• 1
  • 2
2016-10-25, 16:46
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Örebroare gripen misstänkt för folkmord i Rwanda
Citat:
48-åringen är hemmahörande i Örebro och misstänks för folkmord och grovt folkrättsbrott. Mannen kom till Sverige 1998 och är svensk medborgare sedan 2006.
http://www.na.se/blaljus/brott/orebr...kmord-i-rwanda

Under 10 år har en massmördare fått gå lös på Örebros gator och röra sig obehindrat bland ovetande och försvarslösa kvinnor och barn.

Varför ger Sverige ens medborgarskap åt krigsbrottslingar?
Citera
2016-10-25, 16:57
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Örebroare gripen misstänkt för folkmord i Rwanda
http://www.na.se/blaljus/brott/orebr...kmord-i-rwanda

Under 10 år har en massmördare fått gå lös på Örebros gator och röra sig obehindrat bland ovetande och försvarslösa kvinnor och barn.

Varför ger Sverige ens medborgarskap åt krigsbrottslingar?
Han har nog mest knallat runt i Vivalla och där bor det en annan likasinnad.
Blir intressant att följa och se hur bevisningen ser ut för åklg. Bevis är ju färskvara, så det lär vara foton eller annan objektiv bevisning.
Citera
2016-10-25, 18:27
Medlem
Ytterligare en massmördare som kommit hit som "flykting". Vi lär ha dessa i tusental i landet
Citera
2016-10-26, 16:02
Medlem
Just denna soppa vägrar jag tro på eftersom jag har viss kunskap om det aktuella fallet.
Mannen och hans respektive har båda svenska högskoleutbildningar och har sedan lång tid tillbaka kvalificerade jobb i Örebro. Deras barn är fullt integrerade, födda här, talar endast svenska, har bra skolbetyg osv. osv.
Mannen är sedan längd engagerad i lokalt föreningsliv.

Hela familjen är ett tyvärr alltför ovanligt exempel på lyckad integration i det svenska samhället.

Misstankarna kommer via officiellt håll i Rwanda som är ett korrupt land. Gissningsvis bottnar misstankarna i avundsjuka på något sätt, via angiveri.
Citera
2016-10-26, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Han har nog mest knallat runt i Vivalla och där bor det en annan likasinnad.
Personen har ingen koppling till Vivalla.
Citera
2016-10-26, 17:28
Medlem
Vad har han jobbat med under tiden eller är det försörjningsstöd som gäller?
Citera
2016-10-26, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Vad har han jobbat med under tiden eller är det försörjningsstöd som gäller?
Eftersom jag, baserat på det jag vet om honom, kommer tro att han är oskyldig tills motsatsen är bevisad, vill jag inte outa honom här.
Men han har en universitetsutbildning och har jobbat inom den bransch han är utbildad i under en längre tid.
Vet ej exakt men storleksordningen 10 år.

Dvs. det är en person som betalat inkomstskatt som vilken medelklassperson som helst i omkring 10 år.
Citera
2016-10-26, 19:38
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crevaux
Eftersom jag, baserat på det jag vet om honom, kommer tro att han är oskyldig tills motsatsen är bevisad, vill jag inte outa honom här.
Men han har en universitetsutbildning och har jobbat inom den bransch han är utbildad i under en längre tid.
Vet ej exakt men storleksordningen 10 år.

Dvs. det är en person som betalat inkomstskatt som vilken medelklassperson som helst i omkring 10 år.

Ja men dåså... det är som om dr. Mengele haft svenskt medborgarskap i minst tio år och jobbat som läkare lika länge och betalat skatt... Då är det helt ok...

Dvs - det kan slå baklänges också...

Att denna person nu är gripen kan vara pga av som du tidigare påpekade av felaktig information... men tills det all information är släppt - låt oss inte heller sätta personen på en piedestal med helgongloria ok?!Vi svenskar har haft en del krigsförbrytare i vårt samhälle tidigare...
Citera
2016-10-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Ja men dåså... det är som om dr. Mengele haft svenskt medborgarskap i minst tio år och jobbat som läkare lika länge och betalat skatt... Då är det helt ok...

Dvs - det kan slå baklänges också...

Att denna person nu är gripen kan vara pga av som du tidigare påpekade av felaktig information... men tills det all information är släppt - låt oss inte heller sätta personen på en piedestal med helgongloria ok?!Vi svenskar har haft en del krigsförbrytare i vårt samhälle tidigare...

Helt rätt.
Jag vill redan från början understryka att jag inte VET att han är oskyldig. Vi har en människa här som är anklagad och misstänkt för ett mycket allvarligt brott. Och han är varken bevisat skyldig eller oskyldig.

Jag ville dock bara nyansera bilden lite av den som baserat på gissningar kom fram i de första inläggen. Hade jag inte vetat bättre hade jag kanske också gissat på att det var en random dagdrivare i Vivalla som nu till slut åkt fast.
Eftersom jag nu vet att det INTE är en person som bor i Vivalla eller något annat "parallellsamhälle" utan en person som är integrerad i samhället, med en utbildning och ett vanligt jobb, talar svenska, engagerad i svenskt föreningsliv, har svenska vänner osv osv. Då tyckte jag att det tillförde tråden något.
Senast redigerad av Crevaux 2016-10-26 kl. 20:35.
Citera
2016-10-26, 21:45
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Helt rätt.
Jag vill redan från början understryka att jag inte VET att han är oskyldig. Vi har en människa här som är anklagad och misstänkt för ett mycket allvarligt brott. Och han är varken bevisat skyldig eller oskyldig.

Jag ville dock bara nyansera bilden lite av den som baserat på gissningar kom fram i de första inläggen. Hade jag inte vetat bättre hade jag kanske också gissat på att det var en random dagdrivare i Vivalla som nu till slut åkt fast.
Eftersom jag nu vet att det INTE är en person som bor i Vivalla eller något annat "parallellsamhälle" utan en person som är integrerad i samhället, med en utbildning och ett vanligt jobb, talar svenska, engagerad i svenskt föreningsliv, har svenska vänner osv osv. Då tyckte jag att det tillförde tråden något.

Det du skrev var att du VÄGRAR tro på att han är skyldig baserat på att han är högutbildad och välintegrerad och gissningsvis också en trevlig person. Jag förstår inte riktigt hur något av det skulle göra det mer eller mindre sannolikt att han är skyldig. Han är knappast anklagad för att ha stått på fyllan och hackat ner folk med machete vid vägspärrar (vilket var "pöbelns" roll under folkmordet). Har man letat upp honom i Sverige handlar det sannolikt om att han haft en större roll i planeringen och organiserandet av folkmordet. Att motivet för anklagelsen skulle vara avundsjuka är så jävla löjligt att det inte ens behöver bemötas...
Citera
2016-10-26, 22:26
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Helt rätt.

Igen - om Dr Mengele haft ett jobb, varit väl integrerad i svenskt samhälle och talar bra svenska och varit engagerad i svenskt föreningsliv och haft svenska vänner... hade han blivit lika väl uppbackad av dig?

Ser du likheterna?

Den här personen kan ha svingat en machete lika mycket som Dr Mengele... men han kan också varit någon som hjälpt till att ha ihjäl folk från landet där han kom ifrån. Men det är klart är det inte ett järnrör så är han inte en sverigedemokrat och då är det OK???
Citera
2016-10-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Det du skrev var att du VÄGRAR tro på att han är skyldig baserat på att han är högutbildad och välintegrerad och gissningsvis också en trevlig person. Jag förstår inte riktigt hur något av det skulle göra det mer eller mindre sannolikt att han är skyldig. Han är knappast anklagad för att ha stått på fyllan och hackat ner folk med machete vid vägspärrar (vilket var "pöbelns" roll under folkmordet). Har man letat upp honom i Sverige handlar det sannolikt om att han haft en större roll i planeringen och organiserandet av folkmordet. Att motivet för anklagelsen skulle vara avundsjuka är så jävla löjligt att det inte ens behöver bemötas...
Vägrar med versaler ser mycket mer aggressivt ut än vad jag menade. Jag menade att jag tänker utgå från att han är oskyldig tills motsatsen är bevisad vilket också är praxis i Sverige.

Och ja, jag kanske är naiv men en person som är trevlig, omtyckt och skötsam på alla sätt och vis har jag en större benägenhet att tro gott om en än som är våldsam, otrevlig, tjuvaktig, lögnaktig osv osv.

Bortse från det där med avundsjuka. Det gick lite för snabbt på tangentbordet.
Sår, hat och hämndbegär finns kvar hos överlevande från båda sidor i konflikten för 22 år sedan. Det SKULLE kunna vara en förklaring OM en oskyldig person nu har häktats.

Men jag har redan påpekat att jag inte vet något om detta i detalj så det gäller fortfarande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in