2016-10-22, 18:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
IRL kan du säkert kväva folk med två ton ord och argument. Du kan säkert leka översittare och se det som att du lyckats med en tillrättavisning.
Det går dock sämre om folk har gott minne och det finns på pränt.
Här kommer preciseringen du efterfrågar.

För exakt ett år sen skrev du till MrFold:

Inför HD påstår du att NB måste sjunga, att det kan ändra på mycket - att det inte är kört:

Det är väldigt kört för väldigt länge sen och saknar all mening att älta samma sak om och om igen.

Det enda som återstår är att vinka av den sexuellt avvikande och absurda galningen.
Jag påstod aldrig att han skulle klara sig med en förklaring, vilket du påstod här att jag påstod: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.

Om det inte är någon mening med att älta samma sak om och om igen, varför fortsätter du?
2016-10-22, 18:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag påstod aldrig att han skulle klara sig med en förklaring, vilket du påstod här att jag påstod: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.

Om det inte är någon mening med att älta samma sak om och om igen, varför fortsätter du?
Min herre tycks inte ha förstått att jag skriver sakfakta emellanåt. Om flashspår, sexuell sadism och lite rika knösar å sådär.
Dess emellan sitter jag och bevakar media och väntar klartecken från KV och Litauen att han är på väg.
2016-10-22, 20:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Jag är benägen att hålla med om att en psykopat möjligtvis kommit på en sådan rövarhistoria. För övrigt är det mer vanligt än ovanligt att skyldiga ihärdigt nekar och "vet ingenting".
Har du något belägg för detta, t.ex. statistik? Min erfarenhet är att nästan bara förhärdade brottslingar, som har varit misstänkta för brott förut, nekar trots att de är överbevisade. Samma erfarenhet säger att de allra flesta oskyldiga nekar.
2016-10-22, 21:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Om NB hade något belägg som styrker att han endast begått griftefridsbrott, hade en domstol svårligen kunnat döma för mord med de bevis som föreligger.
Så troligen har han inte det, därav tystnaden. Eller så tjuvhåller han på den informationen av någon anledning.
2016-10-22, 22:31
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om NB hade något belägg som styrker att han endast begått griftefridsbrott, hade en domstol svårligen kunnat döma för mord med de bevis som föreligger.
Så troligen har han inte det, därav tystnaden. Eller så tjuvhåller han på den informationen av någon anledning.
Om NB talade sanning redan dag ett, finns det inget som han kan förklara. Förklaring bördan utgör då en belastning för hans forsar.
2016-10-22, 22:51
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Om NB talade sanning redan dag ett, finns det inget som han kan förklara. Förklaring bördan utgör då en belastning för hans försvar.

Och därför dömdes han, oskyldig eller ej.
2016-10-22, 23:28
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Ekar det här inne på FB nu också ?
Den där skiten har vi ju hört till leda av hypotesernas mästare .
Nu hade han ju inga belägg för att han "bara" hade begått griftefridsbrott så
vad tjatar du om detta för nu igen . Totalt ointressant i sammanhanhet .
Ert bästa bevis för att han "bara" har begått griftefridsbrott är ju att ingen kan
bevisa motsatsen och det argumenetet tar ingen i med en tång ens .
Fega kräk som kvinnomördaren Nerijus tar det inte många dagar att knäcka
så när han hamnar i buren med riktiga busar hemma i Litauen så kommer
ett erkännande antagligen att komma som ett brev på posten .
Eller så blir det ett nytt maskdrama med ännu ett snöpligt slut för Nerijus .
2016-10-23, 00:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Även om själva rättsfallet är ointressant att traggla vidare i vid det här laget så finns det ändå skäl att kommentera de här påståendena på ett mer principiellt plan.

Om det inte funnits bevisning hade Nerijus inte dömts för mord, därför är detta ett rent nonsensargument. Bevis är bevis, oavsett om de är direkta eller indirekta.

Läser man domskälen i HR så framstår det också klart hur domstolen har resonerat. Den samlade bevisbilden där allt från fyndplatserna för NB:s DNA till vittnesiakttagelser och all frånvaro av tecken på att Aivaras eller någon annan skulle ha varit ute och snurrat runt ladan vid tiden för brottet gör att man utesluter alla scenarion där NB på något vis skulle ha agerat hjälpreda för att städa upp efter någon annans brott.

Denna bevisning är inte mindre värd än eventuell "direkt" bevisning i form av ex.vis vittnesmål till själva dödandet. Och som vi kommenterat tidigare så skulle man kunna snacka bort det mesta i bevisväg utom just direkta vittnesiakttagelser/videoinspelningar av brottet med precis samma typ av teoretiska argument om man ville:
- Fingeravtryck på vapnet? - Han hjälpte bara den riktiga mördaren att städa undan
- Sperma på offrets trosor - Han kom förbi den döda kroppen och fick ett anfall av nekrofili etc etc.

Bevis måste alltid sättas in i en helhet. Och när denna helhet inte ger utrymme för några alternativa GM så blir sådant som alla DNA-fynden på offrets kropp (kläder) till direkt bevisning eftersom det inte finns någon annan rimlig förklaring till dem än att det var mördaren som avsatte dem.

Jag kan tycka lite synd om dig. Du ägnar så mycket tid och energi åt att gräva i brottsfall och skaffa dig massa detaljkunskaper om dem och så hamnar du ändå fel i centrala slutsatser därför att du inte lyckas förstå dig på grundläggande saker i juridiken.

Åklagaren ska bevisa sin gärningsbeskrivning och den tilltalades skuld. Så långt är det rätt. Likaså att det kan uppkomma situationer där det i praktiken ändå blir den åtalade som måste förklara sig och där man annars kan utgå från åklagarens version om han inte gör det.

Av det följer emellertid inte att det här skulle vara någon slags binär egenskap hos bevisföringen: Att så fort den åtalade påstår något så måste åklagaren motbevisa det. Det är inte så bevisbördan fungerar. Principen om rimligt tvivel gäller. Åklagaren behöver inte lägga tid på att rada upp bevis och argument mot uppenbart orimliga bortförklaringar. H*n kanske ändå väljer att göra det för alla eventualiteter. Men det är inget krav.

Säg att NB verkligen hade påstått att han hittat kroppen hängd, drabbats av ett nekrofiliskt lustanfall och efter det i rädsla för upptäckt flyttat undan kroppen till Martorp. Det krävs inte direkt bevisning från åklagarens sida för att ett sånt påstående gör att brottet i ett svept reducerad till griftefridsbrott. Det räcker för åklagaren att påminna om att det är en osannolik och synnerligen långsökt hypotes och att det inte finns några fynd eller vittnesiakttagelser som tyder på att en tredje person skulle ha begått själva huvudbrottet.

Därmed inte sagt att tämligen långsökta bortförklaringar aldrig friar en åtalad ("Jag blev så stressad efter olyckan att jag öppnade min sjuttiofemma i handskfacket och tog några rejäla supar medan jag väntade på polisen"). Men det ger absolut inget automatiskt "Get out of jail card" bara för att åklagaren inte med direkt bevisning solklart kan visa att rövarhistorien inte kan vara sann.

Vad vi kan se på HR:s resonemang är att det inte finns något som tyder på att några historier om uppstädning efter rik knös hade hjälpt NB (Att man på allvar kan tro att "Jag hittade henne död och förgrep mig sen på kroppen" skulle ha kunnat göra det visar på en bristfällig förståelse för bevisvärdering i ett fall med så mycket annat bevisning). Återstår då brodern.

Du minns säkert att jag oroade mig för detta i början, innan bevisningen offentliggjordes. Då blev jag övertygad om att såna undanflykter inte hade hjälpt heller. Just för att historien inte går ihop. Det finns inget som stöder ett scenario där AB lånar bilen (det fick han ju i princip aldrig göra), mördar henne utan att lämna några spår, kör hem i blixtfart till NB som utan handskar beger sig i samma blixtfart till ladan för att städa upp. Varvid han avsätter spår även på insidan av byxorna, röret hon hängdes upp i och dessutom orsakar en kontamination av hustruns DNA på trosorna. Samma NB som dagen innan låtsas att han inte hittar vägen ett par kilometer från mordplatsen bara för en ung, blond tjej med samma kroppsbyggnad som mordoffret.

Det hade behövts finnas något mer för att eventuellt så rimligt tvivel. Mer oklara och motsägelsefulla uppgifter från AB. Mer tid för NB att hinna till ladan, hämta kroppen och dumpa den om han inte var på plats från början. Och någon form av kontaktförsök mellan bröderna. Ett telefonsamtal från AB till NB vid säg kl 18.45 hade kanske kunnat vara förödande för åklagaren (med all rätt naturligtvis)

Men nu existerar inget av det där. Och det finns ingen princip för bevisvärdering i det svenska rättssystemet som gör att åklagaren med automatik hade tvingats leta fram en massa fler bevis bara för att NB dragit någon rövarhistoria i domstolen. Det är bara i din fantasi spelet hade välts över ända om han förklarat sig

Varför du sen anser att hypotesen NB som uppstädare är mycket mer sannolik än hypotesen NB som mördare har jag ingen aning om då inget rationellt skäl för saken har lagts fram vad jag kan minnas.
Excellent!
Snacka om kvalitet. Vilken skillnad mot allt dravel från jönsarna som in i det sista strider
för den vedervärdige flickmördaren från öst.

Det är ju klart som korvspad att det finns bevis för mord eftersom han är dömd för just mord.
Helheten eller den sammantagna bilden - är alternativonanisterna ur stånd att ta till sig.

Här inbillar man sig i sin otroliga enfald och naivitet att kommer bara den sadistiske
sexualmördaren med en förklaring, hur långsökt den än kan vara, så kan den rädda honom
från att dömas för mord. Och blir han fälld ändå, ja det utesluter inte att han var oskyldig och
hade en fullt sann historia att förmedla till domstolen. Ja, herrejävlar alltså.

Sannolikhetsbedömningar och rimlighetsdito, ingenting man bryr sig om.

Man kunde väl ändå inte tro att det skulle behöva dra iväg så här som det gjort med
fallet i tråden som varit glasklart sedan åtalet kom i slutet på oktober förra året.
Sällan man sett någon framstå som så skyldig. Sällan man sett någon dömas på en sån
förkrossande stark bevisning.

Men så dyker dom ändå upp, de där individerna som alltid tror sig veta bättre.
De har pusslat fram helt andra lösningar, så duktiga så.

Ja, ja, låt de hållas. Bäst vore väl att strunta i alla vidare bemötanden. Bara låta dem
tugga med varandra. Till slut utan allt mothugg är det nog inte så kul längre och då kanske
man lägger ner sitt trams för gott.
Senast redigerad av Grandioso 2016-10-23 kl. 01:45.
2016-10-23, 01:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Har du något belägg för detta, t.ex. statistik? Min erfarenhet är att nästan bara förhärdade brottslingar, som har varit misstänkta för brott förut, nekar trots att de är överbevisade. Samma erfarenhet säger att de allra flesta oskyldiga nekar.
"Din erfarenhet"?

De som förnekar brott (förutom garvade kriminella) är sexualbrottslingar - därav behov av ROS-program om det så handlar om empatibrist/störningar, synsätt mot kvinnor, kognitiva förvrängningar (försköna, förminska, bagatellisera, skylla på offret) eller att blåneka.

Orsaker är allt mellan ångest, skam till personlighetsstörningar och psykopati.
2016-10-23, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Hur vet du hur lång tid det tar att genomföra ett sexualsadistiskt mord som
det som mördaren Nerijus utförde i gamla mjölkrummet ?

Finns det fler än mördaren Nerijus som har befunnit sig vid och i ladan vid tidpunkten ?
Då har du väl en idé om vem det är också antar jag ?

Inget vet hur lång tid det skulle ha tagit att genomföra det som åklagaren påstått. Ingen vet, eftersom någon rekonstruktion aldrig gjordes.

Om utredningen hade varit gedigen hade både du och jag vetat vem mannen var som lämnade ladan.
2016-10-23, 02:07
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Inget vet hur lång tid det skulle ha tagit att genomföra det som åklagaren påstått. Ingen vet, eftersom någon rekonstruktion aldrig gjordes.

Om utredningen hade varit gedigen hade både du och jag vetat vem mannen var som lämnade ladan.

Varför påstår du då att han inte skulle ha hunnit med allt som stod i listan
mellan kl 18,36 och kl 18,56 om du inte vet hur lång tid det tog ?
Det tyder inte på att du har vidare bra koll på vad du skriver direkt .
Jag vet som lämnade ladan med offret i bilen , nämligen mördaren Nerijus .
Det är just på grund av en gedigen utredning detta har framkommit .
Att du däremot inte begriper detta säger väl det mesta .
2016-10-23, 02:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm

Du tror att det tar särskilt lång tid för en väl förberedd och motiverad 35-årig kroppsarbetare
att övermanna en späd tonårstjej? Föra henne dit han vill ha henne och sen göra allt
han önskar med henne? I det här fallet få hänga upp en flicka i ett rör och plåga henne
till döds. Tejpa, blotta, betrakta, onanera.

18:29, 18.30 ungefär har Nerijus fått in Lisa i ladan. Högst en kvart "roar" han sig med henne.
Då är klockan kvart i sju. Tio minuter åtgår till att köra bilen till baksidan, placera
den nersprutade lampkupan i vasken på toaletten och skära ner offret från röret där hon hängt
till döds samt bära bort kroppen till bagageutrymmet där han tidigare brett ut byggplast.
Nerijus försummar dock att plocka undan alla snören efter sig som bekant.
En viss brådska ger sig här till känna. En brådska förmodligen som kommer sig av att han
observerat att godsägarens ene son haft vägarna förbi och då bör ha lagt märke till hans
bil ståendes på framsidan. Med brådska kommer slarv alltså.

När klockan närmar sig 19:00 är han på väg mot Martorp. Med ett mycket speciellt
"paket" i bakluckan.

Citat:
Om utredningen hade varit gedigen hade både du och jag vetat vem mannen var som lämnade ladan
Det har utredningen redan visat vem det är.
Jag kan ju vara snäll och upplysa dig om vem det var: det var Nero skvättus Sadisticius i egen
hög person. Det kan inte ha varit någon annan än honom helt enkelt.
Helt omöjligt. Det var Nerijus som gick ut för att ta sig ett offer 18:25. 18:26 hörs hans
ljusa röst i bakgrunden när det sker en fickringning hos Lisa.
Hon har då mindre än tjugo minuter att vara kvar i livet.
Senast redigerad av Grandioso 2016-10-23 kl. 02:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in