbolisk handling..samt kanske sätter lite psykisk press på kärringen..?
Citera
2016-10-25, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Fortfarande är inte SSRI och SNRI några droger i en Svensk kontext.

Att dra fram obskyra siter som källa för att bevisa Zolofts farlighet är inte ägnat att skapa trovärdighet eftersom man kan få alla möjliga, extremt sällsynta, biverkan av vilket läkemedel som helst.

Om din tes är att JM blivit fadermördare på grund av Zoloft måste du nog argumentera med starkare argument.

Av lätt insedda skäl blir man inte automatiskt mördare eller ens aggressiv av Zoloft eller andra SSRI SNRI i normalfallet.
+1 vafan jag har ätit sen 1993...är jag en potentiell framtida mördare? Näää
Citera
2016-10-25, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
En del skiljer på illegala droger och mediciner. Har för mig att jag läst att RM också använde Tramadol. Det är väl i och för sig inte ovanligt att missbrukare tar vad dom får tag på. Kokain låter dyrt.
Den avgörande skillnaden mellan droger och andra substanser är, att de förra ger ett rus (de är psykoaktiva, brukar man säga).

Skillnaden är lätt att inse om man dricker 33 cl 40% sprit ena kvällen och 33 cl hallonsoda nästa kväll.
Spriten är, till skillnad från hallonsodan, psykoaktiv.

SSRI är inte alls psykoaktiv . . .
Citera
2016-10-25, 18:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan man identifiera DNA så bör det inte vara helt omöjligt att en undersökning av kvarlevorna kan ge svar på om mannen drunknade i sjön.

Citat;
om kiselalger finns i vattnet ska de finnas (samma art!) i den dödes vävnader, t.ex. benmärg och lever (då har personen andats och haft blodcirkulation under vatten)

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=433&suchen=mjukdel ar

Vad jag har kunnat googla mig till så bör det ha funnits kiselalger i Hjälmaren, någon annan vet kanske mer?

Således kan benmärgen vara av intresse men inte lungorna såvitt jag förstår, och benmärgen kanske finns kvar?

Väldigt osäker på vad de tror sig att de ska finna, visst DNA i all ära men kiselalger och annat, han har ju trots allt legat i sjön även om han nu enligt LGWP blev dränkt någon annan stans.
Citera
2016-10-25, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luktmuff
+1 vafan jag har ätit sen 1993...är jag en potentiell framtida mördare? Näää
Nej. Du är i gott sällskap av några miljoner andra som inte heller tappat fotfästet i tillvaron på det sätt som JM verkar ha gjort. Tvärtom. De allra flesta har mycket god hjälp av dessa läkemedel.
Citera
2016-10-25, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Den avgörande skillnaden mellan droger och andra substanser är, att de förra ger ett rus (de är psykoaktiva, brukar man säga).

Skillnaden är lätt att inse om man dricker 33 cl 40% sprit ena kvällen och 33 cl hallonsoda nästa kväll.
Spriten är, till skillnad från hallonsodan, psykoaktiv.

SSRI är inte alls psykoaktiv . . .
Tramadol är ju en opioid och förskrivs av läkare som medicin men kan också köpas som knark illegalt.
Citera
2016-10-25, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Tramadol är ju en opioid och förskrivs av läkare som medicin men kan också köpas som knark illegalt.
Ja precis. Den är ju en drog helt klart. Om den används mot svår smärta är det ett utmärkt läkemedel men om det missbrukas (tas utan att man har ont nånstans eller i alltför höga doser) fungerar det som vilket knark som helst. Legalt förskriven eller illegalt inköpt spelar ingen roll.
Citera
2016-10-25, 19:03
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur ser en psykopat på omvärlden?
Om vi utgår från att det är korrekt att beskriva JM som psykopat, vilka är då
psykopatens typiska egenskaper? Här är några.
– Talför/ytlig.
– Grandios självuppfattning.
– Patologiskt lögnaktig.
– Bedräglig/manipulativ.

Om man har en grandios självbild, hur upplever man då hur andra ser på en själv?
Om man tror att man själv är en övermänniska som är bättre än alla andra så är
man väl troligen ensam i den övertygelsen. Andras uppfattning kommer genom-
gående att upplevas som nedvärderande eftersom dessa inte inser ens "storhet".

Jag relaterar till några citat ur Rättsmedicinalverkets "sammanfattning och bedömning"
om JM:
"djupt otillfredsställande uppväxttid"
"känsla av att vara oönskad av föräldrarna"
"allmän känsla av utanförskap"
"uttalat förakt för män"
"något känslomässigt engagemang förefaller hon aldrig ha haft"
"trivs bäst i sin ensamhet"
"hon själv var illa omtyckt och förskjuten av båda föräldrar"
"Möller beskriver det som att hon alltid känt sig förtryckt och att hon aldrig blivit hörd eller sedd"
"JM beskriver sig själv som en ensamvarg"

Frågan är:
– Är detta bra beskrivningar av faktiska omständigheter (oönskad, förskjuten, förtryckt, aldrig hörd eller sedd, m.m.)?
eller
– Är detta hur JM upplevt det, trots att verkligheten inte varit sådan?

Jag betraktar den frågan som närmast retorisk...

Samtidigt får man ha i åtanke det som orsakar psykopati; nämligen att bli jävligt behandlad under barndomen.

Jag ser detta med "djupt otillfredsställande barndom" som JM beskriver som fullt troligt. Hon talar om att hon både varit oönskad, förtryckt och förskjuten av föräldrarna. Sådant förekommer faktiskt i utåt sett helt vanliga familjer i Sverige.

För övrigt så förvånas jag lite över hennes öppenhet då hon berättar att hon har en oförmåga till att knyta an känslomässigt till män. Hon till och med föraktar dom säger hon.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-10-25 kl. 19:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in