2016-10-24, 21:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du frågade vart han befann sig när tjejerna låste caféet. Jag svarade. Han frågade henne när han var halvvägs över parkeringen. Stämmer med pizzavittnets beskrivning av en man som kommer ur ladan. Det rufsiga håret kan vara en tramsig peruk eller så minns den hungrige förbipasserande bilisten fel (vilket han även medger att så kan vara fallet).
Nej, det är inte roligare att han är nekrofil, det är bara du som tycker detta, vad det verkar.
Räcker tiden? Han avvaktade i runkrummet till Lisa hade gått runt hörnet, tjejerna låst färdigt, gått till bilen och kört iväg. Därefter gick han från runkrummet till kaféets norra parkering, vilket är rätt långt. Då borde Lisa ha hunnit iväg. Iaf kan han inte ha räknat med att hon var kvar.
2016-10-24, 21:28
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Den bil det pålitliga vittnet, den pensionerade polisen Billy Batong såg när han passerade det förbommade kaféet kl. 18.11 är högintressant i mitt tycke.
2016-10-24, 21:29
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Var var han när han bad Lisa, frågade jag. Knappast i runkrummet. Var hade han bilen? Troligen på västra sidan av ladan. Men varför då flytta bilen till östra sidan efter mordet? (Sid 199) och annonsera sin närvaro för alla förbipasserande? Är det inte troligare att han kom långt efter 18:30, ställde bilen på östra sidan, gick in och hittade Lisa?

Jag vill få fram att NB inte kunde lura eller tvinga Lisa över vägen. Det finns bara två förklaringar, Lisa gick med någon som hon hade förtroende för, eller ensam. Det senare verkar märkligt. Så hennes sällskap bör vara intressant i mordutredningen. NB kom senare.

Jag försöker se om någon har en bättre förklaring till hur Lisa kom över vägen.
Det finns absolut inget som gör att det går att utesluta varken att hon blivit lurad eller tvingad utifrån det som är känt.
Dina teorier är lika goda som någon annans, men de är alla helt baserade i spekulationer.
2016-10-24, 21:30
Medlem
Citat:
Var var han när han bad Lisa, frågade jag. Knappast i runkrummet. Var hade han bilen? Troligen på västra sidan av ladan. Men varför då flytta bilen till östra sidan efter mordet? (Sid 199) och annonsera sin närvaro för alla förbipasserande? Är det inte troligare att han kom långt efter 18:30, ställde bilen på östra sidan, gick in och hittade Lisa?

Jag vill få fram att NB inte kunde lura eller tvinga Lisa över vägen. Det finns bara två förklaringar, Lisa gick med någon som hon hade förtroende för, eller ensam. Det senare verkar märkligt. Så hennes sällskap bör vara intressant i mordutredningen. NB kom senare.

Jag försöker se om någon har en bättre förklaring till hur Lisa kom över vägen.

Du vill bara stilla din egen nyfikenhet. Är det så jag skall tolka det?

Inget kommer att förändra domen oavsett vilka gissningar du har.

Var lite konstruktiv istället. Den enda som sitter inne med svaret är mördaren Nerijus så ta kontakt med honom, men du får lägga in ett kol om du skall hinna innan han lämnar landet.
Senast redigerad av Remark 2016-10-24 kl. 21:34.
2016-10-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det är ingen som vet hur Lisa kom från mopeden till ladan, men det är ett faktum att hon ändå hamnade i ladan.

Vad är det du vill med frågan?

Det är ingalunda ett faktum. Det är en hypotes.
Den stöds inte av empiri.
2016-10-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du frågade vart han befann sig när tjejerna låste caféet. Jag svarade. Han frågade henne när han var halvvägs över parkeringen. Stämmer med pizzavittnets beskrivning av en man som kommer ur ladan. Det rufsiga håret kan vara en tramsig peruk eller så minns den hungrige förbipasserande bilisten fel (vilket han även medger att så kan vara fallet).
Nej, det är inte roligare att han är nekrofil, det är bara du som tycker detta, vad det verkar.

"Peruk"
"kattunge"
Nu börjar det bli värre och värre vilket man inte trodde var möjligt.
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det finns absolut inget som gör att det går att utesluta varken att hon blivit lurad eller tvingad utifrån det som är känt.
Dina teorier är lika goda som någon annans, men de är alla helt baserade i spekulationer.

Det är ändå värt att testa sannolikheten för, eller det rimliga i, att det har gått till på något av dessa två sätt.
Medlem
katws avatar
Citat:
Räcker tiden? Han avvaktade i runkrummet till Lisa hade gått runt hörnet, tjejerna låst färdigt, gått till bilen och kört iväg. Därefter gick han från runkrummet till kaféets norra parkering, vilket är rätt långt. Då borde Lisa ha hunnit iväg. Iaf kan han inte ha räknat med att hon var kvar.

Han behöver inte ha väntat tills att kollegorna kört iväg. Låsningsproceduren tar inte så lång tid. Eftersom de hade bråttom att hinna till en buss plus blåsvädret gjorde nog den korta promenaden till bilen snabbare än brukligt. Han märker att bara Lisa är kvar och halvspringer genom ladan mot norra parkeringen.
2016-10-24, 21:35
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Den bil det pålitliga vittnet, den pensionerade polisen Billy Batong såg när han passerade det förbommade kaféet kl. 18.11 är högintressant i mitt tycke.

Det är ca 15 minuter före brottet inleds. Det är alldeles för lång tid för att kunna säga att den har med fallet att göra.

Det är däremot mannen som ska köpa pizza som gör det intressanta iakttagelsen. Han ser bilen under den tid brott pågår.

Dessutom ser han mannen som kommer ut ur ladan under den tid brott pågår.
Senast redigerad av PeoFallmo 2016-10-24 kl. 21:37.
2016-10-24, 21:35
Medlem
Citat:

Och han hotades. Det säger också något om vad som behöver försvaras i den här Kinnekullehärvan.
2016-10-24, 21:36
Medlem
katws avatar
Citat:

Varför då? Vid den tidpunkten har inte tjejerna lämnat byggnaden och de ser ingen bil. Han har ju även sett en moped (med röd hjälm) vid entrén. Ingen annan har sett denna moped.
2016-10-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är ca 15 minuter före brottet inleds. Det är alldeles för lång tid för att kunna säga att den har med fallet att göra.

Det är däremot mannen som ska köpa pizza som gör det intressanta iakttagelsen. Han ser bilen under den tid brott pågår.

Dessutom ser han mannen som kommer ut ur ladan under den tid brott pågår.

Då utgår du från ett färdigt facit. Det finns inget facit. Det finns bara hypoteser. Fantasier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in