2016-10-07, 11:49
Medlem
FinwireTVs avatar
Cellink är ett av Skandinaviens första bioprintingföretag och meddelade igår att de ska noteras på First North. Bioprinting kan liknas vid 3D-printing, med den stora skillnaden att det som skrivs ut är mänsklig vävnad.

Just nu riktar bolaget in sig på att skriva ut broskvävnad och hud som exempelvis kosmetikabolag använder för att testa nya produkter på. Huvudfokus just nu ligger mot forskningsinstitut och universitet världen över. De använder tekniken för att skriva ut olika vävnader att göra tester på. Ett exempel är en universitetsforskare som skriver ut cancertumörer att testa läkemedel på.

Vd Erik Gatenholm lyfter fram att den långsiktiga målsättningen förstås är att kunna skriva ut hela organ som kan transplanteras, men där är inte tekniken ännu. Inom 15-20 år hoppas han att transplanteringar av 3D-printade organ ska vara vardagsmat.

Grunden i Cellinks affärsidé är att både sälja bioskrivare och det biobläck som används som material i skrivarna. Biobläcket är ett biomaterial som blandas med mänskliga celler för att sedan användas som material i bioskrivarna.

Cellinks biobläck fungerar inte bara med deras egna bioskrivare, enligt Erik Gatenholm så fungerar det med alla bioskrivare på marknaden och även tillsammans med ett flertal olika celltyper.

I början hade Cellink svårt att sälja sitt biobläck då det var svårt att visa upp sin produkt utan bioskrivare, därför blev det ett naturligt steg för företaget att utveckla en egen skrivare för att kunna erbjuda kunderna en komplett plattform.

Störst potential just nu ser Erik i skrivarna, främst eftersom det är en ny industri och ny teknologi där marknaden i sig behöver växa. I takt med att fler skrivare finns på marknaden så ser Erik att biobläcket kommer vara bolagets stora fokus.

I en intervju med Finwire.tv berättar vd Erik Gatenholm och Gusten Danielsson om bakgrunden till teknologin, om noteringsplanerna och om framtiden för branschen: https://www.youtube.com/watch?v=4mLfEQSS9p4

Mvh
Victor på Finwire.tv
Citera
2016-10-18, 18:33
Medlem
Cellink

Skall börsnoteras den 3e November 2016.

"Cellink har skapat ett universellt biobläck. Ett biobläck kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader och om framtida forskning är framgångsrik, på sikt, kompletta mänskliga organ i så kallade 3D-Bioskrivare. Cellink säljer biobläck och bio-3d-skrivare"

http://www.cellink.com/

Vad tror vi om detta? Framtidens instrument?
Citera
2016-10-19, 21:43
Medlem
Cellink - CELLNK B

3d bioprinting företag från Göteborg som skall börsnoteras 4e November 2016

Finns mycket intressant att läsa om detta bolag.

CELLINK har skapat ett av världens första universella biobläck som idag används av många av världens mest välrenommerade forskningsinstitutioner. Ett biobläck kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader och om framtida forskning är framgångsrik, på sikt, kompletta mänskliga organ i så kallade 3D-Bioskrivare. CELLINKs universella biobläck uppvisar utmärkta resultat och kan användas i såväl CELLINKs egenutvecklade 3D-Bioskrivare som i 3D- Bioskrivare utvecklade av andra operatörer.

Vad tror ni? Är detta framtiden eller bara en tillfällig fluga?

Enligt mig enorm potential.
Citera
2016-10-24, 20:53
Medlem
Ingen ?
Citera
2016-10-24, 21:44
Medlem
Tunt med info. Upp med lite länkar så man kan sätta sig in i det.
Citera
2016-10-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Tunt med info. Upp med lite länkar så man kan sätta sig in i det.

Skyrocket says;

Jag valde att teckna Cellink. Värderingen kan kännas hög med svenska mått, men i USA brukar tech-startup värderas absurt högt.

Listan av finansmän som investerat till samma kurs är fin:

Carl Bennet
Göran Nordlund
Jonas Nordlund
Claes Dinkelspiel

Jag gissar att dessa herrar fått en grundlig genomgång av bolaget innan de fattat sina investeringsbeslut.

Om jag förstått det rätt så väntas någon form av förbud mot djurförsök inom kosmetikaindustrin inom kort. Då väntas efterfrågan på 3D printad hud öka rejält.

Angående att bolaget är nystartat så har de ju som sagt lyft in 10 års forskning i bolaget, vilket kan motivera värdet.

De har på kort tid fått ett stort antal kunder spridda över hela världen. Helt klart värt en chansning i mina ögon.
Citera
2016-10-24, 21:49
Medlem
När är sista dagen att teckna? hittar inte på avanza
Citera
2016-10-24, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Skyrocket says;

Jag valde att teckna Cellink. Värderingen kan kännas hög med svenska mått, men i USA brukar tech-startup värderas absurt högt.

Listan av finansmän som investerat till samma kurs är fin:

Carl Bennet
Göran Nordlund
Jonas Nordlund
Claes Dinkelspiel

Jag gissar att dessa herrar fått en grundlig genomgång av bolaget innan de fattat sina investeringsbeslut.

Om jag förstått det rätt så väntas någon form av förbud mot djurförsök inom kosmetikaindustrin inom kort. Då väntas efterfrågan på 3D printad hud öka rejält.

Angående att bolaget är nystartat så har de ju som sagt lyft in 10 års forskning i bolaget, vilket kan motivera värdet.

De har på kort tid fått ett stort antal kunder spridda över hela världen. Helt klart värt en chansning i mina ögon.

Det är en tanke som slog mig också. Inte bara kosmetika men även vissa mediciner.
Har de patent?
Ja och var kan man teckna?
Citera
2016-10-24, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Det är en tanke som slog mig också. Inte bara kosmetika men även vissa mediciner.
Har de patent?
Ja och var kan man teckna?

sista dagen var igår tyvärr blir att fylla på första dagen

http://www.va.se/nyheter/2016/05/02/cellink/

http://www.stockpicker.se/stockpicker-intervjuar/visa-intervju/265
https://www.youtube.com/watch?v=4x8rBzCMuCo
https://www.youtube.com/watch?v=4mLfEQSS9p4
Citera
2016-10-26, 12:39
Medlem
Tecknat, oerhört spännande bolag enligt mig. Ser ut att vara mycket pågång med flera ordrar internationellt
Citera
2016-10-26, 15:32
Medlem
Azz2mouths avatar
Skulle inte tilldelning redovisas idag?
Citera
2016-10-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azz2mouth
Skulle inte tilldelning redovisas idag?

Fick svar idag. Blev 2175st