Citat:
Budbäraren smittas. SD skulle associeras med otrevligheter, man inte vill ha med att göra.Det är på samma sätt som folk "hatar" mig för att jag påtalar observationer och konsekvenser i verkligheten som kolliderar med deras vanföreställningar.
Hur ofta skriver någon att det var bra att jag uppmärksammade detta och nu har dom ändrat uppfattning? Det är väldigt ovanligt.
Istället kommer man med bisarra påståenden som är helt inkompatibla med verkligheten. Och återkommer senare med de ursprungliga vanföreställningarna.
Finns det något som säger att de som inte redan är frälsta SD-are skulle agera mer förnuftigt?
Citat:
Det kan tvärtom vara så att det är en väl uttänkt strategi. Och som har visat sig framgångsrik.
Men Åkesson förmår aldrig säga något om det. Och det beror inte på att han håller "huvudet kallt". Det ÄR ingen strategi. Det är inte så att partiets spin-doctor masserat Åkessons axlar innan vinjetten rullar och viskat i hans öra... "Kom igen nu, tänk på att se ut som en sårad fågelholk när du blir tilltalad, låt din motståndare tala till punkt och kom aldrig med en motfråga, låt påståenden om lönsam invandring och flyende flickor stå oemotsagda, upprepa bara med släpig skånska att du vill vara med och ta aaaaansvaaar...."
Oavsett vad man inbillar sig om svenskt lynne är det helt enkelt en dålig idé att i en debatt aldrig säga något annat än att man inte är rasist.
Det är inte därför Åkesson låser sig i debatter. Det är för att han inte kan annat. Vilket beror på en partikultur som inte får fram bättre folk efterssom det enda de gjort i 20 år är att backa, ta avstånd, utesluta lydigt alla som fienden pekar på och fjäska.
SD kan inget annat. Det är INTE taktik.
Oavsett vad man inbillar sig om svenskt lynne är det helt enkelt en dålig idé att i en debatt aldrig säga något annat än att man inte är rasist.
Det är inte därför Åkesson låser sig i debatter. Det är för att han inte kan annat. Vilket beror på en partikultur som inte får fram bättre folk efterssom det enda de gjort i 20 år är att backa, ta avstånd, utesluta lydigt alla som fienden pekar på och fjäska.
SD kan inget annat. Det är INTE taktik.
SD har betydligt fler platser i Riksdagen än innan Åkesson tog över.
De som sitter på dessa platser (och de som tänker sig att få sådana platser i nästa val) är knappast roade av att Åkesson skrämmer bort väljare.
Strategin har visat sig ge, om inte maximal utdelning så närapå. Varför ändra en vinnande strategi.
Kontrollfråga att begrunda.
Vill SD partiledning och riksdagsgrupp hellre:
a) Genomföra sin politik. Minska ned missnöjet, och minska sitt väljarstöd (väljarnas missnöje rör nu andra frågor och de går till andra partier). Och kanske tom hamna under 4%.
b) Bevara dagens situation. Med säg 20% väljarstöd, och motsvarande antal riksdagsplatser.
(Här lär kommentaren komma att väljarna minsann inte skulle lämna SD om invandringsmissnöjet minskade ned och andra frågor tog över. Jag skulle dock be de som bär på sådana tankar att inte utgå så mycket från sig själva. Utan begrunda att folk som gått till SD (av något skäl) faktiskt kan gå till andra partier också. Att några % kärnväljare lär stanna kvar tvivlar jag inte på).
Kan man tänka tanken att b) faktiskt skulle kunna gälla, så blir Åkessons och SD-ledningens ageranden tämligen rationella. Och en del "konstiga" händelser får en rationell förklaring. Att SD efter alla dessa år är paria i Riksdagen skulle vara en strategi från SD's sida.
OBS att jag inte har någon grund för att påstå att det nödvändigtvis måste vara så här. Jag pekar på en möjlighet, och att den har en förvånansvärt hög förklaringshöjd.
OBS att jag inte har någon grund för att påstå att det nödvändigtvis måste vara så här. Jag pekar på en möjlighet, och att den har en förvånansvärt hög förklaringshöjd.