Citat:
Ursprungligen postat av
Pazuzu80
Den länken funkade inte, men jag kan kasta ut en generell fråga: Tror Trump-supportrarna här att någon pollster skulle offra sitt rykte för att uppsåtligen ge en medvetet felaktig bild av den opinion man mätt länge och kommer att mäta långt efter att Clinton och Trump har försvunnit? Jag är helt övertygad om att varje pollster gör sitt yttersta för mäta rätt. Marknaden för mätningar torde efterfråga träffsäkra sådana, inte sant?
Vad skulle hända med dessa pollster menar du? De har de senaste åren i hela Europa, nästan allihopa tagit fel på högern/populismen/fascismen whatever men de fortsätter ju som inget har hänt och absolut ingen bortsett från de som röstar på dessa parti, ifrågasätter egentligen deras resultat.
Det är ju därför folk anser att de sysslar med opinion istället för undersökning. Det är ingen rocketscience tbh. Om de verkligen var seriösa så hade dessa institut själva analyserat varför de har fel istället för att låta flashbackare spekulera i ämnet.
En annan relevant fråga är ju, om de nu var så duktiga, varför skiljer det så mycket i deras resultat? Uppenbarligen så har ju nästan alla utav dem fel men som jag nämnde innan, det är bara en sida som ifrågasätter varför det är så. Det kan liksom skilja på 15%, hur misslyckas de med dryga 30 miljoner amerikaner?
Felmarginalen under primärvalen låg väl även på över 9%, vilket även är den högsta sedan 80-talet eller så (vet inte när de började undersöka men det är de jämförelsesiffror jag sett).
Detta visste man liksom om redan innan valet här 2014, man visste det innan EU-valet, man visste det innan Brexit men förkastas fortfarande som något för foliehattar.