Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-23, 11:07
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Konstigt att MS inte ännu har anammat virtuella skrivbord.

Finns i Win10.
Citera
2016-10-23, 11:57
  #62
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är inte alls omöjligt. Det var en ganska "låg" nivå på tidningen. Under DMZ men samtidigt långt över PC för Alla.

Det måste ha varit PC Plus eller Datormagazin som försåg mig med BeOS och Lightstep i alla fall, för det var dessa tidningar jag läste (och Mikrodatorn ibland, men där fick man ju inte med en massa program på skiva). Det var verkligen rena julafton när det kom en ny datortidning. Jag vill minnas att någon av det var någon av dessa som fick mig att prova Linux för första gången också, cirka 1997-98 när jag drog in Red Hat från en medföljande skiva.
Citera
2016-10-23, 12:19
  #63
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Konstigt att MS inte ännu har anammat virtuella skrivbord.

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Finns i Win10.

Microsoft har erbjudit två olika lösningar för virtual desktops sedan XP-tiden. Dessa har dock inte skeppats med operativsystemet utan man har själv fått ladda ner dem från MS webbplats.
Citera
2016-10-23, 14:14
  #64
Medlem
JazzMassaks avatar
Hade en äldre dator som bara stod och skräpade och som inte heller orkade särskilt mycket. Jag kom på att jag kunde ha den som back-up och installerade Mint, för det var det operativsystem just då som krävde minst och som verkade lätt.
Jag fick nog blodad tand, i synnerhet av terminalen.
Citera
2016-10-23, 15:46
  #65
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Litestep har jag också missat totalt, tycks vara högaktuellt ännu för Windows.
Konstigt att MS inte ännu har anammat virtuella skrivbord.
Det har dom som sagt. Litestep är dock rätt kul att leka med om inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det måste ha varit PC Plus eller Datormagazin som försåg mig med BeOS och Lightstep i alla fall, för det var dessa tidningar jag läste (och Mikrodatorn ibland, men där fick man ju inte med en massa program på skiva). Det var verkligen rena julafton när det kom en ny datortidning. Jag vill minnas att någon av det var någon av dessa som fick mig att prova Linux för första gången också, cirka 1997-98 när jag drog in Red Hat från en medföljande skiva.
Jag vet som sagt att det inte var DMZ för mig för den köpte vi aldrig. PC Plus ligger nära tillhands men jag har ändå ganska tydligen minnen av att vi köpte PC Format. Skit samma egentligen.
Citera
2016-10-31, 10:43
  #66
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Fick med en Redhat-skiva i någon datortidning i tider då man ändå var tvungen att installera om windows flera ggr per år. Labbade med det tills jag tröttnade varje gång jag ändå ominstallerade. En polare till mig hade en dator som gick sönder, fick köpa hans hårddisk för nån hundring och hade den som linuxdisk.
Citera
2016-10-31, 23:52
  #67
Medlem
Handsekreterarens avatar
Jag testade Linux första gången i slutet av 1990-talet. Kan ha varit Red Hat.

När installationen var klar och jag ville ändra upplösning på skärmen och fick ett meddelande i stil med
"Upplösning ändrad, var god kompilera om kärnan", så gav jag upp.

Många år senare fick jag en Netbook, det var åren innan surfplattorna slog igenom, som var rätt trött med medföljande Windows Xp. Jag testade då att installera Lubuntu, och helt plötsligt blev den användbar igen.

Raspberry Pi dök upp som en kul liten pryl, och där blev man ju mer eller mindre tvingad att lära sig terminalen, i alla fall om man som jag kör headless.

Jag har i dag sju-åtta pajer på olika ställen, som agerar servrar för diverse saker och några gör även tjänst även som TOR-relays.

Kör i övrigt blandad miljö, allt från DOS 6.22 och Windows 3.11 upp till Windows 10 (hoppade över ME, Vista och 8 dock, har ingen 95/98 kvar heller) så väl som olika linuxdistar på mina datorer, mest olika -buntudistar.

Fördelarna med Linux är i mitt tycke flera.

Det fungerar bättre på äldre hårdvara.

Installationen är enkel, och när den är färdig fungerar allt UTAN att man behöver ägna en dag åt att
Googla fram, ladda ner och installera drivrutiner för att få all hårdvara att fungera.
Med Linux fungerar det direkt.

Paketförråd! Otroligt smidigt sätt att installera program, som en appstore. Innehåller nästan allt man vill ha, och installationen är enkel (sudo apt-get install programmet i terminalen).

Uppdateringar av både OS och program från paketförråden sköts per automatik.

Svåra/långa/många kommandon i terminalen kan man göra alias för, mycket praktiskt.


Skall man bara ha en dator för att surfa, maila och använda Office-program (Libreoffice rekommenderas, även på Windows) så ser jag ingen anledning att betala för Windows.

Jag har vissa speciella saker som gör att jag inte helt kan lämna Windows (än), men Linux är i dag minst lika lättanvänt för den vanlige användaren. Och snabbare. Och säkrare.
Citera
2016-10-31, 23:59
  #68
Medlem
Växte upp utan dator, ett totalt ointresse var anledningen. köpte min första i 20-årsåldern då jag insåg att det kanske kunde vara bra att ha. Följa med i utvecklingen så att säga. sagt och gjort, köpte en burk och brorsan smäckade in nåt xp på den och jag var heeelt okunnig om nånting.

Med tiden så växte intresset och jag vill minnas att det var något som jävlades ordentligt med nån dator jag hade och google hade inga svar. Jag surfade in här på FB och ställde frågan om hur man löste det men ingen hade nån aning. min frustration växte. Tills någon här på FB sa att jag kunde alltid testa ubuntu. Jag hade noll koll, visste inte att Linux existerade och ännu mindre var det var. började googla lite smått och mitt intresse väcktes. laddade ner någon live-variant runt år 2005-2006 och körde in i datorn, tyckte det gick långsamt så bestämde mig att installera. Visste väl fan inte jag att man wipade bort windows i detta moment. Det slutade med tre ominstallationer den kvällen och flera veckor av att slita mitt hår och jag googlade till fingrarna fick blåsor. Efter några veckor började jag uppskatta det och började förstå tänket. Efter det började kärringen protestera för hon begrep inte ett skit när jag valde att köra hardcore med endast terminal så jag fick snällt installera windows igen.

Jag köpte mig dock en laptop efter detta och bad windows fara och flyga och installerade ubuntu igen. På den vägen är det. Nu när kärringen är ute ur mitt liv så är det enbart Linux som rullar, i dagsläget Linux mint då jag trivs bra med den setupen och orkar inte riktigt pilla lika mycket som man gjorde innan, dessa heldagar med att installera arch är förbi för mig då de färdiga systemen fungerar helt okej nu såhär 10 år senare.
Citera
2016-11-01, 04:21
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Paketförråd! Otroligt smidigt sätt att installera program, som en appstore. Innehåller nästan allt man vill ha, och installationen är enkel (sudo apt-get install programmet i terminalen).

Uppdateringar av både OS och program från paketförråden sköts per automatik.

Både ja och nej, tyvärr skiter det sig ibland med att få ordning på en knasig Linux, men det är inte så blodigt att ominstallera det tack och lov, Att ominstallera tex en Win 7 är dock en dryg affär eftersom de uppdateringar som finns är så många och stora till antalet. Och Win 7 stannar och uppdaterar när man minst önskar det. Win 10 är lika jävlig den, synnerligen lurigt att man inte riktigt permanent kan ta bort en gammal driver tex.

Citat:
Ursprungligen postat av -razor-
Jag köpte mig dock en laptop efter detta och bad windows fara och flyga och installerade ubuntu igen. På den vägen är det. Nu när kärringen är ute ur mitt liv så är det enbart Linux som rullar, i dagsläget Linux mint då jag trivs bra med den setupen och orkar inte riktigt pilla lika mycket som man gjorde innan, dessa heldagar med att installera arch är förbi för mig då de färdiga systemen fungerar helt okej nu såhär 10 år senare.

Det kanske ligger något i det att kärringarna packar ihop och försvinner när man börjar leka med Linuxarna ? Jag har alltid undrat....
Citera
2016-11-01, 14:55
  #70
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Installationen är enkel, och när den är färdig fungerar allt UTAN att man behöver ägna en dag åt att
Googla fram, ladda ner och installera drivrutiner för att få all hårdvara att fungera.
Med Linux fungerar det direkt.
Det där är absolut en sanning med modifikation. Det tog till exempel nästan hel dags googlande för att få reda på hur jag fick ljudet att komma via HDMI istället för hörlursutgången. En annan sak som gav helt sjuk huvudvärk var att min tangentbordslayout i Xubuntu vägrade att sparas. Alla andra smaker jag testade hade inga problem men Xubuntu jävlades. Flera timmars googlande även där. Så nog jävlar kan det bråka i Linux också. Inte för att det är större problem eller något, bara svårare att lösa dom på grund av ovana. Men problem är det fan i mig. Men. Det blir färre och färre problem ju länge tiden går.
Citera
2016-11-01, 18:29
  #71
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Jag testade Linux första gången i slutet av 1990-talet. Kan ha varit Red Hat.

När installationen var klar och jag ville ändra upplösning på skärmen och fick ett meddelande i stil med
"Upplösning ändrad, var god kompilera om kärnan", så gav jag upp.

Många år senare fick jag en Netbook, det var åren innan surfplattorna slog igenom, som var rätt trött med medföljande Windows Xp. Jag testade då att installera Lubuntu, och helt plötsligt blev den användbar igen.

Raspberry Pi dök upp som en kul liten pryl, och där blev man ju mer eller mindre tvingad att lära sig terminalen, i alla fall om man som jag kör headless.

Jag har i dag sju-åtta pajer på olika ställen, som agerar servrar för diverse saker och några gör även tjänst även som TOR-relays.

Kör i övrigt blandad miljö, allt från DOS 6.22 och Windows 3.11 upp till Windows 10 (hoppade över ME, Vista och 8 dock, har ingen 95/98 kvar heller) så väl som olika linuxdistar på mina datorer, mest olika -buntudistar.

Fördelarna med Linux är i mitt tycke flera.

Det fungerar bättre på äldre hårdvara.

Installationen är enkel, och när den är färdig fungerar allt UTAN att man behöver ägna en dag åt att
Googla fram, ladda ner och installera drivrutiner för att få all hårdvara att fungera.
Med Linux fungerar det direkt.

Paketförråd! Otroligt smidigt sätt att installera program, som en appstore. Innehåller nästan allt man vill ha, och installationen är enkel (sudo apt-get install programmet i terminalen).

Uppdateringar av både OS och program från paketförråden sköts per automatik.

Svåra/långa/många kommandon i terminalen kan man göra alias för, mycket praktiskt.


Skall man bara ha en dator för att surfa, maila och använda Office-program (Libreoffice rekommenderas, även på Windows) så ser jag ingen anledning att betala för Windows.

Jag har vissa speciella saker som gör att jag inte helt kan lämna Windows (än), men Linux är i dag minst lika lättanvänt för den vanlige användaren. Och snabbare. Och säkrare.

Jag tycker du sammanfattade anledningarna ypperligt!
Citera
2016-11-02, 13:36
  #72
Medlem
Voahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yiy
Jag har alltid använt Windows, en gång provade jag med Ubuntu där allt fungerade likt Windows, men efter att jag läste lite trådar här så tänkte jag fråga, vad är det som gjorde att ni började använda andra operativsystem?
Knepig fråga. Min konvertering till Linux började för ett par år sedan när jag insåg hur tidskrävande (ja, faktiskt) och enformig mina Windows-maskiner var. Det här var i samma veva som b.la Snowden-dokumenten släpptes och debatten om integritet, säkerhet och dylikt tog fart på riktigt. För mig som teknik-och samhällsintresserad var det svårt att missa hur skev hela situationen var och många i min omgivning började också att söka sig till nyare sätt att använda sina datorer.
Citat:
Speciellt ni som använder en console för allt. Det är väl ganska tidskrävande att sätta sig in i det, lära sig kommandon och bli van att använda det?
Jovisst. Men jag kan i efterhand berätta att mitt liv blivit betydligt enklare (och roligare!) utan GUI och mycket annat som inte stimulerar dom datorvanor som jag har.
Citat:
Det finns väl frågor om privacy med Windows, spel fungerar väl dock bättre generellt, men om man inte spelar, är det kanske värt att byta.
Jag har spelat i snart 13 år, och jag får inte ens handla på Systembolaget än. Mina nöjen har inte ändrats avsevärt, det finns i övrigt ingen naturlag som säger att alla maskiner man har inte får innehåll Windows. Dual-boots räddar liv.
Citat:
Jag undrar vilka de är som använder andra operativsystem, i vilka syften?
Linux är enormt. Det finns utan större tvekan tillräckligt många distros för att underhålla alla intressen, behov och kunskaper som finns i människor. I regel använder alla Linux, varje dag - när man handlar i affärer, byter kanal på sin smartteve eller slösurfar med mobilen. Mångsidigheten når inga gränser.
Citat:
Det är väl inte gemene man som använder Linux med en console?
Nej, och det är inget krav heller. det finns något för alla i Linux.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback