2016-10-25, 13:55
Medlem
Det är nu ca 20 år sedan Balkankrigen och många jugoslaver har etablerat sig i Sverige.

Hur ser ni på Sverige och Balkan idag?

* Var har ni er främsta lojalitet? Mot Sverige eller Balkan?
* Funderar ni på att flytta till Balkan?
* Har ni planer på att flytta till Balkan?
* Om ni ej vill flytta till Balkan, varför? Vad skulle kunna få er att göra det?
* Vad tycker ni om Sverige kontra Balkan?
* Hur känner ni inför att ha lämnat ert ursprungsland?
Citera
2016-10-25, 14:55
Medlem
Dom som kom från Balkan hade en legit anledning till att fly hit.

Många utav dom från Balkan har anpassat sig efter systemet och vår kultur.

Men det är väll inte så svårt att förstå att dom flesta har anpassat sig, Balkans kultur är väldigt lik vår egna och under många många år så var dom styrda utav Europa (Fram tills slutet utav WW1/WW2).

Tyvär så är det oftast folk från Balkan/Öst Europa som faktiskt blir utvisade när dom står på våran sida och har blivit så pass 'Svenskar' som man kan bli om man inte är Svensk, finns dock förklaringar till det som sagt iomed hur deras länders historia har sett ut och hur pass lik vårans kultur är.
Citera
2016-10-25, 15:06
Medlem
Returpappers avatar
Balkanbor, Kosovaner i synnerhet. Ta nu ert pick och pack och stick. Lämna plats för andra skyddsbehövande. Ni har inte längre något skyddsbehov. Åk hem hjälp ert forna hemland på fötter.
Citera
2016-10-25, 15:17
Medlem
Andersdamaans avatar
Känner en hel del ex-juggar (Företrädesvis serber och kroater), och ingen av dem funderar på allvar att flytta tillbaka. Alla har jobb och är välintegrerade här uppe så dom ser ingen anledning att bryta upp ifrån deras välordnade och svenska liv. Ett par av killarna brukar iof litet skämtsamt säga att dom vill tillbaka till Serbien för att slippa alla muslimer, men det är som sagt mest på skämt.

Med det sagt så finns det en del ex-juggar som faktiskt har flyttat tillbaka och då gäller det främst pensionärer. Pensionen räcker mycket längre där nere, och gamlingar brukar dessutom känna sig tryggast bland sina egna.
Citera
2016-10-25, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Känner en hel del ex-juggar (Företrädesvis serber och kroater), och ingen av dem funderar på allvar att flytta tillbaka. Alla har jobb och är välintegrerade här uppe så dom ser ingen anledning att bryta upp ifrån deras välordnade och svenska liv. Ett par av killarna brukar iof litet skämtsamt säga att dom vill tillbaka till Serbien för att slippa alla muslimer, men det är som sagt mest på skämt.

Med det sagt så finns det en del ex-juggar som faktiskt har flyttat tillbaka och då gäller det främst pensionärer. Pensionen räcker mycket längre där nere, och gamlingar brukar dessutom känna sig tryggast bland sina egna.

Men gillar de Sverige och svenskar?
Hade jag varit invandrare hade jag velat flytta tillbaka, självklart är det inte så lätt om man är född här och har hela sitt liv här, då förstår jag om man vill stanna.
Citera
2016-10-25, 16:21
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Jo då. Ett par av tjejerna är t.o.m gifta med svenska killar, och flera av juggekillarna har svenska flickvänner/fruar. Alla juggar som jag känner är födda i Jugoslavien (Innan splittringen), i serbiska delen av Bosnien eller i Kroatien. Alltså: Ingen av dem är födda i Sverige.

Just serber och kroater är rätt lättintegrerade häruppe då deras kulturer inte är så värst väsensskilda från våran, medan bosnierna får kämpa litet hårdare. Mest svårintegrerade av alla är albanerna då dom har ett gediget klantänk a´la Mellanöstern även fast dom råkar vara européer rent geografiskt. T.o.m turkarna är mer lättintegrerade än dem.
Citera
2016-10-25, 16:36
Medlem
sdkennets avatar
fattar inte varför inte alla dom åker hem. har inget här att göra längre utom att stå och bolma cigg
Citera
2016-10-25, 16:40
Medlem
sdkennets avatar
Citat:
Hade jag varit invandrare hade jag velat flytta tillbaka, självklart är det inte så lätt om man är född här och har hela sitt liv här, då förstår jag om man vill stanna.

Dom gillar inte några andra än sig själva. Öststatsfolk / Balkanfolk är lik MENA på så vis
Citera
2016-10-25, 16:49
Avstängd
dacks avatar
Det finns ju en del smuts i form av europeiska muslimer bland dom här 70,000 som fick svenskt uppehållstillstånd efter balkankriget.
Och vilka styr dom stora brottssyndikaten i sverige?
Citera
2016-10-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Det finns ju en del smuts i form av europeiska muslimer bland dom här 70,000 som fick svenskt uppehållstillstånd efter balkankriget.
Och vilka styr dom stora brottssyndikaten i sverige?

Det är väl iofs inte bara albaner utan även andra jugoslaver (serber)?
Citera
2016-10-25, 18:02
Medlem
Under kriget fick alla Albaner i Danmark veta direkt att "När det blir fred skall ni hem". I Sverige lät man dom stanna. Moderaterna var särskilt mycket drivande på att de skulle få stanna trots att det blivit fred. Man chartrade plan för de som ville hem frivilligt. 1 dök upp.
Citera
2016-10-25, 18:53
Medlem
Citat:
Det är nu ca 20 år sedan Balkankrigen och många jugoslaver har etablerat sig i Sverige.

Hur ser ni på Sverige och Balkan idag?

* Var har ni er främsta lojalitet? Mot Sverige eller Balkan?
* Funderar ni på att flytta till Balkan?
* Har ni planer på att flytta till Balkan?
* Om ni ej vill flytta till Balkan, varför? Vad skulle kunna få er att göra det?
* Vad tycker ni om Sverige kontra Balkan?
* Hur känner ni inför att ha lämnat ert ursprungsland?
Är du medveten om att juggar började etablera sig i Sverige redan på 60-talet? Jag är etnisk 50% Balkan 50% svensk. Jag föredrar den kroatiska naturen och mentaliteten före den svenska. Men hade aldrig flyttat dit. 1. Jag kan bara prata kroatiska, men inte skriva eller läsa på kroatiska. Eftersom jag bara gått i svensk skola. Inte så lätt att börja jobba därnere då. 2. Arbetslösheten är enorm där nere främst i Bosnien och Serbien. Kroatien är till och med medlem i EU ändå ligger ungdomsarbetslösheten på 40%. 3. Varför flytta ner dit när jag kan få ut 22-30 000 efter skatt här? För samma jobb i Kroatien hade jag fått ut 8000 efterskatt....4. Sen går det inte att klumpa ihop alla från Balkan. Kroater är mest västländska i fall vi ska generlisera. Eftersom de är katoliker. Serber är ortodoxa de är kristna med drar sig lite mer åt rysshållet. Bosniakerna "muslimerna" kan man heller inte klumpa ihop. Många är inte ens särskildt religösa. Albaner och Kosovoalbaner ska du verkligen inte klumpa ihop med "juggar" de pratar inte ens ett slavisk språk! Så dem är inga JugoSLAVER. TS du borde lära dig lite statsvetenskap i stället!!!
Senast redigerad av rocknrullstol 2016-10-25 kl. 18:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in