2016-10-23, 21:21
Medlem
GoodnightRobiceaus avatar
Jag sysslar mycket med buisness, på tradera, i jobbet etc och en sak jag märkt är att i princip ingen har Handelsbanken? i 85 procent av fallen har folket Swedbank. Jag har själv Handelsbanken därav min undran. Det tar ju 1 bankdag att föra över mellan olika banker därför är detta ett stort problem för mig. Funderar på att byta över till Swedbank mycket tack vare detta.

Inriktar sig Handelsbanken mer till företag eller varför är de såhär?
Citera
2016-10-23, 21:24
Medlem
Handelsbanken är mer för företag. Har alla mina företags konton där även mitt privata sen 6 år tillbaka. Men ja Swedbank är vanligast.
Citera
2016-10-23, 21:25
Medlem
Mycket beror nog på hur lån vänliga banker är. Samt vad som är närmast där man bor.
Det vill säga man tar den bank som gynnar än mest
Citera
2016-10-23, 21:25
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Det är en traditionell affärsbank med många mindre bolag som kunder. Sedan försöker de inte heller få nya privatpersoner som kunder genom kampanjer, låga boräntor etc.

De är kända för att vara en bank som tar små risker och har inte dragits med i den riskabla utlåningen som Swedbank och SEB m.fl.
Citera
2016-10-23, 21:28
Medlem
Jag har Handelsbanken och tycker att de är bra. De är ju stora inom företagsvärlden, borde därför ha en del privatkunder men de tycks hamna hos Swedbank. Lite konstigt.
Citera
2016-10-23, 21:28
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodnightRobiceau
Jag sysslar mycket med buisness, på tradera, i jobbet etc och en sak jag märkt är att i princip ingen har Handelsbanken? i 85 procent av fallen har folket Swedbank. Jag har själv Handelsbanken därav min undran. Det tar ju 1 bankdag att föra över mellan olika banker därför är detta ett stort problem för mig. Funderar på att byta över till Swedbank mycket tack vare detta.

Inriktar sig Handelsbanken mer till företag eller varför är de såhär?
Själv bytte jag från Sparbanken (sedermera Swedbank) på den tiden när man fick gå till banken med sina ärenden. Sparbanken hade en oräknelig massa småsparare och väntetiderna i köerna var oändliga. Handelsbanken hade få men stora kunder, i princip företagen på orten. Väntetiden räknades i enstaka minuter. Idag när bankerna inte vill att man ens kommer dit kan en sådan anledning kanske kvitta.
Citera
2016-10-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Själv bytte jag från Sparbanken (sedermera Swedbank) på den tiden när man fick gå till banken med sina ärenden. Sparbanken hade en oräknelig massa småsparare och väntetiderna i köerna var oändliga. Handelsbanken hade få men stora kunder, i princip företagen på orten. Väntetiden räknades i enstaka minuter. Idag när bankerna inte vill att man ens kommer dit kan en sådan anledning kanske kvitta.

Men ändå har SHB den mest välkomnande personliga approach av storbankerna, de tar ju tom emot kontanter.

Så varför "har" inte fler privatpersoner SHB?
Citera
2016-10-23, 21:42
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz

Idag läggs dessutom "mindre" bankkontor ofta ner.

Sparbankernas kontor, det kan man se ibland än idag på Swedbank att kundutrymmena är generöst tilltagna, kunde som sagt ha jätteköer när folk hade lön att ta ut eller skulle betala räkningar via bankgiro.

Många pensionärer hade inte uttagskort/betalkort förrän långt inpå 90-talet eller rentav senare.
Citera
2016-10-23, 21:52
Medlem
Prodelins avatar
Därför att SHB är så förbannat efter utvecklingsmässigt när det kommer till sina digitala banktjänster, deras banktjänst långt efter tex SEB eller Swedbank i både bekvämlighet och snabbhet.

Att dom dessutom är fruktansvärt konservativa vad man än ska göra gör inte saken bättre, det är en bank som inte är av denna tid kan jag säga, jag anser SEB och Swedbank ligger på topp men tycker nog Swedbank tar plats 1 då deras tjänster är lite bättre än SEB.
Citera
2016-10-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Idag läggs dessutom "mindre" bankkontor ofta ner.

Sparbankernas kontor, det kan man se ibland än idag på Swedbank att kundutrymmena är generöst tilltagna, kunde som sagt ha jätteköer när folk hade lön att ta ut eller skulle betala räkningar via bankgiro.

Många pensionärer hade inte uttagskort/betalkort förrän långt inpå 90-talet eller rentav senare.

Tycker det fortfarande är många som gör personligt besök på Swedbank. jag hade ärende dit sist förra sommaren, då var det mängder med folk i lokalen. Man gjorde tydlig skillnad på folk och folk, i vänthörnan för tidsbokade besök (dit jag skulle) fick man vänta i en bekväm skinnsoffa. I väntdelen för kassaärenden var det träbänkar.
Citera
2016-10-23, 22:32
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Tycker det fortfarande är många som gör personligt besök på Swedbank. jag hade ärende dit sist förra sommaren, då var det mängder med folk i lokalen. Man gjorde tydlig skillnad på folk och folk, i vänthörnan för tidsbokade besök (dit jag skulle) fick man vänta i en bekväm skinnsoffa. I väntdelen för kassaärenden var det träbänkar.
Frågan om de ens hade kölappar när jag var inne på en sparbank senast. Stå fick man iaf nog göra, kanske fanns någon pall vid kundskrivborden. Så affärsbanker som Handelsbanken har som sagt säkert vunnit privatkunder genom åren tack vare servicenivån, även om de inte är det huvudsakliga kundsegmentet.
Citera
2016-10-23, 22:41
Medlem
Jag har som privatperson haft Handelsbanken i stort sett hela mitt liv. Aldrig strulat. Det de får av mig är 200 kr för ett bankomatkort ( som jag nästan aldrig använder ) per år. Trots att Swedbank skämde ut sig hejdlöst med sanslös utlåning och enorma kreditförluster så bytte svenne banan ändå inte bank...Märkligt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in