2016-10-21, 17:17
Moderator
Trixtons avatar
Jag har inte haft några direkta problem att installera Windows, men det är klart om man har en ny dator och försöker installera Windows 7, så är det ett potentiellt problem att operativsystemet är mycket äldre än hårdvaran. Även Windows 10 är ju gammalt jämfört med många linuxdistributioner. Har man ett halvår mellan releaserna så hinner man få med stöd för det mesta som folk kan tänkas ha i sina burkar...
Citera
2016-10-21, 20:47
Medlem
Mysquos avatar
jag körde Amiga, och sedan Minix.
Det blev Linux eftersom Windows 3.1 inte kändes som ett seriöst alternativ och Solaris var för dyrt.
Sedan har man blivit kvar med Linux i runt 20 års tid. Ser fortfarande ingen anledning att byta.
Windows är mer ett alternativ till XBox än till Linux.
Citera
2016-10-22, 10:20
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
jag körde Amiga, och sedan Minix.
Det blev Linux eftersom Windows 3.1 inte kändes som ett seriöst alternativ och Solaris var för dyrt.
Sedan har man blivit kvar med Linux i runt 20 års tid. Ser fortfarande ingen anledning att byta.
Windows är mer ett alternativ till XBox än till Linux.

Vi har gått ungefär samma väg men jag är lite av en vane-människa, blev kär i slackware på mitten av 90-talet och höll mig kramaktigt fast vid den disten som desktop-dist till 2004.
Från 2004 förnyade jag mig radikalt och gick över till Archlinux som desktop-dist och kör disten fortfarande som desktop.

Server har jag kört slackware, debian, freebsd och netbsd.

Som du sa Windows var inget alternativ i början av 90-talet och jag har inget emot Windows idag men jag vill inte betala pengar för något OS och Archlinux täcker alla mina behov i dagsläget. Sen är det en vanesak också, skulle jag köpa en ny burk med Windows så skulle jag ersätta Windows med någon linux-dist eftersom mina kunskaper är bättre där.
Citera
2016-10-22, 10:42
Medlem
Höjas avatar
Testade linux när jag var liten, för många många år sedan (Gentoo om jag inte mins fel) för att vara tuff och grym, skryta på lanen. Inte för att jag hade någon nytta av det, när alla på lanen satt och spelade så satt jag med mitt linux. Men tuff, det var jag nog.

Gick på hela mytbilden om hur "grymt" det var med det fria, hur mycket bättre linux var på allt och att man kunde spela minst lika bra genom wine o.s.v. Totalt utan källkritik eller insikt.

Nu som vuxen kör jag både windows och linux, linux för surfande och sådant. Men bootar mitt windows 10 så fort jag ska spela (och sen blir jag kvar tills nästa reboot). Fastnade för arch för många år sedan, de flesta moderna linuxdistar är ju som windows, massa skit man inte vill ha, tunga grafiska fönsterhanterare och massa mög.

Det jag främst saknar i windows är faktiskt terminalen, så skönt att kunna styra hela datorn utan en mus.
Citera
2016-10-22, 19:59
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Vi har gått ungefär samma väg men jag är lite av en vane-människa, blev kär i slackware på mitten av 90-talet och höll mig kramaktigt fast vid den disten som desktop-dist till 2004 ...

Jag har ett minne av att Slackware var en bitch att få rätt på om man inte var ninja på terminalen Men det kanske var jag som hade något väldigt exotiskt grafikkort på den tiden. Att få X att lira var väl den stora akilleshälen på den tiden.

Fick första kontakten med Red Hat Linux 4 ~1996, men började inte använda Linux mer frekvent förrän Red Hat 5 kom ett år senare. Men kärlek uppstod så fort jag insåg nyttan (för mig) av multipla desktops. "Uppväxt" med DOS såg jag inte prompten som ett stort problem, snarare tvärt om. Att kunna göra många saker via prompten utan att behöva dra igång motsvarande resurskrävande fönsterprogram var en lyx för oss som drömde om DX2r

Har en (fick Googla och blev minst sagt chockad) 9 år gammal HP Laptop med Ubuntu jag använder som mina primära dator och det fungerar utmärkt! Dessutom hittade jag den bland återvinningen

Windowsdatorn startar jag i princip bara när jag ska använda Adobes program.
Citera
2016-10-22, 20:15
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Jag har ett minne av att Slackware var en bitch att få rätt på om man inte var ninja på terminalen Men det kanske var jag som hade något väldigt exotiskt grafikkort på den tiden. Att få X att lira var väl den stora akilleshälen på den tiden.

Fick första kontakten med Red Hat Linux 4 ~1996, men började inte använda Linux mer frekvent förrän Red Hat 5 kom ett år senare. Men kärlek uppstod så fort jag insåg nyttan (för mig) av multipla desktops. "Uppväxt" med DOS såg jag inte prompten som ett stort problem, snarare tvärt om. Att kunna göra många saker via prompten utan att behöva dra igång motsvarande resurskrävande fönsterprogram var en lyx för oss som drömde om DX2r

Har en (fick Googla och blev minst sagt chockad) 9 år gammal HP Laptop med Ubuntu jag använder som mina primära dator och det fungerar utmärkt! Dessutom hittade jag den bland återvinningen

Windowsdatorn startar jag i princip bara när jag ska använda Adobes program.
Virtuella skrivbord är lysande. Det använde jag dock i Windows på 90-talet i och med att jag körde Litestep som skal istället för Windows Explorer.
Citera
2016-10-22, 20:19
Medlem
Det började 2011 av ren nyfikenhet och ett stort datorintresse vid den tiden. Jag ville helt enkelt se och lära mig lite om hur Linux ser ut och fungerar. Så jag började med och starta upp en Ubuntu Livecd och därefter satt man klickade och pillade på allt som gick och pilla på, snackade även en hel del med google då allting inte var glasklart direkt i början.

Efter någon månad eller så så vågade jag mig på och dualboota win7 och Ubuntu 11.nånting tror jag det var då om jag inte minns fel. Sen så har det barat rullat på därifrån och har nu testat väldigt många olika distar oftast via virtualbox då det är enkelt och skapa nya maskiner där och det gör inget om det går åt helvete.

Nu så har datorintresset svalnat lite men jag kör fortfarande Linux(Debian 8 stable) eftersom jag älskar stabiliteten och allting fungerar som jag vill att det ska fungera och gör det inte det så kan man ändra på precis allt.

Har dock win7 liggandes i en virtuell maskin utifall det skulle behövas nån gång.
Senast redigerad av Rebe11 2016-10-22 kl. 20:22.
Citera
2016-10-22, 21:11
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Virtuella skrivbord är lysande. Det använde jag dock i Windows på 90-talet i och med att jag körde Litestep som skal istället för Windows Explorer.

Det visste jag inte ens fanns till Win på den tiden Influenser om program och spel var ju typ begränsade till CD-skivan som följde med senaste datortidningen eller Sunets ftp arkiv.

Kom just två andra saker jag gillade skarpt: Den textbaserade epostklienten Pine och texteditorn Emacs. Något jag saknar än idag är kortkommandona och filtreringen i Pine som gjorde hela hanteringen av epost väldigt snabb.

Än hätsk debatt från tiden var hur man citerade mail. Originaltexten under svaret som i Outlook eller överst så man kunde följa tråden, givetvis med indrag och >. Var man aktiv i newsgroups gjorde man bäst i att följa det senare exemplet

The good ol' days!
Citera
2016-10-22, 21:17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Det visste jag inte ens fanns till Win på den tiden Influenser om program och spel var ju typ begränsade till CD-skivan som följde med senaste datortidningen eller Sunets ftp arkiv.
Litestep upptäckte jag... 1997 tror jag men det var rätt gammalt redan då. Jag gillade det som fan eftersom det var extremt flexibelt och modulärt. Det gick i stort sett att få datorn att se ut och fungera som man ville och detta utan större programmeringskunskaper. Vill dessutom minnas att Litestep ibland följde med på dessa skivor.

Fan, det kan ha varit PC Format som tidningen som bistod mig med BeOS och Bryce hette. Nån annan kanske känner igen det?
Citera
2016-10-23, 00:31
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Litestep upptäckte jag... 1997 tror jag men det var rätt gammalt redan då. Jag gillade det som fan eftersom det var extremt flexibelt och modulärt. Det gick i stort sett att få datorn att se ut och fungera som man ville och detta utan större programmeringskunskaper. Vill dessutom minnas att Litestep ibland följde med på dessa skivor.

Fan, det kan ha varit PC Format som tidningen som bistod mig med BeOS och Bryce hette. Nån annan kanske känner igen det?

Det var inte PC Plus då? Litestep vill även jag minnas att det var med på någon sådan där tidnings-CD.
Citera
2016-10-23, 00:33
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det var inte PC Plus då? Litestep vill även jag minnas att det var med på någon sådan där tidnings-CD.
Det är inte alls omöjligt. Det var en ganska "låg" nivå på tidningen. Under DMZ men samtidigt långt över PC för Alla.
Citera
2016-10-23, 09:52
Medlem
hashs avatar
Citat:

Litestep har jag också missat totalt, tycks vara högaktuellt ännu för Windows.
Konstigt att MS inte ännu har anammat virtuella skrivbord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in