2016-10-25, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Varför är väntrummen på våra vårdcentraler fullproppade med människor som Lotta, som går på antidepp? Lotta var inte på en bra plats i livet när Martin slog klorna i henne.

Varför väntrummen på vårdcentralerna är proppade med deppiga människor beror på många orsaker, på vilket sätt har de med det här att göra? Du menar väl inte att du tror att endast misshandlade kränkta personer behöver stämningshöjande preparat?
Citera
2016-10-25, 09:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Inte enligt mig men enligt inlägget jag svarade på, som framställde Lotta som ensam och i desperat behov av en man och alltså ett lätt byte för Martin.
Ok, tyckte att det var ett märkligt svar bara. Per tyckte hon säkert mycket om, men inte på det viset som han tyckte om henne. Och därför kunde hon heller inte prata med honom om allt.
Att ha många vänner, innebär inte per automatik, att man inte känner sig ensam. Det kan vara tvärtom. Då man ständigt blir påmind om vad man saknar, när man ser vad vännerna uppnått och har.
Citat:
Ursprungligen postat av Sizematter
Varför väntrummen på vårdcentralerna är proppade med deppiga människor beror på många orsaker, på vilket sätt har de med det här att göra? Du menar väl inte att du tror att endast misshandlade kränkta personer behöver stämningshöjande preparat?
Självklart inte!
Jag tycker att jag förklarat rätt tydligt att jag menar att Lotta var svag då hon träffade Martin och därför var ett lätt byte för honom. Mitt svar på inlägget ovan, var en koppling till det resonemanget, då jag inte tror att de som sitter och väntar på anstalterna för att träffa kriminella, mår så bra de heller.

Lotta var dessutom inte misshandlad, eller hade träffat Martin, när hon började med sina antidepp. vad jag vet. Tror var 10:de människa i Sverige går på dessa för att de mår dåligt av olika orsaker. Kan man begära av dessa att de ska ta kloka och förnuftiga beslut under en av sina svåraste tider i livet? Jag tycker inte det. De brukar ha fullt upp med att klara av dagen. Får de sedan en Martintyp på halsen som gör allt i sin makt för att knäcka en, så tappar man nog allt vad sunt förnuft heter rätt omgående.
Citera
2016-10-25, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5

Lotta var dessutom inte misshandlad, eller hade träffat Martin, när hon började med sina antidepp. vad jag vet. Tror var 10:de människa i Sverige går på dessa för att de mår dåligt av olika orsaker. Kan man begära av dessa att de ska ta kloka och förnuftiga beslut under en av sina svåraste tider i livet? Jag tycker inte det. De brukar ha fullt upp med att klara av dagen. Får de sedan en Martintyp på halsen som gör allt i sin makt för att knäcka en, så tappar man nog allt vad sunt förnuft heter rätt omgående.

Fast där håller jag inte med dig. Precis som du skriver är antidepressiva mediciner mycket vanliga i Sverige, och jag liksom alla andra känner många som använder/har använt antidepressiva. Det betyder inte att de människorna slutar fungera eller slutar fatta beslut. När man är längst nere i en depression kan man ju inte fungera normalt alls, men i det tillståndet var inte Lotta: hon tränade, skötte sin kropp och sitt utseende, träffade folk etc. I en djup depression klarar man inte sånt utan brukar tillbringa dagarna i sängen.
Citera
2016-10-25, 09:40
Medlem
Klockan 11 idag meddelas domen.

Jag tänker på faktumet att Martin år 2004 misshandlade en man så svårt att mannen dog. Det är tolv år sedan. Jag skulle inte tyckt att det var för mycket om Martin fortfarande suttit inne för det brottet. Han slog ihjäl en man. Han har sedan dess fortsatt med våldsbrott. Man kan ju bara hoppas att det här blir sista gången och att han aldrig mer slipper ut ur fängelset, dvs att han får livstid och att han dör innan han hinner släppas ut. Det vore den enda upprättelsen för Lotta.
Citera
2016-10-25, 10:02
Medlem
Då jag följt tråden från start och för många år sedan varit i Lottas situation anser jag mig kunna tillföra något till tråden.

För min del - kan jag se så här efter många, långa år - handlade det om att jag då var ung och ville ha spänning. Jagade kickar! Uppvaktning, blommor och presenter. Det fick mig att må bättre än jag nånsin gjort! Svartsjuka fanns med i bilden från start. Och det första slaget lät inte vänta på sig! Det var passion, häftiga känslor och förlåt efter förlåt. Ändå älskade jag denne man. Även om misshandeln var både fysisk och psykisk! Precis som Lotta tog jag tillbaka mina polisanmälningar.

Jag förstår att detta kan vara svårt att förstå men jag längtade hela tiden efter hans "goda jag"! Jag visste ju att det fanns där. När det var bra var det underbart. När det var dåligt var det Helvetet!

Efter ett antal år och två barn fick jag och barnen hjälp och stöd att flytta. Av familj och vänner. Jag hade aldrig kunnat skapa oss ett annat liv om jag inte hade släppt på spärren till slut! Och istället för att till varje pris dölja det som pågick, öppna upp och berätta!

Där tror jag haken sitter. Att pränta in en stabil självkänsla i våra unga. Och få dom att förstå att det inte är skamligt att ha blivit misshandlad. Det gör dig inte automatiskt till en dålig människa. Det som händer är nämligen att man skäms! Tag upp det från början i skolorna. Hur alla har ett värde och rätt att säga "nej tack"!

Sörjer att Lotta gick detta öde till mötes men människor skulle bara veta hur lätt det är att bli ett offer! Hon hade behövt ta hjälp från omgivningen; familj och vänner. Istället var hon rädd för att dom skulle råka illa ut!

Låt Lottas död bli en väckarklocka för alla kvinnor (män?) Tag inte på dig skulden när någon slår! Och BERÄTTA!!!
Det finns en väg ut.

Vidare hoppas jag på livstid för Martin. Han har säkert haft det tufft i livet men bara därför får man inte låta en annan människa - en nära och kärleksfull kvinna - plågas till döds! Med hårt arbete och medicinsk hjälp kan han kanske, under strafftiden, hitta tillbaka till sin rätta person. Den möjligheten får inte Lotta. Hennes liv är över.

Martin bär ansvaret för att detta hemska dåd ägde rum. Skulden är hans och bara hans.
Citera
2016-10-25, 10:26
Medlem
Ef sett AB s mini dokumentär så skulle allt annat än LIVSTID var det största skämtet i manna minne... Helt jävla bisarrt.
Citera
2016-10-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Klockan 11 idag meddelas domen.

Jag tänker på faktumet att Martin år 2004 misshandlade en man så svårt att mannen dog. Det är tolv år sedan. Jag skulle inte tyckt att det var för mycket om Martin fortfarande suttit inne för det brottet. Han slog ihjäl en man. Han har sedan dess fortsatt med våldsbrott. Man kan ju bara hoppas att det här blir sista gången och att han aldrig mer slipper ut ur fängelset, dvs att han får livstid och att han dör innan han hinner släppas ut. Det vore den enda upprättelsen för Lotta.
Det finns fler än Martin som behövs låsas in. Ru§L@n #a£\&erg är en likasinnad ond människa som ägnat mycket av sin tid i livet åt samma nöjen som Martin. Misshandlat kvinnor och helt oprovocerat slagit och misshandlat medborgare under liknande tidsperspektiv som Martin. Anabola Steroider och narkotika är ingen ursäkt. Skillnaden dessa två mellan är att en av flera kvinnor som blivit misshandlade av Ru§L@n överlevde hans attacker. En av kvinnorna har berättat att hon aldrig trodde sig överleva.

Lås in Martin och Kvinnomisshandlarna som har liknande register av brott för alltid. Ingen går säker med så sinnessjuka individer mitt ibland oss. Äldre, unga och barn, kvinnor och män. Inte ens husdjur slipper undan misshandel, sparkar och slag. Rättsväsendet har låtit mängdrabatten tala till alla brottsoffers nackdel. Flera dödsfall av samma våldsverkare år efter år och tydligen är det accepterat att kvinnor måste berövas livet innan någon ser över svängdörrsvarianten i vår straffskala.
Citera
2016-10-25, 10:50
Bannlyst
Vad fick Martin för straff?
Citera
2016-10-25, 11:01
Medlem
F.Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllplytet
Vad fick Martin för straff?

LIVSTID! Fan vad gött
Citera
2016-10-25, 11:04
Medlem
Då slapp vi århundradets skämt. Tack o lov. Ruttna på i cellen..
R. I. P
Citera
2016-10-25, 11:04
Medlem
F.Costellos avatar
Nu hoppas vi att det håller i hovrätten. De har tyvärr en tendens att bidra med tvärvändningar ibland
Citera
2016-10-25, 11:06
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDurango
Livstidsstraff för Martin Jonsson.

Plus ett varv i HovR och möjligen HD för att reda ut uppsåtet. Han "råkade" slå ihjäl Lotta snarare än "planerade att" slå ihjäl gissar jag att försvaret kommer att hävda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in