2016-10-22, 17:00
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det stämmer att en stroke som drabbar ett ibland diffust avgränsat område inte "typiskt prickar in engelska språket". Men det är faktiskt ganska vanligt att dementa åldringar med tiden bara minns sitt modersmål, även om de bott ett halvt sekel utomlands. Det har hänt att man fått flytta hem dem till ett äldreboende i ursprungslandet för att det inte har fungerat på annat sätt.

Tror också JM har en plan med vad hon uppger.
Vi har en god vän som efter att ha levt och verkat i Sverige i 30+ år efter en kraftig stroke vaknade upp och kunde bara kommunicera på sitt modersmål - svenskan hade helt försvunnit.

Så visst kan en stroke påverka språkcentrum i hjärnan. Att en s.k. TIA skulle göra det mer än marginellt har jag dock svårt att förstå.
Citera
2016-10-22, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Är uppgifterna om stroke endast hennes egna?

Hon är enligt bekanta väldigt manipulativ så jag tror man ska ta allt hon säger med en rejäl näve salt. Hennes hjärna går nog på högvarv för att ta sig ur den här knipan.

Och allt prat om SSRI och aggressivitet kan jag säga att det mer handlar om att man får kort temperament, inte att du anstiftar mord.

Källkritik? Sökte efter "manipulativ" i tråden och hittar inget som kan härledas till (för mig) trovärdig förstahandskälla. De flesta träffarna tycks komma från lasternassumma som hört det från "någon".
Har sett fler och (för mig) trovärdigare omdömmande om henne, som en "grå mus", som inte stack ut på något som helst vis.
Citera
2016-10-22, 17:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Vi har en god vän som efter att ha levt och verkat i Sverige i 30+ år efter en kraftig stroke vaknade upp och kunde bara kommunicera på sitt modersmål - svenskan hade helt försvunnit.

Så visst kan en stroke påverka språkcentrum i hjärnan. Att en s.k. TIA skulle göra det mer än marginellt har jag dock svårt att förstå.

En TIA (transistorisk ischämisk attack) - om det nu var det JM hade haft - kännetecknas av att den inte efterlämnar några sequele, dvs kvarvarande bestående skador. Det är en övergående påverkan som "lossnar" nästan direkt. En full stroke däremot kan ge kvarvarande skador i större eller mindre omfattning.
Har hon svaghet i vänster arm och påverkat språkcentrum har hon haft en stroke - inte en TIA.
Senast redigerad av Solglittret 2016-10-22 kl. 17:28.
Citera
2016-10-22, 17:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Av vad som hittills framkommit om hennes relation med den ensamkommande behövs inte något stort engelskt vokabulär. Fuck, money, kill, go to Trondheim, deny.
De har väl mest kommunicerat med varandra via "kärlekens språk" (älskogsövningar hemma
i asylbaronessans säng) som är universellt, alla förstår det "språket".
Fast det blir kanske lite svårt när man ska förklara att man vill ha folk dödade...

Kan duga med penna och ritblock om det kniper dock...

Annars har det väl låtit så här ungefär:

"- Jag döda och du gifta dig med mig? Jag får stanna i detta land?
- Du döda, ja, och jag gifta mig, ja. Du sen få stanna. Bra va?
- Mycket bra. Mycket k*ulla också?
- Ja, mycket sånt också. Du duktig på det, jag gilla. Du säkert duktig på att döda också.
- Kanske. Men om jag åka fast då? Och du också? Vad hända då?
- Ska inte hända. Hända så nekar du. Jag neka också. Förstår du älskling? NEKA! Måste
du göra.
- Jag duktig på neka. Jag neka mycket bra. Men om mycket bevis då? Neka då också?
- Ja, neka vad som än finns. Jag van att kunna slingra mig ur de värsta situationer.
- Jag kan klara folk. Jag är smartare än alla andra. Du fått duktig kvinna i mig. Den bästa
som finns.
- Jag vet. Jag tycka om dig mycket. Både i säng och annars.
- Efter döda - vad göra sen? Åka bort nånstans?
- Ja, vi åka bort ett tag. Du och jag. Vi ska bada mycket. Jag lära dig simma. Bra va?"

Senast redigerad av Grandioso 2016-10-22 kl. 18:02.
Citera
2016-10-22, 17:55
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Källkritik? Sökte efter "manipulativ" i tråden och hittar inget som kan härledas till (för mig) trovärdig förstahandskälla. De flesta träffarna tycks komma från lasternassumma som hört det från "någon".
Har sett fler och (för mig) trovärdigare omdömmande om henne, som en "grå mus", som inte stack ut på något som helst vis.

Det finns information även utanför den här tråden:

"Kall, manipulativ och impulsstyrd – det är ord som återkommer i beskrivningen av den 41-åriga kvinna som nu misstänks för mord och mordförsök på sina föräldrar."

Beskrivning från bekant: "väldigt trevlig och charmig men det kunde snabbt förändras. Hon kunde plötsligt bli väldigt obehaglig." Klassisk psykopat.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23359871.ab
Citera
2016-10-22, 18:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki

Den manipulativa J*hanna M*ller (*=o,ö), JM
Du kan inte ha läst tråden särskilt noga och inte heller följt fallet i media särskilt noga när du
antyder att egenskapen "manipulativ" hos JM är något som jag hittat på.

Du får läsa på lite bättre, men jag ska hjälpa dig på traven.

Det har förekommit tidningsuppgifter där JM beskrivits som manipulativ, utan att exakt källa angetts.
Jag har sammanställt uppgifter från olika källor som uppgett sig ha första- eller andrahandsinformation om JM.

Här är några tidningsartiklar där J*hanna M*ller (*=o,ö), JM, beskrivs som bl.a. manipulativ.
I tidningsuppgifterna refereras både till intervjuer med närstående, men också till intervjuer
som IF har gjort i samband med att Aki's död utreddes.
Kall, manipulativ och impulsstyrd
Beskrivs som charmig, manipulativ och penninglysten
”Hon har alltid varit extremt manipulativ”
Folk har varit förfärade över hennes manipulativa förmåga
Fram växte en bild av en kall, manipulativ och impulsstyrd kvinna.

"Karaktörsbeskrivningar"
Här har jag sammanställt sex "karaktörsbeskrivningar", men det finns fler, så det är kanske
dags snart att göra en uppdaterad sammanställning.
Sex "karaktörsbeskrivningar" av J*hanna M*ller (*=o,ö), JM
Uppgifterna är samstämmiga. I flertalet används ordet "manipulativ" och i de där inte ordet
används är ändå budskapet likartat.

Det är totalt runt ett tiotal olika källor som uppgett att JM är manipulativ. Dessa är
trovärdiga, dels därför att dom lämnar uppgifter som dom knappast skulle känna
till om dom inte fanns i JMs närhet och dels därför att uppgifterna är samstämmiga.

J*hannas övriga egenskaper
I de sammanställningar som finns ovan finns ju många andra uppgifter om JM än att hon
är manipulativ. De flesta av dessa uppgifter är inte särskilt smickrande...

Källkritik
Nu, Osakazuki, har jag efter bästa förmåga försökt att redovisa mina källor.
Kan vi nu få se dina, som enligt dig är fler och "trovärdigare"?

Senast redigerad av lasternassumma 2016-10-22 kl. 18:59.
Citera
2016-10-22, 19:06
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det bipolära har jag svårt att se. Det finns väl inget som framkommit som tyder på djupa depressioner eller mani? Däremot så är hon en klockren psykopat.
Men till Karsudden lär hon inte komma som du säger.

Håller med, fast bipolaritet kan uttrycka sig på en rad olika sätt.
Mani eller djup depression under långa perioder och alla lägen däremellan förekommer.
Och de övriga delarna av individens personlighet kan spela in. Till viss del kan den drabbade lära sig att kontrollera sina abnormiteter.
Senast redigerad av perVers2.1 2016-10-22 kl. 19:13.
Citera
2016-10-22, 19:09
Medlem
Sommarstugemordet: "Jag behöver få sörja i fred"
41-åringens mamma ber att medierna lämnar henne i fred.

Genom sitt målsägandebiträde, advokat Susanna Cleve, har hon gått ut med en vädjan till massmedia att lämna henne i fred. Hon skriver själv i ett kort meddelande som advokaten förmedlat till massmedia:
"Det går inte att med ord beskriva det trauma som jag går igenom som både fru och mamma. Smärtan är obeskrivlig. Jag orkar inte göra några uttalanden eller intervjuer. Jag behöver få sörja ifred. Jag hoppas att ni respekterar detta."
http://www.vlt.se/vastmanland/arboga/sommarstugemordet-jag-behover-fa-sorja-i-fred
Citera
2016-10-22, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
De har väl mest kommunicerat med varandra via "kärlekens språk" (älskogsövningar hemma
i asylbaronessans säng) som är universellt, alla förstår det "språket".
Fast det blir kanske lite svårt när man ska förklara att man vill ha folk dödade...

Kan duga med penna och ritblock om det kniper dock...

Annars har det väl låtit så här ungefär:

"- Jag döda och du gifta dig med mig? Jag får stanna i detta land?
- Du döda, ja, och jag gifta mig, ja. Du sen få stanna. Bra va?
- Mycket bra. Mycket k*ulla också?
- Ja, mycket sånt också. Du duktig på det, jag gilla. Du säkert duktig på att döda också.
- Kanske. Men om jag åka fast då? Och du också? Vad hända då?
- Ska inte hända. Hända så nekar du. Jag neka också. Förstår du älskling? NEKA! Måste
du göra.
- Jag duktig på neka. Jag neka mycket bra. Men om mycket bevis då? Neka då också?
- Ja, neka vad som än finns. Jag van att kunna slingra mig ur de värsta situationer.
- Jag kan klara folk. Jag är smartare än alla andra. Du fått duktig kvinna i mig. Den bästa
som finns.
- Jag vet. Jag tycka om dig mycket. Både i säng och annars.
- Efter döda - vad göra sen? Åka bort nånstans?
- Ja, vi åka bort ett tag. Du och jag. Vi ska bada mycket. Jag lära dig simma. Bra va?"

Eller så här kanske.

"Ja jo jag sa att jag va både arg och ledsen på mina föräldrar, kanske
sa jag också att för min del fick dom gärna vara döda.
Men aldrig att jag kunde ens ana att han skulle missförstå mig
så totalt på det här viset, det kunde jag bara inte tro".

Vi får väl se om dom kan binda henne till mordplatsen vid
tidpunkten för mordet.
Citera
2016-10-22, 19:45
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Sommarstugemordet: "Jag behöver få sörja i fred"
41-åringens mamma ber att medierna lämnar henne i fred.

Genom sitt målsägandebiträde, advokat Susanna Cleve, har hon gått ut med en vädjan till massmedia att lämna henne i fred. Hon skriver själv i ett kort meddelande som advokaten förmedlat till massmedia:
"Det går inte att med ord beskriva det trauma som jag går igenom som både fru och mamma. Smärtan är obeskrivlig. Jag orkar inte göra några uttalanden eller intervjuer. Jag behöver få sörja ifred. Jag hoppas att ni respekterar detta."
http://www.vlt.se/vastmanland/arboga/sommarstugemordet-jag-behover-fa-sorja-i-fred
Något värt att tänka på.
Det har fokuserats mycket på gärningsmannen/männen men det finns givetvis många offer som behöver respekteras.

Jag vet inte om det uppmärksammats tidigare men målsägarbiträdet Susanna Cleve har tidigare arbetat på Elisabeth Massi Fritz advokatbyrå så det är nog därigenom kontakten tagits att just hon representerar brottsoffren.
Citera
2016-10-22, 20:01
Medlem
Solglittrets avatar
Även om vår misstänkta Johanna M här skulle lyckats med att inte bli dömd för något måste man ändå tycka att hon är en ovanlig fågel i den svenska faunan:

* svensk sex-barnsmor. Hur många sexbarns föräldrar känner man (har en i min bekantskapskrets)?
* mormor - som finns på film i en trekant med två tonårspojkar. Hur många mormödrar gör det?
* förlorat både kärnfrisk make o far inom loppet av 360 dagar. Märkligt!
* sörjer det sistnämnda - med att åka på sol - o bad semester till Thailand. Ovanligt!
* står som förmånstagare på en livförsäkring i miljonklassen på maken. Hur många av oss gör det?
* förlovad o ämnar ingå äktenskap med en tonårspojke som hon känt något 1/2år. Lite ovanligt!
* har en mor och en syster som ansökt om besöksförbud för henne. Lite speciellt onekligen.

En ovanlig fågel!🐧
Även om någon velat beskriva henne som en grå mus tidigare.
Citera
2016-10-22, 20:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Även om vår misstänkta Johanna M här skulle lyckats med att inte bli dömd för något måste man ändå tycka att hon är en ovanlig fågel i den svenska faunan:

* svensk sex-barnsmor. Hur många sexbarns föräldrar känner man (har en i min bekantskapskrets)?
* mormor - som finns på film i en trekant med två tonårspojkar. Hur många mormödrar gör det?
* förlorat både kärnfrisk make o far inom loppet av 360 dagar. Märkligt!
* sörjer det sistnämnda - med att åka på sol - o bad semester till Thailand. Ovanligt!
* står som förmånstagare på en livförsäkring i miljonklassen på maken. Hur många av oss gör det?
* förlovad o ämnar ingå äktenskap med en tonårspojke som hon känt något 1/2år. Lite ovanligt!
* har en mor och en syster som ansökt om besöksförbud för henne. Lite speciellt onekligen.

En ovanlig fågel!🐧
Även om någon velat beskriva henne som en grå mus tidigare.

Hon är så pass unik att om det vore möjligt att komma in så skulle jag gärna åka till
domstolen i Västerås för att få se henne förhöras där. När det blir så dags.

Mus eller fågel?
Varför inte:

Femme fatale
"A femme fatale is a stock character of a mysterious and seductive woman whose charms ensnare her lovers, often leading them into compromising, dangerous, and deadly situations."

Text från Wikipedia.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in