Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-10-23, 21:57
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arsenalistaa
Det vet jag också men är +9 korrekt? Har nämligen hört, förvisso från trumpsupporterhåll, att +3 ca är mer korrekt. +9 låter nämligen helt sjukt.

Jag vet inte vilken poll vi talar om nu, men en del av pollande handlar ju om att hitta ett representativt urval och det i sin tur för att komma till ett korrekt uttalande om hur opinionen ser ut i populationen man vill mäta.

Kanske tror sig en viss pollster kunna utgå ifrån att ett ovanligt stort antal registrerade republikaner kommer att ligga på soffan och/eller att registrerade demokrater entusiasmeras?
Senast redigerad av Pazuzu80 2016-10-23 kl. 22:00.
2016-10-23, 21:59
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arsenalistaa
Så +9 flera polls har är förmodligen helt åt helvete fel alltså. Som jag trodde. Vilket medför att Trump i realiteten förmodligen leder då vi kan anta att polls med detta sample ej beskriver verkligheten. Och då har vi de andra pollsen kvar som har en annan metod.
2008 var D+7, 2012 var D+6.

Om man antar att svarta inte röstar i riktigt lika hög utsträckning så kanske D+4 eller D+5 är rimligt.
Senast redigerad av tcfmog 2016-10-23 kl. 22:01.
2016-10-23, 22:00
Medlem
Denna text med bild är mycket läsvärd. La 1k på 6odds.

http://conservativerevival.com/latest-news/what-the-polls-dont-show-look-at-the-massive-line-at-trumps-rally/

3 timmar innan, folk ber osv.
2016-10-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja hur skall det sluta för Trump, nu byter man t.om namn på hotellen så man får gäster. Namnet Trump verkar avskräcka folk och allt fler rum på hans hotell står tomma på gäster. Trump måste var mästare på att misshandla ett varumärke som hans far väl byggde upp. Tror Trump skall vara glad att det inte blev en fjärde debatt och totalt fall för honom. Nu kan han dra sig tillbaka till sitt osmakliga guldpalats, visserligen rejält stukad men om inget ny skandal kommer fram om honom så överlever han nog den gamle mannen. blir det långtråkigt så får han väl fila på nya stämningar så han inte riskerar bli bortglömd av media.

Det var en bluffnyhet från CNN som släpptes strax innan tredje debatten.

Det var en mellanhand där bokningar för Trump international hade gått ned 40%, från 19 nätter till 11 nätter

Som att säga att coca cola går dåligt för att Ystads Videobutik sålt 50 flaskor istället för 70 flaskor.
2016-10-23, 22:03
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
2008 var D+7, 2012 var D+6.

Om man antar att svarta inte röstar i riktigt lika hög utsträckning så kanske D+4 eller D+5 är rimligt.

2014 var förhållandet också +7 DEM. Det är inte uppseendeväckande att en viss pollster tror sig kunna uttala sig trovärdigt med +9.
2016-10-23, 22:04
Medlem
Douche-chills avatar
mailskick mellan Podesta och annan kampanjarbetare där dom diskuterar hur man skall förvränga pollarna till Clintons fördel:

https://i.reddituploads.com/52d9cb5a04a245698dd7625e07b667ee?fit=max&h=1536&w= 1536&
2016-10-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu80
2014 var förhållandet också +7 DEM. Det är inte uppseendeväckande att en viss pollster tror sig kunna uttala sig trovärdigt med +9.

Bra, konkreta siffror jag eftersökte och som jag här fick.

Lurigt val att predicta tror jag bland alla pollster.
2016-10-23, 22:11
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
mailskick mellan Podesta och annan kampanjarbetare där dom diskuterar hur man skall förvränga pollarna till Clintons fördel: https://i.reddituploads.com/52d9cb5a04a245698dd7625e07b667ee?fit=max&h=1536&w= 1536&

Den länken funkade inte, men jag kan kasta ut en generell fråga: Tror Trump-supportrarna här att någon pollster skulle offra sitt rykte för att uppsåtligen ge en medvetet felaktig bild av den opinion man mätt länge och kommer att mäta långt efter att Clinton och Trump har försvunnit? Jag är helt övertygad om att varje pollster gör sitt yttersta för mäta rätt. Marknaden för mätningar torde efterfråga träffsäkra sådana, inte sant?
2016-10-23, 22:23
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Fler är registrerade demokrater än dito rep eller ind. En random sample borde visa samma förhållande för att ha en bra utgångspunkt, vilket bland Trump-fölket verkar ses som polling error.

EDIT: +4% i riket som helhet är registrerade dems jfrt med reps. Tidigare val har repsen "kompenserat" detta genom en mer röstbenägen kärna, men just dessa lojala röstande reps är samma grupp som springer skrikande från Trump (kvinnor, alla väljare med högre utbildning).

DEM: 33%
REP: 29%
IND: 34%
http://www.people-press.org/2016/09/13/party-identification-trends-1992-2016/

Fast samma kan man ju definitivt ta förgivet kommer ske på demokratsidan. Det är fler Berniefans som ALDRIG kommer rösta på Hillary än vad det finns #nevertrump:are inom Republikanska gräsrötterna.

Dessutom räcker det att kolla på alla rallies. Trump lockar 50k i Cleveland medans Hillary enbart får ihop runt 300 pers. Trump har de mest engagerade väljarna och det tror jag kommer visa sig på valdagen.

Citat:

Det är ju inte alltid det är någon ynka procent av väljarna som skiljer utan många av NBC, CNN, ABC:s pollar har typ 30% republikaner, 48% demokrater och resten independents/undecided. Klart att detta leder till att Hillary har mer i pollsen.....

Båda CNN/ORC pollarna efter de två sista debatterna har haft ett övertag på +20% demokrater.
2016-10-23, 22:28
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Den länken funkade inte, men jag kan kasta ut en generell fråga: Tror Trump-supportrarna här att någon pollster skulle offra sitt rykte för att uppsåtligen ge en medvetet felaktig bild av den opinion man mätt länge och kommer att mäta långt efter att Clinton och Trump har försvunnit? Jag är helt övertygad om att varje pollster gör sitt yttersta för mäta rätt. Marknaden för mätningar torde efterfråga träffsäkra sådana, inte sant?

Vad skulle hända med dessa pollster menar du? De har de senaste åren i hela Europa, nästan allihopa tagit fel på högern/populismen/fascismen whatever men de fortsätter ju som inget har hänt och absolut ingen bortsett från de som röstar på dessa parti, ifrågasätter egentligen deras resultat.

Det är ju därför folk anser att de sysslar med opinion istället för undersökning. Det är ingen rocketscience tbh. Om de verkligen var seriösa så hade dessa institut själva analyserat varför de har fel istället för att låta flashbackare spekulera i ämnet.

En annan relevant fråga är ju, om de nu var så duktiga, varför skiljer det så mycket i deras resultat? Uppenbarligen så har ju nästan alla utav dem fel men som jag nämnde innan, det är bara en sida som ifrågasätter varför det är så. Det kan liksom skilja på 15%, hur misslyckas de med dryga 30 miljoner amerikaner?
Felmarginalen under primärvalen låg väl även på över 9%, vilket även är den högsta sedan 80-talet eller så (vet inte när de började undersöka men det är de jämförelsesiffror jag sett).

Detta visste man liksom om redan innan valet här 2014, man visste det innan EU-valet, man visste det innan Brexit men förkastas fortfarande som något för foliehattar.
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2016-10-23 kl. 22:49.
2016-10-23, 22:28
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ok, hade för mig att det var ungefär 50/50 2014.

Det säger också CNNs exit poll.

http://edition.cnn.com/election/2014/results/race/house/#exit-polls

Även WSJ exit polls.

http://graphics.wsj.com/exit-polls-2014/
2016-10-23, 22:32
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:

Tror att Trump är underskattad i mätningarna. Men det lär väl vara av samma anledning som man misslyckades med att mäta SD i svenska valen och Brexit. Bradleyeffekt på 6% kanske?

https://techcrunch.com/2016/10/19/the-perils-of-polling-in-a-brexit-and-donald-trump-world/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in