2016-10-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hon vet vad som är lämpligt att framhålla - och hur hon ska plocka en och annan snyftpoäng. Man bör därför inte tro ett ord av vad hon säger – tills vattentäta bevis lagts fram.

Vad har vi då (enl. henne själv):
En obehandlad stroke för tre år sedan varefter hon glömt sin engelska + är försvagad i vä arm
Benägenhet att i stressade situationer få blodproppar (!)
Upplevd panikångest
Sedan slutet av 90-talet behov av antidepressivt läkemedel
Behov av ett par flaskor vin i veckan (för att stävja en tilltagande panikångest efter dådet i sommarstugan..?)

Och vad vet vi sedan tidigare:
Hon försökte ljuga om vem som sågs på sexfilmen; t.o.m. namngav en annan kvinna - vilket visade sig vara lögn.
Hon undanhöll livförsäkringen för alla utom för If som redan ett par veckor efter AP:s död fick in en fåordig skadeanmälan.
Hon säger två veckor efter att hennes far knivdödats och modern varit nära att stryka med att hon såklart inte mår så bra men att det nu är ”nya tag” som gäller (kanske inte så konstigt att modern har fortsatt beskydd).
Hon fyllde i en ansökan om hindersprövning fast hon borde ha vetat att den inte skulle komma att beviljas.

Men vad säger:
att hon inte ljuger om sin stroke - eller att hon en gång ville sjukskriva sig och då drog till med diverse diffusa symptom?
att hon inte knarkar - men kallar det att medicinera mot panikångest?
att hon inte prånglar ut sina förskrivna läkemedel på svarta marknaden?
att hon inte har en nära förtrogen som håller henne med recept?
att hon inte använder sig av "panikångest" när hon anser sig behöva en sjukskrivningsperiod eller vill bortförklara saker?
att hon aldrig har lärt sig engelska ordentligt? – Var det bara engelska glosor som försvann; inga svenska ord..?
att hon inte ordinerat AP något hon lagrat i sitt medicinförråd?
att hon inte inbillat MR att hennes föräldrar plågat henne under hela hennes uppväxt och favoriserat hennes syster (MR kan ha fått höra en riktig skräckhistoria)?
att hon inte planerat att MR skulle komma att försvinna i Norge?

Bra sammanställning!
Jag var själv inne på att RM lätt kunde försvinna i en fjord i Trondheim. Ett annat alternativ dök upp i mitt huvud när jag läste att hon fått avslag på häktesbidraget. Eftersom hon hade ett par hundra tusen kronor i bagaget när hon blev gripen i Norge. Kanske till och med JM lär av sina misstag. Ett nytt mord skulle bli obekvämt. Så varför inte göra rätt för sig och betala RM för utfört uppdrag och han dessutom försvinner från Norden till varmare breddgrader med ett stort statkapital på fickan.JM kan känna sig lugnare att den som kan säga sanningen försvinner.
Citera
2016-10-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Ingen fara jag förstår att du inte vill käftas.

Informátionen du fått om stroke och panikångest osv kommer från kriminalvårdens personutredning
som är dikterad av henne själv likaså är också kriminalvårdens utredning en offentlig handling och
det är alltså den tidningarna levererar info infrån. Vem som helst här i tråden kan begära ut den.

P7,an däremot är inte en offentlig handling förutom "första sidan" Om vi enkelt säger som
så att på andra, tredje osv sidan i p7,an där levereras bedömningen skriven på "fri hand" av
psykiatrikern och det är den individuella bedömningen vi inte tillåts se. Där står allt det intressanta.
Alla första sidor är identiska oavsett klient om en RPU rekommenderas likaså ar "första sidan"
identisk om en RPU ej anses nödvändig. Man byter bara kryss till "kan ej misstänkas" istället
för "kan misstänkas".

P7:an dikteras heller inte av henne själv utan en psykiatriker utvärderar henne, psykiatrikern sätter
alltså "stämpeln" på henne istället för hon själv. Hennes möjligheter att styra en p7,a är obefintlig.

Skillnade är också att kriminalvården använder sig av socionomer till skillnad mot rättspsykiatriker
som används vid paragraf sjuor. Två helt skida utredningar med olika syftemål därtill.

Om du läser dagens artiklar ser du själv att tidningarna refererar till antingen kriminalvårdens
utredning då bl a stroke debatteras och talar media APS "kan misstänkas" hänvisar dom
till p7, an.

Hoppas du förstår skillnaden ......

Hon motsätter sig en RPU uppenbart varför vet jag inte men av det lilla vi vet om henne så
är det en dam som själv vill hålla i pennan och diktera därav samarbetar hon perfekt
med kriminalvårdens utredning. "Utsätts" hon för en RPU har hon ingen kontroll att diktera
själv. Visst hon kan "vägra samarbeta/prata" under RPU,n men hon observeras 24/7 i minst
fyra veckor av RPU teamet, nästan omöjligt att inte släppa "gardet" nån gång under denna tid
och oavsett om hon klarar härda ut är det ändå RPU teamet som avgör "hennes öde" och
"stämplar" henne. Hon vill dirigera helt enkelt och på så vis passar inte en RPU in i hennes
värld är vad jag gissar men det är som sagt var bara en gissning.

18-åringen å andra sidan verkar tacka och ta emot en RPU med öppna arma .....
Tack!
Det är bra för mig att bli påmind om att de här instanserna och deras uppgifter är skilda men ändå överlappar varandra.
Kriminalvården utreder alltså preliminärt hur de ska ställa sig till olika påföljder; i detta läge alltså fängelsedom eller rättspsykiatrisk vård i generella termer.
Efter ev. dom måste frågan om psykiskt tillstånd utredas mer enligt detta utlåtande.
P7 påverkar alltså inte utredningen i sig (i princip) men den kan väl ändå ge vinkar om hur de häktade fungerar och om vilka mentala "spår" man kan nosa vidare efter?

Jag håller med dig om att det här spelet framför allt handlar om makt. Även den enklaste människa vill väl känna att h*n har kontroll över sin situation. Hur är det då inte med JM som är förfärligt trängd.
----

Vad gäller hennes möjliga bruk eller missbruk av olika substanser, så är det inte helt fel att fundera över vad henes medicinering kan ha inneburit. Den frågan tycker jag har större intresse än flaggandets möjliga symbolik i fallet.
Vi inser ju alla att vi inte vet, men att det är lite spännande att försöka sätta sig in i hur olika saker fungerar. Det skadar ju inte att läsa på i förväg. Jag uppskattar verkligen input som den kommit det senaste dygnet.
(Dessa senare kommentarer till alla i tråden)
Citera
2016-10-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns en dom som avhandlar "drogbruk runt JM", och i övrigt får man konsultera drogexperterna i tråden:
(FB) Arboga: Misstänkt mord på Göran Möller, 2016-08-03
(FB) Arboga: Misstänkt mord på Göran Möller, 2016-08-03
Om du tror att Zoloft kan inlemmas i mängden av de farmakologiska specialiteter som hamnar i kategorien "droger", har du nog konsulterat fel experter.
Citera
2016-10-22, 15:25
Medlem
Lost-Souls avatar
Kan Johanna ha någon utredningsmässig fördel av att säga att hon tappat sina kunskaper i specifikt Engelska pga stroken?

Det är givetvis trams, det finns inget område i hjärnan som styr just "utländska språkkunskaper". Däremot kan man få afasi i varierande omfattning av stroke och ha svårt i allmänhet att hitta synonymer och att "hitta orden".

Så frågan är varför hon säger att det är just "engelskan" som hon fått problem med? Om det är sant så har hon garanterat tappat sitt vokabulär i största allmänhet och borde uttryckt sig annorlunda.
Citera
2016-10-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Ingen fara jag förstår att du inte vill käftas.

Informátionen du fått om stroke och panikångest osv kommer från kriminalvårdens personutredning
som är dikterad av henne själv likaså är också kriminalvårdens utredning en offentlig handling och
det är alltså den tidningarna levererar info infrån. Vem som helst här i tråden kan begära ut den.

P7,an däremot är inte en offentlig handling förutom "första sidan" Om vi enkelt säger som
så att på andra, tredje osv sidan i p7,an där levereras bedömningen skriven på "fri hand" av
psykiatrikern och det är den individuella bedömningen vi inte tillåts se. Där står allt det intressanta.
Alla första sidor är identiska oavsett klient om en RPU rekommenderas likaså ar "första sidan"
identisk om en RPU ej anses nödvändig. Man byter bara kryss till "kan ej misstänkas" istället
för "kan misstänkas".

P7:an dikteras heller inte av henne själv utan en psykiatriker utvärderar henne, psykiatrikern sätter
alltså "stämpeln" på henne istället för hon själv. Hennes möjligheter att styra en p7,a är obefintlig.

Skillnade är också att kriminalvården använder sig av socionomer till skillnad mot rättspsykiatriker
som används vid paragraf sjuor. Två helt skida utredningar med olika syftemål därtill.

Om du läser dagens artiklar ser du själv att tidningarna refererar till antingen kriminalvårdens
utredning då bl a stroke debatteras och talar media APS "kan misstänkas" hänvisar dom
till p7, an.

Hoppas du förstår skillnaden ......

Hon motsätter sig en RPU uppenbart varför vet jag inte men av det lilla vi vet om henne så
är det en dam som själv vill hålla i pennan och diktera därav samarbetar hon perfekt
med kriminalvårdens utredning. "Utsätts" hon för en RPU har hon ingen kontroll att diktera
själv. Visst hon kan "vägra samarbeta/prata" under RPU,n men hon observeras 24/7 i minst
fyra veckor av RPU teamet, nästan omöjligt att inte släppa "gardet" nån gång under denna tid
och oavsett om hon klarar härda ut är det ändå RPU teamet som avgör "hennes öde" och
"stämplar" henne. Hon vill dirigera helt enkelt och på så vis passar inte en RPU in i hennes
värld är vad jag gissar men det är som sagt var bara en gissning.

18-åringen å andra sidan verkar tacka och ta emot en RPU med öppna arma .....

Vid stor rättspsykiatrisk undersökning är det väl rättspsykiatriker, psykolog och socionom som den misstänkt träffar?
Rättegång för JM och sin unge älskare i februari eller mars 2017, gissar jag på.
Det lär bli fängelseförbud om de två bedöms som allvarligt psykiskt störd vid gärningen och undersökningstillfället.
Citera
2016-10-22, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
[/b]
Bra sammanställning!
Jag var själv inne på att RM lätt kunde försvinna i en fjord i Trondheim. Ett annat alternativ dök upp i mitt huvud när jag läste att hon fått avslag på häktesbidraget. Eftersom hon hade ett par hundra tusen kronor i bagaget när hon blev gripen i Norge. Kanske till och med JM lär av sina misstag. Ett nytt mord skulle bli obekvämt. Så varför inte göra rätt för sig och betala RM för utfört uppdrag och han dessutom försvinner från Norden till varmare breddgrader med ett stort statkapital på fickan.JM kan känna sig lugnare att den som kan säga sanningen försvinner.

Ett par hundra tusen i bagaget? Fick hon inte avslag på ansökan om häktningsbidrag för att hon hade 750 kr i kontanter?
Citera
2016-10-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Ett par hundra tusen i bagaget? Fick hon inte avslag på ansökan om häktningsbidrag för att hon hade 750 kr i kontanter?
Du har rätt det var hubdratals kronor det stod. Tack
Citera
2016-10-22, 15:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Kan Johanna ha någon utredningsmässig fördel av att säga att hon tappat sina kunskaper i specifikt Engelska pga stroken?

Det är givetvis trams, det finns inget område i hjärnan som styr just "utländska språkkunskaper". Däremot kan man få afasi i varierande omfattning av stroke och ha svårt i allmänhet att hitta synonymer och att "hitta orden".

Så frågan är varför hon säger att det är just "engelskan" som hon fått problem med? Om det är sant så har hon garanterat tappat sitt vokabulär i största allmänhet och borde uttryckt sig annorlunda.

Det stämmer att en stroke som drabbar ett ibland diffust avgränsat område inte "typiskt prickar in engelska språket". Men det är faktiskt ganska vanligt att dementa åldringar med tiden bara minns sitt modersmål, även om de bott ett halvt sekel utomlands. Det har hänt att man fått flytta hem dem till ett äldreboende i ursprungslandet för att det inte har fungerat på annat sätt.

Tror också JM har en plan med vad hon uppger.
Citera
2016-10-22, 16:06
Medlem
letspanics avatar
Är uppgifterna om stroke endast hennes egna?

Hon är enligt bekanta väldigt manipulativ så jag tror man ska ta allt hon säger med en rejäl näve salt. Hennes hjärna går nog på högvarv för att ta sig ur den här knipan.

Och allt prat om SSRI och aggressivitet kan jag säga att det mer handlar om att man får kort temperament, inte att du anstiftar mord.
Citera
2016-10-22, 16:11
Medlem
Apekss avatar
Jag tror att hennes syfte med att meddela att "hon tappat engelskan" är att med det påvisa att hon inte skulle kunna instruera "Älskling" hur han skulle gå tillväga för att mörda hennes föräldrar. Hon vill således med detta påstående undergräva hennes anstiftan till brottet.

Men frågan är ju hur hon då har kunnat driva hem med skäggbarn som bara kan Dari och väldigt lite engelska...!??
Citera
2016-10-22, 16:16
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apeks
Jag tror att hennes syfte med att meddela att "hon tappat engelskan" är att med det påvisa att hon inte skulle kunna instruera "Älskling" hur han skulle gå tillväga för att mörda hennes föräldrar. Hon vill således med detta påstående undergräva hennes anstiftan till brottet.

Men frågan är ju hur hon då har kunnat driva hem med skäggbarn som bara kan Dari och väldigt lite engelska...!??

Sannolikt är det så. Hon försöker säkert att bluffa sig till en diagnos också för att slippa ansvar.
Citera
2016-10-22, 16:20
Medlem
FranzMarcs avatar
Av vad som hittills framkommit om hennes relation med den ensamkommande behövs inte något stort engelskt vokabulär. Fuck, money, kill, go to Trondheim, deny.
Senast redigerad av FranzMarc 2016-10-22 kl. 16:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in